موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

تحصیل دکترا در هلند

خانه » بلاگ » تحصیل دکترا در هلند
تحصیل دکترا در هلند

دانشجویان بین‌المللی زیادی هر ساله برای تحصیل در هلند با هم رقابت می‌کنند علت آن هم این است که دانشگاه‌های هلند مجهز به یکی از معتبرترین سیستم‌های دانشگاهی اروپا هستند. علاوه بر این، دانشجویان با تحصیل در هلند با سنت‌های غنی این کشور که برگرفته از دستاوردهای هنری، فرهنگی و علمی مردم آن است، آشنا می‌شوند.تحصیل دکترا در هلند برای افرادی که پذیرای فرهنگ غنی، نوآوری و تبادل بین‌المللی ایده هستند، گزینه بسیار مناسبی است. از آنجایی که اکثر برنامه‌های دکتری در کشور هلند به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، مقصدی بسیار ایده‌آل برای افرادی است که مایل به یادگیری زبان دیگری به غیر از انگلیسی نیستند.

در این مقاله هر آنچه را که لازم است درباره تحصیل دکترا در هلند  بدانید را پوشش می‌دهد که دربردارنده اطلاعات کامل در مورد سیستم دانشگاه هلند و ساختار متداول برنامه‌های دکترا در کشور هلند است. علاوه براین، شما در این مقاله به حقایق مهم و اساسی در مورد هزینه‌های تحصیل در هلند، بودجه و الزامات ویزای تحصیلی هلند پی خواهید برد. مؤسسه مهاجرتی زنگنه با داشتن سال‌ها سابقه مشاوره در حوزه مهاجرت با شما تا رسیدن به رشته و هدف مدنظرتان خواهد بود.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل دکترا در هلند در سال 2024

با وجود آنکه کشور هلند هم از نظر مساحت و هم از نظر جمعیت وسعت کمی دارد، اما سال‌هاست که نام آن در لیست کشورهایی که از نظر تحقیقاتی بسیار قوی هستند به چشم می‌خورد و دانشگاه‌های آن عملکرد ممتازی را از خود نشان داده‌اند. هلند که زادگاه محقق مهم دوران رنسانس یعنی اراسموس است، ارتباط بسیار خوبی با شبکه‌های تحقیقاتی بین‌المللی برقرار کرده است. باید بدانید که اکثر محققین دوره دکتری حقوق دریافت کرده و شهریه‌ای بابت تحصیلات خود به دانشگاه پرداخت نمی‌کنند و یک نکته جالب دیگر در مورد تحصیل دکترا در هلند این است که دانشجویان دکترا با همراهی محافظان تشریفاتی از پایان نامه خود دفاع می‌کنند.

در ادامه به معرفی بهترین دانشگاه‌های هلند بر اساس سه نظام رتبه‌بندی اصلی خواهیم پرداخت و خواهید دید که چگونه این دانشگاه‌ها در برابر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر جهان قرار می‌گیرند.

برترین دانشگاه‌های هلند در سال 2024
 رتبه ARWU (سال 2023)رتبه QS (سال 2024)رتبه تایمز (سال 2024)نام دانشگاه
200-1514748دانشگاه صنعتی دلفت Delft University of Technology
150-1015361دانشگاه آمستردام University of Amsterdam
200-15115164دانشگاه و مرکز تحقیقاتی واگنینگن Wageningen University and Research
150-10112677دانشگاه لیدن Leiden University
7613979دانشگاه گرونینگن University of Groningen
8817699دانشگاه اراسموس روتردام Erasmus University Rotterdam
200-151207125دانشگاه مستقل آمستردام Vrije Universiteit Amsterdam
300-201256138دانشگاه ماستریخت Maastricht University
150-101222140دانشگاه رادبود نایمخن Radboud University Nijmegen
500-401124168دانشگاه صنعتی آیندهوون Eindhoven University of Technology
500-401210184دانشگاه توئنته University of Twente
800-701371250-201دانشگاه تیلبورگ Tilburg University

در ادامه نکات مهمی را در مورد دانشگاه‌های مقطع دکترا در جدولی که برای شما آماده کرده‌ایم مشاهده خواهید کرد.

تحصیل دکترا در هلند – جزئیات اساسی
70تعداد دانشگاه‌ها
22تعداد جوایز نوبل
دانشگاه لیدن (1575)قدیمی‌ترین دانشگاه
135535تعداد دانشجویان بین‌المللی
4 سالطول مدت تحصیل دکترا
غیر قابل اجراهزینه‌های نمایندگی
سپتامبر تا آگوستسال تحصیلی

ساختار مقطع دکترا در هلند

در سراسر اینترنت و در فضای آکادمیک در اکثر مواقع ما بیشتر با ارجاعاتی برخورد می‌کنیم که در مورد تحصیل دکترا در کشورهای انگلستان و ایالات متحده آمریکا است و گاهی هم در این میان اسم کشورهای نیوزیلند و استرالیا هم به چشم می‌خورد اما بسیار به ندرت در مورد تحصیل دکترا در کشور هلند صحبتی به میان می‌آید و همین موضوع باعث شده که عده کمی از افراد جویا و علاقمند در مورد ساختار مقطع دکترا در هلند اطلاعات کافی داشتته باشند. در ادامه شما را با ساختار دکترا در دانشگاه‌های هلند آشنا خواهیم کرد:

  1. دانشجویان دکترا در هلند یک کارمند دانشگاه به حساب می‌آیند. به این معنی که شما به عنوان یک کارمند استخدام می‌شوید و با شما قرارداد یک‌ ساله و یا چهار ساله بسته می‌شود. شما به عنوان یک کارمند مزایای زیادی خواهید داشت از جمله تأمین اجتماعی، حمایت از کارمندان، ایجاد پس انداز بازنشستگی.
  2. روال معمول دانشگاه‌های بسیاری از کشورها برای درخواست تحصیل در مقطع دکترا این است که شما برای کار با یک استاد خاص در یک دانشگاه درخواست داده و پروژه مورد علاقه خود را به او پیشنهاد می‌دهید و سپس از پروپوزال خود دفاع می‌کنید. در کشور هلند روال کار کمی متفاوت است به این صورت که یک موقعیت دکترا آگهی می‌شود و شما برای آن درخواست می‌دهید و موقعیتی که آگهی می‌شود پیشاپیش تأمین مالی شده است.
  3. در مقطع دکترا در هلند شما بیشتر روی تحقیقات تمرکز داشته و کمتر به درس خواندن می‌پردازید. پس بنابراین برنامه دکترا در هلند یک برنامه تحقیقاتی است.
  4. برخلاف ایالات متحده که شما به عوان یک دانشجوی دکترا باید کار شبانه روزی انجام دهید، در هلند اما برای شما همانند یک کارمند ساعات کاری تعریف شده و شما نیازی نیست که بیشتر از آن مقدار کار انجام دهید.
  5. در ایالات متحده و انگلستان، یک دانشجوی دکترا بعد از دفاع از پایان‌نامه خود باید آن را نهایی کرده و سپس به چاپ برساند اما در دانشگاه‌های هلند این روند برعکس است یعنی شما ابتدا باید پایان‌نامه خود را به چاپ رسانید و بعد بتوانید از آن دفاع کنید. در واقع، در دانشگاه‌های هلند جلسه دفاع بیشتر یک مراسم و آیین عبور به شمار رفته و بسیار رسمی است.
  6. اگرچه زبان آکادمیک در هلند زبان انگلیسی است و شما پایان‌نامه خود را به زبان انگلیسی منتشر کرده و ارائه می‌دهید اما شما در محیط کار با زبان هلندی هم سر و کار خواهید داشت. به همین خاطر، توانایی صحبت کردن به زبان هلندی برای شما یک امتیاز بزرگ خواهد بود و می‌توانید از این طریق زودتر با شرکای خارج از دانشگاه شروع به کار کنید.

هزینه تحصیل در مقطع دکترا در هلند

از آنجایی که اکثر دانشجویان دکترا در دانشگاه‌های هلند به عنوان کارمند دانشگاه استخدام می‌شوند، نه تنها بابت تحصیل در این مقطع مؤظف به پرداخت هیچ هزینه‌ای نخواهند بود بلکه حقوق نیز دریافت خواهند کرد. اما برخی دیگر از دانشجویان که به عنوان کارمند استخدام نمی‌شوند به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • همیاران پژوهشی قراردادی دکتری: این دسته از دانشجویان با یک منبع مالی خارجی همچون یک بورسیه تحصیلی و یا یک کارفرمای بیرونی حمایت مالی می‌شوند.
  • داوطلبان دکتری خارجی که خود شخصاً تأمین مالی خود را برعهده دارند و در اوقات فراغت خود بر روی تحقیقات دکتری خود کار می‌کنند.

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع دکترا در هلند

در ادامه به بررسی مدارکی می‌پردازیم که برای تحصیل در مقطع دکترا در هلند نیاز خواهید داشت:

  • ریز نمرات رسمی تحصیلی شامل کپی مدارک تحصیلی متوسطه، گواهینامه‌ها و/یا لیست نمرات به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی یا هلندی
  • کپی پاسپورت
  • ویزا
  • رزومه به روز شده (شامل دو مرجع)
  • نمره مطلوب در یک آزمون زبان انگلیسی
  • یک توصیه‌نامه
  • ارائه یگ بیانیه شخصی به زبان انگلیسی
  • انگیزه‌نامه
  • یک نمونه کار آکادمیک نوشته شده

مراحل درخواست برای تحصیل دکترا در هلند

درخواست برای تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های هلنددر بردارنده مراحل مختلفی است که در ادامه یک به یک آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

  • یافتن یک سوپروایزر: برنامه دکترا در هلند یک تعامل یک به یک با سوپروایزر است. کالج یا دانشگاه ممکن است هیئت علمی را برای راهنمایی شما تعیین نکند. باید اطمینان کسب کنید که از کالج/دانشگاه مدنظرتان برای درخواست، استاد راهنمایی در حوزه و رشته تحصیلی خود پیدا کنید.
  • زمانی که سوپروایزر پذیرفت که استاد راهنمای شما شما شود و از درخواست و موقعیت دکترای شما حمایت مالی کند، در این مرحله شما مؤظف هستید که یک درخواست رسمی برای دانشگاه ارسال کنید.
  • شما باید مشخصات تماس، رزومه و مدارک پشتیبان از جمله پروپوزال تحقیق، بیانیه شخصی، رونوشت یا منابع را ارائه دهید.
  • یک پروپوزال تحقیق تهیه کنید: این امر کلیدی در روند درخواست برای برنامه دکترا است: به طور معمول یک پروپوزال باید بین 1500 تا 2000 کلمه باشد. پروپوزال باید حوزه تحصیلی شما، هدف تحقیق و فرضیه شما را توضیح دهد.
  • بیانیه شخصی: مهمترین چالش شما در ارسال درخواست دکترا این است که شما باید با کلمات به بیان دلیل دنبال کردن این برنامه خاص بپردازید و اینکه شما چرا جذب یک حوزه موضوعی شده و تحصیلات یا تجربه کاری شما چه تأثیری روی تحصیل در مقطع دکترای شما گذاشته است. بیانیه شخصی سند بسیار مهمی بوده و برای کمیته پذیرش ارزش زیادی دارد.
  • مراجع:  در همه برنامه‌ها از مراجعی کمک گرفته می‌شود تا جزئیاتی در مورد توانایی‌ها و انگیزه‌های تحصیلی شما ارائه دهند. در برخی موارد، فرم‌های مرجع خاصی در سایت دانشگاه بارگزاری شده است. و در سایر موارد، ممکن است از شخص مرجع خواسته شود که از قول خودش یک توصیه‌نامه ارائه کند.

اخذ ویزا برای تحصیل دکترا در هلند

 به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی بالقوه در مقطع دکترا در هلند، شما باید قبل از عزیمت به هلند موارد زیادی را ترتیب دهید. برخی از این موارد بسته به نوع موقعیتی که در مقطع دکترا خواهید داشت ممکن است متفاوت باشد (شاغل باشید و یا بورسیه تحصیلی گرفته باشید).  یعنی باید ویزای mvv و/یا کارت اجازه اقامت به منظور زندگی و کار در کشور هلند را داشته باشید.

برای اخذ ویزای MVV و یا اجازه اقامت شما دانشگاه خود باید در خدمات مهاجرت و تابعیت هلند درخواست ارسال کند به این معنی که شما خودتان نمی‌توانید درخواست دهید. بر این اساس، دانشگاه شما را در مورد مراحل و مدارک موردنیاز مطلع خواهد کرد.

هزینه‌های زندگی دانشجویی برای تحصیل دکترا در هلند

هزینه ماهانه یک زندگی عادی و دانشجویی در هلند برای دانشجویان بین‌المللی مبلغی حدود 800-1200 یورو در ماه است. در هلند اگر بخواهید یک اتاق متوسط اجاره کنید باید اجاره بهایی بین 400 تا 700 یورو پرداخت کنید، اما همانطور که می‌دانید هزینه زندگی در شهرهای کوچک معمولاً ارزان‌تر از شهرهای بزرگ است و نوع اقامت نیز بر هزینه زندگی دانشجویان تأثیر زیادی دارد. زندگی در هلند در برخی از شهرها ممکن است بسیار گران باشد، به خصوص در آمستردام یا سایر شهرهای بزرگ.

در ادامه یک نمای کلی از هزینه‌های ماهانه یک دانشجو برای زندگی در تعدادی از شهرهای اصلی هلند را مشاهده می‌کنید. (باید توجه داشته باشید که این هزینه‌ها دربردارنده شهریه دانشگاه نیست.)

  • شهر آمستردام: هزینه اسکان مبلغی بین 450 تا 850 یورو در ماه و هزینه‌های زندگی عمومی حدود 450 یورو / 550 یورو خواهد بود.
  • شهر گرونینگن: هزینه اقامت بین 400 تا 700 یورو در ماه و مبلغ 400 تا 450 یورو برای هزینه‌های معمول زندگی.
  • شهر نایمخن: مبلغ 400 تا 500 یورو برای اسکان و حدود 350 تا 450 یورو برای هزینه‌های معمول زندگی.
  • شهر روتردام: هزینه زندگی در این شهر تا حدودی مانند هزینه‌های زندگی در آمستردام است، با  هزینه اسکان حدود 450 تا 800 یورو و هزینه‌های معمول زندگی بین 400 تا 500 یورو.
  • شهر لیدن: هزینه زندگی در این شهر نیز مانند روتردام و آمستردام است یعنی شما باید 400 تا 750 یورو برای اسکان و مبلغی حدود 400 تا 500 یورو برای هزینه‌های معمول زندگی کنار بگذارید.

نکته مهم: برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود می‌توانید دوچرخه بگیرید.

هزینه برخی از موارد مهم زندگی در هلند را در جدولی که در ادامه آمده می‌توانید مشاهده کنید

هزینه زندگی دانشجویی در هلند در سال 2024
15 یورووعده غذایی در رستوران
12 یوروبلیط سینما
77.69 یوروکارت مسافرتی ماهانه
210.09 یوروخدمات ماهانه

حقوق دانشجویان دکترا و فوق‌دکترا در هلند

حقوق محققان دانشگاه‌های هلند براساس عوامل مختلف تخمین زده می‌شود. در ادامه در مورد حقوق دانشجویان دکترا و فوق‌دکترا در هلند توضیحات کاملی ارائه خواهد شد.

حقوق قبل از مالیات دکترا در هلند

دستمزد ناخالص یک دانشجوی دکترا در دانشگاه‌های هلند متفاوت است به این معنی که یک دانشجوی دکترای ترم اول مبلغی حدود 2395 یورو و یک دانشجوی سال چهارم  حدود 3061 یورو به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند که درآمد خالص ماهانه دانشجوی ترم اول تقریباً 1820 یورو و یک دانشجوی سال چهارم مبلغی حدود 2154 یورو درآمد دارد.

برای دانشجویانی که در مقطع فوق‌دکترا در هلند مشغول به تحصیل هستند، به میزان قابل‌توجهی درآمد آن‌ها نسبت به دانشجویان دکترا بالاتر است. به این معنی که حقوق ناخالص ماهیانه دانشجویان فوق دکترا در هلند از 2790 یورو تا 4402 یورو متغیر است و نیز درآمد خالص ماهانه این دانشجویان بین ۲۲۲۷ یورو تا ۲۷۸۷ یورو است.

حقوق پس از کسر مالیات دکترا و فوق دکترا در هلند

قانون خاصی در هلند برای کارگران مهاجر بسیار ماهر، از جمله محققان و دانشمندان وجود دارد به نام «حکم 30 درصد». طبق این قانون کارگران مهاجر ماهر تا 30٪ از حقوق ناخالصشان مالیاتی اخذ نخواهد شد . به عنوان مثال، اگر درآمد سالانه یک کارگر مهاجر ماهر 100000 یورو باشد، می‌تواند از کمک هزینه معاف از مالیات 30000 یورو در سال بهره‌مند شود. اما با این‌حال، شرایط خاصی برای بهره بردن از این مزیت مالیاتی وجود دارد.

بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های هلند در مقطع دکترا

در هلند عموماً سه روش برای تأمین مالی دانشجویان دکترا وجود دارد:

  1. در این روش که معمول‌ترین روش است، دانشجویان با موسسه‌ای که موقعیت دکترا را به او اعطا می‌کند قرارداد همکاری بسته و از این راه حمایت مالی می‌شوند.
  2. در این روش دانشجو با کمک هزینه تحصیلی یا کمک هزینه‌ای که توسط یک نهاد حمایتی اعطا می‌شود، تأمین مالی می‌شود. حدود یک ششم از دانشجویان مقطع دکترا در دانشگاه‌های هلند از این روش برای تأمین مالی خود بهره‌ می‌گیرند به این صورت که دانشجو باید سوپروایزری را دریک مؤسسه تحقیقاتی پیدا کند که تمایل به حمایت مالی از او داشته باشد.
  3. در این روش یک کارفرما از دانشجوی دکترا حمایت مالی می‌کند. در این روش شما می‌توانید تحصیلات خود را به صورت پارت تایم انجام داده و همزمان به کار مشغول شوید. در صورتی که شما و کارفرمایتان از این انتخاب خرسند باشید باید به مؤسسه آموزشی خود اطلاع دهید تا شما را راهنمایی کنند.

سخن آخر

هلند یکی از کشورهایی است که تحصیل در مقطع دکترا را در رشته‌های مختلف ارائه می‌دهد. در این کشور دانشگاه‌های مهم زیادی وجود دارد که اغلب آن‌ها بورسیه‌های متعددی را در رشته‌های مختلف به دانشجویان بین‌المللی در سطح دکترا اهدا می‌کند. علاوه بر این، هلند به دلیل داشتن استاندارد بالای زندگی، جاذبه زیادی برای دانشجویان سراسر جهان دارد.

اگر شما هم یکی از این افراد علاقمند به تحصیل در مقطع دکترا در کشور هلند هستید می‌توانید با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی زنگنه تماس گرفته و مشاوره رایگان در این زمینه دریافت کنید.

سؤالات متداول

آیا می‌توان روی دانشگاه‌های هلند برای تحصیل در مقطع دکترا سرمایه گذاری کرد؟

یکی از بهترین انتخاب‌ها در سطح بین‌المللی برای تحصیل مقطع دکترا دانشگاه‌های هلند هستند. از میان 100 دانشگاه برتر رتبه‌بندی جهانی تایمز،هفت مورد آن‌ها در کشور هلند واقع هستند که این مسأله نشان‌دهنده کیفیت تحقیقاتی است که در این دانشگاه‌ها به ثمر می‌رسد. که این میزان از تحقیقات برجسته و باکیفیت باتوجه به اندازه بخش آموزش عالی این کشور مقدار بسیار قابل‌توجهی است.
دانشجویانی که در دانشگاه‌های تحقیقاتی هلند مشغول به تحصیل‌اند از امکانات پیشرفته و سرمایه‌گذاری سخاوتمندانه دولتی بهره‌‌های فراوانی برده و آینده‌ای روشن را برای آن‌ها برای تبدیل شدن به محققانی ماهر پیش چشم قرار می‌دهد.

حقوق یک دانشجوی دکترا در هلند چقدر است؟

دستمزد ناخالص یک دانشجوی دکترا در دانشگاه‌های هلند متفاوت است: در آمد ناخالص ماهیانه یک دانشجوی دکترای ترم اول مبلغی حدود 2395 یورو و یک دانشجوی سال چهارم  حدود 3061 یورو است اما درآمد خالص ماهانه دانشجوی ترم اول مبلغی معادل 1820 یورو و یک دانشجوی سال چهارم 2154 یورو است.


آیا می‌توان بعد از به پایان رساندن مقطع دکترا در هلند، در آن کشور به کار مشغول شد؟

اگر دانشجویان فارغ‌التحصیل مقیم یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس باشند، برای کار در هلند پس از اتمام تحصیلاتشان در مقطع دکترا نیازی به اجازه اقامت یا اجازه کار (TWV) نخواهند داشت و برای انجام کار داشتن پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر کافی است.
سایر دانشجویان بین‌المللی باید برای مجوز اقامت سال اقدام کنند. برای انجام این کار، فارغ‌التحصیلان مقطع دکترا باید در پایگاه داده سوابق شخصی (BRP) ثبت نام کرده، یک شماره خدمات شهروندی (BSN) داشته باشند. هزینه این کار 174 یورو است.

آیا می‌توان بدون آیلتس در هلند به تحصیل در مقطع دکترا مشغول شد ؟

برای تحصیل در مقطع دکترا در یکی از دانشگاه‌های هلند، شما مؤظف هستید ثابت کنید که مجهز به مهارت‌های ارتباطی زبان انگلیسی هستید و برای این کار باید نمره مناسبی در یکی از آزمون‌های آیلتس، تافل و یا جی آر ای ارائه دهید.

این مطلب براتون مفید بود؟

0 / 5. تعداد رای: 0

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

ارتباط با ما

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع مهاجرت تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *