موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

خانه » بلاگ » تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا
تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا می‌تواند‌ یک ماجراجویی هیجان انگیز و ارزشمند باشد. کانادا یک مقصد فوق العاده برای درس خواندن در خارج از کشور است، زیرا دانشگاه‌های معتبر، فرصت‌های آموزشی فراوان و بازار کار پویایی دارد. تعداد زیادی از دانشجویان بعد از گرفتن لیسانس برای فوق لیسانس به کانادا مهاجرت می‌کنند تا علاوه بر کسب مدرک معتبر بتوانند شانس خود را برای کار در سمت‌های شغلی خوب با درآمد بالا افزایش دهند. در این مقاله از «موسسه مهاجرتی زنگنه» به طور کامل در مورد شرایط و هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا صحبت می‌کنیم تا اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم.

درباره تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

کارشناسی ارشد در کانادا یک دوره یک تا دو سال است که بعد از کارشناسی (لیسانس) ارائه می‌شود. مدت زمان تحصیل در این مقطع بسته به رشته و دانشگاه متفاوت است. دوره‌های که با پایان نامه همراه هستند، اغلب تا 2 سال زمان می‌برند، اما دوره‌های بدون پایان نامه کمتر از 2 سال تمام می‌شوند. از طرفی، برخی از موسسات ممکن است سال تحصیلی خود را به 3 ترم تقسیم کنند، بنابراین مدت تحصیل می‌تواند کمتر از 2 سال باشد. دانشجویانی که لیسانس کوآپ (Co-oP) دارند، دوره تحصیل آنها در کارشناسی ارشد یک سال است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد فرصتی برای رشد فکری، توسعه مهارت‌ها و پیشرفت شغلی است. دوره‌های فوق لیسانس در کانادا معمولاً واحدهای درسی تخصصی‌تری را ارائه می‌دهند که با پژوهش و تحقیق همراه هستند. این دوره‌ها معمولاً شامل سخنرانی‌ها و سمینارها هستند که هدفشان ایجاد یک محیط یادگیری پرسش محور است. تعداد دانشجویان هر کلاس درس معمولاً کمتر از دوره‌های لیسانس است. این موضوع به معنای ارتباط عمیق‌تر اساتید با دانشجویان برای انجام تحقیقات درسی است.

مزایای تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

اگر می‌خواهید انتخاب‌های شغلی خوبی داشته باشید، گرفتن مدرک کارشناسی ارشد در کانادا کاملاً منطقی است. یکی از مزایای عمده تحصیل در این کشور در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی مانند ایالات متحده و بریتانیا، شهریه کم دوره‌های فوق لیسانس برای اکثر دانشجویان بین الملی است. البته هزینه به نوع رشته، دانشگاه و سبک زندگی شما نیز بستگی دارد. با این حال، در ادامه به طور کامل به فواید تحصیل در کانادا در مقطع ارشد اشاره می‌کنیم:

  • کانادا به خاطر آموزش باکیفیتش معروف است. این کشور در مجموع 13 استان دارد و هر استان چندین دانشگاه و کالج معتبر دارد.
  • نه تنها هزینه‌های تحصیل، بلکه از هزینه‌های زندگی در کانادا مانند غذا، حمل و نقل و اقامتگاه اقامت نیز نسبت به کشورهای انگلیسی زبان کمتر است.
  • دانشگاه‌های کانادا فرصت‌های کارآموزی در حین تحصیل را فراهم می‌کنند. این موضوع قطعا به کسب تجربه و داشتن یک رزومه خوب کمک زیادی می‌کند.
  • از آنجایی که مدرک کارشناسی ارشد از کانادا در سطح جهانی معتبر و شناخته شده است، فرصت‌های شغلی زیادی در دسترس فارغ التحصیلان قرار دارند.
  • فرآیند اخذ پذیرش از موسسات علمی و پروسه دریافت ویزای کانادا در مقایسه با سایر کشورها مانند آمریکا ساده‌تر و راحت‌تر است.
  • استاندارد زندگی در کانادا بسیار بالاست. همچنین کانادا به عنوان یکی از امن‌ترین کشورها با محیطی پایدار برای تحصیل در نظر گرفته می‌شود.
  • بیش از 200 ملیت بدنه دانشجویی را در کانادا تشکیل می‌دهند و جامعه کانادایی از نظر قومیتی یکی از متنوع‌ترین جوامع در سطح جهان است.
  • دانشجویان فوق لیسانس واجد شرایط دریافت مجوز کار پس از فارغ التحصیلی هستند که به آنها اجازه می‌دهد تا حداکثر سه سال در کانادا بمانند و کار کنند.
  • فارغ التحصیلان بعد از سه سال و در صورت پیدا کردن کار مناسب می‌توانند برای اقامت دائم کانادا درخواست دهند و برای همیشه در این کشور زندگی کنند.

بهترین رشته‌های تحصیلی کارشناسی ارشد در کانادا

همه رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌شوند. پس دانشجویان بین المللی در انتخاب رشته مورد نظر خود مشکلی نخواهند داشت. رشته‌های تحصیلی اغلب در مهندسی، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم بهداشتی و هنر ارائه می‌شوند. دانشجویان می‌توانند در رشته‌هایی مانند روزنامه نگاری، هنرهای تجسمی، معماری، علم داده، رباتیک، مدیریت بازرگانی، مهندسی خودرو، مدیریت گردشگری، امور مالی، بیوتکنولوژی کشاورزی، مهندسی مکانیک، مهندسی محیط زیست، علوم کامپیوتر و بسیاری دیگر از دانشگاه‌های کانادا پذیرش بگیرند. با این حال، در ادامه به رشته‌های محبوب برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا اشاره می‌کنیم:

مهندسی عمران

مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران از یک دانشگاه کانادایی به دانشجویان کمک می‌کند تا در طراحی، ساخت و نگهداری زیرساخت‌ها و همچنین برنامه ریزی شهری و محیطی تخصص لازم را کسب کنند. کانادا تقاضای زیادی برای مهندسان عمران دارد؛ بنابراین، دانشجویی که می‌خواهد پس از اتمام دوره خود در این کشور کار کند، بهتر است فوق لیسانس مهندسی عمران بگیرند.

امور مالی

دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های مالی می‌توانند در مورد سیستم‌های مالی، بازارهای سهام، نحوه سرمایه گذاری و شیوه‌های مدیریت مالی اطلاعات زیادی دریافت کنند. دانشجویان این امکان را دارند از بین رشته‌های زیادی از جمله اقتصاد مالی، همکاری‌های بین المللی، تجارت و سایر دوره‌های مرتبط با امور مالی پذیرش بگیرند. ناگفته نماند، کانادا با داشتن اقتصاد قوی، مکان مناسبی برای تحصیل در رشته مالی است.

مدیریت منابع انسانی

مدرک مدیریت منابع انسانی از کانادا به دانشجویان کمک می‌کند تا پیچیدگی‌های مدیریت، نحوه تهیه گزارش، مهارت در ارتباطات و مدیریت منابع سازمان‌های تجاری را در ابعاد مختلف درک کنند. متقاضیانی که می‌خواهند در دوره‌هایی تحصیلی فوق لیسانس مدیریت منابع انسانی مباحث تئوری و عملی را با هم یاد بگیرند، بهتر است از دانشگاه‌های کانادا پذیرش بگیرند.

مهندسی مکانیک

دانشجویان فوق لیسانس مهندسی مکانیک مهارت‌هایی را در طراحی، تجزیه و تحلیل، ساخت و نگهداری سیستم‌های مکانیکی یاد خواهند گرفت. متقاضیان با مهاجرت به کانادا می‌توانند به طیف گسترده‌ای از دوره‌ها دسترسی پیدا کنند و دانش خود را در زمینه مهندسی مکانیک گسترش دهند. سپس می‌توانند در موقعیت‌هایی مانند مهندس ساخت، سرپرست تعمیر و نگهداری مکانیک، مهندس پروژه و غیره مشغول به کار شوند.

داروسازی

کانادا تخصص‌هایی در دوره‌های ارشد داروسازی مانند بیولوژی مولکولی، بیوتکنولوژی، داروسازی بالینی، تحویل دارو و واکسن و غیره ارائه می‌دهد. دانشجویان فوق لیسانس داروسازی به آزمایشگاه‌ها و امکانات تحقیقاتی پیشرفته دسترسی خواهند داشت. دانشجویانی که در کانادا تحصیل می‌کنند این امکان را دارند برنامه‌های تحقیقاتی، پایان نامه‌ای یا غیر پایان نامه‌ای را در رشته داروسازی انتخاب کنند.

روانشناسی

مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی از دانشگاه کانادا به دانشجویان امکان می‌دهد که در تخصص انتخابی خود مهارت کسب کنند. حوزه‌های تخصصی شامل علوم شناختی، علوم اعصاب رفتاری و روانشناسی رشد کودک و سایر موارد هستند. مزیت مهم مدرک فوق لیسانس روانشناسی این است که به فارغ التحصیلان کمک می‌کند تا پروانه اشتغال به کار بگیرند و مطب شخصی خود را دایر کنند.

شرایط تحصیل دوره کارشناسی ارشد در کانادا

شرایط تحصیل دوره‌های فوق لیسانس در کانادا به دو بخش شرایط عمومی و خصوصی تقسیم می‌شود. شرایط عمومی در اکثر موسسات مشابه است، اما شرایط خصوصی مختص هر دانشگاه خواهد بود. در ادامه به شرایط عمومی تحصیل دوره‌های کارشناسی ارشد در کانادا می‌پردازیم:

  • مدرک لیسانس: شما باید مدرک لیسانس یا معادل آن را از یک موسسه معتبر گرفته باشید. برخی از دوره‌های کارشناسی ارشد ممکن است نیاز به مدرک در رشته‌ای مرتبط داشته باشند (مثلاً ارشد مهندسی به لیسانس مهندسی نیاز دارد). مدرک لیسانس باید با ریزنمرات ارائه شود. الزامات معدل ممکن است بسته به دانشگاه و رشته مورد نیاز باشد، اما به طور کلی حداقل معدل 3 از 4 است.
  • مدرک زبان: کانادا یک کشور دوزبانه است. پس دانشجویان باید مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی خود را نشان دهند. برای زبان انگلیسی رایج‌ترین آزمون‌های زبان شامل آیلتس و تافل هستند. برای زبان فرانسه، رایج‌ترین آزمون پذیرفته شدهTEF  است. نمره آزمون‌ها بسته رشته و دانشگاه متفاوت است، اما نمره آیلتس اغلب بین 6.5 تا 7 در نظر گرفته می‌شود.
  • مدرک مالی: متقاضیان باید نشان دهند که منابع مالی کافی برای پوشش شهریه و هزینه‌های زندگی را در طول مدت اقامت خود در کانادا دارند. ارائه مدرک برای تمکن مالی ضروری است. این مدرک می‌تواند‌ شامل صورت حساب‌های بانکی یا گردش حساب باشد. دولت کانادا می‌خواهد مطمئن شود که دانشجویان از پس هزینه‌های خود بر می‌آیند و بار مالی برای کشور ندارند.

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

بعد از اینکه شرایط لازم را برآورده کنید، باید مدارک زیر را از طریق وبسایت دانشگاه مورد نظر خود ارسال کنید:

  • مدرک لیسانس ترجمه شده به همراه ریزنمرات
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • نمرات آزمون‌های ورودی مانندGMAT  یا GRE
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • پاسپورت معتبر (حداقل 6 ماه اعتبار)
  • دو عکس در اندازه پاسپورت
  • گواهی تمکن مالی
  • رزومه تحصیلی
  • رزومه کاری

هزینه تحصیل دوره کارشناسی ارشد در کانادا

هزینه دوره‌های کارشناسی ارشد در کانادا بسته به عوامل مختلفی از جمله رشته و دانشگاه متفاوت است. متوسط ​​شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا بین 6 هزار تا 74 هزار دلار کانادا در سال متغیر است. همچنین مقدار قابل توجهی از هزینه‌ها شامل هزینه‌های زندگی از جمله غذا، حمل و نقل، اقامت و سایر موارد است. به طور کلی، جمع شهریه و هزینه‌های زندگی از 10 هزار تا 80 هزار دلار کانادا متغیر خواهد بود. در جدول زیر می‌توانید هزینه‌ها را به صورت تفکیک شده مشاهده کنید:

اقلامهزینه سالانه
محل اقامت400 تا 600 دلار کانادا
غذا و خواربار200 تا 300 دلار کانادا
حمل و نقل100 تا 250 دلار کانادا
اینترنت30 تا 50 دلار کانادا
متفرقه600 تا 700 دلار کانادا

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان دوره فوق لیسانس در کانادا

هزینه‌های تحصیل و زندگی ممکن است برای دانشجویان نگران کننده باشند؛ اما بورسیه‌های متعددی برای کمک به جبران هزینه در دسترس هستند. بورسیه‌ها می‌توانند دولتی، غیر دولتی و دانشگاهی باشند. برخی از انواع بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع ارشد عبارتند از:

  1. بورسیه تحصیلی Vanier Canada Graduate Scholarships
  2. بورسیه تحصیلی انتاریو
  3. برنامه بورسیه مشترک المنافع کانادا
  4. بورسیه‌های بنیاد ترودو
  5. برنامه فولبرایت

مهلت پذیرش دوره‌های کارشناسی ارشد در کانادا

دانشگاه‌های کانادا سه پذیرش در سال دارند که شامل پاییز (سپتامبر)، زمستان (ژانویه) و تابستان (مه) هستند؛ اما پذیرش برای دوره‌های ارشد فقط در پاییز و زمستان انجام می‌شود. مهم است که خیلی زودتر برای پذیرش دانشگاه‌ها اقدام کنید تا بتوانید در زمان مناسب به تحصیلات خود در این کشور ادامه دهید.

فرآیند درخواست برای تحصیل فوق لیسانس در کانادا

از آنجایی که متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا هر سال به سرعت در حال افزایش هستند، پذیرش برای این دوره‌ها بسیار رقابتی شده است. اگرچه تکمیل فرآیند درخواست ممکن است بیشتر طول بکشد، به شما توصیه می‌کنیم از ماه ژانویه برای دوره‌های کارشناسی ارشد خود در کانادا اقدام کنید. مراحل ارائه درخواست عبارتند از:

  • در مورد دوره‌های تحصیلی و دانشگاه‌ها تحقیق کنید.
  • شرایط و مدارک لازم را از طریق وبسایت دانشگاه مورد نظر خود بررسی کنید.
  • مدارک ضروری را از طریق پرتال دانشگاه ارسال کنید و منتظر نامه پذیرش باشید.
  • پس از دریافت نامه پذیرش، برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید.
  • بعد از تایید ویزا، بلیط هواپیما بخرید و به کانادا پرواز کنید.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل کارشناسی ارشد

قبل از اینکه چمدان‌های خود را ببندید، بیایید به این موضوع بپردازیم که بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا کدام‌ها هستند. برای این موضوع به سراغ رنکینگ کیواس (QS) سال 2024 می‌رویم که در آن دانشگاه‌های برتر جهان را رتبه بندی کرده است. دانشگاه‌های کانادا در این رنکینگ طبق جدول زیر رتبه گرفته‌اند:

دانشگاهرتبه جهانی
دانشگاه تورنتو21
دانشگاه مک گیل30
دانشگاه بریتیش کلمبیا33
دانشگاه آلبرتا111
دانشگاه واترلو112
دانشگاه وسترن114
دانشگاه مونترال141
دانشگاه کلگری182
دانشگاه مک مستر189
دانشگاه اتاوا203
دانشگاه کوئینز209
دانشگاه دالهاوزی298
دانشگاه سایمون فریزر318
دانشگاه ویکتوریا322
دانشگاه ساسکاچوان345
دانشگاه یورک353
دانشگاه کنکوردیا387
دانشگاه لاوال441
دانشگاه گوئلف486
دانشگاه مموریال نیوفاندلند641 تا 650

کار حین تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

دانشجویان کارشناسی ارشد تمام وقت در کانادا می‌توانند تا 20 ساعت در هفته در طول ترم دانشگاه کار کند و در تعطیلات زمستانی و تابستانی بدون مجوز کار به صورت تمام وقت مشغول به کار شوند. پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد خود در کانادا، فرصت‌های شغلی متعددی پیش روی متقاضیان است. دانشجویان می‌توانند برای مجوز کار 3 ساله پس از فارغ التحصیلی (PGWP) درخواست دهند و در کانادا بمانند. داشتن سابقه کار در کانادا برای دریافت اقامت دائم و شهروندی کانادا این کشور نقشی حیاتی دارد.

بازار کار فارغ التحصیلان فوق لیسانس در کانادا

اقتصاد رو به رشد کانادا به معنای ارائه فرصت‌های شغلی زیاد به فارغ التحصیلان دوره‌های ارشد است. این کشور به ویژه در زمینه‌هایی مانند فناوری، مهندسی، مالی و مراقبت‌های بهداشتی بازار کار بسیار قوی دارد. دانشجویانی که در مقطع ارشد تحصیل می‌کنند، معمولاً در مشاغل برتر با درآمد بالا استخدام می‌شوند. کارفرمایان کانادایی به فارغ التحصیلان فوق لیسانس نگاه ویژه‌ای دارند و آنها را در اولویت قرار می‌دهند. در جدول زیر می‌توانید درآمدهای برخی از مشاغل که به مدرک فوق لیسانس نیاز دارند را مشاهده کنید:

شغلدرآمد سالانه
توسعه دهنده نرم افزار73 هزار دلار کانادا
مهندس نرم افزار82 هزار دلار کانادا
مشاور بازرگانی76 هزار دلار کانادا
مهندس الکترونیک69 هزار دلار کانادا
حسابدار55 هزار دلار کانادا
مهندس ساختمان85 هزار دلار کانادا
مدیر پایگاه داده68 هزار دلار کانادا
تحلیلگر مالی62 هزار دلار کانادا
مهندس مکانیک71 هزار دلار کانادا

مهاجرت به کانادا با موسسه مهاجرتی زنگنه

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا می‌تواند فرصت‌ها و مزایایی مانند دسترسی به تحصیلات با کیفیت بالا، تجربیات فرهنگی و اجتماعی متنوع و فرصت‌های شغلی بالقوه را به شما بدهد. اخذ مدرک فوق لیسانس از بهترین دانشگاه‌های کانادا در یک سرمایه گذاری ارزشمند است. بازار کار کانادا هر ساله از فارغ التحصیلان ارشد برای کار استقبال می‌کند. تحصیل می‌تواند‌ بهترین راه برای مهاجرت به این کشور باشد. مشاوران حقوقی ما در موسسه مهاجرتی زنگنه به شما مشاوره تخصصی ارائه می‌دهند و پرونده شما را تا رسیدن ویزای تحصیلی کانادا مدیریت می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما از طریق شماره 02145328 تماس بگیرید.

سوالات متداول

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا چقدر است؟

میانگین کل شهریه و هزینه زندگی در مقطع کارشناسی ارشد کانادا بین 10 هزار تا 80 هزار دلار کانادا است.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا برای دانشجویان بین المللی چیست؟

داشتن مدرک لیسانس از یک دانشگاه معتبر، کسب نمره مناسب از آزمون‌های مهارت زبان و تمکن مالی از شرایط اصلی هستند.

آیا کانادا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد خوب است؟

بله بر اساس رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2024، هشت دانشگاه کانادایی در بین 200 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

بهترین رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد کدام‌ها هستند؟

رشته‌های تحصیلی فناوری اطلاعات، مهندسی، مالی، مدیریت بازرگانی، معماری، پرستاری، روانشناسی و غیره محبوبیت زیادی دارند.

آیا برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا آیلتس لازم است؟

در حالی که حداقل نمره کلی 6.5 برای آیلتس لازم است، برخی از دانشگاه‌ها شاید به نمره بالاتری مانند 7 نیاز داشته باشند.

آیا می‌توانم بعد از تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا بمانم؟

برنامه PGWP ک به فارغ التحصیلان بین المللی اجازه می‌دهد تا حداکثر 3 سال پس از فارغ التحصیلی در کانادا بمانند و کار پیدا کنند.

آیا دوره‌های کارشناسی ارشد به زبان فرانسه در کانادا وجود دارد؟

بله دوره‌های کارشناسی ارشد به زبان فرانسوی در بسیاری از دانشگاه‌های کانادا به‌ویژه در استان‌هایی مانند کبک و نیوبرانزویک وجود دارند.

برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا به چه منابع مالی نیاز دارم؟

دانشجویانی که به دنبال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا هستند باید گواهی گردش حساب با موجودی حساب خود را ارائه دهند.

آیا بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا وجود دارد؟

بله بسیاری از دانشگاه‌های کانادا بورسیه، کمک هزینه و سایر کمک‌های مالی را به دانشجویان داخلی و خارجی ارائه می‌دهند.

آیا می‌توانم همزمان با ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا کار کنم؟

دانشجویان بین المللی با مجوز تحصیلی معتبر معمولاً مجاز به کار پاره وقت حداکثر 20 ساعت در هفته در طول سال تحصیلی و تمام وقت در زمان تعطیلات هستند.

آیا فرصت‌هایی برای تحقیق یا کارآموزی در طول تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا وجود دارد؟

بسیاری از دوره‌های کارشناسی ارشد در کانادا فرصت‌هایی را برای تحقیق، کارآموزی یا تجربیات عملی به عنوان بخشی از برنامه درسی ارائه می‌دهند.

این مطلب براتون مفید بود؟

0 / 5. تعداد رای: 0

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

ارتباط با ما

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع مهاجرت تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *