موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

بهترین دانشگاه‌های پزشکی دنیا

خانه » بلاگ » بهترین دانشگاه‌های پزشکی دنیا
بهترین دانشگاه‌های پزشکی دنیا

تحصیل در رشته‌های پزشکی همواره جز پرطرفدارترین و پراهمیت‌ترین اهداف دانشجویان در سراسر جهان بوده است. با توجه به اهمیت بالای کیفیت آموزشی و امکانات پژوهشی در این رشته، انتخاب دانشگاه مناسب می‌تواند تأثیر بسزایی در موفقیت حرفه‌ای دانشجویان داشته باشد. در این مقاله، به معرفی 10 دانشگاه برتر دنیا در زمینه رشته‌های پزشکی می‌پردازیم تا به دانشجویان علاقه‌مند کمک کنیم بهترین انتخاب را برای آینده تحصیلی و شغلی خود داشته باشند.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS که اخیراً منتشر شده است، شامل 682 مؤسسه آموزش عالی برای تحصیل در رشته پزشکی است. رتبه بندی دانشگاه QS بر اساس موضوع بر اساس پنج شاخص شهرت علمی، شهرت کارفرما، استنادات پژوهشی در هر مقاله، شاخصH (روشی برای اندازه گیری بهره وری و کارهای منتشر شده یک دانشمند یا محقق) و شبکه تحقیقاتی بین المللی ارائه می‌شود.

معرفی 10 دانشگاه برتر دنیا در زمینه رشته‌های پزشکی

در زیر به معرفی ده دانشگاه برتر دنیا در زمینه رشته‌های پزشکی می‌پردازیم.

دانشگاه هاروارد (Harvard University) – ایالات متحده آمریکا

دانشگاه هاروارد با سابقه‌ای درخشان در آموزش پزشکی و تحقیقاتی نوآورانه، یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان در زمینه پزشکی است. دانشکده پزشکی هاروارد برنامه‌های متنوعی در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می‌دهد و همواره در صدر رتبه‌بندی‌های جهانی قرار دارد. در رتبه‌بندی QS جهانی، دانشگاه هاروارد به‌طور مداوم در میان پنج دانشگاه برتر جهان در رشته‌های پزشکی قرار دارد. هزینه تحصیل در رشته پزشکی در هاروارد برای دانشجویان بین‌المللی حدود 60,000 دلار در سال است. از رشته‌های پرطرفدار پزشکی در هاروارد می‌توان به جراحی، علوم اعصاب و پزشکی داخلی اشاره کرد. در رتبه بندی تایمز 2024 این دانشگاه رتبه یک را از آن خود کرده است.

شرایط تحصیل در رشته‌های پزشکی: دانشجویان باید ابتدا یک مدرک کارشناسی در رشته‌های مرتبط با علوم زیستی یا شیمی دریافت کنند. پس از آن، باید آزمون MCAT را بدهند و به دانشکده پزشکی درخواست بدهند. الزامات زبان آن نیز نمره TOEFL حداقل 100 یا IELTS حداقل 7.5 است.

دانشگاه استنفورد (Stanford University) – ایالات متحده آمریکا

دانشگاه استنفورد با امکانات پیشرفته و پژوهش‌های بین‌المللی، یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر در زمینه پزشکی است. دانشکده پزشکی استنفورد به دانشجویان فرصت‌های زیادی برای تحقیق و توسعه ارائه می‌دهد. استنفورد در رتبه‌بندی QS جهانی نیز در میان ده دانشگاه برتر در رشته‌های پزشکی قرار دارد. هزینه تحصیل در رشته پزشکی در استنفورد حدود 65,000 دلار در سال است. برخی از رشته‌های پرطرفدار پزشکی در استنفورد شامل کاردیولوژی، بیومدیکال و پزشکی اورژانس هستند.

رتبه تایمز این دانشگاه در سال 2024، یک است. شرایط تحصیل در رشته‌های پزشکی به این صورت است که دانشجویان باید ابتدا دوره‌های پیش‌پزشکی را در سطح کارشناسی بگذرانند و سپس برای پذیرش در دانشکده پزشکی اقدام کنند. الزامات زبان آن نیز نمره TOEFL حداقل 100 یا IELTS حداقل 7.0 است.

دانشگاه آکسفورد (University of Oxford) – انگلستان

دانشگاه آکسفورد با تاریخچه‌ای کهن و اساتید برجسته، در زمینه‌های مختلف پزشکی به خصوص تحقیقات بیومدیکال پیشرو است. این دانشگاه به دانشجویان خود آموزش عالی و فرصت‌های تحقیقاتی فراوانی ارائه می‌کند. آکسفورد در رتبه‌بندی QS جهانی، به‌طور مداوم در میان پنج دانشگاه برتر قرار دارد. هزینه تحصیل در رشته پزشکی برای دانشجویان بین‌المللی حدود 45,000 پوند در سال است. رشته‌های پرطرفدار در آکسفورد شامل روان‌پزشکی، پزشکی بالینی و بیومدیکال هستند.

رتبه تایمز 2024 آن نیز 3 است. شرایط تحصیل در رشته‌های پزشکی به این صورت است که دانشجویان باید دوره‌های A-levels یا معادل آن‌ها را با نمرات عالی گذرانده و سپس از طریق UCAS برای پذیرش اقدام کنند. الزامات زبان آن نیز نمره IELTS حداقل 7.5 است.

دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) – انگلستان

دانشگاه کمبریج نیز مانند آکسفورد، با کمک اساتید برجسته و امکانات پیشرفته، در رتبه‌های برتر دانشگاه‌های پزشکی جهان قرار دارد. این دانشگاه به تربیت پزشکان و پژوهشگران حرفه‌ای می‌پردازد. در رتبه‌بندی QS جهانی در میان پنج دانشگاه برتر در رشته‌های پزشکی قرار دارد. هزینه تحصیل در رشته پزشکی برای دانشجویان بین‌المللی حدود 55,000 پوند در سال است. رشته‌های پرطرفدار در کمبریج شامل آنکولوژی، ژنتیک پزشکی و اپیدمیولوژی هستند.

رتبه تایمز این دانشگاه 5 است. شرایط تحصیل در رشته‌های پزشکی آن این گونه است که دانشجویان باید نمرات عالی در A-levels داشته باشند و آزمون BMAT را بدهند. الزامات زبان آن نمره IELTS حداقل 7.5 است.

دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins University) – ایالات متحده آمریکا

دانشگاه جانز هاپکینز به دلیل تمرکز زیاد بر تحقیق و نوآوری در پزشکی، یکی از مراکز برتر جهان در این زمینه است. دانشکده پزشکی این دانشگاه به دلیل پژوهش‌های پیشگامانه و آموزش عالی شهرت دارد. جانز هاپکینز در رتبه‌بندی QS جهانی، در میان ده دانشگاه برتر پزشکی قرار دارد. همچنین رتبه تایمز آن در سال 2024، 4 است. هزینه تحصیل در رشته پزشکی حدود 70,000 دلار در سال است. برخی از رشته‌های پرطرفدار شامل پزشکی عمومی، جراحی و علوم اعصاب هستند.

شرایط تحصیل در رشته‌های پزشکی: دوره پزشکی جانز هاپکینز یکی از جامع‌ترین برنامه‌های پزشکی در جهان است و شامل دوره‌های عملی و تحقیقاتی گسترده است. نمره TOEFL مورد نیاز حداقل 100 یا IELTS حداقل 7.0 است.

دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (University of California, San Francisco – UCSF) – ایالات متحده آمریکا

UCSF یکی از دانشگاه‌های پیشرو در زمینه آموزش و تحقیق در علوم پزشکی است. این دانشگاه به طور ویژه بر تحقیقات بالینی و کاربردی تأکید دارد. UCSF در رتبه‌بندی QS جهانی، در میان ده دانشگاه برتر قرار دارد. هزینه تحصیل در رشته پزشکی حدود 60,000 دلار در سال است. رشته‌های پرطرفدار شامل پزشکی داخلی، کاردیولوژی و بیومدیکال هستند.

رتبه تایمز این دانشگاه 7 است. الزامات زبان این دانشگاه به این صورت است که به حداقل نمره TOEFL حداقل 100 یا IELTS حداقل 7.0 نیاز است.

دانشگاه تورنتو (University of Toronto) – کانادا

دانشگاه تورنتو با برنامه‌های تحصیلی متنوع و پژوهش‌های بین‌المللی، یکی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی در کانادا و جهان به شمار می‌آید. در رتبه‌بندی QS جهانی، دانشگاه تورنتو در میان بیست دانشگاه برتر قرار دارد. رشته‌های پرطرفدار شامل روان‌پزشکی، کاردیولوژی و پزشکی بالینی هستند.

رتبه بندی Times Higher Education (THE) در سال 2024: بیست و یکمین رتبه جهانی.

دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو در سطح جهانی بسیار مورد توجه است و در رتبه نهم بالینی و بهداشت قرار دارد. این برنامه یک برنامه درسی دقیق، آموزش بالینی گسترده و فرصت های تحقیقاتی متعدد ارائه می‌دهد.

تسلط به زبان انگلیسی الزامی است. متقاضیان باید نمرات تافل را با حداقل 100 (iBT) یا نمرات آیلتس با حداقل باند کلی 7.0 را داشته باشند.

هزینه تحصیل: تقریباً 45690 دلار کانادا در سال برای دانشجویان بین المللی.

دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania – Penn) – ایالات متحده آمریکا

دانشگاه پنسیلوانیا با برنامه‌های تحصیلی جامع و پژوهش‌های نوآورانه، یکی از مراکز برجسته آموزش پزشکی در آمریکا و جهان است. این دانشگاه در رتبه‌بندی QS جهانی، در میان پانزده دانشگاه برتر قرار دارد. هزینه تحصیل در رشته پزشکی حدود 68,000 دلار در سال است. رشته‌های پرطرفدار شامل آنکولوژی، روان‌پزشکی و پزشکی اورژانس هستند.

رتبه بندی Times Higher Education (THE) 2024: شانزدهمین رتبه جهانی.

زبان مورد نیاز: تسلط به زبان انگلیسی الزامی است. نمرات تافل باید حداقل 100 (iBT) یا نمرات آیلتس حداقل 7.0 باشد.

دانشگاه کارولینسکا (Karolinska Institute) – سوئد

موسسه کارولینسکا به دلیل تمرکز زیاد بر تحقیق و تربیت پژوهشگران در زمینه‌های مختلف پزشکی، یکی از مراکز برتر جهان در این زمینه محسوب می‌شود. در رتبه‌بندی QS جهانی، موسسه کارولینسکا در میان ده دانشگاه برتر قرار دارد. هزینه تحصیل در رشته پزشکی برای دانشجویان بین‌المللی حدود 20,000 یورو در سال است. رشته‌های پرطرفدار شامل بیومدیکال، کاردیولوژی و علوم اعصاب هستند.

رتبه تایمز 2024: 10

الزامات زبان: نمره TOEFL حداقل 100 یا IELTS حداقل 7.0.

دانشگاه ملی سنگاپور (National University of Singapore – NUS) – سنگاپور

دانشگاه ملی سنگاپور با برنامه‌های تحصیلی پیشرفته و پژوهش‌های نوآورانه، یکی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی در آسیا و جهان است. این دانشگاه در رتبه‌بندی QS جهانی، در میان بیست دانشگاه برتر قرار دارد. هزینه تحصیل در رشته پزشکی برای دانشجویان بین‌المللی حدود 55,000 دلار سنگاپور در سال است. رشته‌های پرطرفدار شامل پزشکی داخلی، جراحی و بیومدیکال هستند.

رتبه بندی Times Higher Education (THE) در سال 2024 نوزدهمین رتبه جهانی است. دانشکده پزشکی Yong Loo Lin NUS به دلیل آموزش پزشکی جامع خود، ادغام عمل بالینی با تحقیقات و بهداشت عمومی مشهور است. تسلط به زبان انگلیسی الزامی است. نمرات تافل باید حداقل 100 (iBT) یا نمرات آیلتس حداقل 6.5 باشد.

دانشگاه‌های برتر پزشکی در ایالات متحده و کانادا

112 مورد از بهترین دانشکده های پزشکی جهان در ایالات متحده قرار دارند که پنج مورد از این دانشکده‌ها در بین ده دانشگاه برتر جهان هستند. دانشگاه هاروارد بهترین برنامه پزشکی جهان را برای هشتمین سال متوالی ارائه می‌دهد و به امتیاز عالی از نظر شهرت علمی و کارفرمایی، استنادهای H-index و شبکه تحقیقاتی بین المللی دست یافته است. همچنین، مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) علیرغم اینکه امسال در بین ده نفر برتر قرار نگرفت، با بالاترین امتیاز در کشور برای استناد به هر مقاله، یک رهبر تحقیقات پزشکی جهانی محسوب می‌شود.

کانادا امسال دارای 17 دانشکده پزشکی در رتبه بندی است که دانشگاه تورنتو با رتبه برتر آن، رتبه پانزدهم جهان را به خود اختصاص داده است و بالاترین امتیاز خود را در شاخص استنادات شاخص H کسب کرده است. همچنین در بین 50 دانشگاه برتر جهانی در کانادا، دانشگاه مک گیل (22)، دانشگاه بریتیش کلمبیا (28) و دانشگاه مک مستر (40) قرار دارند.

برترین دانشگاه‌های پزشکی در اروپا

اروپا دارای 252 دانشگاه برتر برای تحصیل پزشکی است. از این میان، بریتانیا دارای 48 دانشکده پزشکی برتر اروپا، از جمله چهار مورد از ده دانشگاه برتر جهان است. علاوه بر ده دانشگاه برتر، تعداد زیادی دانشکده پزشکی دیگر وجود دارد که عملکرد بسیار خوبی دارند، از جمله کینگز کالج لندن (سیزدهم)، دانشکده بهداشت و پزشکی استوایی لندن (هجدهم)، دانشگاه ادینبورگ (22)، دانشگاه منچستر (32) و دانشگاه گلاسکو (چهل و هشتم).

فرانسه امسال با 18 دانشگاه، از جمله دو دانشگاه در 150 دانشگاه برتر یعنی دانشگاه سوربن (49) و دانشگاه پاریس-ساکلی (140) عملکرد خوبی دارد و هر دو در استنادهای پژوهشی به ازای هر شاخص مقاله امتیاز خوبی کسب کردند.

ایتالیا نیز با 30 دانشگاه در رتبه بندی امسال عملکرد خوبی داشت که چهار مورد از آن‌ها در 150 دانشگاه برتر بودند.

آلمان دارای 32 دانشگاه در رتبه بندی پزشکی در سال جاری است که دو مورد از آنها در 50 دانشگاه برتر قرار دارند: دانشگاه هایدلبرگ (36) و دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان (30).

اسپانیا میزبان 19 دانشگاه شناخته شده است که دانشگاه بارسلونا در بین 100 دانشگاه برتر و مشترکاً در رده 46 قرار دارد.

هلند دارای ۹ دانشکده پزشکی در رتبه‌بندی امسال است که دو مورد از آن‌ها در بین ۵۰ دانشکده برتر قرار دارند: دانشگاه آمستردام (۳۰) و دانشگاه اراسموس روتردام (۳۹).

دانمارک پنج دانشگاه در این رتبه بندی دارد. دانشگاه کپنهاگ در جهان چهل و سومین است و در شاخص استنادات به ازای هر مقاله امتیاز خوبی کسب کرده است.

دانشگاه‌های برتر پزشکی در استرالیا و نیوزلند

در استرالیا 26 دانشگاه وجود دارد که سه مورد از آنها در 50 دانشگاه برتر جهان قرار دارند: دانشگاه ملبورن (رتبه 24)، دانشگاه سیدنی (25) و دانشگاه موناش (چهلم).

نیوزلند نیز سه دانشگاه در رتبه بندی دارد و دانشگاه اوکلند در بین 150 دانشگاه برتر جهان در رتبه 122 قرار دارد.

برترین دانشگاه‌های پزشکی در آسیا

رتبه بندی رشته پزشکی شامل 187 مورد از بهترین دانشکده‌های پزشکی در آسیا است. ژاپن دارای بیشترین دانشکده‌های پزشکی در آسیا است که 32 دانشکده پزشکی را شامل می‌شود. این دانشگاه‌ها شامل دو دانشگاه در 100 دانشگاه برتر جهان یعنی دانشگاه توکیو (42) و دانشگاه کیوتو (59) هستند.

سرزمین اصلی چین نیز با 30 دانشکده پزشکی برجسته و چهار دانشگاه در بین 100 دانشگاه برتر، عملکرد خوبی داشت: دانشگاه پکن (38) دانشگاه فودان (74)، دانشگاه Tsinghua (76) و دانشگاه شانگهای Jiao Tong (80).

کره جنوبی در رتبه بندی امسال 22 دانشگاه دارد و دانشگاه ملی سئول در رتبه 37 قرار دارد.

هند دارای 11 دانشگاه در رتبه بندی جهانی است. از جمله آن‌ها می‌توان به موسسه علوم و فناوری SRM با رتبه 651-680 برای دانشکده پزشکی این کشور اشاره کرد.

مالزی دارای ده دانشکده پزشکی برتر است.

تایوان با ده دانشگاه و دانشگاه ملی تایوان در 100 دانشگاه برتر در رتبه 46 قرار دارند.

هنگ کنگ SAR همچنین دارای دانشکده‌های پزشکی بسیاری از جمله دانشگاه چینی هنگ کنگ (مشترک 29) و دانشگاه هنگ کنگ (مشترک 40) است.

دانشگاه‌های برتر پزشکی در خاورمیانه

خاورمیانه 48 مورد از بهترین دانشکده‌های پزشکی جهان را در خود جای داده است. عربستان سعودی دارای بالاترین تعداد دانشکده‌های پزشکی با هفت دانشکده است و پس از آن اسرائیل با شش دانشکده در رتبه بعدی قرار دارد. از این میان دانشگاه پادشاه آدولعزیز (مشترک 126) و دانشگاه تل آویو (151 تا 200) بالاترین رتبه را در کشورهای مربوطه دارند.

لبنان امسال سه ورودی دارد که دانشگاه آمریکایی بیروت با رتبه 151 تا 200 در صدر قرار دارد.

اردن دو ورودی دارد، امارات متحده عربی نیز دو ورودی و عراق، عمان، قطر و کویت هر کدام یک ورودی دارند.

دانشگاه‌های برتر پزشکی در آمریکای لاتین

59 دانشگاه پزشکی در آمریکای لاتین در رتبه بندی دانشگاه QS بر اساس موضوع امسال قرار دارند. برزیل با 20 دانشگاه بیشترین سهم را دارد. از جمله دانشگاه‌های این دانشگاه می‌توان به دانشگاه سائوپائولو (64) در 100 دانشگاه برتر جهانی اشاره کرد.

شیلی یازده دانشگاه در این رتبه بندی دارد که شامل برترین دانشگاه پزشکی خود، Pontificia Universidad Católica de Chile (96) و دو ورودی جدید، Universidad de Valparaíso و Pontificia Universidad Catolica de Valparaíso است.

کلمبیا همچنین دارای یازده دانشکده پزشکی است که در این رتبه بندی حضور دارند و دانشگاه ملی کلمبیا عنوان بهترین دانشگاه کشور برای تحصیل پزشکی را حفظ کرده است.

آرژانتین امسال پنج دانشگاه در رتبه بندی دارد که از سال گذشته یک مدرسه جدید اضافه شده است. Universidad de Buenos Aires بالاترین امتیاز را دارد و رتبه 151-200 را در رتبه بندی جهانی برای این موضوع دارد.

مکزیک دارای شش ورودی از جمله دانشگاه ملی اتونوما مکزیک است که در بین 200 کشور برتر جهان قرار گرفته است.

دانشگاه‌های برتر پزشکی در آفریقا

آفریقا نیز امسال با 25 ورودی دانشگاهی در رتبه بندی عملکرد خوبی داشته است. آفریقای جنوبی خانه هشت مورد از این دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه کیپ تاون (88) است که در 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

مصر دارای 9 دانشگاه از جمله دانشگاه قاهره است که به عنوان بهترین دانشکده پزشکی در این کشور شناخته شده و در رتبه 250 برتر جهانی قرار دارد.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی 10 دانشگاه برتر دنیا در زمینه رشته‌های پزشکی پرداختیم. این دانشگاه‌ها با برخورداری از اساتید برجسته، امکانات پیشرفته و برنامه‌های تحصیلی و پژوهشی متنوع، به تربیت پزشکان و پژوهشگران حرفه‌ای و کارآمد کمک می‌کنند. انتخاب هر یک از این دانشگاه‌ها می‌تواند مسیر موفقیت تحصیلی و حرفه‌ای دانشجویان علاقه‌مند به رشته‌های پزشکی را هموار کند. علاوه بر آن بهترین دانشگاه‌های پزشکی دنیا به تفکیک قاره در رتبه بندی جهانی معرفی شدند.

سوالات متداول

چرا انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل در رشته‌های پزشکی اهمیت دارد؟

انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل در رشته‌های پزشکی اهمیت بسیاری دارد زیرا دانشگاه‌های برتر با برخورداری از اساتید برجسته، امکانات پیشرفته و برنامه‌های تحصیلی و پژوهشی متنوع، به دانشجویان فرصت‌های بیشتری برای پیشرفت علمی و حرفه‌ای ارائه می‌دهند.

چه عواملی باید در انتخاب دانشگاه پزشکی مد نظر قرار گیرد؟

عوامل مهم در انتخاب دانشگاه پزشکی شامل رتبه‌بندی دانشگاه، کیفیت آموزش، امکانات پژوهشی، فرصت‌های کارآموزی و تحقیقات، هزینه تحصیل و زندگی، و موقعیت جغرافیایی دانشگاه است.

این مطلب براتون مفید بود؟

5 / 5. تعداد رای: 1

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

مشاوره رایگان

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *