موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

تحصیل پست دکترا در آمریکا

خانه » بلاگ » تحصیل پست دکترا در آمریکا
تحصیل پست دکترا در آمریکا

پست دکترا، پست داک یا پسادکترا (Postdoc) در آمریکا دوره‌ای از آموزش و تحقیق است که پس از اتمام مقطع دکترا می‌توانید دنبال کنید. تحصیل پست دکترا در آمریکا می‌تواند مزایای بسیاری از جمله فرصتی برای بهبود مهارت‌های تحقیقاتی را برایتان فراهم کند. علاوه بر این با تحصیل پست دکترا در این کشور می‌توانید مهارت‌های حرفه‌ای و آکادمیک خود را در یک زمینه تخصصی تقویت کنید. موقعیت پست دکترایی که انتخاب می‌کنید، به مهارت و رشته حرفه‌ای شما بستگی دارد.

بسیاری از رشته‌های محبوب این مقطع شامل علوم اعصاب، زیست شناسی، شیمی، تجارت، مراقبت های بهداشتی درمانی، علوم انسانی و علوم سیاسی، موضوعات STEM، به ویژه علوم و مهندسی، می‌شود. در این مقاله از موسسه مهاجرتی زنگنه صفر تا صد پست دکترا در آمریکا از جمله شرایط تحصیل انواع پست دکترا در آمریکا و میزان درآمد موقعیت‌های پست دکترا در این کشور را بررسی کرده‌ایم.

معرفی پست دکترا در آمریکا

در کشور آمریکا، یک محقق یا دانشجوی پست دکترا (پست داک، پسا دکترا) فردی است که دارای مدرک دکترا است و به منظور کسب مهارت‌های حرفه‌ای مورد نیاز برای دنبال کردن مسیر شغلی مورد نظر خود، به انجام تحقیقات یا آموزش علمی می‌پردازد. در برخی موارد برای کسب یک موقعیت هیأت علمی در آمریکا، به ویژه در دانشگاه‌ها یا موسسات پژوهش محور، تحصیل پست دکترا الزامی است.

محققان پست دکترا نقش مهمی در پیشروی فعالیت‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌های آمریکا ایفا می‌کنند و معمولا تحت نظارت یک محقق اصلی کار می‌کنند.. انجمن ملی پست دکترا (NPA) و انجمن پست دکترای بوستون (BPDA) سازمان‌های غیرانتفاعی هستند که از دانش پژوهان پست دکترا در آمریکا حمایت می‌کنند. علوم زیستی به دلیل بودجه بیشتر فدرال، بیشترین درصد از محققان و دانش پژوهان پست دکترا را در اختیار دارد.

در مقطع پست دکترا در آمریکا، می‌توانید در مطالعات مختلف شرکت کنید، مطالعات تحقیقاتی خود را طراحی کنید و از کارشناسان صنعت مورد نظر بیاموزید. به عنوان مثال، اگر به تازگی مقطع دکترای خود را در رشته ویروس شناسی به پایان رسانده‌اید، می‌توانید در پست دکترا به عنوان یک پژوهشگر به تحقیق در مورد اثرات و انتشار ویروس‌های خاص ادامه دهید.

در حالی که رایج ترین دوره‌های پست دکترا در آمریکا از طریق موسسات دانشگاهی در دسترس هستند، سازمان‌هایی مانند شرکت ها، سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی نیز ممکن است این فرصت های آموزشی را ارائه دهند.

انواع موقعیت های پست دکترا در آمریکا

به عنوان یک فارغ التحصیل دکترا می‌توانید انواع مختلفی از فرصت‌ها و موقعیت‌های پست دکترا در آمریکا را بر اساس علایق شغلی خود دنبال کنید. برخی از انواع رایج موقعیت‌های پست دکترا در آمریکا عبارتند از:

  • پست دکترای آکادمیک

این موقعیت‌ها معمولا توسط مؤسسات دانشگاهی تأمین مالی می‌شوند و به شما این فرصت را می‌دهند که در یک دانشگاه و بر روی پروژه‌های مستقل یا گروهی کار کنید و در تحقیقاتی که در نهایت به نام دانشگاه منتشر می‌شود، مشارکت داشته باشید.

  • پست دکترای صنعتی

موقعیت پست دکترای صنعتی یک فرصت تحقیقاتی برای متخصصان کسب و کار مشتاقی است که می‌خواهند در بخش خصوصی کار کنند. این موقعیت اغلب توسط شرکت‌های تحقیقاتی خصوصی ارائه می‌شوند. فرصت‌های تحقیقاتی پست دکترا در بخش خصوصی در آمریکا به شما این شانس را می‌دهند که از طرف یک شرکت مستقل به انجام تحقیقات بپردازید. به عنوان مثال، ممکن است در یک برنامه صنعتی شرکت کنید که بر علوم دارویی، انرژی، محاسبات ابری، بیوتکنولوژی یا مهندسی هوافضا تمرکز دارد.

علاوه بر این، بسیاری از موقعیت‌های پست دکترای صنعتی در آمریکا دسترسی آسان‌تری به امکانات پیشرفته را ارائه می‌دهند. همچنین، در حالی که موقعیت پست دکترا برای بسیاری از سازمان‌های صنعتی، یک قرارداد 1 تا 2 ساله است، می‌تواند موجب مسیری برای یک موقعیت شغلی دائمی شما در سازمان شود.

  • پست دکترای دولتی

پست دکترای دولتی یک فرصت تحقیقاتی است که معمولا توسط یک آژانس یا سازمان دولتی ارائه می‌شود. در برخی موارد، به شما این امکان را می‌دهد تا مستقیما برای یک سازمان دولتی بزرگ مانند سازمان ملی بهداشت یا مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها کار کنید. پست دکترای دولتی شباهت‌هایی با پست دکترای دانشگاهی و صنعتی دارند. با این حال، حقوق ارائه شده ممکن است بالاتر از حقوق یک موقعیت پست دکترای آکامیک باشد. همچینین فرصت های کمتری برای تدریس در مقایسه با یک دوره پست دکترای آکادمیک خواهید داشت. مانند پست دکترای صنعتی، پست دکترای دولتی می‌تواند به عنوان پله‌ای برای یک موقعیت دائمی در سازمان عمل کند و می‌تواند دسترسی به امکانات پیشرفته دولتی را برایتان فراهم کند.

بهترین دانشگاه های آمریکا برای تحصیل پست دکترا

در جدول زیر اسامی دانشگاه‌های برتر آمریکا در سال 2024 برای تحصیل پست دکترا را بر اساس رنکینگ‌های معتبر جهانی آورده‌ایم:

نام دانشگاهنام دانشگاه به انگلیسیرتبه بر اساس THE  در سال 2024رتبه بر اساس QS در سال 2024رتبه بر اساس ARWU در سال 2023
دانشگاه استنفوردStanford University252
موسسه فناوری ماساچوستMassachusetts Institute of Technology313
دانشگاه هارواردHarvard University441
موسسه فناوری کالیفرنیاCalifornia Institute of Technology7159
دانشگاه کالیفرنیا، برکلیUniversity of California, Berkeley9105
دانشگاه ییلYale University101611
دانشگاه جانز هاپکینزJohns Hopkins University152816
دانشگاه پنسیلوانیاUniversity of Pennsylvania161214
دانشگاه کلمبیاColumbia University17238
دانشگاه میشیگان-آن آربورUniversity of Michigan-Ann Arbor233326
دانشگاه دوکDuke University265734

مدت زمان تحصیل پست دکترا در آمریکا

هیچ نوع محدودیت زمانی و مدت زمان مشخصی برای گذراندن دوره پست دکترا در آمریکا وجود ندارد. طول دوره پست دکترا در آمریکا بسته به عوامل متعددی مانند دانشگاه یا موسسه و رشته تحصیلی شما می‌تواند متفاوت باشد. بسیاری از موقعیت‌های پست دکترا در آمریکا معمولا 1 تا 2 ساله هستند، درحالی که برخی تا 5 و 7 سال نیز طول می‌کشند. پروژه تحقیقاتی خاص شما و بودجه موجود نیز می‌تواند بر طول دوره پست دکترا در آمریکا تأثیر بگذارد.

شرایط تحصیل پست دکترا در آمریکا

برخی از فرصت‌های پست دکترا در آمریکا تابع الزامات یا پارامترهای خاصی هستند، مانند تجربه کاری یا تحقیقاتی در یک زمینه خاص. اما به طور کلی شرایط لازم برای تحصیل پست دکترا در آمریکا شامل موارد زیر می‌شود:

  • کسب مدرک دکترا

یکی از مهم ترین شرایط برای تحصیل پست دکترا در آمریکا، اخذ مدرک دکترای معتبر در رشته مربوط به حوزه تحقیقاتی مدنظر شما است. با این حال، شما می‌توانید مدرک دکترای خود را در هر رشته‌ای دریافت کنید.

  • کسب تجربه تحقیقاتی

بسیاری از موقعیت‌های پست دکترا در آمریکا از شما می‌خواهند که قبل از درخواست بین 2 تا 5 سال تجربه تحقیقاتی داشته باشید. این تجربه به شما کمک می‌کند تا پیشینه خود را در زمینه تحقیقاتی از قبل مشخص کنید. به عنوان مثال، تجربه تحقیقاتی شما ممکن است یک پروژه تحقیقاتی با یک استاد دانشگاه در مورد موضوع مورد نظر خود باشد.

  • ارائه بیانیه تحقیقاتی

برای بیانیه تحقیقاتی معمولا باید به این سؤالات توجه کرده و پاسخ دهید: در طول دوره پست دکترا قصد دارید چه پروژه تحقیقاتی را دنبال کنید؟ قصد دارید در هر مرحله از تحقیقات خود چه کاری انجام دهید و از چه منابع خاصی استفاده کنید؟ تحقیقات شما چه کمکی به پیشبرد علم موجود می‌کند؟ مزایای گذراندن دوره پست دکترا در موسسه مورد نظر شما در آمریکا چیست؟ آیا افراد یا منابع خاصی (کتاب، اسناد، مصاحبه‌ها و غیره) وجود دارند که امیدوارید در این زمان به دنبال آنها باشید؟

  • ارائه پروپوزال تحقیقاتی

پروپوزال تحقیقاتی بخش کلیدی درخواست شما برای پست دکترا در آمریکا است. در پروپوزال تحقیقاتی یا طرح تحقیقاتی خود در مورد سوالی که می‌خواهید از طریق تحقیق خود به آن پاسخ دهید و همچنین در مورد روش‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید، بنویسید و نشان دهید که چرا شما فرد مناسبی برای انجام حوزه تحقیقاتی مدنظر خود هستید.

  • داشتن رزومه قوی

داشتن تجربه کاری و رزومه قوی در رشته مورد نظر خود می‌تواند شما را به کاندیدای قوی تری برای بسیاری از موقعیت‌های پست دکترا در آمریکا از جمله اعضای هیات علمی دانشگاه تبدیل کند.

شرایط سنی پست دکترا در آمریکا

محدودیت سنی برای پذیرش به عنوان محقق پست دکترا یا دانشجوی پست دکترا در آمریکا بسته به موسسه و رشته تحصیلی می‌تواند متفاوت باشد. در بسیاری از موارد، محدودیت سنی خاصی برای گذراندن پست دکترا در آمریکا وجود ندارد و انتخاب متقاضیان معمولا بر اساس صلاحیت، تجربه پژوهشی، تعداد مقالات منتشر شده و متناسب بودن با گروه یا پروژه تحقیقاتی است.

در برخی برنامه‌های تامین مالی، ممکن است محدودیت های سنی یا معیارهای واجد شرایط بودن مربوط به تعداد سال‌های پس از اخذ مدرک دکترا وجود داشته باشد. معمولا باید مدرک دکترای خود را حداکثر 4 سال قبل از درخواست پست دکترا در آمریکا، کسب کرده باشید. به عنوان مثال، برخی از آژانس‌های تامین مالی ممکن است محدودیت سنی برای کمک هزینه تحصیلی یا فلوشیپ پست دکترا در نظر داشته باشند. بنابراین، بررسی الزامات خاص موسسه، برنامه یا منبع بودجه برای تعیین محدودیت‌های سنی که ممکن است اعمال شود، ضروری است.

مدارک لازم برای درخواست پست دکترا در آمریکا

مدارک لازم برای درخواست پست دکترا در آمریکا با توجه به دانشگاه، موسسه یا سازمان می‌تواند متفاوت باشد. با این حال مدارک کلی برای درخواست پست دکترا در آمریکا عبارتند از:

  • تکمیل فرم درخواست
  • پاسپورت معتبر
  • مدرک دکترای معتبر
  • ریزنمرات رسمی مقطع دکترا
  • مدرک زبان انگلیسی (معمولا مدرک آزمون آیلتس یا تافل مورد نیاز است)
  • رزومه (CV)
  • بیانیه تحقیقاتی (حدود 500 کلمه)
  • پروپوزال تحقیقاتی
  • کاور لتر (نامه پوششی)
  • 1 تا 2 نمونه نوشتاری (Writing Sample) ترجیحا مرتبط با پروپوزال تحقیقاتی
  • 2 الی 3 توصیه نامه (LOR): مطمئن شوید که نام شما و توصیه کننده به وضوح در توصیه نامه ذکر شده است. توصیه کنندگان باید در مورد کار علمی و حرفه‌ای شما آگاه باشند.

قبل از درخواست، حتما الزامات موسسه مورد نظر را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا مدارک دیگری لازم است یا خیر.

حقوق پست داک در آمریکا

به دانشجویان پست دکترا در آمریکا فلوشیپ یا همان کمک هزینه تحصیلی ماهانه پرداخت می‌شود. ارزش این کمک هزینه بر اساس تعداد مقالات منتشرشده بین المللی و عملکرد دانشجویان در طول دوره پست دکترا تعیین می‌شود. علاوه بر ارائه کمک هزینه یا حقوق، به داوطلبان برای انجام تحقیقات، تسهیلات و خدماتی از قبیل دفاتر، آزمایشگاه‌ها و سایر خدمات و پشتیبانی‌ها از طرف دپارتمان و اساتید آنها ارائه می‌شود.

به طور کلی، متوسط ​​حقوق پست داک یا همان پست دکترا در آمریکا 70،000 دلار در سال یا معادل 33.65 دلار در ساعت است. محدوده متوسط حقوق برای پست داک در آمریکا بسیار متفاوت و از 60،000 دلار تا 100،000 دلار است که نشان می‌دهد فرصت های زیادی برای پیشرفت و افزایش حقوق بر اساس سطح مهارت، موقعیت مکانی و سال‌ها تجربه وجود دارد.

نحوه درخواست پست دکترا در آمریکا

برای تحصیل پست دکترا در دانشگاه‌های آمریکا، می‌توانید قبل یا بعد از تکمیل مدرک دکترا برای یک موقعیت پست دکترا در دانشگاه انتخابی خود از طریق وب سایت دانشگاه درخواست دهید. در مورد زمان درخواست قبل از موعد تحقیق کنید تا مطمئن شوید که درخواست خود را در مهلت مقرر (ددلاین) ارسال می‌کنید. هنگام تکمیل درخواست خود، می‌توانید مدارک تحصیلی و تجربیات تحقیقاتی خود را فهرست کنید.

ساده ترین راه برای یافتن موقعیت پست دکترا در موسسات غیردانشگاهی این است که به پیشنهادات شغلی پست دکترا در وب سایت های شغلی آگهی شده، نگاه کنید. استخدام‌کنندگان پیشنهادات خود را در این پلتفرم‌ها ارسال می‌کنند و شما می‌توانید از طریق ایمیل به طور مستقیم به شرکت یا سازمان یا از طریق صفحه درخواست وب‌ سایت درخواست دهید. مزیت موقعیت های پست دکترای آگهی شده این است که بودجه از قبل در دسترس است.

شرایط دریافت ویزا برای تحصیل پست دکترا در آمریکا

برای تحصیل پست دکترا در کشور آمریکا باید برای ویزای J-1 درخواست کنید. بسته به طول دوره پست دکترا، به عنوان دارنده ویزای J-1 می‌توانید برای مدت چند هفته تا چندین سال در آمریکا بمانید. دسته‌های مختلفی از ویزای J-1 وجود دارد که هر کدام هدف و شرایط خاص خود را دارند. متداول‌ترین دسته‌های ویزای J-1  برای دانشجویان کالج و دانشگاه و پژوهشگران (اغلب در مقطع پست دکترا) هستند.

 اگر از قبل برای تحصیل دکترا در آمریکا بوده‌اید، می‌توانید با ویزای F-1 پس از تکمیل برنامه آموزش عملی اختیاری (OPT)  درخواست دهید. دوره 12 ماهه اولیه OPT با ویزای F-1 ممکن است 24 ماه دیگر برای موقعیت پست دکترا در زمینه‌های STEM تمدید شود.

اگر قصد دارید با ویزای J-1 خود اعضای وابسته و تحت تکفل (همسر و/یا فرزندان زیر 21 سال) را همراه با خود به آمریکا بیاورید، باید اطلاعات افراد تحت تکفل خود را در درخواست‌ خود لحاظ کنید و مدرکی مبنی بر حمایت مالی آنها ارائه کنید. اعضای وابسته شما باید برای درخواست ویزای J-2 اقدام کنند. بر خلاف افراد وابسته و تحت تکفل ویزای F-2 که قادر به کار در آمریکا یا درخواست شماره تامین اجتماعی نیستند، افراد تحت تکفل J-2 مجاز به کار تمام وقت یا پاره وقت در آمریکا و درخواست شماره تامین اجتماعی هستند. آنها می‌توانند پس از ورود به کشور برای مجوز کار از خدمات شهروندی و مهاجرت آمریکا درخواست دهند.

مزایای تحصیل پست دکترا در آمریکا

برخی از مزایای تحصیل پست دکترا در آمریکا به شرح زیر هستند:

  1. چشم انداز شغلی گسترده و کسب تجربه و آموزش تحقیقاتی بیشتر

دنبال کردن پست دکترا در آمریکا به شما این امکان را می‌دهد که یک دوره طولانی برای کار بر روی تحقیقات خود پس از مقطع دکترا را انجام دهید. علاوه بر این، فرصت‌های انعطاف‌پذیرتری را برای استفاده از امکانات آزمایشگاهی نسبت به دوره دکترا را در اختیارتان قرار می‌دهد.

  • کار با اساتید با تجربه و ایجاد یک شبکه قوی و گسترده‌تر

شما می‌توانید آزادانه برای شرکت در کنفرانس‌ها سفر کنید، با دانشمندان رشته خود دیدار کرده و ارتباطات حرفه‌ای ایجاد کنید و به عنوان یک محقق پست دکترا با اساتید باتجربه همکاری کنید و مهارت‌های خود در زمینه تحقیقاتی را ارتقا دهید. علاوه بر این، این امکان را خواهید داشت تا با محققان بین المللی برای کار بر روی پروژه‌های مشابه همکاری کنید.

  • فرصت های تحقیقاتی پیشرفته

با توجه به ارزش فوق العاده‌ای که موقعیت فوق دکترا در آمریکا ایجاد می‌کند، درها را به روی فرصت‌های تحقیقاتی جدیدتر باز می‌کند و این فرصت‌ها فقط به تحقیقات مستقل محدود نمی‌شود بلکه تحقیقات مشارکتی را نیز شامل می‌شود. در نتیجه، به دلیل مسئولیت های آموزشی و اداری کمتر، فرصتی برای انتشار کارهای تحقیقاتی بیشتر در اختیار شما قرار می‌دهد و موجب می‌شود که یک پروژه جدید را شروع کنید و در یک موضوع خاص، تخصص لازم را کسب کنید.

  • فرصت های توسعه تکنیک، مهارت ها و استراتژی‌های جدید

به عنوان یک محقق پست دکترا در آمریکا، زمان بیشتری برای کسب تکنولوژی‌های جدید و مهارت‌های تحقیقاتی دارید که منجر به یک فرصت عالی برای تکمیل مجموعه مهارت‌های متمایز خود و یادگیری تکنیک های پیشرفته در این زمان می‌شود.

سخن پایانی

موقعیت پست دکترا در آمریکا دوره‌ای متمایز در حرفه شما برای تمرکز انحصاری بر رشد فکری شماست. بنابراین، تحصیل پست دکترا در آمریکا می‌تواند توانایی شما را برای دنبال کردن یک حرفه تحقیقاتی پیشرفته و موفق تقویت کند. همچنین فرصت‌های شغلی متعدد و تحقیقاتی با دستمزد بالا به دانشمندان پست دکترا در آمریکا ارائه می‌شود. علاوه بر فرصت‌های شغلی، تفاوت‌های فرهنگی در آمریکا نیز شبکه گسترده‌ای را با تنوع بیشتر و فرصت‌های تحقیقاتی مشترک غنی می‌کند. کشور آمریکا منابع تحقیقاتی فراوانی دارد و امکان ایجاد شبکه های بین المللی متنوع با همکاران همفکر را برایتان فراهم می‌کند.

به عنوان یک دانشجوی بین المللی برای کسب یک موقعیت پست دکترا در آمریکا به صلاحیت‌ها، تلاش و برنامه ریزی دقیق نیاز دارید. شما باید الزامات هر دانشگاه یا موسسه غیردانشگاهی را بررسی کرده و یک درخواست عالی و قوی آماده کنید و برای افزایش شانس قبولی درخواست خود، تعهد و اشتیاق خود را برای تکمیل دوره پست دکترا در آمریکا نشان دهید. در این مسیر می‌توانید از خدمات مشاوره و راهنمایی کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی زنگنه بهره‌مند شوید، برای شروع فرم ارزیابی رایگان ما را تکمیل نمایید.

سوالات متداول

کجا می‌توانم پست دکترا را در آمریکا دنبال کنم؟

در حالی که رایج ترین دوره‌های پست دکترا در آمریکا از طریق موسسات دانشگاهی در دسترس هستند، سازمان‌هایی مانند شرکت ها، سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی نیز ممکن است این فرصت های آموزشی را ارائه دهند.

انواع موقعیت های پست دکترا در آمریکا کدامند؟

پست دکترای آکادمیک، پست دکترای صنعتی و پست دکترای دولتی برخی از انواع رایج موقعیت‌های پست دکترا در آمریکا هستند.

پست دکترا در آمریکا چقدر طول می‌کشد؟

هیچ نوع محدودیت زمانی و مدت زمان مشخصی برای گذراندن دوره پست دکترا در آمریکا وجود ندارد. طول دوره پسا دکترا بسته به عوامل متعددی مانند دانشگاه یا موسسه و رشته تحصیلی شما می‌تواند متفاوت باشد. بسیاری از موقعیت‌های پست دکترا در آمریکا معمولا 1 تا 2 ساله هستند، درحالی که برخی تا 5 و 7 سال نیز طول می‌کشند.

رشته های محبوب پست دکترا در آمریکا کدامند؟

علوم اعصاب، زیست شناسی، شیمی، تجارت، مراقبت های بهداشتی درمانی ، علوم انسانی و علوم سیاسی، موضوعات STEM، به ویژه علوم و مهندسی، می‌شود.

آیا برای تحصیل پست دکترا در آمریکا محدودیت سنی وجود دارد؟

خیر. اما در برخی برنامه‌های تامین مالی، ممکن است محدودیت های سنی یا معیارهای واجد شرایط بودن مربوط به تعداد سال‌های پس از اخذ مدرک دکترا وجود داشته باشد. معمولا باید مدرک دکترای خود را حداکثر 4 سال قبل از درخواست پست دکترا در آمریکا، کسب کرده باشید.

حقوق پست داک در آمریکا چقدر است؟

به دانشجویان پست دکترا در آمریکا فلوشیپ یا همان کمک هزینه تحصیلی ماهانه پرداخت می‌شود. به طور کلی، متوسط حقوق پست داک یا همان پست دکترا در آمریکا 70،000 دلار در سال یا معادل 33.65 دلار در ساعت است.

چه نوع ویزایی برای تحصیل پست دکترا در آمریکا مورد نیاز است؟

برای تحصیل پست دکترا در کشور آمریکا باید برای ویزای J-1 درخواست کنید. بسته به طول دوره پست دکترا، به عنوان دارنده ویزای J-1 می‌توانید برای مدت چند هفته تا چندین سال در آمریکا بمانید.

این مطلب براتون مفید بود؟

5 / 5. تعداد رای: 1

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

ارتباط با ما

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع مهاجرت تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *