موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

اپلای و پذیرش تحصیلی آلمان

خانه » بلاگ » اپلای و پذیرش تحصیلی آلمان
اپلای و پذیرش تحصیلی آلمان

آلمان یک مقصد تحصیلی محبوب و پیشرو در میان کشورهای غیر انگلیسی زبان برای جذب دانشجویان بین المللی است. ارائه آموزش با کیفیت و امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی این کشور که جزو برترین دانشگاه‌های آلمان با رنکینگ‌های بالای جهانی به شمار می‌روند، از جمله عوامل جذب دانشجویان بین المللی هستند. با این حال، روند اپلای و پذیرش تحصیلی آلمان شامل مراحل درخواست، دریافت ویزای تحصیلی آلمان، تامین بودجه و موارد دیگر می‌تواند برای شما عزیزانی که قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارید، دشوار باشد.

هدف از ارائه این مقاله، راهنمایی شما عزیزان برای درخواست موفقیت آمیز پذیرش به دانشگاه‌های آلمان است. پس با ما همراه باشید و خواندن این مقاله از موسسه مهاجرتی زنگنه را از دست ندهید.

دلایل تحصیل در آلمان

15 دلیل اصلی برای تحصیل در آلمان عبارتند از:

  1. امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی در 11 ایالت از 16 ایالت آلمان
  2. تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و شناخته شده در سراسر اروپا و جهان
  3. تجربه تحصیل در کشوری با ثبات و امن
  4. امکان کار پاره وقت حین تحصیل در دانشگاه
  5. انتخاب از بین طیف گسترده‌ای از دوره‌های تحصیلی در مقاطع مختلف
  6. امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  7. کسب مدرک معتبر جهانی
  8. امکان انجام تحقیقات
  9. امکان کار و زندگی در سراسر اروپا
  10. سفر آسان در سراسر قاره اروپا به جاهای دیگر مانند یونان، ایتالیا یا فرانسه
  11. زندگی شهری پر جنب و جوش و مملو از جشنواره‌ها، تفریحات شبانه، کافه‌ها، رستوران‌ها و سازمان‌های دانشجویی
  12. فرصت‎هایی برای اقامت در آلمان پس از فارغ التحصیلی و جستجوی شغل
  13. مناظر تاریخی و جذاب شهر
  14. جنگل‌ها و طبیعت باورنکردنی برای اکتشاف
  15. چهار فصل بودن کشور با تنوع طبیعی زیبا

نحوه اپلای و پذیرش تحصیلی آلمان

برای اپلای و پذیرش از دانشگاه‌های آلمان، معمولا باید مستقیما از طریق وب سایت دانشگاه مورد نظر اقدام کنید. اما برخی از دانشگاه‌ها از سرویسی به نام Uni-Assist برای رسیدگی به درخواست‌های دانشجویان بین المللی استفاده می‌کنند. Uni-Assist یک سرویس متمرکز است که توسط سرویس تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) اداره می‌شود و درخواست‌ها را قبل از ارسال به دانشگاه‌ها بررسی می‌کند. قبل از اپلای، بهتر است بررسی کنید که آیا دانشگاه انتخابی شما بخشی از این سیستم است یا خیر.

شما می‌توانید همزمان برای هر تعداد دانشگاهی که مایلید، درخواست بدهید. همچنین برای پذیرش از بسیاری از دانشگاه‌های آلمان می‌توانید 2 بار در سال درخواست دهید. توصیه ما این است که برای اپلای و پذیرش تحصیلی آلمان به تعداد بیشتری از دانشگاه‌های آلمان درخواست دهید. زیرا اگر تمام شرایط پذیرش را هم داشته باشید، محبوب‌ترین دوره‌های تحصیلی در آلمان اغلب محدودیت‌های خاصی به نام Numerus Clausus (NC) برای پذیرش دارند. بر اساس این محدودیت‌ها باید مراحل انتخابی را طی کنید. پذیرش در دانشگاه‌های آلمان نیز بیشتر بر اساس معدل دبیرستان (GPA) شما است. هر چه معدل کل شما بالاتر باشد، شانس پذیرش در دانشگاه مورد نظر شما بیشتر می‌شود.

مراحل کلی اپلای و پذیرش تحصیلی آلمان

برای درخواست پذیرش از دانشگاه‌های آلمان، باید فرم درخواست پذیرش را تکمیل کنید و آن را به همراه مدارک مورد نیاز ارسال کنید. به طور معمول، این مدارک نیز شامل ریز نمرات تحصیلی و مدرک زبان است. اگر درخواست شما موفقیت آمیز باشد، ممکن است از شما خواسته شود که در یک مصاحبه یا تست مهارت شرکت کنید. برای درک و آگاهی بیشتر شما در اینجا مراحل کلی و گام به گام اپلای و پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان را با جزئیات بیشتر ارائه کرده‌ایم.

انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه

اکنون که کشور آلمان را به عنوان مقصد تحصیلی خود در خارج از کشور انتخاب کرده‌اید، زمان آن رسیده است که رشته و دانشگاه مناسب را برای خود انتخاب کنید. در هر مقطعی که قصد تحصیل را دارید، بدانید که اولین قدم برای اپلای و پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان، انتخاب رشته تحصیلی متناسب با پیشینه تحصیلی و علایق‌ شخصی شما است. انتخاب رشته، یک تصمیم بسیار مهم است، بنابراین مطمئن شوید که زمان کافی برای تصمیم گیری در مورد رشته‌ای که برای شما مناسب است را اختصاص داده‌اید.

مهارت‌های دانش زبان شما نیز در انتخاب رشته تحصیلی شما نقش مهمی دارد. متأسفانه گزینه‌های شما برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی در آلمان محدود خواهد بود. با این حال، برخی از دوره‌ها به دو زبان انگلیسی و آلمانی تدریس می‌شوند (معمولا برای 2 تا 4 ترم اول به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و سپس به زبان آلمانی تغییر می‌کنند). این دوره‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا به زبان انگلیسی تحصیل کنید و در عین حال مهارت خود را در زبان آلمانی بهبود ببخشید. در این صورت، دانشگاه شما ممکن است کلاس‌های آموزش زبان آلمانی را نیز ارائه دهد.

پس از انتخاب رشته تحصیلی و بر این اساس می‌توانید درباره کالج‌ها یا دانشگاه‌هایی که رشته انتخابی شما را ارائه می‌دهند، تحقیق کنید. برای انتخاب دانشگاه مناسب مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. اگرچه آلمان به دلیل برتری آکادمیک خود بسیار مورد توجه است، برخی از دانشگاه‌های این کشور ممکن است، بیشتر از سایر دانشگاه‌ها با شرایط شما مطابقت داشته باشند.

برخی از مواردی که هنگام انتخاب دانشگاه مناسب در آلمان باید بدانید، عبارتند از:

  1. اهداف شغلی خود را در نظر بگیرید.

با در نظر گرفتن اهداف شغلی، انتخاب رشته تحصیلی مناسب و سپس دانشگاهی که با برنامه‌های آینده شما مطابقت داشته باشد، آسان‌تر خواهد بود.

  • به رتبه بندی دانشگاه‌ها توجه کنید.

تمام رنکینگ‌ها یا همان رتبه‌بندی‌های معتبر جهانی مانند QS، THE، CHE، ARWU را به صورت آنلاین بررسی کنید و رتبه دانشگاه‌های آلمان را مشاهده کنید. رتبه‌بندی‌های معتبر دانشگاه‌های جهان معمولا نمای کلی از کیفیت یک دانشگاه را ارائه می‌دهند. برخی از رنکینگ‌ها مانند QS دانشگاه‌ها را بر اساس رشته‌های تحصیلی مختلف نیز رتبه بندی می‌کنند.

  • محتوای دوره‌ها را مقایسه کنید.

اگر دانشگاه‌های متعددی توجه شما را جلب کرد و نمی‌دانید برای کدام دانشگاه اپلای کنید، می‌توانید محتوای دروس هر دانشگاه را با هم مقایسه کنید. دروس مورد علاقه خود را در هر دانشگاه بیابید و در مورد برنامه درسی، توزیع واحدها پرس و جو کنید و متوجه شوید که آیا با علایق شما مطابقت دارد یا خیر.

  • شرایط پذیرش را بررسی کنید.

بررسی شرایط پذیرش در انتخاب دانشگاه بسیار مهم است. اگر شرایط لازم (مانند مهارت زبان یا سایر موارد ذکر شده) را نداشته باشید، نمی‌توانید پذیرش بگیرید. بنابراین، ضروری است که ابتدا الزامات و معیارهای پذیرش هر دانشگاه را بررسی کنید.

  • فرصت های شغلی را بررسی کنید.

بسیاری از دانشگاه‌های آلمان ارتباط نزدیکی با صنایع مختلف دارند، به این معنی که فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها می‌تواند بیشتر باشد. برای انتخاب دانشگاه، در نظر گرفتن این مورد می‌تواند برای آینده شغلی شما موثر باشد.

  • گزینه‌های اقامتی را بررسی کنید.

نوع محل اقامتی که دانشگاه ارائه می‌دهد، بیابید و بررسی کنید که آیا به اندازه کافی برای شما راحت است که در آن زندگی کنید یا خیر. اگرچه این مورد نباید نقش مهمی در انتخاب دانشگاه شما داشته باشد، اما محل اقامت نیز بسیار مهم است و به عنوان یک دانشجو علاوه بر هزینه‌‌های کم اقامت در خوابگاه دانشگاه، نیاز به مکانی امن برای زندگی در آلمان خواهید داشت.

بررسی معیارهای پذیرش دانشگاه

اکنون که رشته و دانشگاه خود را انتخاب کردید، باید تمام شرایط پذیرش دانشگاه را بررسی کنید. هر دانشگاهی در آلمان معیارهای پذیرش خود را تعیین می‌کند، بنابراین باید مطمئن شوید که مدارک و پیشینه تحصیلی شما با الزامات دانشگاه، از جمله حداقل معدل و نمره مدرک زبان مطابقت دارد.

قبل از درخواست پذیرش در مقطع کارشناسی، بررسی کنید که مدرک تحصیلی فعلی شما توسط دانشگاه انتخابی‌تان به رسمیت شناخته شده است. برای تحصیل در آلمان باید یک مدرک معتبر Hochschulzugangsberechtigung (HZB) به معنای «صلاحیت ورود به مقطع آموزش عالی» داشته باشید، که معادل مدرک دیپلم دبیرستان است.

همچنین باید الزامات زبان دانشگاه مدنظر خود را بررسی کنید. اکثر دوره‌ها در آلمان، به خصوص در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های دولتی، به زبان آلمانی تدریس می‌شوند و به عنوان یک متقاضی بین المللی باید مدرکی مبنی بر تسلط به زبان آلمانی ارائه دهید. آزمون‌های اصلی برای اثبات مهارت زبان آلمانی، شامل TestDAF، DSH، Goethe-Zertifikat می‌شوند. اگر دوره شما به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، باید مهارت خود را در این زبان از طریق آزمون‌هایی مانند آیلتس یا تافل اثبات کنید. حداقل نمرات مورد نیاز در آزمون‌های زبان نیز توسط هر دانشگاه ارائه شده است. توجه داشته باشید که در صورت قبولی در دوره‌های انگلیسی زبان نیز بهتر است اصول اولیه زبان آلمانی را بدانید.

در برخی موارد، ممکن است مجبور باشید در آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های آلمان شرکت کنید. این آزمون‌ها استعداد و مهارت‌های مرتبط با رشته تحصیلی انتخابی شما را ارزیابی می‌کنند و معمولا شامل آزمون‌هایی در زمینه ریاضیات، فیزیک، زیست شناسی یا مدیریت بازرگانی می‌شوند. برخی از این آزمون‌ها عبارتند از: Feststellungsprufung (FSP)، TestAS، GRE، GMAT

برای جلوگیری از تاخیر در پذیرش یا حتی ریجکتی درخواست، توصیه می‌کنیم که معیارهای پذیرش را هر چه زودتر برآورده کرده و حداقل 4 ماه قبل از درخواست پذیرش، آماده سازی مدارک خود را شروع کنید.

تامین تمکن مالی

پس از برآورده کردن شرایط مورد نیاز، باید از منابع مالی لازم برای زندگی و تحصیل در آلمان مطمئن شوید و تمکن مالی تعیین شده برای تامین هزینه اقامت خود در آلمان در طول دوره تحصیلی خود را داشته باشید. در حال حاضر، تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های زندگی دانشجویی در سال اول تحصیل در آلمان 11،208 یورو است. این مبلغ باید به یک حساب بانکی بلوکه آلمانی واریز شود. حداقل دو هفته قبل از درخواست ویزای دانشجویی آلمان باید این مبلغ را بلوکه کنید.

اگر نگران هزینه‌ تمکن مالی هستید، بورسیه‌های تحصیلی برای حمایت از دانشجویانی که در آلمان در مقاطع مختلف تحصیلی تحصیل می‌کنند، در دسترس است و در برخی شرایط می‌توانید با دریافت بورسیه تحصیلی، از آن به عنوان مدرکی برای اثبات تمکن مالی خود استفاده کنید.

آماده کردن مدارک مورد نیاز

با اینکه هر دانشگاه شرایط پذیرش خاص خود را دارد، اما مدارکی که معمولا برای اپلای و پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه آلمانی نیاز دارید، عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورت
  • مدرک تحصیلی مقطع قبلی به همراه ریزنمرات تحصیلی
  • مدرک مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی
  • مدرک پرداخت هزینه درخواست، در صورت وجود
  • رزومه، نمونه کارها، کارآموزی یا سابقه کار (در صورت وجود)
  • انگیزه نامه (SOP)
  • توصیه نامه (LOR)
  • بیمه درمانی
  • مدرک آزمون‌های ورودی در صورت نیاز

بررسی ددلاین دانشگاه

سال تحصیلی آلمان در دانشگاه‌ها به دو ترم تابستانی و زمستانی تقسیم می‌شود، اما به خاطر داشته باشید که برخی از دوره‌ها فقط برای ترم زمستان پذیرش می‌کنند. ددلاین دانشگاه‌های آلمان یا همان مهلت درخواست نیز بین دانشگاه‌ها، متفاوت است، زیرا هر دانشگاه به طور مستقل فعالیت می‌کند. اما به طور کلی، آخرین مهلت درخواست برای ترم زمستان، 15 جولای و برای ترم تابستان، 15 ژانویه است.

به خاطر داشته باشید که برای افزایش شانس پذیرش، امکان دریافت خوابگاه و همچنین بورسیه تحصیلی باید درخواست خود را در اسرع وقت ارسال کنید تا در صورت نیاز به اصلاح یا ارائه اسناد و مدارک اضافی، زمان کافی داشته باشید. به طور معمول، درخواست شما باید قبل از پایان مهلت درخواست تکمیل شود. سعی کنید روند درخواست را حداقل 6 تا 12 ماه قبل از تاریخ شروع دوره خود شروع کنید.

ارسال درخواست پذیرش

پس از تکمیل فرم ثبت نام و ارسال مدارک مورد نیاز، می‎توانید درخواست خود را قبل از ددلاین به دانشگاه ارسال کنید. یک حساب کاربری در پلت فرم درخواست دانشگاه ایجاد کنید و دستورالعمل‌ها را برای تکمیل و ارسال درخواست دنبال کنید و اطلاعات دقیق را ارائه دهید. پس از ارسال درخواست، ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا تصمیمی از دانشگاه دریافت شود. در این مدت انتظار، صبور باشید و از تماس بیش از حد با دفتر پذیرش خودداری کنید. معمولا می‌توانید وضعیت درخواست خود را به صورت آنلاین یا از طریق به روز رسانی ایمیل بررسی کنید.

زمان رسیدگی به درخواست‌ها متفاوت است، اما اگر در بازه زمانی مورد انتظار پاسخی از دانشگاه دریافت نکردید، می‌توانید از طریق دفتر پذیرش پیگیری کنید تا وضعیت درخواست خود را جویا شوید. ارتباطات خود را حرفه‌ای و مختصر نگه دارید و هرگونه اطلاعات یا مدارک اضافی را که ممکن است درخواست کنند، ارائه دهید.

دریافت نامه پذیرش

پس از بررسی و تایید تمامی مدارک، تصمیم نهایی دانشگاه از طریق پورتال کاربری یا ایمیل به شما ارسال می‌شود. اگر درخواست شما تأیید شود، دانشگاه نامه پذیرش را به شما ارائه می‌دهد. این نامه باید حاوی جزئیات دوره، هزینه‌های تحصیل و مشاوره در مورد مراحل بعدی ‌باشد. با دریافت نامه پذیرش می‌توانید برای انواع بورسیه‌های در دسترس و با توجه به شرایط خود درخواست دهید.

دریافت بیمه درمانی

مدرک بیمه درمانی هم قبل از ثبت نام و هم قبل از دریافت ویزای دانشجویی آلمان الزامی است و دریافت بیمه درمانی برای تمامی دانشجویان بین المللی در آلمان اجباری است. شما باید قبل از ورود به آلمان برای دریافت بیمه اقدام کنید. نوع بیمه درمانی که برای آن درخواست می‌کنید، می‌تواند بسته به نیازهای خاص شما متفاوت باشد. شما می‌توانید بین طرح های دولتی و خصوصی یک گزینه را انتخاب کنید.

هزینه بیمه درمانی در آلمان ماهیانه بین 80 یورو تا 160 یورو خواهد بود. اگر بالای 30 سال سن دارید، هزینه بالاتر است، و اگر در هنگام شروع دوره خود بیش از 29 سال دارید، فقط می‌توانید بیمه خصوصی دریافت کنید.

اقدام برای ویزای تحصیلی آلمان

به محض دریافت نامه پذیرش و مدارک مورد نیاز باید برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان، اقدام کنید. ویزای دانشجویی آلمان به شما این امکان را می‌دهد که در آلمان تحصیل کرده و در کالج، دانشگاه یا موسسه آموزشی تحصیل کنید. هنگامی که مطمئن شدید که تمام شرایط را برآورده می‌کنید، می‌توانید روند درخواست ویزای دانشجویی آلمان را شروع کنید. در اینجا یک نمای کلی از کارهایی که در این مرحله باید انجام دهید را آورده‌ایم:

  • به نزدیکترین سفارت یا کنسولگری آلمان در ایران مراجعه کنید.
  • الزامات و رویه‌ها را بررسی کنید. از وب سایت سفارت آلمان دیدن کنید و به بخش ویزای دانشجویی بروید تا شرایط خاص کشور خود و مراحل تعیین وقت را بررسی کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که قبل از تعیین وقت ویزا، تمام اطلاعات ارائه شده (به خصوص مدارکی که باید داشته باشید) را به دقت بررسی کرده‌اید. مدارک مورد نیاز معمولا شامل تکمیل یک فرم، مدرک زبان، داشتن پاسپورت معتبر و ارائه عکس اخیر، مدرک بیمه درمانی و تمکن مالی است.
  • وقت ویزا تعیین کنید. پس از آماده کردن مدارک لازم، وقت ویزا را از طریق وب سایت سفارت آلمان در کشور خود تعیین کنید. برخی از سفارت‌ها ممکن است حجم بالایی از درخواست‌ها را داشته باشند، بنابراین توصیه می‌شود از چند هفته قبل درخواست دهید.
  • مدارک را آماده و دوباره بررسی کنید. پس از تأیید تاریخ وقت سفارت، باید تمام مدارک خود را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه چیز درست و دقیق است.
  • برای مصاحبه ویزای خود آماده شوید. قبل از مصاحبه ویزای خود، هزینه رسیدگی به درخواست ویزا (75 یورو) را بپردازید و تأییدیه پرداخت را نگه دارید. با بررسی سوالات رایج ویزای دانشجویی از قبل برای مصاحبه آماده شوید. پس از مصاحبه، باید منتظر تصمیم رسمی در مورد وضعیت ویزای خود باشید.

تعیین محل اقامت در آلمان

هنگامی که ویزای دانشجویی خود را دریافت کردید، باید جستجوی خود را برای محل اقامت مناسب در آلمان آغاز کنید، زیرا اکثر دانشگاه‌ها خوابگاه کافی برای همه دانشجویانی که ثبت نام می‌کنند، ندارند. هزینه محل اقامت، احتمالا گرانترین هزینه شما در هر ماه خواهد بود و بسته به نوع اقامت و اینکه در کدام شهر و منطقه از آلمان زندگی می‌کنید، متفاوت است. هزینه محل اقامت برای گزینه‌های مقرون به صرفه بین 450 تا 550 یورو متغیر است، در حالی که در شهرهایی مانند مونیخ، اجاره ماهانه می‌تواند به 900 تا 1،200 یورو در ماه برسد.

بنابراین، به عنوان یک دانشجوی بین المللی یکی از مهم‌ترین اقدامات پس از ورود به آلمان پیدا کردن محل اقامت است. به طور کلی، بسته به توانایی مالی شما نوع اقامت متفاوت خواهد بود. اگر توانایی مالی خوبی دارید می‌توانید یک آپارتمان استودیویی یا آپارتمان شخصی اجاره کنید و در آنجا زندگی کنید. در غیر این صورت می‌توانید در هاستل‌ها، آپارتمان های مشترک (WG)  یا اقامتگاه‌های دانشگاهی بمانید.

به خاطر داشته باشید که شما باید ظرف 2 هفته پس از ورود به آلمان آدرس خود را در اداره ثبت محلی (Einwohnermeldeamt) ثبت کنید و اگر این محدودیت زمانی را رعایت نکنید، ممکن است عواقب بدی برایتان به همراه داشته باشید و حتی به کشور خود دیپورت شوید.

ثبت نام حضوری در دانشگاه

قبل از شروع دوره و استفاده از امکانات دانشگاه مانند کتابخانه، باید با ارائه مدارک خاصی به اداره امور دانشجویان مراجعه کرده و به صورت حضوری در دانشگاهی که پذیرش گرفته‌اید، ثبت نام کنید. همچنین باید قبل از شروع هر ترم مجددا ثبت نام خود را تمدید کنید.

مدارکی که برای ثبت نام حضوری در دانشگاه‌های آلمان نیاز دارید، عبارتند از:

  • پاسپورت شما به همراه ویزا یا مجوز اقامت
  • چند قطعه عکس پاسپورت
  • فرم ثبت نام تکمیل شده
  • مدارک صلاحیت ورود به مقطع آموزش عالی، اعم از اصل مدارک تحصیلی یا کپی‌ها و ترجمه‌های تایید شده رسمی
  • نامه پذیرش
  • مدارک بیمه درمانی قانونی در آلمان
  • رسید پرداخت هزینه ترم (برای دانشگاه‌های دولتی فقط هزینه اداری حدود 250 تا 350 یورو، نیاز است)

پس از ثبت نام، گواهی ثبت نام دریافت خواهید کرد که به عنوان کارت شناسایی دانشجویی موقت عمل می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا برای مجوز اقامت خود درخواست دهید و در کلاس‌ها ثبت نام کنید. علاوه بر این، کارت شناسایی دانشجویی به عنوان بلیط حمل و نقل ترم، کارت کتابخانه، کارت پرداخت برای کافه تریا، و گذرنامه برای رویدادهای فرهنگی مختلف عمل می‌کند.

مراحل اپلای از طریق Uni-Assist برای دانشگاه های آلمان

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، برای درخواست پذیرش از برخی از دانشگاه‌های آلمان، باید از پورتال Uni-assist اقدام کنید. شما می‌توانید از این بستر برای تحصیل در آلمان به صورت رایگان استفاده کرده و مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. با مراجعه به وب سایت Uni-assist یک حساب My Assist ایجاد کنید.
  2. اطلاعات شخصی و سابقه تحصیلی خود را وارد کنید.
  3. مشخصات تحصیلی خود را ارائه دهید.
  4. دانشگاه و رشته مورد نظر را برای درخواست انتخاب کنید.
  5. مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید.
  6. 75 یورو برای اولین دوره انتخاب شده و 30 یورو اضافی برای هر دوره اضافی انتخاب شده در همان ترم پرداخت کنید.

بهترین دانشگاه های آلمان برای اپلای و پذیرش تحصیلی

همانطور که در بخش نحوه انتخاب دانشگاه اشاره کردیم، بررسی رنکینگ‌ دانشگاه‌های آلمان می‌تواند به شما در تصمیم گیری برای تحصیل کمک بسیاری کند. در جدول زیر اسامی بهترین دانشگاه‌های آلمان بر اساس رنکینگ QS در سال 2024 و 2025 که یکی از معتبرترین رنکینگ‌های جهانی است، آورده‌ایم:

نام دانشگاهنام دانشگاه به انگلیسیرتبه بر اساس QS در سال 2024رتبه بر اساس QS در سال 2025
دانشگاه فنی مونیخ  (TUM)Technical University of Munich (TUM)3728
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخLudwig Maximilians University Munich5459
دانشگاه هایدلبرگHeidelberg University8784
دانشگاه آزاد برلینFreie Universität Berlin9897
دانشگاه RWTH آخنRWTH Aachen University10699
موسسه فناوری کارلسروهه  (KIT)Karlsruhe Institute of Technology (KIT)119102
دانشگاه هومبولت برلینHumboldt University Berlin120126
دانشگاه فنی برلینTechnische Universität Berlin154147
دانشگاه فرایبورگUniversity of Freiburg192212
دانشگاه هامبورگUniversität Hamburg205191
دانشگاه توبینگنUniversity of Tübingen213222
FAU ارلانگن-نورنبرگFAU Erlangen-Nürnberg229224
دانشگاه گوتینگنUniversity of Göttingen232252
دانشگاه بنUniversity of Bonn239227
Technische Universität DresdenTechnische Universität Dresden546234
TU دارمشتاتTU Darmstadt246241
دانشگاه کلنUniversity of Cologne268285
دانشگاه گوته فرانکفورتGoethe University Frankfurt302309
دانشگاه اشتوتگارتUniversity of Stuttgart312314
دانشگاه رور بوخومRuhr University Bochum375396
دانشگاه مونسترUniversity of Münster384367
دانشگاه جاستوس لیبیگJustus Liebig University396445
دانشگاه وورزبورگUniversity of Würzburg440428
دانشگاه مانهایمUniversity of Mannheim454487
دانشگاه پوتسدامUniversity of Potsdam460474

نکات مهم برای پذیرش تحصیلی موفق در آلمان

  • هرچه زودتر اقدام کنید. اغلب تاخیرهایی در فرآیند درخواست وجود دارد که خارج از کنترل شما هستند، با اعمال زودهنگام این تاخیرها چندان بر شانس پذیرش شما تأثیر نخواهد گذاشت.
  • به جزئیات توجه کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام مدارکی که ارائه می‌کنید را به طور کامل بررسی کرده‌اید تا ارائه هیچ گونه مدرک یا جزئیات مهمی را از دست ندهید.
  • در صورت نیاز از خدمات مشاوره مهاجرت تحصیلی بهره‌مند شوید. این روند ممکن است گیج کننده باشد، بنابراین می‌توانید از مشاوران و کارشناسان خبره ما در موسسه مهاجرتی زنگنه، مشاوره تحصیلی دریافت کنید.
  • یک انگیزه نامه قوی ارائه دهید. انگیزه نامه یکی از مهم‌ترین مدارک برای پذیرش موفق شماست و شانس شما برای متمایز شدن از سایر متقاضیان را بیشتر می‌کند.
  • تمام مدارک و تجربیات کاری مرتبط خود را درج کنید. علاوه بر نمرات بالا، دانشگاه‌های آلمان معمولا دانشجویانی که اثبات کنند، برای دوره خود مناسب هستند را پذیرش می‌کنند. بنابراین هر مدرک و تجربه کاری که با رشته انتخابی‌تان، مرتبط است را در درخواست خود بگنجانید.

سخن پایانی

آلمان یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است. با این حال، روند درخواست برای تحصیل در آلمان می‌تواند گیج کننده باشد. امیدواریم با راهنمای گام به گام ما در مورد مراحل اپلای و پذیرش تحصیلی آلمان، روند کلی را درک کرده باشید. اگر مراحل پذیرش را به درستی دنبال کنید و تمام شرایط پذیرش را برآورده کنید، شانس اخذ پذیرش شما از دانشگاه‌های آلمان نیز بیشتر خواهد بود.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر درباره شرایط اپلای و معیارهای لازم برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، می‌توانید از خدمات مشاوره موسسه مهاجرتی زنگنه بهره مند شوید. با استفاده از خدمات ما، در زمان، تلاش و هزینه خود صرفه جویی خواهید کرد. برای شروع، همین امروز با ما تماس بگیرید و یا فرم ارزیابی رایگان ما را تکمیل نمایید.

سوالات متداول

چگونه برای پذیرش از دانشگاه‌های آلمان اپلای کنم؟

برای اپلای و پذیرش از دانشگاه‌های آلمان، معمولا باید مستقیما از طریق وب سایت دانشگاه مورد نظر اقدام کنید. اما برخی از دانشگاه‌ها از سرویسی به نام Uni-Assist برای رسیدگی به درخواست‌های دانشجویان بین المللی استفاده می‌کنند. Uni-Assist یک سرویس متمرکز است که توسط سرویس تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) اداره می‌شود و درخواست‌ها را قبل از ارسال به دانشگاه‌ها بررسی می‌کند.

مراحل کلی اپلای و پذیرش تحصیلی آلمان چیست؟

انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه، بررسی معیارهای پذیرش دانشگاه، تامین تمکن مالی، آماده کردن مدارک مورد نیاز، بررسی ددلاین دانشگاه، ارسال درخواست پذیرش، دریافت نامه پذیرش، دریافت بیمه درمانی، اقدام برای ویزای تحصیلی آلمان، تعیین محل اقامت در آلمان، ثبت نام حضوری در دانشگاه

تمکن مالی مورد نیاز برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان چقدر است؟

در حال حاضر، تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های زندگی دانشجویی در سال اول تحصیل در آلمان 11،208 یورو است. این مبلغ باید به یک حساب بانکی بلوکه آلمانی واریز شود. حداقل دو هفته قبل از درخواست ویزای دانشجویی آلمان باید این مبلغ را بلوکه کنید.

مدارک لازم برای اپلای دانشگاه آلمان چیست؟

مدارکی که معمولا برای اپلای و پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه آلمانی نیاز دارید، عبارتند از: فرم درخواست تکمیل شده، پاسپورت معتبر، عکس پاسپورت، مدرک تحصیلی مقطع قبلی به همراه ریزنمرات تحصیلی، مدرک مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی، مدرک پرداخت هزینه درخواست، رزومه، نمونه کارها، کارآموزی یا سابقه کار (در صورت وجود)، انگیزه نامه (SOP)، توصیه نامه (LOR)، بیمه درمانی، مدرک آزمون‌های ورودی در صورت نیاز

ددلاین دانشگاه‌های آلمان چه زمانی است؟

ددلاین دانشگاه‌های آلمان یا همان مهلت درخواست نیز بین دانشگاه‌ها، متفاوت است، زیرا هر دانشگاه به طور مستقل فعالیت می‌کند. اما به طور کلی، آخرین مهلت درخواست برای ترم زمستان، 15 جولای و برای ترم تابستان، 15 ژانویه است.

چه زمانی باید برای ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنم؟

به محض دریافت نامه پذیرش و مدارک مورد نیاز باید برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان، اقدام کنید. ویزای دانشجویی آلمان به شما این امکان را می‌دهد که در آلمان تحصیل کرده و در کالج، دانشگاه یا موسسه آموزشی تحصیل کنید. هنگامی که مطمئن شدید که تمام شرایط را برآورده می‌کنید، می‌توانید روند درخواست ویزای دانشجویی آلمان را شروع کنید.

آیا می‌توانم در آلمان به زبان انگلیسی تحصیل کنم؟

بله، اما گزینه‌های شما برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی در آلمان محدود خواهد بود. با این حال، برخی از دوره‌ها به دو زبان انگلیسی و آلمانی تدریس می‌شوند. توجه داشته باشید که در صورت قبولی در دوره‌های انگلیسی زبان نیز بهتر است اصول اولیه زبان آلمانی را بدانید.

آیا تحصیل در آلمان رایگان است؟

در آلمان، تمامی موسسات آموزش عالی دولتی رایگان هستند، حتی دانشگاه‌های دارای رتبه برتر در این کشور.

آیا پس از پذیرش تحصیلی آلمان می‌توانم در خوابگاه اقامت داشته باشم؟

بله، اما اکثر دانشگاه‌ها خوابگاه کافی برای همه دانشجویانی که ثبت نام می‌کنند، ندارند. بنابراین، برای دریافت خوابگاه و همچنین بورسیه تحصیلی باید درخواست خود را در اسرع وقت ارسال کنید تا در صورت نیاز به اصلاح یا ارائه اسناد و مدارک اضافی، زمان کافی داشته باشید.

آیا ثبت محل اقامت پس از ورود به آلمان ضروری است؟

بله، شما باید ظرف 2 هفته پس از ورود به آلمان آدرس خود را در اداره ثبت محلی (Einwohnermeldeamt) ثبت کنید و اگر این محدودیت زمانی را رعایت نکنید، ممکن است عواقب بدی برایتان به همراه داشته باشید و حتی به کشور خود دیپورت شوید.

این مطلب براتون مفید بود؟

5 / 5. تعداد رای: 1

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

مشاوره رایگان

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *