موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

تحصیل در مدارس کانادا

خانه » بلاگ » تحصیل در مدارس کانادا
تحصیل در مدارس کانادا

هنگامی که به یک کشور جدید نقل مکان می‌کنید، مطمئناً بهترین چیزها را برای فرزندان خود می‌خواهید و در این میان تحصیلات معمولاً در بالای لیست اولویت‌های شما قرار دارد. تحصیل در مدارس کانادا می‌تواند‌ آینده روشنی را فرزندان شما رقم بزند. طبق گزارشی در سال 2023، کانادا دومین سیستم آموزشی برتر در سطح جهان را دارد. تحلیل انجام شده توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نشان می‌دهد که دولت کانادا 11.1 درصد از کل بودجه خود را صرف هزینه‌های آموزشی می‌کند که این مقدار بالاتر از میانگین 10.6 درصد جهانی است. پس برای تحصیل در مدارس کانادا آماده‌اید؟ در این مقاله از «موسسه مهاجرتی زنگنه» در مورد شرایط و انواع مدارس در کانادا صحبت می‌کنیم تا اطلاعات لازم را به شما ارائه دهیم.

مبانی تحصیل در مدارس کانادا

تحصیل در مدارس کانادا در مناطق جغرافیایی کوچک‌تر به نام هیئت مدیره مدرسه سازماندهی می‌شود. هر هیئت مدرسه مسئول همه مدارس در یک منطقه محلی خاص است. هر هیئت مدرسه مسئول مدیریت مدرسه، استخدام کارکنان و ثبت نام دانش آموزان است. هیئت مدیره مدارس توسط اعضای جامعه اداره می‌شود که توسط مردم محلی انتخاب خواهند شد. هیئت مدیره مدارس تحت نظارت دولت استانی کار می‌کنند.

آموزش در کانادا تا حد زیادی در سطح استانی و منطقه‌ای مدیریت می‌شود، به این معنی که سیستم آموزشی در استان انتاریو با استان بریتیش کلمبیا و سایر مناطق متفاوت خواهد بود. برنامه‌های درسی دائما در حال ارزیابی و اصلاح هستند تا با تغییرات سازگار شوند. دانش آموزان طیف وسیعی از موضوعات از جمله ریاضی، علوم، انگلیسی، فرانسوی، تاریخ، مطالعات اجتماعی، هنر و تربیت بدنی را خواهد آموخت. مدارس ممکن است کلاس‌های فوق برنامه خود را به موسیقی، تئاتر و ورزش اختصاص دهند.

ساختار تحصیل در مدارس کانادا

تحصیل در مدارس کانادا برای افراد بین 5 تا 18 ساله اجباری است. مدارس در کانادا از یک سیستم 13 ساله تشکل شده که شامل مهدکودک به علاوه پایه‌های یکم تا دوازدهم است. این سیستم معمولاً به سطوح تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان تقسیم می‌شود. استان‌ها و مناطق مختلف ممکن است سطح تحصیلی متفاوتی داشته باشند. برای مثال، به جدول زیر توجه کنید که چهار استان در کانادا را با هم مقایسه می‌کند:

 پیش دبستانی123456789101112
بریتیش کلمبیادبستاندبیرستان
اونتاریودبستاندبیرستان
مانیتوبادبستانراهنماییدبیرستان
کبکپیش دبستانیدبستاندبیرستانکالج

همانطور که در جدول فوق مشاهده می‌کنید، ساختار مدارس بسیار متفاوت است؛ پس همه چیز به استان محل زندگی شما بستگی دارد. با این حال، اینکه هر استان ساختار مخصوص به خود را موضوع مهمی نیست، زیرا سیستم آموزشی کانادا در همه استان در یک کیفیت و مقررات خاص اداره می‌شود.

فرزند شما ممکن است در مهدکودک در یک مدرسه ثبت نام کند، سپس برای کلاس‌های 6 تا 9 به مدرسه دیگری برود، سپس کلاس‌های 10 تا 12 را در مدرسه سوم تکمیل کند. به طور کلی، مراحل تحصیل در سطوح مختلف به صورت زیر تعریف می‌شوند:

  • Elementary School: دبستان (ابتدایی)
  • Middle school: راهنمایی
  • secondary school: دبیرستان
  • High school: کالج

ههچنین می‌توانید سطح آموزشی را براساس سن در جدول زیر مشاهده کنید:

سطح تحصیلیسن
پیش دبستانی3 تا 5 یا 6 سال
یکم6 سال
دوم7
سوم8
چهارم9
پنجم10
ششم11
هفتم12
هشتم13
نهم14
دهم15
یازدهم16
دوازدهم17

زمان فعالیت مدارس در کانادا

سال تحصیلی در پایان آگوست یا اوایل سپتامبر شروع می‌شود و در ژوئن به پایان می‌رسد. سال آموزشی به دوره‌ها یا فصل‌ها تقسیم خواهند شد که ترم نامیده می‌شود. ماه‌های جولای و آگوست تعطیلات تابستانی را تشکیل می‌دهند. اکثر مدارس پنج روزه در هفته فعال هستند و از دوشنبه تا جمعه به فعالیت‌های آموزشی می‌پردازند.

یک روز معمول مدرسه در مدارس ابتدایی معمولاً از ساعت 8:30 صبح تا 3:00 یا 3:30 بعد از ظهر است که با دو استراحت 15 دقیقه‌ای و یک ساعت برای ناهار همراه خواهد بود. در دبیرستان‌ها ساعات فعالیت مدارس معمولاً از 8:30 صبح تا 2:30 بعد از ظهر است. فعالیت‌های فوق برنامه و ورزش بعد از ساعت مدرسه است.

تحصیل در انواع مدارس کانادا

دو نوع اصلی از مدارس در کانادا وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

1- مدارس دولتی

بیش از 95 درصد از کانادایی‌ها مدارس دولتی را برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند، زیرا رایگان هستند. این مدارس توسط دولت استانی یا منطقه‌ای اداره می‌شوند. هر استان و منطقه به نواحی مختلف تقسیم می‌شود که توسط یک سرپرست و یک هیئت مدرسه منتخب محلی اداره می‌شود. اکثر مدارس دولتی در کانادا به صورت مختلط هستند، به این معنی که پسران و دختران با هم در یک کلاس درس می‌خوانند.

2- مدارس خصوصی

تعداد کمی از دانش آموزان در مدارس خصوصی تحصیل می‌کنند، زیرا هزینه آنها بالاست. شهریه سالانه بسته به نوع مدرسه می‌تواند از 4 هزار تا بیش از 100 هزار دلار کانادا متغیر باشد. مدارس خصوصی بسیار گزینشی عمل می‌کنند و از این رو، ورود به آن دشوار است. از نظر سطح آموزشی هر دو مدرسه دولتی و خصوصی یکسان هستند، اما مدارس خصوصی برنامه‌های فوق برنامه درسی و تفریحی بیشتری دارند.

نکته: ممکن است در انتخاب مدارس دولتی یا خصوصی با مدارس کاتولیک نیز مواجه شوید. مدارس کاتولیک با ادغام آموزش دینی به عنوان موضوع اصلی در برنامه درسی خود در راستای اهداف کلیسا فعالیت می‌کنند. این مدارس ممکن است معیارهای پذیرش خاصی داشته باشند. از طرفی، مدارس فرانسوی در استان‌های مختلف کانادا وجود دارند. این مدارس زیرمجموعه‌ای از سیستم آموزشی هستند که به دانش آموزان کمک می‌کنند به دومین زبان رسمی کانادا مسلط شوند.

سن شروع به مدرسه در کانادا

از نظر قانونی، کودکان زیر پنج سال نیازی به حضور در مدرسه ندارند. این بدان معناست که بیشتر پیش دبستانی‌ها و مهدکودک‌های کانادا خصوصی هستند. برخی از آنها بودجه دریافت می‌کنند، اما بیشتر آنها توسط دولت سازمان دهی می‌شوند. آموزش در دوران کودکی (ECE) معمولاً به کودکان سه تا پنج ساله ارائه می‌شود. با این حال، برخی از پیش دبستانی‌ها، کودکان کوچک‌تر از جمله کودکان نوپا بین یک تا دو سال را می‌پذیرند.

گاهی اوقات، برخی از اصطلاحات مانند پیش دبستانی و مهد کودک ممکن است به جای یکدیگر استفاده شوند؛ اما پیش دبستانی بیشتر بر یادگیری اولیه و تحصیلات آکادمیک تمرکز دارند. با این حال، پیش دبستانی قبل از شروع مدرسه ممکن است گزینه خوبی برای مهاجران باشد، زیرا به کودک کمک می‌نند خیلی زود به زبان انگلیسی با فرانسوی مسلط شود. با این حال، در ادامه به انواع پیش دبستانی در کانادا اشاره می‌کنیم:

  • مدارس محلی: این مدارس معمولاً کم هزینه‌ترین گزینه هستند، زیرا والدین داوطلبانه به عنوان دستیار معلم در کنار معلمان حرفه‌ای کار می‌کنند.
  • مدارس مذهبی: این مدارس علاوه بر دروس عادی، آموزش دینی نیز دارند. این مدارس ممکن است مذاهب مختلف را پوشش دهند.
  • مدارس خصوصی: این مدارس گران‌ترین گزینه محسوب می‌شوند و به طور قابل توجهی برنامه‌های آموزشی و تفریحی گسترده‌ای دارند.
  • مدارس مونته سوری: مونته سوری بیشتر یک فلسفه زندگی است، اما در کانادا به عنوان مدرسه برای کودکان دو و نیم تا شش ساله و دانش آموزان ابتدایی سنین شش تا 12 سال خدمات آموزشی (درسی و مهارت زندگی) ارائه می‌دهند.

شرایط تحصیل در مدارس کانادا

کانادا کشوری دو زبانه است که زبان‌های اصلی آن انگلیسی و فرانسوی است. انگلیسی زبان اصلی آموزش مدارس در اکثر استان‌های کانادا است. دانش آموزان در استان کبک باید تا پایان دبیرستان به زبان فرانسوی در مدرسه صحبت کنند. پس لازمه اصلی حضور فرزند شما در مدرسه این است که زبان بلد باشد. با این حال، ارائه مدارک زبان (آیلتس یا تافل) نیاز نیست؛ اما مدرسه از دانش آموز تست می‌گیرد تا در این مورد مطمئن شود.

دانش آموزان باید نمرات مقطع تحصیلی قبلی خود را ارائه دهند تا از این طریق مدرسه به پذیرش دانش آموز اقدام کند. مدارس معروف و رقابتی برای پذیرش دانش آموزان به معدل و نمرات بالا نیاز دارند. اگر از ایران برای پذیرش در مدارس در خواست می دهید، باید گواهی تمکن مالی ارائه دهید. این گواهی نشان می‌دهد که می‌توانید از دانش آموز خود حمایت مالی کنید.

والدینی که اقامت کانادا را دارند، در برخی شهرها یا استان‌ها می‌توانند انتخاب کنند که فرزند خود را به کدام مدرسه دولتی بفرستند؛ اما والدین اغلب فرزند خود را به مدرسه نزدیک به محل زندگیشان می‌فرستند. ممکن است ثبت نام فرزندتان در مدرسه‌ای که از محل زندگی شما دور است دشوار باشد. به عنوان مثال، والدین در استان مانیتوبا می‌توانند هر مدرسه‌ای را در کل استان انتخاب کنند، اما والدین در استان آلبرتا محدود به انتخاب مدرسه تنها در شهر محل زندگی خود هستند.

هنگامی که اقامت موقت یا دائم خود را در کانادا نهایی کردید، این امکان را دارید با دفتر منطقه مدرسه یا هیئت مدیره مدرسه تماس بگیرید تا بدانید فرزند شما در کدام مدرسه دولتی امکان ثبت نام دارد. هنگام انتخاب مدرسه باید به شهرت و اعتبار مدرسه توجه کند. شهرت مدرسه اغلب با تعداد دانش آموزانی که از طرف مدرسه به بهترین دانشگاه‌های کانادا فرستاده می‌شود، اندازه گیری خواهد شد. آمار مربوط به این موضوع معمولاً توسط همه مدارس به شما ارائه می‌شود.

نکته: دانش آموز برای تحصیل در مدارس دولتی باید شهروند کانادا باشد یا حداقل یکی از والدین کارت اقامت دائم، اجازه کار یا اجازه تحصیل در کانادا داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مدارس کانادا

مدارک اولیه لازم عبارتند از:

  • مدرک سنی کودک (گواهی تولد یا پاسپورت)
  • اثبات آدرس (کپی صورت حساب بانکی، قبض تلفن یا آب یا اجاره آپارتمان با نام و آدرس در زمانی که در کانادا هستید)
  • عکس دانش آموز (تعداد عکس توسط مدرسه مشخص می‌شود)
  • تایید اقامت دائم  (CoPR)
  • جزئیات تاریخچه پزشکی کودک
  • سوابق تحصیلی گذشته (معمولآً سه سال اخیر)
  • گواهی تمکن مالی (حمایت مالی از دانش آموز)

نکته: در اکثر استان‌ها، کودکان باید قبل از شروع مدرسه در برابر طیف وسیعی از بیماری‌ها واکسینه شوند. با پزشک خانواده خود درمورد برنامه واکسیناسیون استانی مشورت کنید.

مراحل ثبت نام در مدارس کانادا

روند ثبت نام بر اساس نوع مدرسه متفاوت است. با این حال، مراحل کلی ثبت نام در مدارس کانادا در زمانی که به همراه فرزندان خود در کانادا هستید و اقامت موقت یا دائم دارید، به شرح زیر است:

  1. برای شناسایی مدارس در همسایگی خود با دفتر منطقه مدرسه یا هیئت مدیره مدرسه تماس بگیرید. سپس در مورد مدارس از نظر اعتبار و هزینه تحقیق کنید.
  2. مراقب مهلت‌های درخواست باشید و قبل از شروع سال تحصیلی با مدرسه تماس بگیرید. هیئت مدیره مدرسه معمولاً مراحل بعدی و مدارک مورد نیاز را به شما اطلاع می‌دهد. اگر در تابستان (ماه‌های جولای و آگوست) به کانادا مهاجرت می‌کنید، توجه داشته باشید که ممکن است دفاتر مدارس برای تعطیلات تابستانی بسته باشند؛ بنابراین، بهتر است در بهار و قبل از رسیدن با آنها تماس بگیرید.
  3. مدارک لازم برای ثبت نام را به هیئت مدیره مدرسه ارائه دهید. هیئت مدیره مدرسه شرایط فرزند شما را ارزیابی خواهد کرد.
  4. مدرسه در مورد پذیرش کردن یا پذیرش نکردن فرزندان به شما اطلاع می‌دهد. مدت زمان اعلام نتیجه بسته به مدرسه متفاوت است.
  5. بعد از پذیرش باید شهریه را به حساب مدرسه واریز کنید. این مورد برای مدارس خصوص خواهد بود.

نکته: اگر از ایران برای پذیرش در مدارس کانادا اقدام می‌کنید، باید شهریه یک ترم را پس از اخذ پذیرش به عنوان دیپازیت پرداخت کنید تا ثبت نام انجام شود.

هزینه تحصیل در مدارس کانادا

مدارس دولتی در کانادا رایگان هستند، اما ممکن است هزینه‌های کمی در هر ترم برای کلاس‌های فوق برنامه مانند ناهار، موسیقی و ورزش بگیرند. عمده هزینه‌های تحصیل مربوط به وسایل مدرسه از جمله کیف، لوازم التحریر و غیره است. کتاب‌های درسی به صورت رایگان توسط مدرسه به دانش آموزان تحویل داده می‌شوند.

اگر بخواهید فرزندتان را به مدرسه خصوصی بفرستید، باید شهریه بپردازید. شهریه بسته به مدرسه‌ای که انتخاب می‌کنید متفاوت است. به عنوان مثال، هزینه‌های تحصیل برای دانش آموزان کلاس یکم تا پنجم در مدرسه معتبر Upper Canada در تورنتو بین 40 هزار تا 45 هزار دلار کانادا به عنوان یک دانش آموزان روزانه و بیش از 73 هزار دلار برای دانش آموزان شبانه روزی است.

امتحان و نمره دهی در مدارس کانادا

دانش آموزان تا پایه هشتم از امتحانات معاف هستند و نمرات بر اساس ارزشیابی در کلاس، آزمون‌ها، تکالیف و شرکت در کلاس اعطا می‌شوند. نمره نهایی میانگین امتحانات نهایی، ارزیابی‌های مستمر کلاس و آزمون‌ها، تمرین‌های کلاسی و غیره است. دانش آموزان در طول سال تحصیلی چندین بار کارنامه دریافت می‌کنند که والدین را از پیشرفت تحصیلی فرزندانشان مطلع می‌کند. به طور کلی، سیستم نمره دهی در مدارس کانادا طبق جدول زیر است:

درصدطبقه بندیسطح تحصیلی
80 تا 100عالیA
70 تا 79خوبB
60 تا 69متوسطC
50 تا 59پایینD
زیر 50خیلی پایینF

ویزای دانش آموزی برای تحصیل در مدارس کانادا

فرزند شما برای درخواست ویزای دانش آموزی باید زیر 17 سال باشد. اگر موفق شوید که از مدرسه پذیرش بگیرید، به فرزند شما ویزای دانش آموزی داده می‌شود. حداقل یکی از والدین می‌تواند‌ با داشتن ویزای همراه (توریستی 5 ساله) با فرزند خود به کانادا مهاجرت کند. والدین با ویزای همراه اجازه کار و تحصیل ندارند.

اگر والدین نتوانند به کانادا بروند، دولت کانادا فردی را به عنوان کاستودین (قیم) در نظر می‌گیرد. این فرد همه کارهای فرزند شما را در کانادا انجام می‌دهد. توجه داشته باشید که برای دانش آموزان کمتر از 12 سال (مقاطع ابتدایی) حضور یکی از والدین و یا قیم قانونی ضروری است. تنها افراد بالای 12 سال می‌توانند از برنامه کاستودین بهره مند شوند.

اگر یکی از والدین ویزای کاری یا ویزای تحصیلی کانادا را داشته باشد، امکان حمایت از خانواده خود را در کانادا دارد. در این شرایط، همسر و فرزندان می‌توانند با ویزای خانواده به کانادا مهاجرت کنند. ناگفته نماند، حداکثر سن دانش آموز بسته به استان باید 18 یا 19 سال باشد. افراد بالا این سنین نمی‌توانند ویزای دانش آموزی بگیرند.

نکات مهم برای تحصیل در مدارس کانادا

در ادامه به نکات مهم برای تحصیل در مدارس کانادا اشاره می‌کنیم:

  • اکثر مدارس دولتی لباس فرم مدرسه ندارند، اما مدارس خصوصی ممکن است لباس فرم داشته باشند و هزینه آنها متفاوت است.
  • بسیاری از شهرها گزینه‌های حمل و نقل مانند اتوبوس مدرسه را ارائه می‌دهند که شرایط استفاده از آن بسته به مدرسه متفاوت خواهد بود.
  • دانش آموزان باید هر روز در مدرسه شرکت کنند. اگر به دلایل سلامتی یا شخصی غیبت کنند، باید به مدرسه اطلاع دهند.
  • فعالیت‌های فوق برای دانش آموزان راهی برای توسعه مهارتشان است. همچنین کالج‌ها و دانشگاه‌ها کانادایی اهمیت زیادی به دستاوردهای فوق برنامه می‌دهند.
  • بورسیه تحصیلی کانادا اغلب برای دانشجویان دانشگاهی اعطا می‌شود، اما اگر فرزند شما بااستعداد باشد و نخبه محسوب شود، امکان کمک مالی وجود دارد.

مهاجرت به کانادا با موسسه مهاجرتی زنگنه

تحصیل در مدارس کانادا راهی برای ورود فرزندان به یک سیستم آموزشی پویا و قوی است. دانش آموزان می‌توانند در مدارس دولتی و خصوصی استان‌های کانادا تحصیل کنند و آینده خود را بسازند. تنهای کافیست پرونده مهاجرتی خود را متخصصان حقوقی ما در موسسه مهاجرتی زنگنه بسپارید تا با خیال راحت برای مهاجرت به کانادا آماده شوید. ما به شما کمک می‌کنیم در کانادا مستقر شوید و از خانواده خود حمایت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02145328 تماس بگیرید.

سوالات متداول

مدارس در کدام روزهای هفته در کانادا فعال است؟

تحصیلات ابتدایی و متوسطه پنج روز در هفته از دوشنبه تا جمعه به استثنای تعطیلات قانونی و تعطیلات تابستانی انجام می‌شود.

ساعت فعالیت مدرسه در کانادا چقدر است؟

روز معمول مدرسه در کانادا حدود ساعت 8 صبح یا 9 صبح شروع می‌شود و تا حدود 3 بعد از ظهر ادامه دارد.

تحصیل در کانادا در چه سنی اجباری است؟

بسته به استان، مدرسه از سن پنج یا شش سالگی تا سن 16 یا 18 سالگی اجباری است. اکثر دانش آموزان در کانادا از دبیرستان در سن 17 یا 18 سالگی فارغ التحصیل می‌شوند.

چگونه فرزندم را در مدرسه ثبت نام کنم؟

برای اطلاع از مراحل ثبت نام با هیئت مدرسه محلی تماس بگیرید یا از وبسایت آنها بازدید کنید.

زبان آموزش در مدارس کانادا چیست؟

در اکثر مناطق کانادا، مدارس آموزش به زبان انگلیسی یا فرانسوی تدریس می‌کنند.

شرایط تحصیل در مدارس دولتی کانادا چگونه است؟

دانش آموز باید شهروند کانادا باشد یا حداقل یکی از والدین کارت اقامت دائم، اجازه کار یا اجازه تحصیل در کانادا داشته باشد.

والدین دانش آموز می‌توانند همراه فرزند خود به کانادا بروند؟

بله والدین دانش آموز می‌توانند از طریق ویزای همراه به کانادا بروند، اما باید اثبات کنند از خود حمایت مالی می‌کنند.

آیا امکان تحصیل رایگان در مدارس کانادا وجود دارد؟

تحصیل در دو حالت امکان پذیر است، والدین باید شهروند یا مقیم دائم باشند یا ویزای تحصیلی یا کاری داشته باشند.

این مطلب براتون مفید بود؟

5 / 5. تعداد رای: 1

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

مشاوره رایگان

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *