موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

خانه » بلاگ » تحصیل کارشناسی ارشد در هلند
تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

تحصیل کارشناسی ارشد در هلند بهترین گام برای پیشرفت شغلی شما است. بسیاری از رشته‌های تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های هلند به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و 90 درصد مردم نیز به زبان انگلیسی مسلط هستند. علاوه بر این، شهریه نسبتا ارزان دانشگاه‌های هلند، این کشور را به مقصدی ایده آل برای تحصیل در خارج از کشور تبدیل کرده است. اگر قصد تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های هلند را دارید، در این مقاله از موسسه مهاجرتی زنگنه،  شرایط تحصیل و نحوه درخواست تحصیل مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین المللی در این کشور را شرح داده‌ایم.

دلایل تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

قبل از اینکه درباره جزئیات ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های هلند بپردازیم، ابتدا باید این سوال را از خودتان بپرسید: چرا تحصیل در هلند؟ در اینجا 5 دلیل برای تحصیل در دانشگاه‌های هلند را شرح داده‌ایم:

  1. رشته های تحصیلی متنوع

رشته‌های زیادی در مقطع کارشناسی ارشد در هلند ارائه می‌شوند و شما می‌توانید رشته مورد نظر خود را متناسب با علایق خود دنبال کنید.

  • کیفیت بالای سیستم آموزش عالی

دانشگاه های هلند استانداردهای آموزشی بالایی را تعیین کرده‎اند و بر نوآوری و خلاقیت دانشجو تمرکز دارند. حتی تعدادی از دانشگاه‌های هلند با دانشگاه‌های برتر آمریکا و بریتانیا رقابت می‌کنند. همچنین برخی از باکیفیت ترین و به‌روزترین امکانات آموزشی را در این کشور خواهید یافت.

  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی

حدود 95 درصد از دوره‌های کارشناسی ارشد در هلند به زبان انگلیسی ارائه می‌شود، که برای تحصیل برای دانشجویان بین المللی فوق العاده است. در حال حاضر بیش از 2،000 مدرک کارشناسی ارشد در هلند به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

  • هزینه پایین شهریه و امکان دریافت بورسیه

شهریه تحصیلی در کشور هلند نسبتا پایین است. علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه‌های هلند انواع وام، کمک هزینه و بورسیه تحصیلی را به دانشجویان واجد شرایط اعطا می‌کنند.

  • کسب فرصت های شغلی بهتر

با کسب مدرک معتبر کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های هلند، فرصت های شغلی بهتر و پردرآمدتر در هلند و سایر کشورهای جهان خواهید داشت.

آشنایی با مقطع کارشناسی ارشد در هلند

دوره‌های کارشناسی ارشد در هلند بسته به دوره و نوع دانشگاه حدود 1 تا 4 سال طول می‌کشد و در مجموع 60 تا 240 واحد است. در هلند، مقطع کارشناسی ارشد توسط موسسات مختلف زیر ارائه می‌شوند:

  • دانشگاه‌های آکادمیک:

با هدف توسعه مهارت های مورد نیاز برای اشتغال و همچنین دانش شما در مورد یک یا چند زمینه موضوعی است. تکمیل دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آکادمیک معمولا یک سال طول می‌کشد.

  • دانشگاه‌های پژوهش محور:

هدف اولیه برنامه‌های کارشناسی ارشد پژوهش محور ارائه دانش و مهارت‌های تحلیلی لازم در مقطع کارشناسی ارشد است تا بتوانید در یک زمینه خاص تحقیقات مستقل انجام دهید. دانشگاه‌های پژوهش محور که بر تئوری و تحقیقات علمی تمرکز دارند، به شما این فرصت را می‌دهد تا مهارت های تحلیلی خود را تقویت کنید. تکمیل دوره‌های کارشناسی ارشد در این دانشگاه‌ها معمولا بین 1 تا 3 سال طول می‌کشد.

  • دانشگاه های علوم کاربردی:

هدف اصلی برنامه‌های کارشناسی ارشد ارائه شده توسط دانشگاه‌های علمی کاربردی هلند افزایش دانش و تخصص حرفه‌ای شما در مقطع کارشناسی ارشد و تمرکز بر بهبود بیشتر شایستگی حرفه‌ای، مهارت‌های بالینی و تحلیلی و آماده سازی شما برای موقعیت‌های مدیریتی و رهبری در یک زمینه خاص است.

برخی از برنامه‌های این دانشگاه‌ها تمام وقت هستند، اما اکثریت آنها به صورت پاره وقت ارائه می‌شوند، زیرا معمولاً برای پذیرش در این دانشگاه‌ها باید در یک حرفه خاص مشغول به کار باشید. تکمیل دوره‌های دانشگاه‌های علوم کاربردی در هلند معمولا بین 1 تا 4 سال طول می‌کشد.

  • مدارس تخصصی کسب و کار: این مدارس دوره‌های مدیریت پیشرفته و بازرگانی را ارائه می‌دهند.

رشته های تحصیلی محبوب کارشناسی ارشد در هلند

برخی از رشته‌های تحصیلی محبوب کارشناسی ارشد در هلند را در جدول زیر آورده‌ایم:

علم دادهفناوری زیست پزشکی و فیزیکهنرمطالعات فرهنگی
مطالعات منطقه ایتجزیه و تحلیل کسب و کارمدیریت کسب و کاردین
تکنولوژی آموزشیاقتصادارتباطاتاقتصاد توسعه بین المللی
معماریانواع رشته‌های مهندسیعلوم کامپیوترسیستم های اطلاعات بازاریابی
تاریخعلوم انسانیحسابداریعلوم شناختی

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

الزامات و شرایط درخواست برای تحصیل کارشناسی ارشد در هر دانشگاه هلند متفاوت است، اما معمولا شرایط زیر را باید داشته باشید:

  • مدرک کارشناسی مرتبط در رشته‌ای که می‌خواهید دنبال کنید، کسب کرده باشید.
  • معدل شما در مقطع کارشناسی باید 7.5 یا بالاتر در مقیاس 10.0 باشد.
  • ریزنمرات رسمی تحصیلی مقطع کارشناسی خود را باید ارائه دهید.
  • در صورت نیاز دانشگاه در آزمون GRE یا GMAT شرکت کنید. (حداقل نمره مورد نیاز GRE 310 تا 330 یا نمره GMAT 600)
  • شما به مدرکی برای اثبات مهارت زبان انگلیسی یا هلندی نیاز دارید. (بسته به دانشگاه و زبان آموزشی دوره ارائه شده)
  • شما باید یک انگیزه نامه (SOP) 500-800 کلمه‌ای بنویسید و در آن به سوالاتی مانند “چرا می خواهید در این دانشگاه تحصیل کنید؟” پاسخ دهید و درباره برنامه‌های آینده خود بنویسید.
  • به مدرکی مبنی بر پرداخت هزینه درخواست کارشناسی ارشد در هلند نیاز دارید. این مبلغ حدود 50-100 یورو خواهد بود.
  • فرم درخواست تکمیل شده را ارسال کنید.

علاوه بر موارد بالا، ممکن است به مدارک دیگری نیز نیاز داشته باشید، از جمله:

  • رزومه یا (CV)
  • توصیه نامه‌ها (LORs)
  • نمونه کارهای دانشگاهی شما

مدرک زبان برای تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، اکثر دوره‌های کارشناسی ارشد در هلند به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. مدارک زبان انگلیسی قابل قبول دانشگاه‌های هلند برای مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از:

  • مدرک آزمون تافل: بین 90 تا 100
  • مدرک آزمون آیلتس با حداقل نمره کل 6.5
  • مدرک آزمون PTE آکادمیک با حداقل نمره 60
  • آزمون انگلیسی کمبریج در سطح C1

مهارت‌های دانش زبان هلندی فقط برای دانشجویانی ضروری است که می‌خواهند تحصیلات خود را به زبان هلندی دنبال کنند. مدارک زبان هلندی قابل قبول دانشگاه‌های هلند برای مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از:

  • مدرک آزمون NT2 یا
  • مدرک آزمون TUL در سطح B2

توجه داشته باشید که شرایط لازم برای نمرات آزمون زبان در هر دانشگاه و رشته‌ای متفاوت است، بنابراین برای آگاهی دقیق از آن به وب سایت رسمی دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید. برای دانشجویانی که دانش مهارت‌های زبان انگلیسی برای تکمیل برنامه مورد نظرشان کافی نیست، باید برای دوره مقدماتی آموزش زبان اقدام کنند. دانشگاه‌های هلند دوره‌های مقدماتی را برای زبان هلندی و انگلیسی ارائه می‌دهند. بسیاری از دانشگاه‌ها به دانشجویانی که دوره‌های مقدماتی خود را تکمیل می‌کنند، بورسیه تحصیلی تضمینی برای ادامه تحصیل ارائه می‎دهند.

بهترین دانشگاه های هلند برای تحصیل کارشناسی ارشد

7 دانشگاه هلندی در میان 100 دانشگاه برتر رتبه بندی آموزش عالی تایمز (Times Higher Education rankings) قرار دارند که یک دستاورد بسیار چشمگیر برای یک کشور نسبتا کوچک است. تمام دانشگاه‌های هلند در این رتبه‌بندی بیش از 40 مدرک مختلف در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند و برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه لیدن بیش از 100 مدرک و رشته را به زبان انگلیسی تدریس می‌کند.

در جدول زیر اسامی برترین دانشگاه‌های هلند برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را بر اساس رنکینگ‌های معتبر جهانی آورده‌ایم:

نام دانشگاهنام دانشگاه به انگلیسینام شهررتبه THE در سال 2024رتبه QS در سال 2024رتبه ARWU در سال 2023
دانشگاه صنعتی دلفتDelft University of Technologyدلفت4847200 – 151
دانشگاه آمستردامUniversity of Amsterdamآمستردام6153150 – 101
دانشگاه و پژوهشگاه واخنینگنWageningen University and Researchواگنینگن64151200 – 151
دانشگاه لیدنLeiden Universityلیدن77126150 – 101
دانشگاه خرونینگنUniversity of Groningenخرونینگن7913976
دانشگاه اراسموس روتردامErasmus University Rotterdamروتردام9917688
دانشگاه وریج آمستردامVrije Universiteit Amsterdamآمستردام125207200 – 151
دانشگاه ماستریختMaastricht Universityماستریخت138256300 – 201
دانشگاه رادبود نایمخنRadboud University Nijmegenنایمخن140222150 – 101
دانشگاه صنعتی آیندهوونEindhoven University of Technologyآیندهوون168124500 – 401
دانشگاه توئنتهUniversity of Twenteانسخده184210500 – 401
دانشگاه تیلبورگTilburg Universityتیلبورگ250 – 201371800 – 701

توجه داشته باشید که پذیرش از دانشگاه های برتر هلند بسیار رقابتی است، بنابراین باید شرایط پذیرش را زودتر بررسی کرده تا از واجد شرایط بودن خود مطمئن شوید.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

هزینه شهریه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در هلند برای یک سال تحصیلی بین 8،000 تا 20،000 یورو متغیر است. با این حال، دانشگاه‌های خصوصی این اختیار را دارند که نرخ‌های بالاتری را دریافت کنند. علاوه بر هزینه‌های تحصیل، باید هزینه زندگی در هلند را نیز در نظر بگیرید. اگرچه این هزینه احتمالا در مناطق محبوب دانشجویی مانند آمستردام و روتردام بیشتر است، اما به طور کلی هزینه‌های زندگی دانشجویی در هلند مانند هزینه‌های محل اقامت، غذا، کتاب، حمل و نقل، لباس، تفریح و … حدود 800 تا 1،200 یورو در ماه است.

در نظر داشته باشید که اکثر دانشگاه‌های هلند خوابگاه‌های دانشجویی ندارند و بسیاری از دانشجویان نمی‌توانند در محوطه دانشگاه زندگی کنند، بنابراین حتما از قبل از ورود به هلند به دنبال محل اقامت باشید. می‌توانید از پلتفرم‌های مسکن، رسانه های اجتماعی و آژانس‌ها استفاده کنید. برخی از شرکت‌های مسکن دانشجویی می‌توانند در این مدت به شما کمک کنند تا مسکن موقت دریافت کنید. برای کاهش هزینه‌های اقامت در هلند می‌توانید در یک آپارتمان یا خانه مشترک با سایر دانشجویان اقامت کنید.

همچنین، برای کاهش هزینه‌های تحصیل خود در هلند، می‌توانید به صورت پاره وقت تا 16 ساعت در هفته در حین تحصیل و در تعطیلات بین ترم نیز به صورت تمام وقت کار کنید.

بورسیه های تحصیلی کارشناسی ارشد در هلند

خوشبختانه، کشور هلند انواع بورسیه های تحصیلی، کمک های مالی، وام های دانشجویی، و حتی کمک هزینه اجاره و حمایت از بیمه درمانی و هزینه‌های زندگی شما را ارائه می‌دهد.

انواع مختلفی از کمک های مالی در هلند برای دانشجویان بین المللی کارشناسی ارشد در دسترس است. محبوب‌ترین آنها عبارتند از:

  • بورسیه های تحصیلی برای عملکرد خوب دانشگاهی که توسط دانشگاه‌ها یا دولت هلند تامین مالی می‌شود.
  • کمک هزینه‌ها و کمک های مالی توسط دولت هلند بر اساس نیازهای مالی دانشجویان
  • بورسیه‌های تحصیلی ویژه برای رشته‌های خاص
  • وام های ارائه شده توسط دولت هلند برای پوشش هزینه‌های تحصیل

هر بورسیه یا کمک هزینه دارای الزامات و معیارهای درخواست متفاوتی است، بنابراین حتما شرایط را به طور کامل مطالعه کنید. در نظر داشته باشید که هیچ محدودیتی برای تعداد بورسیه‌هایی که می توانید برای آنها درخواست کنید، وجود ندارد.

در جدول زیر اسامی برخی از بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی کارشناسی ارشد در هلند را آورده‌ایم:

عنوان بورسیهدانشگاه ارائه دهنده
Holland Scholarshipدانشگاه علوم کاربردی ویتنبورگ
Orange Tulip Scholarshipدانشگاه تیلبورگ
Justus & Louise van Effen Excellence Scholarshipsدانشگاه علوم کاربردی دلفت
ASML Scholarshipدانشگاه خرونینگن

نحوه درخواست پذیرش کارشناسی ارشد در هلند

برای تحصیل در برخی از برنامه‌های تحصیلی کارشناسی ارشد، می توانید از طریق وب سایت Studielink درخواست دهید. Studielink به شما این امکان را می‌دهد تا برای چهار دوره در یک زمان درخواست دهید. شما این امکان را دارید که دور‌ه‌های مورد نظر خود را در هر زمانی قبل از پایان مهلت ثبت نام (ددلاین) تغییر دهید. پس از ارسال درخواست خود و دریافت نامه پذیرش، دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته‌اید، برای ویزای دانشجویی شما اقدام می‌کند، به این معنی که شما فقط باید مدارک مورد نیاز را ارائه دهید، که به آسانی این پروسه کمک بسیاری می‌کند.

پس از ورود به هلند، دانشگاه به شما کمک می‌کند تا پروسه ویزا را تکمیل کنید و مجوز اقامت (کارت شناسایی) را دریافت خواهید کرد. همچنین باید هزینه، سایر اطلاعات هویتی و مدرکی مبنی بر تمکن مالی کافی برای هزینه های زندگی ارائه دهید.

کار پس از تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

تمام دانشجویان بین المللی می‌توانند از طریق درخواست مجوز اقامت (Orientation Year) تا یک سال پس از فارغ التحصیلی در هلند بمانند تا به دنبال کار باشند. هیچ محدودیتی برای فرصت های شغلی در این یک سال وجود ندارد و شما می‌توانید در هر زمینه‌ای مشغول به کار شوید و یا حتی بیزینس خود را راه‌اندازی کنید. همچنین می‌توانید برای تحصیل دکترا در هلند اقدام نمایید. در نهایت پس‌ از اقامت قانونی در هلند به مدت 5 سال متوالی، می‌توانید برای اقامت دائم هلند درخواست دهید.

سخن پایانی

کشور هلند با داشتن سیستم آموزش عالی قوی و امکانات پیشرفته، فرصت‌های زیادی را برای دانشجویان فراهم می‌کند. با تحصیل کارشناسی ارشد در هلند علاوه بر بهره مندی از آموزش آکادمیک و تئوری،  می‌توانید در دوره‌های کارآموزی متعددی شرکت کرده و تجربه عملی حین تحصیل کسب کنید. همچنین شهرهای دانشجویی هلند مانند آمستردام، خرونینگن، نایمخن، لاهه، تیلبورگ، آیندهوون، دلفت، اوترخت، روتردام، لیدن، گزینه‌های حمل‌ونقل آسان و تخفیف‌های دانشجویی فراوانی را به دانشجویان ارائه می‌دهند.

در صورت تمایل به تحصیل کارشناسی ارشد در این کشور زیبا از همین امروز برنامه‌ریزی کنید و اولین قدم را به سوی یک تجربه علمی غنی و موفق بردارید. برای شروع می‌توانید از طریق تماس با موسسه مهاجرتی زنگنه از مشاوران و کارشناسان ما راهنمایی و مشاوره دریافت کنید، یا فرم مشاوره رایگان ما را تکمیل نمایید.

سوالات متداول

مقطع کارشناسی ارشد در هلند چند سال طول می‌کشد؟

دوره‌های کارشناسی ارشد در هلند بسته به دوره و نوع دانشگاه حدود 1 تا 4 سال طول می‌کشد و در مجموع 60 تا 240 واحد است.

آیا تسلط به زبان هلندی برای تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های هلند الزامی است؟

خیر، حدود 95 درصد از دوره‌های کارشناسی ارشد در هلند به زبان انگلیسی ارائه می‌شود، تسلط به زبان هلندی فقط برای دانشجویانی ضروری است که می‌خواهند تحصیلات خود را به زبان هلندی دنبال کنند.

هزینه زندگی و شهریه کارشناسی ارشد در هلند چقدر است؟

هزینه شهریه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در هلند برای یک سال تحصیلی بین 8،000 تا 20،000 یورو متغیر است. با این حال، دانشگاه‌های خصوصی این اختیار را دارند که نرخ‌های بالاتری را دریافت کنند. هزینه‌های زندگی دانشجویی در هلند نیز مانند هزینه‌های محل اقامت، غذا، کتاب، حمل و نقل، لباس، تفریح و … حدود 800 تا 1،200 یورو در ماه است.

دانشگاه‌های برتر هلند برای تحصیل کارشناسی ارشد کدامند؟

دانشگاه صنعتی دلفت، دانشگاه آمستردام، دانشگاه و پژوهشگاه واخنینگن، دانشگاه لیدن، دانشگاه خرونینگن، دانشگاه اراسموس روتردام، دانشگاه وریج آمستردام، دانشگاه ماستریخت، دانشگاه رادبود نایمخن، دانشگاه صنعتی آیندهوون، دانشگاه توئنته، دانشگاه تیلبورگ

شهرهای دانشجویی هلند کدامند؟

آمستردام، خرونینگن، نایمخن، لاهه، تیلبورگ، آیندهوون، دلفت، اوترخت، روتردام، لیدن

آیا می‌توانم حین تحصیل کارشناسی ارشد در کشور هلند کار کنم؟

بله، برای کاهش هزینه‌های تحصیل خود در هلند، می‌توانید به صورت پاره وقت تا 16 ساعت در هفته در حین تحصیل و در تعطیلات بین ترم نیز به صورت تمام وقت کار کنید.

آیا بعد از اتمام کارشناسی ارشد در هلند می‌توانم در این کشور بمانم؟

بله، تمام دانشجویان بین المللی می‌توانند از طریق درخواست مجوز اقامت (Orientation Year) تا یک سال پس از فارغ التحصیلی در هلند بمانند تا به دنبال کار باشند. هیچ محدودیتی برای فرصت های شغلی در این یک سال وجود ندارد و شما می‌توانید در هر زمینه‌ای مشغول به کار شوید و یا حتی بیزینس خود را راه‌اندازی کنید.

این مطلب براتون مفید بود؟

0 / 5. تعداد رای: 0

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

ارتباط با ما

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع مهاجرت تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *