موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

تحصیل آنلاین در آلمان

خانه » بلاگ » تحصیل آنلاین در آلمان
تحصیل آنلاین در آلمان

امروزه، تحصیل آنلاین در آلمان به دلایل بیشماری از جمله انعطاف پذیری در حین تحصیل، به یک گزینه محبوب برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است و برای بسیاری از دانشجویان که مایل به تحصیل در یک دانشگاه معتبر آلمانی هستند، اما امکان مهاجرت به آلمان را ندارند، گزینه بسیار مناسبی است. با تحصیل آنلاین در دانشگاه‌های آلمان می‌توانید از تمام خدمات آموزشی مشابه با تحصیل حضوری و همچنین مدرک معتبر بهره‌مند شوید. علاوه بر این، برخی از دوره‌های آنلاین در دانشگاه‌های آلمان به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

این مقاله از موسسه مهاجرتی زنگنه به عنوان یک راهنما برای دانشجویانی که قصد تحصیل آنلاین در دانشگاه‌های آلمان را دارند، ارائه شده است و شما را با انواع مختلف روش‌های تحصیل آنلاین در آلمان، رشته‌های تحصیلی موجود به صورت آنلاین، هزینه تحصیل، دانشگاه‌های برتر و موارد دیگر آشنا می‌کند.

ساختار دوره های آنلاین در آلمان

بسیاری از دانشگاه‌های آلمان دوره‌های تحصیلی مختلفی را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند. برخی از دانشگاه‌های آلمان فقط تعدادی از دوره‌های منتخب را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند. با این حال، دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه بین المللی علوم کاربردی (IU) در آلمان وجود دارند که دوره‌های خود را به صورت 100٪ آنلاین ارائه می‌دهند.

دوره‌های آنلاین در دانشگاه‌های آلمان معمولا به روشی مشابه با دوره‌های حضوری طراحی می‌شود و دانشجویان باید در طول دوره تحصیل خود، دروس خاصی را تکمیل کنند، در بحث‌های آنلاین شرکت کنند و در نهایت ارزیابی‌هایی مانند آزمون‌ها و تکالیف خود را تکمیل کنند. به طور کلی، فرآیندهای یادگیری دوره‌های آنلاین در آلمان از ترکیبی از پلتفرم‌ها و روش‌های آنلاین برای کارگاه‌ها، سخنرانی‌ها و سمینارها استفاده می‌کند. این روش‌ها توسط رسانه‌های مختلف پشتیبانی می‌شوند که در بین برنامه‌های تحصیلی مختلف، متفاوت است. چند نمونه از روش‌های یادگیری آنلاین عبارتند از:

  • فعالیت های جمعی تعاملی با همکلاسی‌ها
  • وظایف مستقل و شخصی
  • پروژه‌ها و فعالیت‌های چند رسانه ای
  • وبینارها و ویدئو کنفرانس
  • چت های آنلاین
  • پلتفرم های ویدئویی (مانند زوم، اسکایپ و غیره)
  • پشتیبانی از جانب اساتید

روش‌های بالا تنها نمونه‌ای از بسیاری از تکنیک های مختلف است که در دوره‌های آموزشی آنلاین در آلمان پیاده سازی می‌شوند. برخی از برنامه‌ها حتی به دانشجویان امکان انتخاب میزان تعاملی بودن دوره‌ها را می‌دهند تا دانشجویان پرمشغله بتوانند جلسات انفرادی کمتر و سخنرانی‌های از پیش ضبط شده بیشتری داشته باشند. در ادامه مروری بر انواع و سبک‌های مختلف یادگیری آنلاین در آلمان که معمولا اجرا می‌شوند را ارائه خواهیم داد.

روش های تحصیل آنلاین در آلمان

به طور کلی، روش‌های تحصیل آنلاین در آلمان به دو صورت مطالعات کاملا آنلاین و مطالعات ترکیبی یا تلفیقی ارائه می‌شوند. مطالعات کاملا آنلاین به این معنی است که هیچ تعامل حضوری در دوره تحصیلی شما وجود ندارد. یادگیری ترکیبی یا تلفیقی شامل تحصیل دوره به صورت حضوری و همچنین به صورت آنلاین می‌باشد. این دو روش تحصیلی در زیر به تفصیل توضیح داده شده است:

  • آموزش کاملا آنلاین

آموزش کاملا آنلاین و از راه دور به این معنی است که تمام دوره‌های شما به صورت آنلاین ارائه می‌شود و هیچ تعامل حضوری نخواهید داشت. دو ساختار مختلف تدریس وجود دارد که برنامه‌های کاملا آنلاین در آلمان معمولا از آنها پیروی کنند:

  • یادگیری گروهی

برنامه‌های یادگیری گروهی آنلاین بیشتر از سبک‌های یادگیری حضوری سنتی مدل‌سازی می‌شوند. این دوره‌ها می‌تواند شامل تشکیل کلاس‌های گروهی به صورت آنلاین باشد و در عین حال دانشجویان و اساتید بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. علاوه بر این، اساتید می‌توانند به صورت آنلاین برای کلاس سخنرانی کنند و زمانی را برای بحث گروهی در نظر بگیرند.

  • یادگیری مستقل

برنامه‌های یادگیری مستقل آنلاین انعطاف پذیری بیشتری را برای دانشجویان فراهم می‌کند. در این دوره‌ها ممکن است تعداد محدودتری از کلاس‌ها با سایر دانشجویان و اساتید به صورت آنلاین تشکیل شود. سخنرانی‌ها معمولا از قبل ضبط می‌شوند تا دانشجو بتواند در زمان مناسب به آنها گوش دهد. در این صورت، دانشجویان می‌توانند در زمان‌های مختلف درس بخوانند و تکالیف را در زمان مناسب و با برنامه‌ریزی خود تا قبل از ددلاین انجام دهند.

  • یادگیری ترکیبی یا تلفیقی

این نوع از یادگیری، یادگیری آنلاین را با یادگیری سنتی یا همان حضوری ترکیب می‌کند. این بدان معنی است که دانشجویان ممکن است دوره‌هایی را به صورت آنلاین داشته باشند و هر چند وقت یکبار به صورت حضوری در کلاس درس حضور داشته باشند. برنامه‌های یادگیری ترکیبی در آلمان بسیار محبوب هستند، زیرا مزایای هر دو سبک یادگیری را ارائه می‌کنند. به خاطر داشته باشید که این گزینه برای دانشجویانی که علاقه مند به تحصیل از راه دور یعنی 100% آنلاین هستند، گزینه مناسبی نیست.

انواع رشته های تحصیلی آنلاین در آلمان

در آلمان، رشته‌های تحصیلی متنوعی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به‌طور کاملا آنلاین یا ترکیبی، به‌ویژه برای فارغ‌التحصیلانی که می‌خواهند مدرک کارشناسی ارشد دریافت کنند، تکمیل کرد. دانشجویانی که به زبان آلمانی مسلط هستند، انتخاب‌های بیشتری در اختیار دارند. به طور کلی بسیاری از رشته‌ها به صورت آنلاین در دانشگاه‌های آلمان ارائه می‌شوند و برخی از آنها عبارتند از:

  • تجارت و مدیریت: برنامه‌های تجارت و مدیریت آنلاین در دانشگاه‌های آلمان با ارائه موضوعاتی مانند امور مالی، بازاریابی و کارآفرینی پرتقاضا هستند.
  • مهندسی: بسیاری از دانشگاه‌های آلمان برنامه‌های مهندسی آنلاین را در موضوعاتی مانند علوم کامپیوتر، مهندسی برق و مهندسی مکانیک ارائه می‌دهند.
  • هنر و علوم انسانی: برنامه‌های آنلاین در رشته‌های هنر و علوم انسانی نیز در دانشگاه‌های آلمان در دسترس هستند، از جمله موضوعاتی مانند تاریخ، ادبیات و فلسفه.
  • آموزش: برنامه‌های آموزشی آنلاین، از جمله تربیت معلم، در دانشگاه‌های آلمان ارائه می‎شود.
  • علوم: برنامه‌های آنلاین در موضوعات مرتبط با علوم، مانند زیست شناسی، شیمی، و فیزیک نیز در دانشگاه‌های آلمان در دسترس است.

در جدول زیر نیز اسامی برخی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی آنلاین در آلمان را آورده‌ایم:

مدیریت بازرگانیبازاریابیمدیریت هوانوردی
شیمیعلوم دادهتجزیه و تحلیل کسب و کار
حقوق بشرروانشناسی کاربردیعلوم کامپیوتر
هوش مصنوعیمدیریت تکنولوژیامنیت سایبری
MBAبیزینس و ITزیست شناسی

به خاطر داشته باشید که گذراندن دوره‌های آنلاین در آلمان به این معنی نیست که شما کیفیت کافی را در دوره آموزشی خود دریافت نکنید. بلکه، کیفیت دوره‌ها و مدرک دریافتی شما تفاوتی با دوره‌های حضوری در آلمان نخواهد داشت.

هزینه تحصیل آنلاین در آلمان

همانطور که می‌دانید، تحصیل در آلمان برای همه دانشجویان رایگان است و دانشگاه‌های دولتی از دانشجویان شهریه تحصیلی دریافت نمی‌کنند. از آنجایی که اکثر برنامه‌های تحصیلی آنلاین در آلمان، برنامه‌های تخصصی هستند، معمولا شهریه تحصیلی از دانشجویان دریافت می‌کنند. زیرا برای حفظ یک دوره آنلاین به تجهیزات بیشتری نیاز است (مثلا خرید دسترسی به پلتفرم‌ها برای امکان‌پذیر کردن یادگیری آنلاین). هزینه شهریه برنامه‌های آنلاین در آلمان بسته به دانشگاه، رشته تحصیلی و مدت زمان دوره می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

به طور کلی، تنها تعداد انگشت شماری از دوره‌های آنلاین در رشته‌های بسیار خاص به صورت رایگان هستند. این دوره‌ها اغلب MOOC (دوره های آنلاین آزاد گسترده) نامیده می‌شوند و معمولا برای هر کسی که به اینترنت متصل است، آزاد و قابل دسترس است. دوره‌های آنلاین آزاد گسترده (MOOCs) مدارک تایید شده‌ای را ارائه نمی‌دهند. با این حال برخی از دوره‌های MOOC در قبال دریافت شهریه، مدرک معتبر ارائه می‌دهند.

هزینه‌های تحصیل دوره‌های آنلاین در آلمان در بین رشته‌های تحصیلی مختلف، متفاوت است، به عنوان مثال، می‌توانید آموزش های تکمیلی در زمینه فناوری نانو را در دانشگاه فنی کایزرسلاترن (Technical University of Kaiserslautern) به عنوان یک برنامه یادگیری ترکیبی در دو ترم با مبلغ 1،500 یورو تکمیل کنید، در حالی که شهریه برنامه تحصیلی آنلاین کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی انرژی‌های تجدیدپذیر در دانشگاه علوم کاربردی بیوت برلین (Beuth University of Applied Sciences Berlin) 2،800 یورو است.

در اینجا یک نمای کلی از هزینه‌های تحصیل آنلاین در دانشگاه‌های آلمان را آورده‌ایم:

  • اکثر دوره‌های آنلاین در آلمان از دانشجویان شهریه دریافت می‌کنند و فقط 2 درصد از دوره‌های آنلاین به صورت رایگان هستند.
  • شهریه تحصیلی دانشگاه‌های آلمان برای دوره‌های آنلاین به طور متوسط و کلی از ​​3،000 تا 5،000 یورو در هر ترم متغیر است.
  • شهریه تحصیلی برخی از برنامه‌های کارشناسی ارشد آنلاین 1 ساله در حوزه تجارت ممکن است از 10،000 تا 20،000 یورو متغیر باشد.
  • دانشگاه‌های خصوصی آلمان برای دوره‌های آنلاین معمولا هزینه‌ شهریه بالاتری را دریافت می‌کنند (معمولا تا 10،000 یورو در هر ترم).

به خاطر داشته باشید که هزینه تحصیل آنلاین در آلمان به شهریه محدود نمی‌شود و ممکن است هزینه‌های دیگری مانند کتاب های درسی، نرم افزار، و لوازم تحریر داشته باشید. اگر به دوره‌ای علاقه مند هستید که شهریه نسبتا بالایی دریافت می‌کند، بدانید که بسیاری از دانشگاه‌های خصوصی آلمان بورسیه‌ها و کمک‌های مالی متعددی را به دانشجویان بین المللی واجد شرایط ارائه می‌دهند تا بتوانند هزینه‌های تحصیل خود را پرداخت کنند.

بورسیه های تحصیلی آلمان برای دوره های آنلاین

برخی از بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویانی که علاقه مند به تحصیل آنلاین در آلمان هستند، در دسترس است. این بورسیه‌ها می‌توانند به پوشش هزینه‌های شهریه و سایر هزینه های مرتبط با تحصیل آنلاین کمک کنند.

در اینجا چند نمونه از بورسیه‌های تحصیلی آلمان که ممکن است برای تحصیل آنلاین در دسترس باشند را آورده‌ایم:

  • Erasmus+: این بورسیه بودجه‌ای را برای برنامه‌های آموزشی از جمله برنامه‌های آنلاین در دانشگاه‌های آلمان فراهم می‌کند. بورسیه‌های Erasmus+ برای دانشجویان داخل و خارج از اتحادیه اروپا در دسترس است.
  • DAAD: سرویس تبادل دانشگاهی آلمان (DAAD) طیف وسیعی از بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی که علاقه مند به تحصیل در آلمان هستند، از جمله برنامه‌های آنلاین، ارائه می‌دهد.
  • بنیاد تحقیقات آلمان (DFG): DFG بورسیه‌هایی را برای دانشجویانی که علاقه مند به دنبال کردن برنامه‌های آنلاین مبتنی بر تحقیق در آلمان هستند، ارائه می‌دهد.
  • بورسیه های تحصیلی دانشگاه‌ها: بسیاری از دانشگاه‌های آلمان بورسیه‌های تحصیلی متعددی را به دانشجویان آنلاین ارائه می‌دهند.

توجه به این نکته مهم است که در دسترس بودن بورسیه تحصیلی و معیارهای واجد شرایط بودن هر کدام می‌تواند به طور گسترده‌ای متفاوت باشد. سعی کنید با دقت در مورد گزینه‌های خاص بورسیه تحصیلی موجود تحقیق کنید و معیارهای واجد شرایط بودن هر کدام را با دقت بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که تمام معیارهای لازم را برآورده می‌کنید.

دانشگاه های برتر آلمان برای تحصیل آنلاین

بسیاری از دانشگاه‌های آلمان که دارای رتبه برتر در جهان هستند، دوره‌های متعددی را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند. انواع مدارس کسب و کار و دانشگاه‌های برتر آلمان برای تحصیل آنلاین به شرح زیر هستند:

  1. مدرسه تجارت آنلاین اتحادیه اروپا (EU Business School Online)

مدرسه کسب و کار اتحادیه اروپا (EU) که ​​در سال 1973 تأسیس شد، یک مدرسه بازرگانی بین‌المللی، معتبر و حرفه‌ای با رتبه بالا با پردیس‌هایی در بارسلونا، ژنو و مونیخ است. این مدرسه، بسیاری از رشته‌ها را به زبان انگلیسی با بهترین برنامه‌های درسی دانشگاهی ارائه می‌دهد. رویکرد عمل‌گرایانه این موسسه آموزشی به آموزش تجارت، دانشجویان را برای داشتن شغل عالی در دنیای تجارت که به سرعت در حال تحول است، آماده می‌کند.

بسیاری از رشته‌های تحصیلی از جمله MBA، مدیریت بازرگانی، ارتباطات، مدیریت گردشگری، روابط بین‌الملل، مدیریت ورزش، مدیریت رسانه های دیجیتال، تجارت بین المللی، بازاریابی، امور مالی، مدیریت منابع، و … هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین در مدرسه کسب و کار اتحادیه اروپا (EU) در دسترس هستند.

  • دانشگاه آموزش از راه دور  SRH

SRH Fernhochschule یک دانشگاه معتبر دولتی در آلمان است که دوره‌های آنلاین را ارائه می‌دهد و به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های آنلاین آلمان، دوره‌های با کیفیت آنلاین را با حداکثر انعطاف پذیری ارائه می‌دهد و خدمات عالی را تضمین می‌کند. پردیس آنلاین نوآورانه این دانشگاه (E-Campus) به عنوان مرکز مطالعات شما عمل می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که در هر کجا و هر زمان که مناسب است تحصیل کنید، در حالی که به طور همزمان می‌توانید به کار، آموزش، خانواده یا تفریح و ورزش خود نیز بپردازید.

  • دانشگاه بین المللی علمی کاربردی IU

دانشگاه بین‌المللی علوم کاربردی IU به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه آلمان، میزبان تعداد زیادی از دانشجویان با بیش از 100،000 نفر از بیش از 153 کشور است. IU با ارائه برنامه‌های مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و MBA معتبر دولتی، با کیفیت بالا، که همگی به زبان انگلیسی و با رویکردی نوآورانه ارائه می‌شوند، شناخته شده است. IU با استفاده از یک پلتفرم دیجیتالی کاملا یکپارچه و ابزارهای یادگیری پیشرفته، به شما این امکان را می‌دهد تا یک مدرک 100٪ آنلاین متناسب با برنامه فردی خود کسب کنید.

برنامه‌های IU برای افراد حرفه‌ای پرمشغله طراحی شده‌اند و سطح جدیدی از انعطاف پذیری را ارائه می‌دهند تا بتوانید بین مطالعات و کار، زندگی یا خانواده تعادل برقرار کنید. همچنین، برنامه‌های آنلاین این دانشگاه این امکان را برای شما فراهم می‌کند که مدرک زبان آلمانی را از هر کجای دنیا، به صورت تمام وقت یا پاره وقت کسب کنید. با پلتفرم دیجیتالی کاملا یکپارچه و ابزارهای یادگیری نوآورانه آنها که از فناوری هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Syntea استفاده می‌کنند، می توانید سفر یادگیری خود را مطابق با نیازها و برنامه خود تنظیم کنید.

برای کسانی که قصد تحصیل و زندگی در آلمان را دارند، IU همچنین برنامه‌های آنلاین ترکیبی یا همان تلفیقی را در محوطه دانشگاه و در پردیس‌های خود در برلین و بد هونف ارائه می‌دهد. با تحصیل دوره‌های ترکیبی این دانشگاه می‌توانید از آموزش‌های حضوری و خودآموزی آنلاین و از یک برنامه ساختارمندتر بهره‌مند شوید.

  • مؤسسه آکادمیک AIHE برای آموزش عالی GmbH

مؤسسه آکادمیک AIHE برای آموزش عالی GmbH دوره‌های آموزش از راه دور پاره وقت را به نمایندگی از دانشگاه های بین المللی برگزار می‌کند. دانش بین المللی از طریق اساتید مستقر در سراسر جهان، برنامه‌های آموزش از راه دور چند فرهنگی AIHE را غنی می‌کند. در موارد خیلی خاص پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد بدون مدرک مقطع قبلی (بدون مدرک کارشناسی) نیز امکان پذیر است.

  • دانشگاه ترنسند پیس (Transcend Peace University)

دانشگاه ترنسند پیس، به اختصار TPU، یک دانشگاه کاملا آنلاین در آلمان است که در حال حاضر توسط پروفسور دکتر یوهان گالتونگ اداره می‌شود و به طور گسترده به عنوان بنیانگذار اصلی رشته دانشگاهی مطالعات صلح شناخته می‌شود. دوره های بین رشته‌ای این دانشگاه برای پوشش مسائل مربوط به مطالعات صلح و توسعه طراحی شده است. اعضای هیئت علمی TPU دانشمندان برجسته صلح و میانجی‌های شناخته شده بین المللی هستند. هدف TPU، انتقال دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای کار حرفه‌ای در زمینه صلح و توسعه است.

  • دانشگاه علمی کاربردی ویسمار (Wismar University)

دانشگاه علوم کاربردی ویسمار یک موسسه آموزشی و تحقیقاتی پیشرفته و نوآور و یک دانشگاه بین المللی است که دارای بیش از 8،100 دانشجو است که هم در دانشگاه به صورت حضوری و هم از طریق دوره‌های آنلاین و پاره وقت تحصیل می‌کنند. برنامه‌های تحصیلی این دانشگاه در زمینه های اقتصاد، فناوری و طراحی ارائه می‌شود که از طریق آنها می‌توانید مدرک تحصیلی عالی دولتی مانند کارشناسی یا کارشناسی ارشد را کسب کنید. این دانشگاه با بیش از 5،200 دانشجوی پاره وقت از سراسر جهان، به یکی از ارائه دهندگان پیشرو دوره‌های پاره وقت برای متخصصان در آلمان تبدیل شده است.

  • دانشگاه اولدنبورگ (University Oldenburg)

دانشگاه اولدنبورگ در سال 1973 در آلمان تاسیس شد و به عنوان یکی از دانشگاه‌های جوان آلمان شناخته می‌شود. این دانشگاه با بیش از 200 دانشگاه دیگر در سراسر جهان همکاری نزدیک دارد و همچنین به موسسات غیر دانشگاهی در زمینه های تحقیقاتی، آموزشی، فرهنگی و تجاری وابسته است. طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی، از مطالعات زبان، مطالعات فرهنگی و علوم انسانی گرفته تا علوم تربیتی، هنر و موسیقی شناسی، علوم اقتصادی و اجتماعی، ریاضیات، علوم کامپیوتر، علوم طبیعی و برنامه‌های جدید پزشکی و علوم بهداشتی توسط دانشگاه اولدنبورگ ارائه می‌شود.

مرکز یادگیری Lifelong (C3L) این دانشگاه که در سال 2006 تأسیس شد، یک مرکز تحقیقاتی در دانشگاه اولدنبورگ است که به عنوان یک موسسه علمی، از طریق استفاده از فرمت‌های آموزشی و یادگیری نوآورانه آنلاین در بخش آموزش عالی مداوم آلمان پیشرو بوده است. دوره‌های آنلاین این مرکز برای پاسخگویی به نیازهای افراد شاغل در شرکت‌ها و مؤسسات دولتی که می‌خواهند به پیشرفت حرفه ای خود ادامه دهند یا به دنبال حمایت برای توسعه برنامه‌های آموزش مداوم در سازمان خود هستند، طراحی شده است.

  • دانشگاه علمی کاربردی دیپلما (Diploma University of Applied Sciences)

دانشگاه دیپلما، یک دانشگاه علوم کاربردی دولتی و خصوصی است که در شهر قرون وسطایی زیبای Bad Sooden-Allendorf در شمال هسن کشور آلمان واقع شده است. این دانشگاه رشته‌های تحصیلی متعددی را به صورت یادگیری ترکیبی و برنامه‌های تحصیلی کاملا آنلاین در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهد.

علاوه بر دانشگاه‌های بالا که بیشتر برای ارائه دوره‌های آنلاین شناخته شده‌اند، دانشگاه‌های برتر در جدول زیر در آلمان نیز برخی از دوره‌ها را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند:

نام دانشگاهنام دانشگاه به انگلیسی
دانشگاه فنی مونیخTechnical University of Munich
دانشگاه آزاد برلینFreie Universität Berlin
دانشگاه RWTH آخنRWTH Aachen University
دانشگاه بنUniversity of Bonn
موسسه فناوری کارلسروههKarlsruhe Institute of Technology
دانشگاه فنی برلینTechnical University of Berlin
دانشگاه فرایبورگUniversity of Freiburg
دانشگاه هامبورگUniversität Hamburg
دانشگاه توبینگنUniversity of Tübingen
دانشگاه گوتینگنUniversity of Göttingen
دانشگاه ارلانگن-نورنبرگUniversity of Erlangen-Nuremberg
دانشگاه فنی درسدنTechnische Universitat Dresden
دانشگاه مانهایمUniversity of Mannheim
دانشگاه فنی دارمشتاتTechnische Universität Darmstadt

نحوه درخواست تحصیل آنلاین در آلمان

روند درخواست برای تحصیل آنلاین در دانشگاه‌های آلمان بسته به رشته و موسسه خاصی که به آن علاقه دارید، متفاوت است. ما در اینجا مراحل درخواست تحصیل آنلاین از دانشگاه‌های آلمان را ساده‌سازی کرده‌ایم تا یک نمای کلی از چگونگی فرآیند درخواست به شما ارائه دهیم:

  1. رشته تحصیلی مورد علاقه خود را جستجو کنید.

در مرحله اول بهتر است رشته مورد نظر خود را برای تحصیل آنلاین انتخاب و جستجو کنید. با تحقیق در مورد برنامه‌های آنلاین موجود در دانشگاه‌های مورد علاقه خود شروع کنید. به دنبال رشته‌هایی باشید که با علایق و اهداف شغلی شما همسو باشد. حتما عواملی مانند ساختار دوره، مدت زمان و هزینه را نیز در نظر بگیرید.

  • شرایط پذیرش را بررسی کنید.

اکثر برنامه های آنلاین در دانشگاه‌های آلمان معیارهای واجد شرایط بودن خاصی دارند، مانند حداقل معدل یا حداقل دانش زبان. مطمئن شوید که الزامات برنامه‌های مورد علاقه خود را به دقت بررسی کرده‌اید تا بتوانید تمام معیارهای لازم را برآورده کنید.

  • مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید.

هنگامی که انتخاب خود را محدود کردید، باید تمام شرایط درخواست دانشگاه مورد نظر را رعایت کنید و تمام مدارک مورد نیاز از جمله مدارک تحصیلی مقطع قبلی، ریزنمرات تحصیلی، انگیزه نامه و توصیه نامه‌ها را تا قبل از ددلاین ارسال کنید. مطمئن شوید که این فرآیند را زودتر شروع کرده‌اید، زیرا آماده کردن برخی از اسناد و مدارک، مانند اسناد رسمی محضری و ترجمه‌های تایید شده، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد.

  • درخواست خود را ارسال کنید.

در این مرحله باید تمام مدارک رسمی را به دانشگاه های مورد نظر خود ارسال کنید. اگر از طریق پرتال متمرکز uni-assist درخواست می‌دهید، تنها باید یک بار چنین مدارکی را ارسال کنید. اگر مستقیما برای دانشگاه‌ها و همچنین سایر برنامه‌هایی که از uni-assist استفاده می‌کنند، درخواست می‌دهید، حتما داده‌های درخواستی را به همه بخش‌ها ارسال کنید و هزینه درخواست را بپردازید.

  • منتظر نتیجه درخواست خود باشید.

 پس از ارسال درخواست خود، باید منتظر نتیجه درخواست خود از طرف دانشگاه باشید. بسته به موسسه  ممکن است چندین هفته یا حتی ماه‌ها طول بکشد. در صورت قبولی، نامه پذیرش و دستورالعمل نحوه ثبت نام در برنامه را دریافت خواهید کرد.

توجه داشته باشید که درخواست برای تحصیل آنلاین هر رشته تحصیلی در آلمان می‌تواند زمان بر باشد. این روند طولانی معمولا به دلیل ارائه مجموعه اسناد و مدارک رسمی است که باید ارائه شوند. بنابراین، توصیه می‌کنیم که یک جدول زمانی برای درخواست خود با مهلت‌های شخصی که چند هفته قبل از ددلاین دانشگاه‌ها و دفاتر پذیرش است، تهیه کنید. در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی زنگنه، راهنمایی و مشاوره دریافت کنید.

مزایا و معایب تحصیل آنلاین در آلمان

دوره‌های آموزشی ترکیبی و یا کاملا آنلاین برای افرادی که می‌خواهند آموزش‌های خود را در کنار شغل خود تکمیل کنند، گزینه‌ای بسیار جذاب است. بسیاری از دوره‌های تحصیلی آنلاین در آلمان به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانید مطالعه و کار را در کنار هم پیش ببرید. با این حال تحصیل آنلاین در آلمان معایبی نیز خواهد داشت که در ادامه با جزئیات بیشتر بررسی کرده‌ایم.

مزایای تحصیل آنلاین در دانشگاه‌های آلمان:

  • انعطاف‌پذیری: دوره‌های آنلاین در آلمان به دانشجویان این امکان را می‌دهد که دوره‌ها و تکالیف خود را در زمان مناسب تا قبل از ددلاین تکمیل کنند و بتوانند مطالعات خود را با تعهدات کاری و شخصی خود تطبیق دهند.
  • رشته‌های تحصیلی متعدد: دانشگاه‌های آلمان طیف گسترده‌ای از برنامه‌های تحصیلی را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند که حوزه‌های مختلفی را پوشش می‌دهند.
  • آموزش با کیفیت بالا: دانشگاه‌های آلمان به دلیل آموزش با کیفیت بالا شناخته شده‌اند و این شهرت برای برنامه‌های آنلاین نیز در نظر گرفته شده است.
  • دسترسی به منابع دانشجویی: دانشجویان دوره‌های آنلاین در دانشگاه‌های آلمان به منابع و خدمات پشتیبانی مشابه دانشجویان حضوری در محوطه دانشگاه، از جمله مشاوره تحصیلی، خدمات تدریس خصوصی، و خدمات شغلی دسترسی دارند.

معایب تحصیل آنلاین در دانشگاه‌های آلمان:

  • عدم تعامل حضوری: یکی از معایب اصلی دوره‌های آنلاین عدم تعامل حضوری با اساتید و همکلاسی‌ها است. با این حال، بسیاری از برنامه‌های آنلاین تلاش می‌کنند تا تجربه کلاس درس را تا حد امکان برآورده کنند.
  • هزینه شهریه: شهریه برخی از دوره‌های آنلاین در دانشگاه‌های آلمان به خصوص برای دانشجویان بین المللی می‌تواند بالا باشد. بنابراین، مهم است که هزینه‌های مربوط به رشته انتخابی خود را به دقت در نظر بگیرید و در صورت امکان از بورسیه و سایر گزینه‌های کمک مالی استفاده کنید.
  • مشکلات فنی: دوره‌های آنلاین ممکن است به دلیل مسائل فنی، مانند قطعی اینترنت یا مشکلات پلت فرم دوره، مختل شوند. آمادگی برای این مسائل و داشتن برنامه‌ای برای نحوه رسیدگی به آنها مهم است.
  • عدم پشتکار و انضباط: برای تحصیل دوره‌های آنلاین در آلمان باید خودانگیزه و منضبط باشید، زیرا ساختار مشخصی وجود ندارد تا شما را در مسیر درست نگه دارد. برای همین مهم است که در مدیریت مطالعات خود فعال باشید و در صورت نیاز از خدمات و حمایت‌های ممکن استفاده کنید.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، تحصیل آنلاین در آلمان بسیار آسان‌تر از مهاجرت به این کشور و تحصیل حضوری است. تحصیل آنلاین و از راه دور به این معنی است که شما مجبور نیستید با استرس و دردسر گرفتن ویزای تحصیلی آلمان دست و پنجه نرم کنید. با این حال، تحصیل آنلاین علاوه بر پرداخت شهریه، نیاز به نظم و انضباط زیادی دارد. اگر شما هم شرایط لازم برای تحصیل آنلاین در دانشگاه‌های آلمان را دارید، می‌توانید با بهره‌مندی از خدمات مشاوره ما در موسسه مهاجرتی زنگنه، برای تحصیل آنلاین و ثبت درخواست خود، اقدامات لازم را انجام دهید. برای شروع فقط کافی است که فرم ارزیابی رایگان ما را تکمیل نمایید.

سوالات متداول

آیا امکان تحصیل آنلاین در دانشگاه‌های آلمان وجود دارد؟

بله، تحصیل آنلاین در دانشگاه‌های آلمان برای بسیاری از دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در یک دانشگاه معتبر آلمانی هستند، اما امکان مهاجرت به آلمان را ندارند، گزینه بسیار مناسبی است.

آیا تحصیل آنلاین در آلمان خوب است؟

بله، با تحصیل آنلاین در دانشگاه‌های آلمان می‌توانید از تمام خدمات آموزشی مشابه با تحصیل حضوری و همچنین مدرک معتبر بهره‌مند شوید. علاوه بر این، برخی از دوره‌های آنلاین در دانشگاه‌های آلمان به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

آیا برای تحصیل آنلاین در آلمان باید ویزای تحصیلی دریافت کنم؟

خیر، برای تحصیل آنلاین در این کشور شما مجبور نیستید با استرس و دردسر گرفتن ویزای تحصیلی آلمان دست و پنجه نرم کنید.

انواع روش‌های تحصیل آنلاین در دانشگاه‌های آلمان چیست؟

به طور کلی، روش‌های تحصیل آنلاین در آلمان به دو صورت مطالعات کاملا آنلاین و مطالعات ترکیبی یا تلفیقی ارائه می‌شوند. مطالعات کاملا آنلاین به این معنی است که هیچ تعامل حضوری در دوره تحصیلی شما وجود ندارد. یادگیری ترکیبی یا تلفیقی شامل تحصیل دوره به صورت حضوری و همچنین به صورت آنلاین می‌باشد.

هزینه تحصیل آنلاین در دانشگاه‌های آلمان چقدر است؟

شهریه تحصیلی دانشگاه‌های آلمان برای دوره‌های آنلاین به طور متوسط و کلی از 3،000 تا 5،000 یورو در هر ترم متغیر است. شهریه تحصیلی برخی از برنامه‌های کارشناسی ارشد آنلاین 1 ساله در حوزه تجارت ممکن است از 10،000 تا 20،000 یورو متغیر باشد. دانشگاه‌های خصوصی آلمان نیز برای دوره‌های آنلاین معمولا هزینه‌ شهریه بالاتری را دریافت می‌کنند (معمولا تا 10،000 یورو در هر ترم).

آیا تحصیل آنلاین در آلمان به طور رایگان ممکن است؟

تنها تعداد انگشت شماری از دوره‌های آنلاین در رشته‌های بسیار خاص به صورت رایگان هستند. این دوره‌ها اغلب MOOC (دوره های آنلاین آزاد گسترده) نامیده می‌شوند و معمولا برای هر کسی که به اینترنت متصل است، آزاد و قابل دسترس است. دوره‌های آنلاین آزاد گسترده (MOOCs) مدارک تایید شده‌ای را ارائه نمی‌دهند. با این حال برخی از دوره‌های MOOC در قبال دریافت شهریه، مدرک معتبر ارائه می‌دهند.

بهترین دانشگاه آلمان برای تحصیل آنلاین چیست؟

دانشگاه بین‌المللی علوم کاربردی IU، به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه آلمان، با ارائه برنامه‌های آنلاین در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و MBA معتبر دولتی، با کیفیت بالا، که همگی به زبان انگلیسی و با رویکردی نوآورانه ارائه می‌شوند، شناخته شده است.

این مطلب براتون مفید بود؟

0 / 5. تعداد رای: 0

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

ارتباط با ما

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع مهاجرت تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *