موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

اپلای و پذیرش تحصیلی آمریکا

خانه » بلاگ » اپلای و پذیرش تحصیلی آمریکا
اپلای و پذیرش تحصیلی آمریکا

تصمیم به تحصیل در آمریکا، تصمیم بزرگی است و آینده‌ی شما را به طور کلی تغییر می‌دهد. با تحصیل در این کشور، شما به جامعه‌‌ی بیش از یک میلیون نفری از دانشجویان آمریکا ملحق خواهید شد و از انواع حمایت‌های شغلی و تنوع فرهنگی نیز برخوردار می‌شوید. در واقع دلایل زیادی برای تحصیل در این کشور وجود دارد، و اگر شما هم می‌خواهید در آمریکا به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی تحصیل کنید، به خواندن راهنمای ما در این مورد بپردازید. ما در این مقاله راجع به تمام جزئیات و مراحل مربوط به مهاجرت تحصیلی به آمریکا، صحبت کرده‌ایم.

انتخاب مقطع تحصیلی مورد نظر در آمریکا

سفر شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی به آمریکا، با انتخاب دانشگاه و رشته‌ی تحصیلی مورد نظرتان شروع می‌شود. مدرک کاردانی در آمریکا دو سال، مدرک کارشناسی چهار سال، مدرک کارشناسی ارشد مجددا دو الی سه سال و دکترا، تا پنج سال طول می‌کشد. شما پس از اخذ هر کدام از این مدارک می‌توانید برای تحصیلات تکمیلی در خود آمریکا هم اقدام نمایید. همانطور که احتمالا خودتان هم می‌دانید، مدارک کاردانی و کارشناسی در آمریکا رشته‌های عمومی‌تر و مدارک کارشناسی ارشد و دکترا، تخصصی‌تر هستند و روی موضوعات خاصی تمرکز دارند.

تحقیق در مورد بهترین کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا

برای تحقیق در مورد بهترین کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا، می‌توانید به سایت‌های مخصوص یا مقالات معتبر در مورد مهاجرت به این کشور سر بزنید و مدارک ارائه شده و دانشگاه‌های برتری که آن‌ها را ارائه می‌دهند پیدا کنید. برای مثال، موسسه مهاجرتی زنگنه راجع به انواع کالج‌ها، دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی برتر در آمریکا اطلاعات معتبری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

شما همچنین می‌توانید به رتبه‌بندی هر کالج یا دانشگاه نگاهی بیندازید. بسیاری از کشورها از دانشگاه‌های برتر خود یک فهرست رسمی درست می‌کنند و حتی بیان می‌کنند که هر دانشگاه در ارائه‌ی چه رشته‌ای معروف‌تر و شناخته‌شده‌تر است. در مورد آمریکا، سیستم رتبه‌بندی نظیر US News & World Report’s، دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر را برای دانشجویان بین‌المللی فهرست کرده است. البته به یاد داشته باشید که این فهرست‌ها نباید تنها معیاری باشد که برای انتخاب یک دانشگاه در آمریکا استفاده می‌کنید.

تماس با مشاوران آموزشی آمریکا

صحبت کردن با یک کارشناس یا مشاور آموزشی در خود آمریکا به خوبی می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد نحوه‌ی تحصیل و مهاجرت به آمریکا، یافتن کالج‌ها و رشته‌هایی که با علایق و ترجیحات تحصیلی شما مطابقت دارند و …، اطلاعات کسب کنید. EducationUSA، شبکه‌ای است که بیش از 430 مرکز مشاوره آموزشی در بیش از 175 کشور و منطقه را معرفی می‌کند. اگر چنین دسترسی‌ای دارید، می‌توانید نزدیک‌ترین مرکز به منطقه‌ و محل زندگی خود را پیدا کنید و مشاوران معتبری که در مورد تحصیل در آمریکا اطلاعاتی در اختیارتان قرار می‌دهند، تماس بگیرید. همچنین می‌توانید از دفاتر مهاجرتی معتبر در شهر خود کمک بگیرید تا درباره مهاجرت به آمریکا، اطلاعات کاملی به دست بیاورید. اگر هم می‌خواهید شخصا با یک مشاور از دانشگاه‌ها یا کالج‌های آمریکایی در ارتباط باشید، می‌توانید از وبینارهای مجازی کمک بگیرید و به صورت آنلاین از خانه، با آن‌ها ارتباط بگیرید.

انتخاب یک رشته‌ی تحصیلی

انتخاب یک رشته‌ی تحصیلی مناسب جهت تحصیل در آمریکا، مهم‌ترین عامل در انتخاب کالج، دانشگاه و شهر مورد نظر شما در ایالات متحده است. در صورتی که به چند رشته‌ی تحصیلی مختلف علاقه دارید هم می‌توانید به صورت دو رشته‌ای در کالج یا دانشگاه مورد نظرتان در آمریکا تحصیل کنید. همچنین می‌توانید حین تحصیل رشته‌ی اصلی خود در دانشگاه، رشته‌ی فرعی و آکادمیکی انتخاب کنید و رزومه‌ی علمی خود را برای زندگی در آمریکا، قوی‌تر سازید.

اگر هم نمی‌دانید که به چه رشته‌ی تحصیلی در آمریکا تمایل دارید، نگران نباشید. بسیاری از دانشجویان بعد از شروع به تحصیل در ایالات متحده، رشته‌ی خود را در کالج تغییر می‌دهند، یا یک سال با رشته‌ای نامعلوم در یک کالج تحصیل می‌کنند و رشته‌ی اصلی خود را از مقطع کارشناسی در دانشگاهی معتبر آغاز خواهند کرد. در واقع باید به خاطر داشته باشید که رشته‌ی اصلی شما در مقطع کارشناسی، خیلی مهم‌تر از چیزی است که سال اول در کالج می‌خوانید. همچنین در رابطه با نوع تجربه‌ای که برای تحصیل در آمریکا در نظر دارید، سوالاتی مطرح خواهد شد که از قرار زیر است:

  • آیا می‌خواهید در یک دانشگاه بزرگ تحصیل کنید یا یک کالج کوچک؟
  • می‌خواهید به دانشگاه دولتی بروید یا خصوصی؟
  • می‌خواهید دانشگاهتان در شهر بزرگی باشد، یا حومه‌ی شهر و شهر‌های کوچک‌تر؟
  • رشته‌ی تحصیلی موردنظرتان چیست؟
  • قصد دارید به کدام یک از فعالیت‌ها و کلاب‌های دانشگاهی بپیوندید؟

نحوه پاسخ به هر کدام از این سوال‌ها به شما کمک می‌کند تا تصمیمی آگاهانه و منطقی بگیرید. پس حین تحقیق راجع به اپلای و پذیرش تحصیلی آمریکا، به این موارد نیز فکر کنید. همچنین شما باید راجع به محل زندگی مورد نظر خود در آمریکا، آب و هوای منطقه‌ی مورد نظر، آزمون‌های مورد نیاز جهت اپلای، شهریه‌ها، بورسیه‌های تحصیلی، خدمات دانشجویی برای دانشجویان بین‌المللی، امکانات موجود در پردیس دانشگاهی مورد نظر، دوره‌های کارآموزی و بازار کار رشته و کالج مورد نظرتان تحقیق کنید. همچنین اگر قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مثل کارشناسی ارشد و دکترا را دارید، باید سوالات زیر را در نظر بگیرید.

  • چه زمانی می‌خواهید تحصیلات تکمیلی خود در آمریکا را شروع کنید؟ پاییز، بهار یا تابستان؟
  • آیا رشته‌ی تحصیلی مورد نظرتان به قبولی در آزمون‌های بین‌المللی مثل GRE یا GMAT نیاز دارد؟
  • آیا در پردیس دانشگاه مورد نظر، خوابگاه وجود دارد؟
  • آیا می‌توانید حین تحصیل در رشته‌ی مورد نظر در دوره‌ی کارآموزی هم شرکت کنید؟
  • آیا خدمات دانشجویی بین‌المللی برای مقاطع ارشد و دکترا در دانشگاه شما وجود دارد؟

به دانشگاه مورد نظر درخواست دهید

بعد از انتخاب رشته‌ی تحصیلی مورد نظر، لیست کوتاهی از دانشگاه‌هایی که می‌خواهید درخواست دهید را انتخاب و درخواست خود را به آن‌ها ارائه دهید. برای این کار، شما باید به صورت آنلاین از سایت دانشگاه، سایت‌های واسط یا دفاتر مهاجرتی واسط مثل دفتر مهاجرتی زنگنه اقدام کنید و مدارک لازم برای اپلای را ارائه دهید.

اپلای برای مقطع کارشناسی در آمریکا

هر دانشگاه شرایط خاص خودش را جهت پذیرش دانشجویان دارد، ولی به طور کلی، یک سری شرایط عمومی وجود دارد که باید برای اپلای در دانشگاه‌های آمریکا رعایت کنید.

مدارک مورد نیاز جهت اپلای در مقطع کارشناسی آمریکا

  • اطلاعات شخصی
  • کپی از مدارک تحصیلی سابق
  • گواهی شرکت در آزمون SAT یا ACT
  • نمره آزمون مهارت در زبان انگلیسی (آیلتس، تافل، iTEP یا PTE)
  • مقاله
  • توصیه نامه
  • کپی معتبر از پاسپورت
  • سوابق تحصیلی و علمی

برخی از کالج‌ها یا دانشگاه‌ها، علاوه بر تمام مدارک بالا، به تمکن مالی نیز جهت بررسی درخواست اپلای شما نیاز دارند. همچنین برخی دانشگاه‌ها پس از بررسی مدارک، با شما مصاحبه‌ای می‌کنند که این مصاحبه با هیئت علمی، اساتید و … به صورت آنلاین انجام می‌شود.

همچنین به یاد داشته باشید که مهلت درخواست جهت اپلای بسیار مهم است. گاهی برخی دانشگاه‌ها و کالج‌ها، دانشجویانی که زودتر جهت اپلای اقدام می‌کنند را در اولویت قرار می‌دهند و آن‌ها را پذیرش می‌کنند. اگر هم قصد تحصیل در دانشگاه Shorelight آمریکا را دارید، باید از طریق یک برنامه‌ی آنلاین جداگانه اقدام کنید. این را هم در نظر داشته باشید که برخی رشته‌ها و برخی دانشجویان بین‌المللی، نیازی به مقاله یا نمرات شرکت در آزمون SAT‌یا ACT ندارند.

اپلای برای مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا

الزامات درخواست برای دانشجویان بین‌المللی متقاضی برنامه‌های تحصیلات تکمیلی مشابه برنامه‌های کارشناسی است، با چند تفاوت مهم. در اینجا چیزی است که ممکن است نیاز داشته باشید:

برای کارشناسی ارشد، شرایط مورد نظر جهت اپلای تخصصی‌تر است و در هر دانشگاه با دانشگاه دیگر تفاوت‌های خاصی دارد. اما به طور کلی، باید مدارک زیر را ارائه دهید.

مدارک مورد نیاز برای اپلای در مقطع کارشناسی ارشد آمریکا

  • ریز نمرات تحصیلی مقطع کارشناسی
  • گواهی شرکت در آزمون GRE‌ یا GMAT
  • گواهی شرکت در آزمون آیلتس، تافل، PTE یا iTEP
  • پروپوزال دانشگاهی (تز پایان نامه)
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه
  • کپی از پاسپورت معتبر
  • تمکن مالی (مگر اینکه برای بورسیه‌ی تحصیلی به صورت جداگانه درخواست داده باشید، در این صورت باز هم باید بعد از کم کردن بورسیه‌ها، توان مالی خود جهت زندگی در آمریکا را نشان دهید.

همچنین ممکن است دانشگاه مورد نظر بعد از بررسی مدارکتان، از شما بخواهد تا در مصاحبه‌ای در دانشگاه به صورت حضوری، یا به صورت ویدیویی و آنلاین با هیئت علمی و کمیته پذیرش داشته باشید.

به یاد داشته باشید که تمام کالج‌ها و دانشگاه‌های ایالات متحده، هیچ واسطی را برای اخذ پذیرش شما در نظر نگرفته است و شما باید مدارک خود را به صورت آنلاین برای خود دانشگاه ارسال کنید. مگراینکه دانشگاه shorelight‌ باشد، که با یک سیستم آنلاین ساده مدارکتان را دریافت و به کمیته‌ی ثبت نام ارائه می‌دهد. همچنین دفتر مهاجرتی معتبری مثل زنگنه می‌تواند با در دسترس داشتن مدارک شما، تمام مراحل ثبت نام و اپلای را به جای شما پیش ببرد.

آگاهی از هزینه‌های تحصیل در آمریکا

در آمریکا، هزینه دانشگاه‌ها و کالج‌ها به صورت سالانه یا ترمی دریافت می‌شود و این هزینه شامل شهریه‌ی دانشگاه، هزینه زندگی، هزینه کتاب‌ها و تجهیزات و بیمه‌ی درمانی خواهد شد. به طور کلی، باید این حقیقت را پذیرفت که زندگی و تحصیل در آمریکا گران است. اما شما می‌توانید از بورسیه‌های تحصیلی دانشگاهی، ورزشی، هنری، و حتی بورسیه‌های استانی که بر اساس نیاز مالی دانشجو خواهد بود، استفاده کنید. این بورسیه‌ها بر اساس دانشگاه و کالج مورد نظر، متفاوت خواهد بود.

به خاطر داشته باشید که مقاطع تحصیلات تکمیلی، کمتر طول می‌کشد و هزینه‌ای که برای تحصیل در این مقاطع می‌پردازید نیز کمتر است. ولی برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آمریکا، به حمایت مالی خانواده‌ی خود نیاز دارید. اکثر دانشجویان ترجیح می‌دهند که برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به مهاجرت تحصیلی به آمریکا بپردازند تا بورسیه‌ی بهتری را اخذ کنند، هزینه‌ی کمتری بپردازند و اجازه‌ی کار حین تحصیل داشته باشند.

درخواست بورسیه تحصیلی آمریکا

اگر برای تحصیل در آمریکا، بودجه‌ی محدودی دارید، حتما باید در مورد انواع بورسیه‌های تحصیلی و کمک‌ها و وام‌های مالی تحقیق کنید. این بورسیه‌ها مخصوص دانشجویان بین‌المللی هستند و با سخاوتمندی در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر برای مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا اقدام می‌کنید، ممکن است بر اساس شایستگی علمی، رزومه و دست‌آورد‌های شما در رشته‌ی تحصیلی مورد نظر نیز بورسیه‌ای تعلق بگیرد. این بورسیه‌ها معمولا رنج خاصی از معدل مقطع کارشناسی را شامل می‌شوند. همچنین قبل از انتخاب دانشگاه و اپلای و پذیرش تحصیلی در آمریکا، شهریه‌های ارائه شده توسط دانشگاه مورد نظر را بررسی کنید و آن را با بودجه و تمکن مالی خود بسنجید تا ببینید آیا از پس این هزینه‌ها برمی‌آیید یا نه.

انتخاب پیشنهاد‌های پذیرش در آمریکا

اگر معدل و رزومه علمی کامل و خوبی داشته باشید، احتمال اینکه در مقاطع تحصیلی مختلف، پیشنهاد پذیرش در دانشگاه‌های آمریکایی را در ایمیل خود دریافت کنید زیاد است. این اتفاق هیجان‌انگیز شما را برای آینده‌ای درخشان آماده می‌کند. فقط باید از بین دانشگاه‌هایی که به شما پیشنهاد پذیرش داده‌اند، یکی را انتخاب کنید.

اگر برای کالجی اقدام کرده‌اید که مهلت ثبت آن در ژانویه یا فوریه بوده، جواب خود را تا اواخر مارس یا اوایل آوریل دریافت خواهید کرد. به یاد داشته باشید که موسساتی که به پذیرش را به صورت دوره‌ای ارائه می‌دهند، بر اساس زمان درخواست شما، تا چهار الی شش هفته جوابتان را خواهند داد.

به یاد داشته باشید که اگر چند پیشنهاد مختلف از دانشگاه‌های آمریکا گرفته‌اید، حتما با یک مشاور تحصیلی کارکشته مشورت کنید و بودجه،‌ هزینه‌ها، کیفیت آموزشی و … را نیز در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید با دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که به شما پیشنهاد پذیرش داده، در فیس بوک و … ارتباط بگیرید تا از انتخاب خود مطمئن شوید. همچنین، به آنچه که حین انتخاب و درخواست اپلای دانشگاه مورد نظر فکر می‌کردید، دوباره فکر کنید. در نهایت می‌توانید از مشاورین موسسه مهاجرتی زنگنه هم کمک بگیرید.

بعد از تصمیم‌گیری در مورد دانشگاه مورد نظر، به ایمیل پذیرش برگردید و مراحل بعد از پذیرش را مطالعه کنید. این مراحل شامل دریافت فرم 1-20، نحوه اخذ ویزای دانشجویی و تاریخ شروع کلاس‌ها خواهد شد. شما همچنین باید در مهلت تعیین شده، شهریه‌ی کالج یا دانشگاه را بپردازید تا بتوانید برای اخذ ویزا و … اقدام کنید.

اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

بعد از اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آمریکا، به ویزای تحصیلی آمریکا نیاز دارید. برای دانشجویان بین‌المللی، سه نوع ویزا وجود دارد که هر کدام بر اساس شرایط شما ارائه شده است.

  • ویزای F-1: این ویزا به شما اجازه می‌دهد تا با کمک مالی دوستان، خانواده یا خودتان در دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکایی تحصیل کنید. با این ویزا شما می‌توانید هفته‌ای 20 ساعت کار در خود پردیس دانشگاه کنید. دانشجویانی که این ویزا را دریافت می‌کنند، در سال اول تحصیل خود در آمریکا ممکن است با مشکلات مالی خاصی روبه‌رو شوند. ولی پس از سال اول می‌توانید در خارج از دانشگاه نیز مشغول به کار شوید. برخی از این مشاغل شامل موارد زیر است:
    • آموزش عملی (CPT)
    • آموزش عملی اختیاری (OPT)
    • STEM OPT
  • ویزای J-1: با این ویزا شما می‌توانید در رشته‌های تبادل تحصیلی و کاری بین کالج‌ها یا دانشگاه‌های آمریکا، که توسط اداره امور آموزشی و فرهنگی وزارت امور خارجه آمریکا تایید شده‌اند، تحصیل کنید. همچنین رشته‌ی تحصیلی شما باید توسط یک اسپانسر آموزشی یا غیرانتفاعی تامین شود. همچنین اگر مشکلات مالی جدی داشته باشید، می‌توانید پس از اخذ مجوز در ویزای J-1، به صورت پاره‌وقت در محوطه‌ی دانشگاه مشغول به کار شوید. اما بیشتر از 18 ماه نمی‌توانید کار کنید. البته اگر دانشجوی دکترا باشید، حداکثر تا 36 هفته قادر به انجام کار پاره‌وقت با ویزای J-1 خواهید بود.
  • ویزای M-1: اگر می‌خواهید تحصیلات آکادیک را در آمریکا ارائه دهید، می‌توانید برای اخذ ویزای M-1 اقدام کنید که اجازه می‌دهد، در موسسه‌های خاصی تحصیل کنید که توسط SEVP تایید شده‌اند. تمکن مالی شما در این ویزا می‌تواند از طریق دوستان، خانواده یا خودتان تامین شود. در این ویزا، شما تنها بعد از اتمام تحصیلات خود مجاز به شرکت در آموزش عملی و کار کردن هستید. این کار هم خارج از دانشگاه و باید مرتبط با رشته‌ی تحصیلی شما باشد، وگرنه مجاز به انجام آن نیستید. همچنین قبل از شروع به کار، به مجوز EAD نیاز دارید و فقط می‌توانید تا 6 ماه پس از فارغ‌التحصیلی کار کنید.

به یاد داشته باشید که برای اخذ ویزای F-1 یا M-1 به فرم I-20 و برای اخذ ویزای J-1 به فرم DS-2019 نیاز دارید. گرچه هر فرم بر اساس ویزای تحصیلی مورد نظر متفاوت است، ولی همگی شامل اطلاعات شخصی نظیر نام، تاریخ تولد، شماره پاسپورت، رشته تحصیلی مورد نظر، نمره مهارت در آزمون زبان انگلیسی بین‌المللی، تاریخ شروع تحصیل و تمکن مالی خواهد شد.

برخی از دانشگاه‌ها خودشان با نامه‌ی پذیرش، فرم 1-20 یا DS-2019‌ را ارسال می‌کنند. خصوصا اگر گفته باشید که برای تحصیل در یک سال اول، تمکن مالی لازم را دارید و قرار نیست که پیش‌پرداخت بدهید. سایر دانشگاه‌ها فقط پس از ارائه‌ی تمکن مالی، بورسیه‌ی تحصیلی و … فرم‌های لازم را ارسال می‌کنند.  هنگامی ‌که فرم I-20 یا DS-2019 را از کالج یا دانشگاه خود دریافت کردید، چهار مرحله‌ی مهم را باید انجام دهید:

1. پرداخت 350 دلار SEVIS I-901 برای ویزای نوع F-1 و نوع M-1 و  پرداخت 220 دلار برای ویزای نوع (J-1). رسید الکترونیکی هزینه SEVIS خود را نگه دارید.

2. برای ویزای تحصیلی خود درخواست دهید (فرم آنلاین DS-160)

3. از سفارت یا کنسولگری آمریکا در کشور همسایه، وقت ملاقات و مصاحبه بگیرید.

4. در مصاحبه شرکت کنید.

اقامت در آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی

بسته به دانشگاه یا کالجی که در آن ثبت نام کرده‌اید، گزینه‌های مختلفی جهت اقامت دانشجویی در آمریکا وجود دارد که باید حتما قبل از سفر به ایالات متحده بررسی کنید. بسیاری از دانشگاه‌ها مسکن و خوابگاه‌های درون دانشگاهی ارائه می‌دهند. خارج از دانشگاه هم شما می‌توانید به آپارتمان‌ها، مجتمع‌ها، خانه‌های اشتراکی و … مراجعه کنید یا با سایر دانشجویان یک سوییت کرایه کنید. به طور کلی، قبل از هر اقدامی، شرایط کرایه و اقامت را با بودجه و تمکن مالی خود بسنجید تا به بهترین شکل به آمریکا، مهاجرت کنید.

موسسه مهاجرتی زنگنه

موسسه مهاجرتی زنگنه با سال‌ها تجربه در انواع روش‌های مهاجرت به آمریکا، یکی از بهترین دفاتر مهاجرتی موجود برای کمک به شما در اپلای و پذیرش تحصیلی آمریکا، اقامت، کاریابی و اخذ شهروندی آمریکا است. این موسسه با بهترین و باتجربه‌ترین تیم مشاوره و وکلای حرفه‌ای، در خدمت شماست تا در سریع‌ترین زمان ممکن، شما را به رویای خود که مهاجرت تحصیلی به آمریکا است، برساند. پس در تماس با ما، درنگ نکنید.

این مطلب براتون مفید بود؟

5 / 5. تعداد رای: 1

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

مشاوره رایگان

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *