موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

تحصیل دکترا در آلمان

خانه » بلاگ » تحصیل دکترا در آلمان
تحصیل دکترا در آلمان

اگر علاقه‌مند به تحصیل دکترا در آلمان هستید، بدانید که دانشگاه‌های آلمان با تمرکز بر تحقیق، نوآوری و توسعه، فرصت‌های بیشماری را در زمینه‌های مختلف از رشته‌های STEM گرفته تا رشته‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی به دانشجویان مقطع دکترا ارائه می‌دهند. علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه‌های این کشور به دلیل داشتن اساتید برجسته، سیستم آموزشی عالی در سطح بین‌المللی و چشم‌اندازهای شغلی گسترده و متنوع برای دانشجویان در شرکت‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی، شناخته شده هستند.

برای راهنمایی شما عزیزان، این مقاله از موسسه مهاجرتی زنگنه به شما کمک می‌کند تا روند اپلای تحصیل در آلمان در مقطع دکترا را به طور کامل بررسی کرده و در صورت واجد شرایط بودن، اقدامات لازم را انجام دهید.

مزایای تحصیل دکترا در آلمان

با تحصیل مقطع دکترا در آلمان از مزایای زیر بهره مند خواهید بود:

  • دسترسی به فناوری پیشرفته و امکانات تحقیقاتی در سطح جهانی در مراکز تحقیقاتی متعلق به دانشگاه‌های آلمان
  • تحصیل در معتبرترین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بین المللی
  • تنوع گسترده رشته‌های مطالعاتی و تحقیقاتی و بیش از 15،000 دوره تحصیلی مختلف برای انتخاب
  • استقبال گسترده از دانشجویان بین المللی و ارائه بسیاری از دوره‌ها به زبان انگلیسی
  • نبودن محدودیت سنی برای پذیرش از دانشگاه‌های کانادا
  • سرمایه گذاری زیاد دانشگاه‌های آلمان در حوزه تحقیقات
  • امکان تحصیل رایگان و فرصت‌های زیاد برای دریافت فاند در برخی از دانشگاه‌های با رتبه برتر آلمان
  • هزینه‌های معقول زندگی در کنار کیفیت و استاندارد بالا
  • امکان کار همزمان با تحصیل مقطع دکترا در آلمان
  • فرصت‌های شغلی بالقوه در دانشگاه، صنایع مختلف و بخش‌های تحقیقاتی پس از اتمام دکترا

انواع دوره دکترا در آلمان

دکترای انفرادی یا سنتی و دکترای ساختاریافته دو مسیر مختلف برای گذراندن مقطع دکترا در آلمان هستند.

  • دکترای انفرادی یا سنتی: برنامه دکترای انفرادی به عنوان مسیر متداول و سنتی دکترا در آلمان در نظر گرفته می‌شود. در این دوره پایان نامه خود را در یک موضوع انتخابی زیر نظر استاد راهنما تکمیل خواهید کرد. شما می‌توانید استاد راهنما و همچنین موضوع تحقیقاتی خود را خودتان پیشنهاد کنید و کارهای تحقیقاتی خود را در دانشگاه یا هر سازمان دیگری انجام دهید. به طور معمول، درخواست این نوع دکترا، مستلزم تلاش و زمان قابل توجهی است، زیرا شامل یافتن استاد راهنمای مناسب، اثبات تجربیات و ارائه یک پروپوزال تحقیقاتی قوی است.
  • دکترای ساختاریافته: اگر برنامه‌ دکترای ساختاریافته را در آلمان انتخاب ‌کنید، کار تحقیقاتی خود را همراه با سایر دانشجویان دکترا، که توسط گروهی از اساتید راهنما (سوپروایزر) هدایت می‌شوند، تکمیل خواهید کرد. در آخر علاوه بر ارائه پایان نامه و تکمیل امتحانات شفاهی، بر اساس درک شما از محتوای درسی ارائه شده در سمینارها و سخنرانی‌ها نیز ارزیابی خواهید شد. برنامه‌های دکترای ساختاریافته معمولا به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. حدود 600 برنامه دکترای ساختاریافته به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های آلمان ارائه می‌شوند.

انتخاب هر دو گزینه دکترا در آلمان رایج است و هر کدام مزایا و فرصت‌های خاص خود را ارائه می‌دهند. مطالعه انفرادی یا سنتی به شما انعطاف بیشتری می‌دهد تا نقاط عطف کاری خود را خودتان تعیین کنید، و به شما این امکان را می‌دهد که استاد راهنما را به تنهایی انتخاب کرده و فعالیت‌های تحصیلی خود را آزادانه ترتیب دهید، با این حال، دکترای ساختاریافته نیز پشتیبانی بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد.

در نظر داشته باشید که مدت زمان تحصیل دکترا در آلمان به طور کلی 3 تا 5 سال است. دوره دکترای سنتی معمولا 4 سال و دوره دکترای ساختاریافته 3 سال طول می‌کشد. سال تحصیلی در آلمان نیز عموما شامل دو ترم است که ترم زمستانی از 1 اکتبر تا 31 مارس و ترم تابستانی از 1 آوریل تا 30 سپتامبر ادامه دارد.

مراحل تحصیل دکترا در آلمان

در اینجا، تمام مراحلی که باید برای اپلای دکترا در آلمان دنبال کنید، بررسی کرده‌ایم:

  1. انتخاب دوره دکترا و استاد راهنما

برای شروع، نوع دوره دکترای خود را با در نظر گرفتن علایق و پیشینه تحصیلی خود مشخص کنید. در کنفرانس‌ها شرکت کنید و با اساتید راهنما ارتباط برقرار کنید. از منابع آنلاین استفاده کنید، با جوامع دانشگاهی تعامل داشته باشید و از دانشجویان فعلی دکترا برای کسب اطلاعات بیشتر مشاوره بگیرید.

برای انتخاب استاد راهنما نیز می‌توانید به وب ‌سایت‌های دانشگاه‌ها و فهرست راهنمای دانشکده‌ها با مشخصات اساتید و علایق تحقیقاتی آنها، مراجعه کنید. با اساتیدی که کارشان با علایق تحقیقاتی شما مطابقت دارد، تماس بگیرید و علایق تحقیقاتی خود را بیان کنید.

  • برآورده کردن تمام الزامات دوره انتخابی خود

الزامات و مدارک درخواستی برای تحصیل مقطع دکترا در آلمان بسته به دانشگاه و حوزه تحقیقاتی انتخابی شما می‌تواند متفاوت باشد. در این مرحله تمام معیارها و مدارک مورد نیاز دوره انتخابی خود را جمع آوری کنید. در نظر داشته باشید که تمام مدارک تحصیلی شما باید معتبر باشند و در کشور آلمان به رسمیت شناخته شوند.

  • تکمیل و ارسال درخواست

زمانی که دوره دکترا و استاد راهنمای مناسب را پیدا کردید و مدارک تحصیلی شما در آلمان به رسمیت شناخته شد، می‌توانید درخواست خود را شروع کنید. بسته به دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی، می‌توانید به صورت آنلاین یا از طریق پست درخواست دهید. به خاطر داشته باشید که اعضای تیم پذیرش ممکن است برای پذیرش بهترین متقاضیان درخواست مصاحبه دهند.

  • ارائه تمکن مالی

تامین بودجه و تمکن مالی یک گام مهم برای اپلای دکترا در آلمان است. برای برآورده کردن شرایط ویزای تحصیلی آلمان و اقامت در این کشور، باید به حداقل 934 یورو در ماه، که مجموعاً 11،208 یورو در سال است، دسترسی داشته باشید. تمکن مالی را می توان از طریق یک توافق نامه پذیرش یا قرارداد مربوطه ارائه کرد، یا می‌توانید یک حساب بلوکه با این مبلغ افتتاح کنید.

  • دریافت ویزای تحصیلی آلمان

هنگامی که پذیرش شما در مقطع دکترا توسط دانشگاه یا موسسه‌ای تایید شد، می‌توانید روند درخواست ویزای تحصیلی آلمان را آغاز کنید. شرایط دریافت ویزا می‌تواند بسته به ملیت و شرایط فردی شما متفاوت باشد. اگر یک دوره دکترای تمام وقت را دنبال ‌کنید، می‌توانید برای ویزای دانشجویی اقدام کنید. اگر تمرکز شما بر روی انجام تحقیقات است و وابستگی رسمی به یک موسسه تحقیقاتی در آلمان دارید، می‌توانید برای ویزای تحقیقاتی اقدام کنید.

  • ورود به کشور آلمان و شروع تحصیل دکترا

ورود به آلمان و شروع دوره دکترا گام آخر است. مدت کوتاهی پس از ورود به آلمان، باید اقامت خود را در اداره ثبت محلی (Einwohnermeldeamt یا Bürgeramt) ثبت کنید. این اقدام اجباری است و معمولا دو هفته فرصت دارید تا این فرآیند را تکمیل کنید. سپس باید بیمه درمانی دریافت کنید. همه افراد در آلمان، از جمله دانشجویان بین المللی دکترا، طبق قانون موظف به داشتن پوشش بیمه درمانی هستند. نوع بیمه درمانی که واجد شرایط آن هستید به بودجه شما بستگی دارد. توصیه می‌شود در اسرع وقت یک حساب بانکی آلمانی نیز باز کنید. زیرا بسیاری از تراکنش‌های مالی در آلمان، از جمله دریافت کمک هزینه یا حقوق، معمولا از طریق یک حساب بانکی آلمانی انجام می‌شود.

در نظر داشته باشید که اگر برنامه دکترای شما نیاز به ثبت نام در دانشگاه دارد، باید این مرحله را تکمیل کنید. مدارک لازم را به دفتر ثبت نام دانشگاه ارسال کنید که ممکن است شامل نامه پذیرش، پاسپورت، گواهی بیمه درمانی و مدرک تمکن مالی باشد.

شرایط و مدارک لازم برای اپلای دکترا در آلمان

به طور کلی، شرایط و مدارک لازم برای اپلای دکترا در آلمان شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدرک تحصیلی

به طور معمول، برای واجد شرایط بودن مقطع دکترا در آلمان به مدرک کارشناسی ارشد معتبر به همراه ریزنمرات تحصیلی یا آزمون دولتی آلمان (Staatsexamen) نیاز دارید. همچنین باید یک کپی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود ارائه دهید و مهارت‌های تحقیقاتی خود را نشان دهید.

  • پروپوزال تحقیقاتی

یکی از مهم‌ترین الزامات برای درخواست دکترای انفرادی و یا ساختاریافته در آلمان، ارائه یک پروپوزال تحقیقاتی خوب، منسجم و مختصر است. پروپوزال تحقیقاتی مدرکی است که علایق و موضوع تحقیقاتی شما، روش شناسی، قصد و هدف شما برای مطالعه و انجام تحقیق را مشخص می‌کند. برای نوشتن پروپوزال تحقیقاتی، مهم است که از موضوع تحقیق دور نشوید. جدای از گنجاندن فقط جزئیات مربوطه، مطمئن شوید که خطاها و اشتباهات وارد نشده‌اند.

  • انگیزه نامه (SOP)

در انگیزه نامه توضیح دهید که چرا می‌خواهید مقطع دکترا را در رشته انتخابی خود دنبال کنید، اهداف تحصیلی و شغلی خود را، و اینکه چگونه این برنامه با اهداف شما همسو است، شرح دهید.

  • رزومه (CV)

یک رزومه دقیق تهیه کنید که در آن دستاوردهای تحصیلی و کاری، تجربیات تحقیقاتی، دوره‌های آموزشی مرتبط، مقالات منتشر شده، و هر مدرک مرتبط دیگر را ارائه کند.

  • اثبات مهارت زبان

بسته به زبان آموزشی (معمولا آلمانی یا انگلیسی)، باید مدرکی دال بر دانش مهارت زبان خود ارائه دهید. شما می‌توانید دانش زبان خود را از طریق آزمون‌های استاندارد و قابل قبول مانند TestDaF، DSH، TOEFL، IELTS اثبات کنید.

  • مراجع علمی یا توصیه نامه (LOR)

شما باید حداقل 2 توصیه نامه از طرف اساتید یا مشاوران دانشگاهی خود ارائه دهید که توانایی‌های علمی و پتانسیل تحقیقاتی شما را تایید می‌کند.

  • آزمون پیش دکترا

برای تحصیل برخی از دوره‌های دکترا در آلمان ممکن است از شما بخواهند که در یک آزمون پیش دکترا شرکت کرده و قبول شوید.

علاوه بر موارد بالا، مدارک هویتی مانند پاسپورت معتبر و در صورت نیاز نتایج آزمون‌های GMAT و یا GRE مورد نیاز است.

مدرک زبان برای تحصیل دکترا در آلمان

اکثر برنامه‌های دکترا در آلمان به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. با این حال، برخی از دوره‌های دکترا در آلمان مستلزم تسلط دانشجویان به زبان آلمانی هستند. از آنجایی که زبان مورد استفاده در این سطح آموزشی پیشرفته است، باید برای کسب نمره بالای آزمون‌های استاندارد زبان تلاش کنید، در غیر این صورت ممکن است درخواست شما برای پذیرش رد شود.

در جدول زیر برخی از آزمون‌های زبان قابل قبول دانشگاه‌های آلمان با حداقل نمره کلی مورد نیاز را آورده‌ایم:

نام آزمونحداقل نمره کلی مورد نیاز
TOEFL80
IELTS6.5
PTE Academic60
DSHLevel II
TestDafB2  یا  C1

بهترین دانشگاه های آلمان برای تحصیل دکترا

کشور آلمان دارای 520 موسسه آموزش عالی است. موسساتی که مقطع دکترا را ارائه می‌دهند، عبارتند از:

  • دانشگاه‌های تحقیقاتی (Universität): تحقیقات آکادمیک اصلی را در رشته‌های مختلف انجام می‌دهند.
  • دانشگاه‌های فنی (Technische Universität): این دانشگاه‌ها در زمینه تحقیقات علوم، فناوری و مهندسی تخصص دارند. با این حال، برخی از آنها به تازگی شروع به ارائه مدارک تحصیلی در رشته‌های دیگر از جمله علوم انسانی کرده‌اند.
  • موسسات تحقیقاتی:  این موسسات پروژه‌های تحقیقاتی مهم را با مشارکت دانشگاه‌ها، مشاغل و صنایع انجام می‌دهند.

دانشگاه‌های آلمان یا به صورت دولتی و یا خصوصی هستند. اکثر دانشگاه‌های این کشور (حدود 400 دانشگاه) دولتی هستند و از دولت کمک مالی دریافت می‌کنند. 120 دانشگاه خصوصی باقی مانده از بودجه دولتی برخوردار نیستند و اکثرا برنامه‌های دکترا را ارائه نمی‌دهند.

کشور آلمان با داشتن یک سیستم آموزش عالی و بسیاری از مراکز تحقیقاتی تخصصی منطقی است که برخی از برترین دانشگاه‌های جهان را داشته باشد. در جدول زیر اسامی 20 دانشگاه برتر آلمان برای تحصیل دکترا را بر اساس رنکینگ‌های معتبر جهانی آورده‌ایم:

نام دانشگاهنام دانشگاه به انگلیسیرتبه بر اساس THE در سال 2024رتبه بر اساس QS در سال 2024رتبه بر اساس ARWU در سال 2023
دانشگاه فنی مونیخTechnical University of Munich303759
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخLMU Munich385459
دانشگاه هایدلبرگHeidelberg University478755
دانشگاه هومبولت برلینHumbolt University of Berlin87120
دانشگاه فنی راینیش-وستفلیشه آخنRWTH Aachen University90120300 – 201
دانشگاه بنUniversity of Bonn9123967
دانشگاه شاریته برلینCharité – Universitätsmedizin Berlin94
دانشگاه توبینگنUniversity of Tübingen95213
دانشگاه آزاد برلینFree University of Berlin-10298
دانشگاه گوتینگنUniversity of Göttingen111232200 – 151
دانشگاه فرایبورگUniversity of Freiburg128192150 – 101
دانشگاه هامبورگUniversity of Hamburg136205300 – 201
دانشگاه فنی برلینTechnical University of Berlin136154300 – 201
موسسه فناوری کارلسروههKarlsruhe Institute of Technology40119400 – 301
دانشگاه کلنUniversity of Cologne160268200 – 151
دانشگاه صنعتی درسدنTU Dresden161246300 – 201
دانشگاه وورزبورگUniversity of Würzburg175440300 – 201
دانشگاه مانهایمUniversity of Mannheim187454
دانشگاه ارلانگن-نورمبورگUniversity of Erlangen-Nuremburg193229300 – 201
دانشگاه مونسترUniversity of Münster193384300 – 201

بهترین رشته های تحصیلی دکترا در آلمان

از محبوب‌ترین رشته های تحصیلی دکترا در آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فلسفه
  • شیمی
  • مدیریت کسب و کار
  • علوم اعصاب
  • علوم اجتماعی
  • مطالعات آسیای شرقی
  • اقتصاد
  • حقوق
  • ریاضیات
  • فوتونیک
  • الگوریتم‌ها و محاسبات علمی
  • مهندسی برق
  • فناوری اطلاعات (IT)

هزینه تحصیل دکترا در آلمان

دانشگاه‎های دولتی آلمان برای دوره‌های دکترا هیچ شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کنند و فقط برای پوشش خدمات ارائه شده توسط اتحادیه دانشجویی خود باید هزینه ترم بین 100 تا 350 یورو بپردازید. این هزینه در واقع به شما تخفیف در غذا، سفر و امکانات تفریحی را می‌دهد. برخی از دانشگاه‌های خصوصی برای مقطع دکترا، شهریه دریافت می‌کنند، اما ممکن است این هزینه توسط کمک هزینه‌های تحصیلی یا سایر حمایت‌های سازمانی برای دانشجویان واجد شرایط پوشش داده شود.

با این حال، برای پوشش هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان باید ماهانه مبلغی را در نظر بگیرید. به صورت تخمینی می‌توان هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان را بین 800 تا 1،000 یورو در ماه در نظر گرفت.

روش‌های مختلف زیر برای حمایت مالی از خود در حین تحصیل دکترا در آلمان در دسترس است:

  • بورسیه های دکترای DAAD: DAAD بیشترین تعداد بورسیه تحصیلی دکترا را ارائه می‌دهد. با دریافت این بورسیه به طور متوسط حدود ​​1،200 یورو کمک هزینه ماهانه دریافت می‌کنید.
  • پوزیشن‌های دکترا با دریافت دستمزد: بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی در آلمان پوزیشن‌های دکترا با دریافت دستمزد را ارائه می‌دهند. در این صورت، شما قرارداد بسته و با دریافت حقوق روی پروژه‌های تحقیقاتی خاصی کار می‌کنید.
  • پوزیشن‌های کاردانی پژوهشی: شما می‌توانید به عنوان همکار و دستیار پژوهشی در دانشگاه، موسسه تحقیقاتی یا شرکتی کار کنید و حقوق دریافت کنید.
  • مشاغل پاره وقت: به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در آلمان، می‌توانید با انجام کار پاره وقت مرتبط یا غیر مرتبط با رشته خود کسب درآمد کنید.

بورسیه های تحصیلی دکترا در آلمان

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، تحصیلات عالی در آلمان عمدتا رایگان است. با این حال، انواع مختلفی از کمک‌های مالی و بورسیه تحصیلی در آلمان در دسترس دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط قرار دارند که می‌تواند به کاهش هزینه‌های زندگی در این کشور کمک کند. برخی از محبوب‌ترین بورسیه های تحصیلی دکترا در آلمان برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

  • بورسیه DAAD (سرویس تبادل علمی آلمان)
  • بورسیه تحقیقاتی هلمهولتز
  • بورسیه‌های بنیاد الکساندر فون هامبولت
  • بورسیه‌های بنیاد هاینریش بل
  • بورسیه‌های بنیاد فردریش ایبرت
  • بورسیه‌های بنیاد کنراد آدناور
  • بورسیه‌های بنیاد هانس بوکلر
  • بورسیه‌های انجمن ماکس پلانک

کار حین تحصیل دکترا در آلمان

انجام کار همزمان با تحصیل مقطع دکترا در آلمان امکان ‌پذیر است. دانشجویان بین المللی تحت شرایط خاصی مجاز به کار در آلمان هستند. به عنوان شهروند غیر اتحادیه اروپا، می‌توانید 120 روز کامل یا 240 نیم روز در سال کار کنید. در تعطیلات بین ترم نیز مجاز به انجام کار تمام وقت هستید. برای انجام کار بیشتر، باید از آژانس کار فدرال و اداره اتباع خارجی مجوز بگیرید. همچنین، به خاطر داشته باشید که دانشجویان بین المللی اجازه ندارند به صورت خوداشتغالی یا آزاد کار کنند. برخی از برنامه‌های تحصیلی دکترا در آلمان نیز ممکن است محدودیت های خاص خود را در ساعات کاری برای دانشجویان بین المللی اعمال کنند.

شما می‌توانید به عنوان دستیار پژوهشی در خود دانشگاه کار کنید که معمولا به صورت نیمه وقت است. همچنین می‌توانید خارج از دانشگاه مشغول به کار شوید. برای پیدا کردن کار دانشجویی پرتال‌های شغلی خاص برای مشاغل دانشجویی در آلمان را بررسی کنید. علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه‌های آلمان دارای مراکز شغلی هستند که می‌توانند به شما در یافتن فرصت‌های شغلی کمک کنند. این مراکز اطلاعاتی در مورد فرصت های شغلی، کارآموزی و رویدادهای شغلی ارائه می‌دهند و شما را در ایجاد رزومه و آماده شدن برای مصاحبه‌های شغلی نیز راهنمایی می‌کنند. انجمن‌ها و گروه‌های آنلاینی نیز وجود دارد که در آن دانشجویان و متخصصان در آلمان فرصت‌های شغلی و مشاوره شغلی مانند InterNations و Meetup را به اشتراک می‌گذارند.

اقامت آلمان بعد از تحصیل دکترا

پس از فارغ التحصیلی از مقطع دکترا در آلمان می‌توانید به مدت 1.5 سال در آلمان بمانید تا کار پیدا کنید و مشغول به کار شوید و اجباری برای داشتن جاب آفر (پیشنهاد شغلی) نیز ندارید. در صورت یافتن شغل، مجوز اقامت شما برای مقاصد تحصیلی به مجوز اقامت برای کار تبدیل می‌شود. اما اگر بدون داشتن مجوز اقامت، کاری را شروع کنید، از کشور آلمان اخراج خواهید شد. پس از پیدا کردن شغل مورد نظر، باید برای مجوز اقامت آلمان یا کارت آبی، اصطلاحا بلوکارت، درخواست دهید.

اگر می‌خواهید مقیم دائم کشور آلمان شوید، می‌توانید 2 سال پس از دریافت مجوز اقامت دائم یا بلوکارت برای مجوز اقامت درخواست دهید. آینده شغلی در این کشور بسیار امیدوارکننده است و اغلب فرصت‌هایی را برای کار در دانشگاه به عنوان استاد یا محقق یا در صنایع مختلف از جمله تکنولوژی، مراقبت‌های بهداشتی درمانی و مالی پیدا خواهید کرد.

سخن پایانی

ادامه تحصیل در مقطع دکترا در آلمان می‌تواند فرصتی منحصر به فرد برای کار با محققان برجسته در رشته انتخابی شما، کسب تجربیات ارزشمند و توسعه مهارت‌های فردی را برایتان فراهم کند. در این مقاله، برخی از جنبه‌های کلیدی تحصیل دکترا در آلمان، از جمله شرایط و مراحل درخواست، فرصت‌های تامین مالی و شرایط اقامت پس از تحصیل را بررسی کردیم. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در آلمان می‌توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی زنگنه در ارتباط باشید. ما با 15 سال فعالیت در زمینه مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان و ارائه بهترین خدمات مهاجرتی، از شروع تا پایان مسیر همراه شما خواهیم بود تا با موفقیت به اهداف مهاجرتی خود برسید.

سوالات متداول

آیا آلمان کشور خوبی برای تحصیل دکترا است؟

بله، دانشگاه‌های آلمان با تمرکز بر تحقیق، نوآوری و توسعه، فرصت‌های بیشماری را در زمینه‌های مختلف از رشته‌های STEM گرفته تا رشته‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی به دانشجویان مقطع دکترا ارائه می‌دهند. علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه‌های این کشور به دلیل داشتن اساتید برجسته، سیستم آموزشی عالی در سطح بین‌المللی و چشم‌اندازهای شغلی گسترده و متنوع برای دانشجویان در شرکت‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی، شناخته شده هستند.

تحصیل دکترا در آلمان چند سال طول می‌کشد؟

مدت زمان تحصیل مقطع دکترا در آلمان به طور کلی 3 تا 5 سال است. دوره دکترای سنتی معمولا 4 سال و دوره دکترای ساختاریافته 3 سال طول می‌کشد.

برای اپلای دکترا در آلمان چه مدرک زبانی نیاز است؟

اکثر برنامه‌های دکترا در آلمان به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. با این حال، برخی از دوره‌های دکترا در آلمان مستلزم تسلط دانشجویان به زبان آلمانی هستند. بسته به زبان آموزشی باید مدرکی دال بر دانش مهارت زبان خود ارائه دهید. شما می‌توانید دانش زبان خود را از طریق آزمون‌های استاندارد و قابل قبول مانند TestDaF، DSH، TOEFL، IELTS اثبات کنید.

آیا تحصیل دکترا در آلمان رایگان است؟

بله، دانشگاه‎های دولتی آلمان برای دوره‌های دکترا هیچ شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کنند و فقط برای پوشش خدمات ارائه شده توسط اتحادیه دانشجویی خود باید هزینه ترم بین 100 تا 350 یورو بپردازید. با این حال، برای پوشش هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان باید ماهانه مبلغی را در نظر بگیرید. به صورت تخمینی می‌توان هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان را بین 800 تا 1،000 یورو در ماه در نظر گرفت.

آیا حین تحصیل مقطع دکترا در آلمان می‎توانم کار کنم؟

بله، به عنوان شهروند غیر اتحادیه اروپا، می‌توانید 120 روز کامل یا 240 نیم روز در سال کار کنید. در تعطیلات بین ترم نیز مجاز به انجام کار تمام وقت هستید.

آیا پس از تحصیل دکترا در آلمان می‌توانم در این کشور کار کنم؟

پس از فارغ التحصیلی از مقطع دکترا در آلمان می‌توانید به مدت 1.5 سال در آلمان بمانید تا کار پیدا کنید و مشغول به کار شوید و اجباری برای داشتن جاب آفر نیز ندارید. در صورت یافتن شغل، مجوز اقامت شما برای مقاصد تحصیلی به مجوز اقامت برای کار تبدیل می‌شود.

چشم انداز شغلی پس از اتمام دکترا در آلمان چگونه است؟

آینده شغلی در این کشور بسیار امیدوارکننده است و اغلب فرصت‌هایی را برای کار در دانشگاه به عنوان استاد یا محقق یا در صنایع مختلف از جمله تکنولوژی، مراقبت‌های بهداشتی درمانی و مالی پیدا خواهید کرد.

این مطلب براتون مفید بود؟

0 / 5. تعداد رای: 0

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

ارتباط با ما

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع مهاجرت تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *