موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

بهترین رشته‌های فنی برای مهاجرت

خانه » بلاگ » بهترین رشته‌های فنی برای مهاجرت
بهترین رشته‌های فنی برای مهاجرت

در دنیای پرشتاب امروز که همیشه در حال تغییر است، انتخاب یک مسیر تحصیلی و شغلی مناسب بسیار اهمیت  دارد. تحصیل در رشته‌های فنی می‌تواند یک انتخاب مناسب برای دانشجویان بین‌المللی باشد که در سال‌های اخیر در دانشگاه‌های سراسر جهان بسیار موردتوجه بوده است. اما عنوان رشته فنی به چه رشته‌هایی اطلاق می‌شود و شرایط تحصیل در این رشته‌ها چیست؟ در این مقاله، به بررسی بهترین رشته‌های فنی برای مهاجرت خواهیم پرداخت و شما را در انتخاب یک رشته مناسب یاری خواهیم کرد.

مؤسسه مهاجرتی زنگنه با داشتن سال‌ها سابقه درخشان در زمینه مهاجرت، با صرف کمترین هزینه و زمان شما را در بهترین مسیر قرار خواهد داد. پس با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما بهرمند شوید.

رشته فنی چیست؟

رشته‌های فنی که به عنوان رشته‌های حرفه‌ای یا کاربردی نیز شناخته می‌شوند، یک رشته تحصیلی است که در آن مهارت‌های فنی خاص موردنیاز در صنایع مختلف آموزش داده می‌شود. تفاوت بین رشته‌های فنی و رشته‌های آکادمیک سنتی در این است که در رشته‌های فنی به جای آموزش تئوری، آموزش و تجربه عملی موردتأکید است. رشته‌های فنی معمولاً در عرض دو سال تکمیل شده و از این رو مسیری سریع برای کسب یک تخصص خاص به شمار می‌روند.

شرایط تحصیل در رشته‌های فنی

شرایط تحصیل در رشته‌های فنی  با یکدیگر متفاوت است. اما با این وجود، مدارسی که رشته‌های فنی را ارائه می‌دهند عموماً الزامات مشابهی دارند. این الزامات شامل دیپلم دبیرستان، گواهی آموزش عمومی (GED) و یا مدرک معتبر تحصیل در خانه هستند. برای تحصیل در برخی از رشته‌های فنی دانشجو باید یک انگیزه‌نامه ارائه دهد و یا یک مقاله منتشر شده در کارنامه تحصیلی خود داشته باشد. پس بنابراین، نمی‌توان یک لیست کلی از الزامات و شرایط پذیرش در تمام رشته‌های فنی ارائه داد.

مزایای تحصیل در رشته‌های فنی

حال که یک تعریف جامع از رشته‌های فنی در ذهن داریم، وقت آن رسیده که در مورد مزایای تحصیل در رشته‌های فنی صحبت کنیم.

مهارت‌های رهبری

رشته‌های فنی ترکیبی ویژه از دانش تخصصی و مهارت‌های عملی و توانایی حل مسأله هستند. با تحصیل در این رشته‌ها شما می‌توانید در موقعیت‌های مدیریتی بسیار بدرخشید. تخصص و تجربه عملی در کنار هم شما را به بینش‌های ارزشمند و راه‌حل‌های خلاقانه‌ای در زمینه رشته و حرفه‌ای که در آن مشغول به کار هستید مجهز خواهد کرد.

چشم‌انداز شغلی خوب

با تحصیل در رشته‌های فنی دانشجویان هیچ نگرانی‌ای در مورد یافتن شغل نخواهند داشت زیرا در صنایعی مانند مهندسی، فناوری اطلاعات، مراقبت‌های بهداشتی و تولید همیشه تقاضا برای متخصصین وجود دارد و بازار کار رشته‌های فنی همیشه خوب است.

مهارت‌های مدیریتی

در رشته‌های فنی تنها مهارت‌های عملی آموزش داده نمی‌شود، بلکه در این رشته‌ها مهارت‌های مدیریتی نیز آموزش داده می‌شود. مهارت‌هایی از جمله مدیریت پروژه، کار تیمی و مهارت‌های ارتباطی. پس از به پایان رساندن تحصیلات خود می‌توانید نقش‌های رهبری در رشته خود را به عهده گیرید و در محیط‌های کاری به‌طور مؤثر ظاهر شوید.

ورود سریع به بازار کار

از آنجایی که در رشته‌های فنی تنها به آموزش‌های تئوری بسنده نمی‌شود و آموزش‌ مهارت‌های عملی جزئی جدایی‌ناپذیر از این رشته‌هاست، دانشجویان تجربه لازم را برای ورود به بازار کار در دوره دانشجویی خود پیدا کرده و زود جذب بازار کار می‌شوند. در نتیجه، با تحصیل در یک رشته فنی فرد در سن کمتری می‌تواند به استقلال مالی دست یابد.

برنامه‌های انعطاف پذیر

برنامه درسی و کلاسی رشته‌های فنی بسیار انعطاف پذیر است و دانشجویان گزینه‌های خوبی همچون کلاس‌های عصر و یا مطالعه نیمه‌وقت را در دست دارند. این انعطاف‌پذیری به شما امکان می‌دهد که بین کار و فعالیت‌های زندگی خود تعادل برقرار کرده و بدون تحمل استرس هم به زندگی و هم به تحصیل و مطالعه خود برسید. این یکی از بهترین مزایای تحصیل در یک رشته فنی است.

نمونه‌هایی از رشته های فنی

رشته‌های فنی شامل حوزه‌های مختلفی می‌شود. برخی از این رشته‌ها عبارتند از:

  • گرافیک، چند رسانه‌ای و طراحی وب
  • امنیت سایبری و مهندسی شبکه
  • مهندسی نرم‌افزار و توسعه وب
  • طراحی بازی ویدیویی
  • توسعه بازی و برنامه‌نویسی شبیه سازی
  • مهندسی برق
  • فناوری مهندسی ساختمان معماری
  • فناوری برق با انرژی های تجدید پذیر
  • فناوری الکترونیک، رباتیک و هواپیماهای بدون سرنشین
  • فناوری مهندسی مکانیک
  • فناوری مهندسی جوش
  • پرستاری
  • فناوری پیراپزشکی
  • دستیار کاردرمانی
  • کمک‌های پزشکی و مدیریت
  • دستیار فیزیوتراپیست
  • تکنولوژی جراحی
  • فناوری آزمایشگاه پزشکی
  • علوم سلامت

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر؛ بهترین رشته‌های فنی برای مهاجرت

در رشته مهندسی کامپیوتر، دانشجویان با طراحی و ساخت تجهیزاتی مانند مادربردها و دستگاه‌های ذخیره‌سازی حافظه سروکار دارند. مهندسی کامپیوتر ترکیبی از رشته‌های مهندسی برق و علوم کامپیوتر است و به همین دلیل مهندسین کامپیوتر باید مهارت‌های زیادی را در هر دو رشته فراگیرند مانند کار با مدار، طراجی نرم‌افزار و سخت‌افزار و معماری شبکه کامپیوتری.

مهندسان کامپیوتر در بخش‌های فناوری در صنایع مختلفی چون تحقیقات علمی، تولید و نیز بخش‌های دولتی موردنیاز هستند. باتوجه به اینکه مهندسان گامپیوتر باید همیشه آزمایش انجام دهند، بیشتر زمان خود را باید در آزمایشگاه‌های کامپیوتری صرف کنند. میانگین حقوق مهندسان کامپیوتر در آمریکا 145000 دلار در سال است.

دروسی که شما باید در مقطع کاردانی رشته مهندسی کامپیوتر سپری کنید شامل ریاضی، معماری کامپیوتر، طراحی منطق دیجیتال و برنامه‌نویسی سیستم و برخی دیگر از موضوعات است. از آنجایی که سرعت پیشرفت در این رشته بسیار بالا است، شما باید به‌طور مداوم در حال توسعه و یادگیری دانش و مهارت‌های خود باشید.

مهندسی شیمی شامل تولید و ساخت محصولات از طریق فرآیندهای شیمیایی است. این شامل طراحی تجهیزات، سیستم ها و فرآیندهای پالایش مواد خام و اختلاط، ترکیب، و فرآوری مواد شیمیایی است.

تحصیل در رشته مهندسی شیمی؛ بهترین رشته‌های فنی برای مهاجرت

رشته مهندسی شیمی دربردارنده فرآیندهای پیشرفته‌ای است که در آزمایشگاه‌ها برای تولید محصولات شیمیایی تجاری و نیز تلاش برای حفظ و بهبود این فرآیندها است. به تعریف دیگر، رشته مهندسی شیمی عبارتست از تصور و طراحی فرآیندهای مربوط به تولید مواد شیمیایی. پایه‌های اصلی مهندسی شیمی شامل ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی است.

وظیفه اصلی یک مهندسی شیمی طراحی عیب‌یابی فرآیندهای تولید مواد شیمیایی، سوخت‌ها، غذاها، داروها و مواد بیولوژیکی و به‌حداکثر رساندن بهره‌وری و کیفیت محصولات و به‌حداقل رساندن هزینه‌هاست در ساخت محصولات شیمیایی در کارخانه‌های بزرگ است. برخی از وظایف معمول یک مهندس شیمی عبارتند از:

  • کسب اطمینان از رعایت مقررات بهداشتی، ایمنی و زیست‌محیطی در محیط کار
  • انجام تحقیقات برای بهبود فرآیندهای تولید
  • طراحی و برنامه‌ریزی چیدمان تجهیزات
  • ترکیب روش‌های ایمنی برای کار با مواد شیمیایی خطرناک
  • نظارت و بهینه‌سازی عملکرد فرآیندهای تولید
  • برآورد هزینه‌های تولید

وظیفه آن دسته از مهندسان شیمی که در دفاتر تجاری و مدیریتی مشغول به کار هستند، بازدید از مراکز تحقیقات و تولیدی است. در این حرفه همکاری تیمی برای موفقیت پروژه‌های مربوطه بسیار اهمیت دارد. از آنجایی که مهندسان شیمی معمولاً با محیط کارخانه‌های تولیدی بسیار بزرگ سروکار دارند، باید تجهیزات محافظتی همانند کلا‌ه و عینک و کفش ایمنی مخصوص بپوشند. متوسط درآمد یک مهندس شیمی بسته به کشور و شرکت استخدام کننده بین 75 تا 160 هزار دلار در سال است.

تحصیل در رشته طراحی بازی‌های گرافیکی کامپیوتری؛ بهترین رشته‌های فنی برای مهاجرت

در رشته گرافیک کامپیوتری، دانشجویان با ترکیبی از علم کامپیوتر و هنرهای خلاقانه را برای طراحی بازی‌های ویدیویی سروکار دارند. در این رشته مهارت‌های مربوط به برنامه‌نویسی کامپیوتر و کار با نرم‌افزارهای مختلف برای آ»وزش طراحی دیجیتال و کدگذاری سیستم‌های گرافیکی آموزش داده می‌شود.

از آنجایی که صنعت بازی‌های ویدیویی روز به روز در حال گسترش است، فرصت‌های شغلی بسیاری منتظر فارغ‌التحصیلان است. بسته به تخصصی که در این زمینه کسب می‌کنید، میتوانید خود را برای مشاغلی در حوزه طراحی چند رسانه‌ای، کارگردانی خلاقانه بازی‌ها و طراحی شخصیت‌ها و محیط‌های بازی آماده کنید.

متوسط درآمد طراحان بازی‌های ویدیویی، بسته به سابقه کار و میزان تخصص، بین 83 تا 130 هزار دلار در سال است.

تحصیل در رشته پرستاری؛ بهترین رشته‌های فنی برای مهاجرت

رشته پرستاری شامل مراقبت‌ از بیماران و انجام مراقبت‎های بهداشتی آنان است. مهارت‌های ضروری برای این شغل شامل صبر و حوصل در ارائه مراقبت‌های ایمن و دلسوزانه و با کیفیت به بیماران است. دانشجویان پس از گذراندن تحصیلات خود و گذراندن امتحانات، از نهادهای دولتی مجوز دریافت کرده و رسماً به شغل پرستاری مشغول می‌شوند.

تحصیل در رشته پرستاری یک مسیر شغلی بسیار مفید و پردرآمد اما  در عین حال پرچالش است. شما باید به سختی کار کنید و درک عمیقی از بدن و روان انسان داشته باشید و بتوانید با موقعیت‌های فیزیکی و روانی که بیماران در پروسه بیماری خود دچار می‌شوند به خوبی ارتباط بگیرید.

علاوه بر کار در حوزه مراقبت‌های بهداشتی بیماران، فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری می‌توانند در زمینه‌هایی همچون روزنامه‌نگاری، حقوق پزشکی یا حتی تدریس به دانشجویان ترم‌های پایین مشغول به کار شوند.

میانگین حقوق پرستاران حدود 90 هزار دلار در سال است.

تحصیل در رشته مهندسی صنایع؛ بهترین رشته‌های فنی برای مهاجرت

دانشجویان رشته مهندسی صنایع، اصول علمی، ریاضی و مهندسی را در کنار تجربه عملی در طول تحصیل خود کسب می‌کنند. دروس این رشته شامل برنامه‌ریزی سیستم‌های تولید، آمار و طراحی سیستم‌های تولیدی است. در رشته مهندسی صنایع، دانشجویان باید پایه علمی قوی در علم و مهندسی داشته باشند و در حوزه‌های تخصصی اتوماسیون و کنترل، فرآیندهای تولید، ارگونومی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و مدیریت عملیات مطالعات خود را انجام دهند.

در پایان، فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی صنایع می‌توانند به‌عنوان مهندسان فرآیند، تحلیلگران مدیریت، تحلیلگران زنجیره تأمین و مدیران مهندسی فرآیند مشغول به کار شوند. میانگین حقوق مهندسان صنایع حدود 92 هزار دلار در سال است.

تحصیل در رشته مهندسی برق؛ بهترین رشته‌های فنی برای مهاجرت

در رشته مهندسی برق یا مهندسی الکترونیک بر آموزش متخصصانی که به‌طور مداوم و مؤثر با مهندسان و دانشمندان همکاری تیمی دارند تأکید دارد. این رشته دربردارنده موضوعات مختلفی از جمله طراحی سیستم‌های دیجیتال، معادلات دیفرانسیل و مدارهای الکتریکی را دربر می‌گیرد. در این رشته خلاقیت بسیار اهمیت دارد زیر تمام کار یک مهندس برق مربوط به طراحی، ساخت و اجرای سیستم‌ها است. مهندسی الکترونیک دربردارنده طیف گسترده‌ای از مشاغل است.

متوسط ​​حقوق یک مهندس برق 104610 دلار در سال است.

تحصیل در رشته مهندسی مکانیک؛ بهترین رشته‌های فنی برای مهاجرت

در رشته مهندسی مکانیک، دانشجویان به یادگیری مهارت‌های حل مسأله، طراحی و خلاقیت دست پیدا می‌کنند و موضوعاتی چون مکانیک جامدات و سیالات، ترمودینامیک، طراحی، کنترل و تولید، شبیه‌سازی محاسباتی، مکاترونیک و مهندسی بیومکانیک را در مسیر تحصیلی خود را فرا می‌گیرند. مهندسان مکانیک محصولات و فناوری‌هایی در طیف‌ها و مقیاس‌های مختلف در حوزه‌هایی چون انرژی، حمل و نقل، اکتشافات فضا، محیط‌زیست، مراقبت‌های بهداشتی، هوافضا و موارد دیگر تولید می‌کنند.

با انجام پروژه‌های طراحی عملی و کارهای آزمایشگاهی، دانشجویان رشته مهندسی مکانیک در حوزه‌های مختلفی چون هوافضا، مهندسی خودرو، مهندسی زیست‌پزشکی و بیوتکنولوژی پزشکی می‌توانند مشغول به کار شوند. دانشجویان در این رشته هم از نظر تئوریک و نظری می‌توانند موضوعات را یاد بگیرند و هم از نظر عملی به رشته خود مسلط می‌شوند و با پایان یافتن تخصیلاتشان می‌توانند از عهده چالش‌ها و مشکلات مربوط به رشته خود به خوبی برآیند.

میانگین حقوق یک مهندس مکانیک در سال 96310  دلار است.

تحصیل در رشته مهندسی عمران؛ بهترین رشته‌های فنی برای مهاجرت

در رشته مهندسی عمران دانشجویان به مطالعه طراحی، ساخت و نگهداری سازه‌ها می‌پردازند. دروسی که در این رشته مطالعه می‌کنند شامل ریاضیات، مکانیک مهندسی و سیستم‌ها، آمار و دینامیک سیالات است. دانشجویان رشته مهندسی عمران در طراحی بزرگراه‌ها، تونل‌ها، ساختمان‌ها و پل‌ها تخصص پیدا کرده و باید شدیداً روی بازسازی، حفاظت و ارتقای محیط‌زیست تمرکز کنند.

پس از پایان تحصیلات، فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی عمران می‌توانند در مشاغل مختلفی چون مهندسی سازه، مدیر ساخت و ساز و مهندسی محیط‌زیست و برنامه‌ریزی شهری  ایفای نقش کنند.

میانگین حقوق یک مهندس عمران حدود 89 تا 110 هزار دلار است.

تحصیل در رشته رادیولوژی؛ بهترین رشته‌های فنی برای مهاجرت

رادیولوژی، تصویربرداری پزشکی جهت تشخیص، درمان و نظارت بر بیماری‌های مختلف است که شامل اشعه ایکس، اولتراسوند، توموگرافی کامپیوتری، توموگرافی کامپیوتری، توموگرافی انتشار پوزیترون و تصویربرداری تشدید مغناطیسی است. متخصصان رادیولوژی پیش از پزشکان متخصص بیماری‌ها و مشکلات بیماران را به درستی تشخیص می‌دهند.

میانگین حقوق یک رادیولوژیست 130 هزار دلار در سال است.

تحصیل در رشته بهداشت دندان؛ بهترین رشته‌های فنی برای مهاجرت

در رشته بهداشت دندان، دانشجویان انجام معاینات دهان، نحوه ارزیابی بیماری‌های مربوط به دندان و اقدامات پیشگیرانه مربوط به بیماری و خرابی دندان را می‌آموزند. این رشته رو به پیشرفت است و روزبه روز فناوری‌های پیشرفته‌تری به بازار کار وارد این رشته وارد می‌شود. متخصصان بهداشت دندان از فناوری‌هایی همچون سنسورهای کوچک اشعه ایکس و بیهوشی بدون استفاده از سوزن برای بهبود و مراقبت بیماران خود استفاده می‌کنند.

دروسی که در این رشته مطالعه می‌شود شامل آناتومی، فیزیولوژی، میکروبیولوژی پزشکی، تغذیه، بهداشت دهان و دندان، فارماکولوژی دندانپزشکی و بافت‌شناسی است.

برای ورود به این رشته شما باید در موضوعاتی مانند انگلیسی، ریاضی و علوم توانایی خود را نشان دهید. شرکت در دوره‌های کارآموزی شرط ورود به این رشته نیست هرچند که اگر سعی کنید یک دوره کارآموزی را بگذرانید در تأثیر بسیاری روی بینش شما در مورد این رشته خواهد گذاشت.

میانگین درآمد در رشته بهداشت دندان بین 100 تا 150 هزار دلار است.

سخن پایانی

با تحصیل در رشته‌های فنی، شما می‌توانید همزمان به کسب دانش تخصصی و مهارت‌های عملی در رشته انتخابی خود بپردازید. در این رشته‌ها شما زمان کمتری را صرف تحصیلات کرده و به سرعت جذب بازار کار خواهید شد و در سنین پایین به تجربه کاری و درآمد خوبی خواهید رسید. تحصیل در رشته‌های فنی از این جهت حائز اهمیت است که با آموزش مهارت‌های علمی، فارغ‌التحصیلان قادر خواهند بود با چالش‌های شغل آینده خود آشنا شده و برای رفع آن‌ها مهارت‌های لازم را بیاموزند.

تحصیل در این رشته‌ها در مؤسسات علمی زیادی در سراسر دنیا در دسترس است. اگر شما هم قصد دارید در یک رشته فنی به تحصیل بپردازید با تیم مشاوران ما در مؤسسه مهاجرتی زنگنه تماس بگیرید و از خدمات رایگان مشاوره ما بهرمند شوید. مؤسسه مهاجرتی زنگنه با سال‌ها سابقه درخشان در زمینه مهاجرت، شما را با صرف کمترین زمان و هزینه به هدفتان خواهد رساند. با ما تماس بگیرید.

سؤالات متداول

کدام مدرک فنی بیشترین درآمد را دارد؟

رشته‌های کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مهندسان نرم‌افزار و شبکه‌های کامپیوتری بیشترین درآمد را در بین رشته‌های فنی دارند.   

بهترین‌ دوره‌های فنی کدامند؟

اینکه بهترین رشته فنی چیست بیشتر به علایق و اهداف شخصی و شغلی شما بستگی دارد. اما تعدادی از موردتقاضاترین رشته‎‌های فنی از این قرارند:
مهندسی
مراقبت های بهداشتی
علوم کامپیوتر

تفاوت بین رشته‌های لیسانس و رشته‌های فنی چیست؟

رشته‌های لیسانس یک برنامه 4 ساله بوده که در یک زمینه تحصیلی خاص آموزش‌های تئوری گسترده‌ای را ارائه می‌دهد. اما رشته‌های فنی بیشتر روی آموزش‌ها و مهارت‌های عملی دانشجویان در یک تخصص خاص تأکید دارد.

این مطلب براتون مفید بود؟

5 / 5. تعداد رای: 1

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

مشاوره رایگان

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *