موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

دانشگاه‌ های برتر آلمان

خانه » بلاگ » دانشگاه‌ های برتر آلمان
دانشگاه‌ های برتر آلمان

آلمان که به دلیل آموزش با کیفیت بالا، جمعیت دانشجویی متنوع و فرصت‌های تحقیقاتی و نوآوری شناخته شده است، یکی از مقاصد تحصیلی اصلی دانشجویان بین‌المللی است. دانشگاه‌های آلمان طیف گسترده‌ای از دوره‌ها را با هدف ارائه دانش عمیق دانشگاهی و مهارت‌های عملی ارائه می‌دهند و شما را برای آینده‌ای موفق در حرفه خود آماده می‌کنند. در دانشگاه‌های آلمان، تلفیقی از روش‌های آموزشی سنتی و مدرن، با تاکید بر پرورش تفکر انتقادی، خلاقیت و مهارت‌های حل مسئله را خواهید یافت.

در این مقاله از موسسه مهاجرتی زنگنه، به معرفی و بررسی دانشگاه‌ های برتر آلمان خواهیم پرداخت و یک نمای کلی از سیستم دانشگاهی آلمان، آنچه باید در هنگام تحصیل در آلمان انتظار داشته باشید، هزینه تحصیل و زندگی در آلمان، نرخ و شرایط پذیرش تحصیلی، و مزایای تحصیل در این کشور فوق العاده را به شما عزیزان ارائه کرده‌ایم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

مروری بر سیستم آموزشی دانشگاه های آلمان

سیستم آموزشی در دانشگاه‌های آلمان پیچیده و متنوع است و شامل طیف گسترده‌ای از موسسات آموزشی است که رشته‌های تحصیلی متنوعی را ارائه می‌دهند. دانشگاه‌های آلمان به طور کلی به دو نوع کلی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فرد خود هستند. بودجه دانشگاه‌های دولتی آلمان توسط دولت تامین می‌شود و شهریه آنها برای تمام دانشجویان معمولا رایگان است، در حالی که دانشگاه‌های خصوصی به شهریه و بودجه خصوصی متکی هستند و از دانشجویان شهریه دریافت می‌کنند.

سیستم دانشگاهی آلمان به 3 نوع مؤسسه ساختار یافته زیر دسته‌بندی می‌شود:

  1. دانشگاه‌ها: دانشگاه‌ها آکادمیک و پژوهش محور هستند و طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌دهند.
  2. دانشگاه های علوم کاربردی (Fachhochschulen): دانشگاه‌های علوم کاربردی بر دوره‌های عملی مانند مهندسی، بازرگانی و علوم اجتماعی تمرکز دارند.
  3. کالج های هنر، فیلم و موسیقی: کالج‌های هنر، فیلم و موسیقی در هنرهای خلاقانه و موسیقی تخصص دارند.

در سیستم آموزشی دانشگاه‌های آلمان، شما تشویق می‌شوید که مستقل فکر کنید، ایده‌ها را زیر سوال ببرید و افق‌های دید خود را گسترش دهید. سیستم دانشگاهی این کشور فرهنگ یادگیری و اکتشاف را ترویج می‌کند و یک تجربه دانشگاهی منحصر به فرد را به شما ارائه می‌دهد.

دانشگاه‌ های برتر آلمان بر اساس رنکینگ QS

آلمان خانه برخی از دانشگاه‌های برتر جهان است که هر یک از این دانشگاه‌های برتر دارای تاریخچه غنی، طیف گسترده‌ای از دوره‌ها، و شهرت جهانی برای برتری علمی و تحقیقاتی هستند. فراتر از آن، هر شهر بزرگ آلمانی که فکرش را بکنید، حداقل یک دانشگاه در بین بهترین‌های جهان دارد. در مجموع 15 دانشگاه آلمانی در بین 250 دانشگاه برتر جهان و 30 دانشگاه در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. این امر آلمان را به خوبی در میان نخبگان آموزش عالی جهان قرار می‌دهد.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS یکی از معتبرترین و مهم‌ترین رتبه‌بندی‌هایی است که بیشترین مرجع را دارد و ما در جدول زیر به معرفی 25 دانشگاه برتر آلمان بر اساس رنکینگ QS در سال 2024 و 2025 که به تازگی منتشر شده، پرداخته‌ایم.

نام دانشگاهنام دانشگاه به انگلیسیسال تاسیسنام شهررتبه بر اساس QS در سال 2024رتبه بر اساس QS در سال 2025
دانشگاه فنی مونیخ  (TUM)Technical University of Munich (TUM)1868مونیخ3728
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخLudwig Maximilians University Munich1472مونیخ5459
دانشگاه هایدلبرگHeidelberg University1386هایدلبرگ8784
دانشگاه آزاد برلینFreie Universität Berlin1948برلین9897
دانشگاه RWTH آخنRWTH Aachen University1870آخن10699
موسسه فناوری کارلسروهه  (KIT)Karlsruhe Institute of Technology (KIT)2009کارلسروهه 119102
دانشگاه هومبولت برلینHumboldt University Berlin1810برلین120126
دانشگاه فنی برلینTechnische Universität Berlin1770برلین154147
دانشگاه فرایبورگUniversity of Freiburg1457فرایبورگ192212
دانشگاه هامبورگUniversität Hamburg1919هامبورگ205191
دانشگاه توبینگنUniversity of Tübingen1477توبینگن213222
FAU ارلانگن-نورنبرگFAU Erlangen-Nürnberg1743ارلانگن229224
دانشگاه گوتینگنUniversity of Göttingen1737گوتینگن232252
دانشگاه بنUniversity of Bonn  239227
دانشگاه فنی درسدنTechnische Universität Dresden1828درسدن546234
TU دارمشتاتTU Darmstadt  246241
دانشگاه کلنUniversity of Cologne1388کلن268285
دانشگاه گوته فرانکفورتGoethe University Frankfurt1914فرانکفورت302309
دانشگاه اشتوتگارتUniversity of Stuttgart1829اشتوتگارت312314
دانشگاه رور بوخومRuhr University Bochum1962بوخوم375396
دانشگاه مونسترUniversity of Münster1780مونستر384367
دانشگاه جاستوس لیبیگJustus Liebig University1607گیسن396445
دانشگاه وورتسبورگUniversity of Würzburg1402وورتسبورگ440428
دانشگاه مانهایمUniversity of Mannheim1907مانهایم454487
دانشگاه پوتسدامUniversity of Potsdam1776پوتسدام460474

علاوه بر رنکینگ QS، رتبه بندی‌ها توسط سازمان‌ها، مجلات یا موسسات خصوصی منتشر می‌شوند. هر یک از این نهادها، دارای پارامترهای منحصر به فردی برای تعیین رتبه یک دانشگاه یا موسسه هستند. رایج‌ترین عوامل رتبه‌بندی عبارتند از: تعداد دوره‌ها، جوایز و دستاوردهای دانشجو، عملکرد اساتید، برتری پژوهشی، شبکه فارغ‌التحصیلان، فرصت‌های شغلی، مقیاس دستمزد فارغ‌التحصیلان، فرصت‌های بورسیه تحصیلی، اعتبار، یا زیرساخت دانشگاه و موارد مشابه دیگر.

بررسی 10 دانشگاه برتر آلمان

  1. دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich (TUM))

دانشگاه فنی مونیخ (TUM) یکی از معتبرترین موسسات دانشگاهی در آلمان، اروپا و جهان است. این دانشگاه که در سال 1868 تأسیس شد، سابقه طولانی در ارائه آموزش با کیفیت و انجام تحقیقات دارد و با 17 برنده جایزه نوبل، جایگاه خود را در سطح بین المللی ثابت کرده است. در حال حاضر این دانشگاه بیش از 48،000 دانشجو دارد که 38 درصد آنها از دانشجویان بین المللی هستند. دانشگاه فنی مونیخ همچنین پیوندهای قوی با شرکت‌ها و مؤسسات علمی در سراسر جهان ایجاد می‌کند.

  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (The Ludwig Maximilian University of Munich)

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ که با نام LMU مونیخ نیز شناخته می‌شود، یک موسسه آموزش عالی دولتی است که در سال 1472 تاسیس شد و به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر در اروپا و سراسر جهان شناخته می‌شود. این دانشگاه در زمینه تحقیق و تدریس به دانشجویان اطمینان می‌دهد که آموزش با کیفیت بالایی دریافت می‌کنند.

  • دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University)

دانشگاه هایدلبرگ که در سال 1386 تاسیس شد، قدیمی ترین دانشگاه آلمان است که با قرن‌ها سابقه علمی و پژوهشی، به یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان تبدیل شده است. این دانشگاه که دارای بیش از 50 برنده جایزه نوبل است، علم مدرن را به ویژه در زمینه روانپزشکی، فیزیک و جامعه شناسی ارتقا داده است. دانشگاه هایدلبرگ در حال حاضر میزبان بیش از 29،000 دانشجو است.

  • دانشگاه آزاد برلین (Freie Universität Berlin)

دانشگاه آزاد برلین (FU) مؤسسه‌ای است که بر اساس اصول آزادی و برابری بنا شده است. این دانشگاه در سال 1948 با حمایت آمریکا برای ترویج ارزش‌های فردی و آزادی بیان تاسیس شد. از زمان افتتاح، FU به یک موسسه عالی آموزش عالی تبدیل شده است که در درجه اول بر تحقیق و نوآوری‌های تکنولوژیکی تمرکز دارد. دانشگاه آزاد برلین بیش از 150 رشته تحصیلی را در رشته‌های علوم انسانی، اجتماعی و طبیعی ارائه می‌دهد. این دانشگاه همچنین از طریق قراردادهای همکاری متعدد با موسسات و صنایع متعدد در سراسر جهان در ارتباط است.

  • دانشگاه RWTH آخن (RWTH Aachen University)

دانشگاه RWTH آخن یکی از برترین دانشگاه‌های آلمان است و به دلیل برتری در مهندسی و علوم طبیعی شناخته شده است. این دانشگاه به شدت بر تحقیق و یادگیری عملی متمرکز است، به همین دلیل است که همچنان به حفظ روابط نزدیک با شرکای صنعتی خود ادامه می‌دهد. این دانشگاه همچنین به آموزش افراد برجسته‌ای که جوایز مختلفی را در زمینه تحقیق و نوآوری دریافت کرده‌اند، مفتخر است. RWTH همچنین بخشی از مؤسسه جدید رباتیک آلمان است.

  • موسسه فناوری کارلسروهه  (KIT)

مؤسسه فناوری کارلسروهه (KIT)، یک مؤسسه دولتی در آلمان است که در سال 2009 به دلیل ادغام دو موسسه برجسته تأسیس شد: Forschungszentrum Karlsruhe و Universität Karlsruhe. این موسسه با تاریخ غنی خود، به یک موسسه شناخته شده جهانی تبدیل شده است که طیف کاملی از برنامه‌های مطالعاتی را در زمینه علوم کاربردی ارائه می‌دهد. برخی از دوره‌های شناخته شده بین المللی در KIT عبارتند از مهندسی، انفورماتیک، علوم انسانی و ادبیات.

  • دانشگاه هومبولت برلین (Humboldt University Berlin)

دانشگاه هومبولت برلین یکی از مشهورترین دانشگاه‌های جهان است که بالاترین استانداردهای آموزشی را ارائه می‌دهد. این دانشگاه از زمان تأسیس خود در سال 1810، دستخوش تغییرات و بهبودهای متعددی بوده و منجر به تبدیل شدن آن به دانشگاهی در سطح جهانی شده است که به طور گسترده برای دانشجویان و متخصصان در سراسر جهان شناخته شده است. علاوه بر این، این دانشگاه خانه چندین نفر از افراد نخبه و برندگان جایزه نوبل مانند آلبرت انیشتین، کارل مارکس و ماکس پلانک است.

  • دانشگاه فنی برلین (Technical University of Berlin)

دانشگاه فنی برلین که در پایتخت کشور آلمان واقع شده است، یک دانشگاه دولتی است که به دلیل کیفیت آموزشی و تحقیقاتی در سطح جهانی در زمینه‌های مختلف شناخته شده است. هدف این دانشگاه علاوه بر تخصص آکادمیک، استقلال، خلاقیت، آگاهی اجتماعی، تفکر انتقادی و سایر مهارت‌ها به دانشجویان خود است تا آنها را به افرادی بسیار سازگار، شایسته و مسئولیت پذیر در جامعه تبدیل ‌کند. TU برلین همچنین به انجام تحقیقات نوآورانه برای کمک به بهبود جامعه مشهور است.

  • دانشگاه فرایبورگ (University of Freiburg)

دانشگاه فرایبورگ یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که در سال 1457 توسط خاندان هابسبورگ تأسیس شد و یکی از قدیمی ترین دانشگاه‌های آلمان و همچنین یکی از برترین دانشگاه‌های آلمان است که هر ساله جوایز متعددی را برای برتری در تدریس و تحقیق دریافت می‌کند. دانشگاه فرایبورگ یک دانشگاه جامع است و دوره‌های متنوعی از علوم و مهندسی گرفته تا الهیات و علوم انسانی را ارائه می‌دهد.

  1. دانشگاه هامبورگ (Universität Hamburg)

دانشگاه هامبورگ (UHH) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در هامبورگ و یکی از بزرگترین دانشگاه‌های آلمان است. این دانشگاه از نظر تدریس و تحقیق، خود را متمایز کرده است و گام‌های بلندی در تحقیقات پایداری برداشته است و شیوه‌های آموزشی و پژوهشی پایدار را به کار می‌گیرد. دانشگاه هامبورگ با همکاری بسیاری از مؤسسات شریک دیگر در هامبورگ و در سراسر جهان، تحقیقات سطح بالا را مدیریت می‌کند و در زمینه‌های اخترفیزیک، علوم فوتون، تحقیقات آب و هوا، و تحقیقات مصنوعات مکتوب برتری دارد.

دانشگاه های برتر دولتی آلمان

دانشگاه‌های دولتی آلمان مؤسساتی هستند که بودجه آن توسط دولت تأمین می‌شود و عموما برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی رایگان هستند. این دانشگاه‌ها به دلیل تمرکز قوی خود بر تحقیقات و کیفیت آکادمیک مشهور هستند و طیف گسترده‌ای از رشته‌ها مانند مهندسی، علوم کامپیوتر و پزشکی را ارائه می‌دهند که توسط اعضای هیئت علمی برجسته تدریس می‌شوند. دانشگاه‌های دولتی آلمان دارای جمعیت دانشجویی متنوعی هستند و دوره‌های متعددی را به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهند. 10 دانشگاه برتر دولتی آلمان عبارتند از:

  1. دانشگاه فنی مونیخ  (Technical University of Munich)
  2. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخ (Ludwig Maximilians University Munich)
  3. دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University)
  4. دانشگاه آزاد برلین (Freie Universität Berlin)
  5. دانشگاه RWTH آخن (RWTH Aachen University)
  6. موسسه فناوری کارلسروهه  (Karlsruhe Institute of Technology)
  7. دانشگاه هومبولت برلین (Humboldt University Berlin)
  8. دانشگاه فنی برلین (Technical University of Berlin)
  9. دانشگاه فرایبورگ (University of Freiburg)
  10. دانشگاه هامبورگ (Universität Hamburg)

دانشگاه های برتر خصوصی آلمان

در حال حاضر حدود 420 موسسه آموزش عالی در آلمان وجود دارد. 240 مورد از این مؤسسات آموزش عالی تحت قوانین عمومی و به صورت دولتی هستند و 39 مؤسسه توسط کلیسا اداره می‌شوند. 113 موسسه آموزش عالی خصوصی هستند که از این تعداد 20 دانشگاه خصوصی، 87 موسسه علمی کاربردی خصوصی و سه موسسه نیز هر کدام کالج خصوصی هنر و موسیقی یا دانشگاه در نوع خود هستند. در مجموع 15 دانشگاه خصوصی در آلمان امکان تحصیل در مقطع دکترا را نیز ارائه می دهند.

همانطور که اشاره کردیم، دانشگاه‌های دولتی اغلب با حمایت دولتی، امکان تحصیل رایگان را برای تمام دانشجویان فراهم می‌کنند و معمولا دارای پردیس‌های بزرگتر، برنامه های درسی متنوع و امکانات تحقیقاتی بیشتری هستند. در مقابل، دانشگاه‌های خصوصی آلمان به دلیل دریافت شهریه، پرهزینه‌تر هستند، اما تعداد دانشجویان در کلاس‌ها کمتر است و برنامه‌های تخصصی با امکانات پیشرفته‌تری ارائه می‌شود. هر دو نوع دانشگاه دولتی و خصوصی در آلمان دارای مزایای ویژه‌ای هستند زیرا خواسته‌ها و ترجیحات مختلف دانشجویان را برآورده می‌کنند.

10 دانشگاه برتر خصوصی در آلمان عبارتند از:

  1. دانشگاه پزشکی شاریته برلین (Charité – Universitätsmedizin Berlin)
  2. دانشگاه کاتولیک Eichstätt-Ingolstadt (Katholische Universität Eichstätt- Ingolstadt)
  3. دانشگاه ویتن/ هردکه (Universität Witten/Herdecke)
  4. دانشگاه فرسنیوس (Hochschule Fresenius)
  5. دانشگاه علمی کاربردی ودل (Fachhochschule Wedel)
  6. مدرسه حکومتی هرتی (Hertie School of Governance)
  7. دانشگاه اقتصاد و مدیریت FOM (FOM Hochschule für Oekonomie und Management)
  8. دانشگاه فنی گئورگ آگریکولا (Technische Hochschule Georg Agricola)
  9. دانشکده مدیریت HHL (HHL Graduate School of Management)
  10. دانشکده تجارت و مدیریت IUBH  (IUBH School of Business and Management)

بهترین دانشگاه های آلمان برای پزشکی

برای دانشجویان بین المللی علاقه مند به تحصیل پزشکی، آلمان یک مقصد تحصیلی عالی است و دانشکده‌های پزشکی قدیمی و معتبر زیادی در آلمان به صورت دولتی و خصوصی برای انتخاب وجود دارند. سیستم مراقبت های بهداشتی درمانی آلمان یکی از بهترین‌ها در سراسر جهان است که آموزش پزشکی با کیفیت بالا را ارائه می‌دهند. همچنین دانشگاه‌های آلمان مجهز به کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌های مدرنی هستند که از آخرین فناوری‌ها و شیوه‌های پزشکی استفاده می‌کنند و تجربه عملی را با تجهیزات درجه یک ارائه می‌دهند.

در جدول زیر اسامی 10 دانشگاه برتر آلمان برای تحصیل پزشکی را بر اساس جدیدترین رنکینگ THE (Times Higher Education) آورده‌ایم:

نام دانشگاهنام دانشگاه به انگلیسیرتبه جهانی THE در پزشکی
دانشگاه پزشکی شاریته برلینCharité – Universitätsmedizin Berlin=27
دانشگاه هایدلبرگUniversity of Heidelberg35
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخLudwig Maximilian University of Munich50
دانشگاه فنی مونیخTechnical University of Munich65
دانشگاه توبینگنUniversity of Tübingen96
دانشگاه فرایبورگUniversity of Freiburg=98
دانشگاه ارلانگن-نورنبرگUniversity of Erlangen-Nuremberg126-150
دانشگاه گوتینگنUniversity of Göttingen126-150
دانشگاه هامبورگUniversity of Hamburg126-150
دانشگاه اولمUlm University126-150

بهترین دانشگاه های آلمان برای مهندسی

آلمان به دلیل مدارک فنی عالی خود به ویژه در زمینه مهندسی شهرت جهانی دارد و دانشگاه‌های آلمان به دلیل رشته‎های مهندسی باکیفیت خود که دانش تئوری را با کاربردهای عملی ترکیب می‌کنند، شناخته شده‌اند. دانشجویان می‌توانند از طیف گسترده‌ای از رشته‌های مهندسی از جمله مهندسی مکانیک، مهندسی برق یا مهندسی محیط زیست انتخاب کنند و علاوه بر آموزش با کیفیت بالا، از خدمات پشتیبانی قوی مانند ابتکارات آموزشی و کلاس‌های زبان بهره مند شوند.

در جدول زیر 10 دانشگاه برتر آلمان برای تحصیل رشته مهندسی را بر اساس رنکینگ دانشگاه‌های جهانی THE آورده‌ایم:

نام دانشگاهنام دانشگاه به انگلیسیرتبه جهانی THE در مهندسی
دانشگاه فنی مونیخTechnical University of Munich22
دانشگاه RWTH آخنRWTH Aachen University34
موسسه فناوری کارلسروههKarlsruhe Institute of Technology=64
دانشگاه فنی برلینTechnical University of Berlin75
دانشگاه اشتوتگارتUniversity of Stuttgart101-125
دانشگاه صنعتی TUD DresdenTUD Dresden University of Technology101-125
دانشگاه ارلانگن-نورنبرگUniversity of Erlangen-Nuremberg126-150
دانشگاه فنی دارمشتاتTechnical University of Darmstadt126-150
دانشگاه فرایبورگUniversity of Freiburg176-200
دانشگاه لایبنیتس هانوفرLeibniz University Hannover201-250

نرخ پذیرش دانشگاه های برتر آلمان

دانشگاه‌های برتر آلمان به دلیل محبوبیت دانشجویی، نرخ پذیرش پایینی دارند. به عنوان مثال، دانشگاه هایدلبرگ دارای نرخ پذیرش فقط 18٪ است. این نرخ پذیرش به این معنی است که به ازای هر 100 دانشجوی متقاضی، تنها 18 دانشجو پذیرفته می‌شوند. کسب نمرات خوب و معدل بالا و همچنین مهارت‌های زبانی، آلمانی یا انگلیسی، شانس شما برای پذیرش در دانشگاه های برتر آلمان را افزایش می‌دهند.

در جدول زیر نرخ پذیرش برخی از دانشگاه های برتر آلمان برای دانشجویان بین المللی را به صورت تقریبی آورده‌ایم:

نام دانشگاهنام دانشگاه به انگلیسینرخ پذیرش دانشجویان بین المللی
دانشگاه فنی مونیخTechnical University of Munich38%
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخLudwig Maximilian University of Munich17%
دانشگاه روپرشت کارل هایدلبرگRuprecht Karl University of Heidelberg18%
دانشگاه پزشکی شاریته برلینCharity-University Medicine Berlin
دانشگاه هومبولت برلینHumboldt University of Berlin17%
دانشگاه آزاد برلینFree University of Berlin
دانشگاه RWTH آخنRWTH Aachen University28%
دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگAlbert Ludwig University of Freiburg18%
دانشگاه ابرهارد کارل توبینگنEberhard Karl University of Tübingen14%
دانشگاه رنیش فردریش ویلهلم بنRhenish Friedrich Wilhelm University of Bonn13%
دانشگاه گئورگ آگوست گوتینگنGeorg August University of Göttingen15%
دانشگاه هامبورگUniversity of Hamburg13%
دانشگاه بامبرگUniversity of Bamberg
دانشگاه فنی برلینTechnical University of Berlin26%
دانشگاه وورزبورگUniversity of Würzburg8%
موسسه فناوری کارلسروههKarlsruhe Institute of Technology
دانشگاه فنی درسدنTechnical University of Dresden
دانشگاه گوته فرانکفورتGoethe University Frankfurt16%
دانشگاه کلنUniversity of Cologne
دانشگاه اولمUniversity of Ulm13%
دانشگاه مونسترUniversity of Münster8%
دانشگاه سازندهConstructor University
دانشگاه فردریش الکساندر ارلانگن-نورنبرگFriedrich Alexander University of Erlangen-Nuremberg16%
دانشگاه علوم کاربردی اولمUlm University of Applied Sciences
دانشگاه روهر بوخومRuhr University Bochum15%

شرایط تحصیل در دانشگاه های برتر آلمان

برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر آلمان قبل از اقدام برای درخواست، باید اطمینان حاصل کنید که تمام شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه مورد نظر را دارید. تمام دانشگاه‌های آلمان دارای وب سایت و بخشی هستند که در آن می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به شرایط پذیرش برای یک دوره خاص را پیدا کنید. همواره به خاطر داشته باشید که شرایط تحصیل و پذیرش ممکن است بسته به رشته انتخابی و دانشگاه شما کمی متفاوت باشد.

برخی از استانداردهای پذیرش برای همه مقاطع تحصیلی مشترک است. در عین حال، برخی مختص یک دوره یا دانشگاه خاص هستند. برای تحصیل در اکثر دوره‌های کارشناسی در آلمان به مدرک دبیرستان نیاز دارید. برای مدرک کارشناسی ارشد، باید مدرک کارشناسی مرتبط با معدل بالا کسب کرده باشید، و برای مقطع دکترا، داشتن مدرک کارشناسی ارشد در تخصص مربوطه، ضروری است.

علاوه بر این، برای تحصیل در یک دانشگاه برتر در آلمان، معمولا باید به زبان آلمانی مسلط باشید. حتی اگر دوره شما به زبان انگلیسی باشد، داشتن دانش زبان آلمانی بسیار مهم است. اکثر دانشگاه‌های برتر در آلمان از شما می‌خواهند که برای دوره‌هایی که به زبان آلمانی تدریس می‌شوند، سطح زبان آلمانی C2 را داشته باشید که بالاترین سطح در مقیاس مهارت زبان رسمی است.

به طور کلی، رایج‌ترین الزامات برای تحصیل دانشجویان بین المللی در دانشگاه های برتر آلمان عبارتند از:

  • مدرک تحصیلی مقطع قبلی با معدل بالا (کسب حداقل 60٪ نمره در مقطع قبلی یا حداقل معدل (GPA) برابر 3.0 معادل معدل 15 در ایران)
  • ریزنمرات رسمی به زبان انگلیسی یا آلمانی
  • مدرک زبان انگلیسی یا زبان آلمانی (TestDAF یا DSH، جزو رایج‌ترین آزمون‌های زبان آلمانی و آزمون آیلتس و تافل دو آزمون رایج زبان انگلیسی هستند که توسط همه دانشگاه‌های برتر و موسسات آلمان پذیرفته شده‌اند)
  • پاسپورت معتبر
  • رزومه (مقطع تحصیلات تکمیلی)
  • انگیزه نامه (SOP)
  • نمونه کارها یا مقالات پژوهشی (مقطع تحصیلات تکمیلی)
  • توصیه نامه (LOR)
  • بیمه درمانی
  • گواهی پزشکی (در صورت نیاز)
  • اثبات تمکن مالی (برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان ضروری است)

علاوه بر موارد بالا، ممکن است نیاز باشد تا در برخی از آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های آلمان مانند آزمون‌های GRE و یا GMAT شرکت کنید. این آزمون‌ها برای ارزیابی استعداد و دانش شما در زمینه‌های خاص طراحی شده‌اند و نتیجه این آزمون‌ها برای ارزیابی مهارت‌های لازم شما جهت موفقیت در رشته تحصیلی مدنظرتان، در نظر گرفته می‌شود.

هزینه تحصیل در دانشگاه های برتر آلمان

کشور آلمان به خصوص در مقایسه با سایر کشورهای اروپای غربی، کشوری نسبتا ارزان برای تحصیل و زندگی به شمار می‌رود. هزینه اقامت، غذا و حمل و نقل همگی نسبتا مقرون به صرفه هستند. فقط هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در برخی از گران‌ترین شهرهای آلمان مانند مونیخ و هامبورگ ممکن است کمی گران‌تر از مناطق دیگر باشد.

برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان فقط هزینه‌های اداری (حدود 150-350 یورو) را پرداخت خواهید کرد و این هزینه شامل خدمات دانشجویی و حمل و نقل عمومی می‌شود. شهریه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور نیز به طور میانگین حدود 20،000 یورو در سال است.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان از 700 یورو تا 1200 یورو در ماه متغیر است. این هزینه شامل اجاره خانه، مواد غذایی، حمل و نقل، بیمه درمانی، و فعالیت های اوقات فراغت، می‌شود. به عنوان یک دانشجوی بین المللی در آلمان، هزینه تخمینی سالانه شما با احتساب شهریه، 10،000 تا 15،000 یورو خواهد بود.

برای کاهش هزینه‌های تحصیل خود می‌توانید در حین تحصیل مشغول به کار شوید. شما می‌توانید به صورت نیمه وقت (20 ساعت در هفته) به مدت 240 روز در سال یا تمام وقت (40 ساعت در هفته) برای 120 روز در سال کار کنید.

مزایای تحصیل در دانشگاه های برتر آلمان

  1. اعتبار بالای دانشگاه‌ها در اروپا و سطح جهانی

آلمان به عنوان یک مقصد تحصیلی ایده‌آل در درجه اول به دلیل دانشگاه‌های معتبرش که با حداقل شهریه یا بدون هزینه تحصیلی عالی هستند، شناخته می‌شود. این مؤسسات آموزش عالی (HEI) به طور مداوم استانداردهای آموزش استثنایی را ارائه می‌دهند و در رنکینگ‌های معتبر جهانی، رتبه‌های بالایی را کسب نموده‌اند.

  • ارائه رشته‌های تحصیلی متنوع

دومین مزیت تحصیل در دانشگاه‌های برتر کشور آلمان، دوره‌های متعدد و متنوعی است که در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. این دوره‌ها طیف گسترده‌ای از رشته‌ها از جمله رشته‌های STEM (علوم، فناوری، مهندسی، و ریاضیات)، بازرگانی، علوم انسانی، هنر، کشاورزی، حقوق، اقتصاد، تغذیه و ورزش را پوشش می‌دهند.

  • تمرکز بر مهارت‌های عملی و انجام تحقیقات

دانشگاه‌های برتر آلمان تأکید زیادی بر مهارت‌سازی و انجام تحقیقات دارند. این تمرکز و تاکید زیاد بر توسعه مهارت یک عامل کلیدی در به رسمیت شناختن بین المللی مدارک آلمانی است. در این دانشگاه‌ها، دانشجویان این فرصت را دارند که با اساتید خود تعامل داشته باشند، سؤال بپرسند و در آزمایشات عملی شرکت کنند و رشد تحصیلی و توسعه مهارت‌های عملی خود را تقویت کنند. این مهارت ها دانشجویان را برای ورود به بازار کار پس از فارغ التحصیلی آماده می‌کند. علاوه بر این، دانشگاه های برتر آلمان با موسسات تحقیقاتی همکاری می‌کنند تا امکانات و آزمایشگاه‌های پیشرفته را به دانشجویان ارائه دهند.

  • امکان تحصیل با هزینه کم یا رایگان

یکی از مهمترین دلایل انتخاب آلمان برای تحصیل، ارائه آموزش در سطح جهانی با حداقل هزینه است. این امر با کمک هزینه‌های تحصیلی دولت آلمان در تمام دانشگاه‌های دولتی امکان پذیر است. حتی در دانشگاه‌های خصوصی، هزینه ها بین 10،000 تا 20،000 یورو است که برای دانشجویان بین المللی تقریبا کم و مقرون به صرفه است.

  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی

دانشگاه‌های برتر در آلمان بورسیه های تحصیلی متعددی را در اختیار دانشجویان بین المللی واجد شرایط قرار می‌دهند. در حالی که دانشگاه‌های دولتی آلمان شهریه تحصیلی دریافت نمی‌کنند، اما برخی از دانشجویان اغلب برای پوشش هزینه‌های زندگی و سایر هزینه های مربوط به تحصیل به کمک مالی نیاز دارند. برای حمایت مالی از دانشجویان، دانشگاه‌های برتر انواع بورسیه‌ها و کمک‌های مالی را ارائه می‌دهند.

  • دوره های آموزشی به زبان انگلیسی

برخی از دوره‌ها در دانشگاه های برتر آلمان به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. شما می‌توانید دوره مورد نظر خود را که به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، انتخاب کنید. علاوه بر این، دانشگاه‌های آلمان دوره‌های آموزش زبان آلمانی را ارائه می‌دهند تا شما به تدریج به زبان آلمانی نیز مسلط شوید.

  • فرصت های کاری پس از فارغ التحصیلی

پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های برتر آلمان، فرصت‌های کاری بیشماری در آلمان و سراسر جهان خواهید داشت. پس از فارغ التحصیلی، این امکان را دارید تا 18 ماه برای جستجوی کار در آلمان بمانید. در صورت تمایل می‌توانید اقامت خود را با رعایت قوانین ویزا تمدید کنید.

سخن پایانی

کشور آلمان به دلایل متعددی نظیر داشتن دانشگاه‌های برتر، امکان تحصیل رایگان، مدارک معتبر جهانی،  جامعه دانشجویی بین‌المللی متنوع، فرصت های شغلی عالی، و موارد بسیار دیگر می‌تواند بهترین گزینه برای تحصیل در خارج از کشور به شمار رود. بسیاری از دانشگاه های دولتی و خصوصی محبوب و برتر در آلمان وجود دارند که بهترین فرصت‌های آموزشی را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می‌دهند. در این مقاله دانشگاه های برتر آلمان را برای آگاهی بیشتر و آسان کردن انتخاب شما عزیزان معرفی و بررسی کردیم. با این حال، انتخاب دانشگاه مناسب و برتر کار آسانی نیست، به خصوص برای دانشجویان بین المللی که باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرند.

بنابراین، مهم است که قبل از درخواست پذیرش برای دانشگاه‌ برتر مورد نظر خود در آلمان، تحقیقات و برنامه‌ریزی قبلی کرده باشید. شما همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره و پشتیبانی ما در موسسه مهاجرتی زنگنه بهره‌مند شوید. مشاوران و کارشناسان ما با بیش از 15 سال فعالیت در زمینه مهاجرت تحصیلی به آلمان، از گرفتن مدرک زبان تا ویزای تحصیلی، همراه شما خواهند بود. برای شروع می‌توانید فرم ارزیابی رایگان ما را تکمیل نمایید.

سوالات متداول

آیا تحصیل در آلمان خوب است؟

بله، کشور آلمان به دلایل متعددی نظیر داشتن دانشگاه‌های برتر، امکان تحصیل رایگان، مدارک معتبر جهانی،  جامعه دانشجویی بین‌المللی متنوع، فرصت های شغلی عالی، و موارد بسیار دیگر می‌تواند بهترین گزینه برای تحصیل در خارج از کشور به شمار رود.

10 دانشگاه برتر آلمان کدامند؟

بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS که یکی از معتبرترین و مهم‌ترین رتبه‌بندی‌هایی است که بیشترین مرجع را دارد، 10 دانشگاه برتر آلمان شامل دانشگاه فنی مونیخ  (TUM)، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخ، دانشگاه هایدلبرگ، دانشگاه آزاد برلین، دانشگاه RWTH آخن، موسسه فناوری کارلسروهه  (KIT)، دانشگاه هومبولت برلین، دانشگاه فنی برلین، دانشگاه فرایبورگ، دانشگاه هامبورگ، می‌شوند.

آیا پذیرش از دانشگاه های برتر آلمان سخت است؟

بله، دانشگاه‌های برتر آلمان به دلیل محبوبیت دانشجویی، نرخ پذیرش پایینی دارند. به عنوان مثال، دانشگاه هایدلبرگ دارای نرخ پذیرش فقط 18٪ است. این نرخ پذیرش به این معنی است که به ازای هر 100 دانشجوی متقاضی، تنها 18 دانشجو پذیرفته می‌شوند. کسب نمرات خوب و معدل بالا و همچنین مهارت‌های زبانی، آلمانی یا انگلیسی، شانس شما برای پذیرش در دانشگاه‌های برتر آلمان را افزایش می‌دهند.

تفاوت دانشگاه‌های دولتی و خصوصی آلمان چیست؟

دانشگاه‌های دولتی اغلب با حمایت دولتی، امکان تحصیل رایگان را برای تمام دانشجویان فراهم می‌کنند و معمولا دارای پردیس‌های بزرگتر، برنامه های درسی متنوع و امکانات تحقیقاتی بیشتری هستند. در مقابل، دانشگاه‌های خصوصی آلمان به دلیل دریافت شهریه، پرهزینه‌تر هستند، اما تعداد دانشجویان در کلاس‌ها کمتر است و برنامه‌های تخصصی با امکانات پیشرفته‌تری ارائه می‌شود. هر دو نوع دانشگاه دولتی و خصوصی در آلمان دارای مزایای ویژه‌ای هستند زیرا خواسته‌ها و ترجیحات مختلف دانشجویان را برآورده می‌کنند.

هزینه شهریه در دانشگاه‌های برتر آلمان چقدر است؟

برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان فقط هزینه‌های اداری (حدود 150-350 یورو) را پرداخت خواهید کرد و این هزینه شامل خدمات دانشجویی و حمل و نقل عمومی می‌شود. شهریه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور نیز به طور میانگین حدود 20،000 یورو در سال است.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان چقدر است؟

هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان از 700 یورو تا 1200 یورو در ماه متغیر است. این هزینه شامل اجاره خانه، مواد غذایی، حمل و نقل، بیمه درمانی، و فعالیت های اوقات فراغت، می‌شود. به عنوان یک دانشجوی بین المللی در آلمان، هزینه تخمینی سالانه شما با احتساب شهریه، 10،000 تا 15،000 یورو خواهد بود.

آیا می‌توانم در دانشگاه‌های برتر آلمان به زبان انگلیسی تحصیل کنم؟

بله، برخی از دوره‌ها در دانشگاه های برتر آلمان به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. شما می‌توانید دوره مورد نظر خود را که به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، انتخاب کنید. علاوه بر این، دانشگاه‌های آلمان دوره‌های آموزش زبان آلمانی را ارائه می‌دهند تا شما به تدریج به زبان آلمانی نیز مسلط شوید.

این مطلب براتون مفید بود؟

5 / 5. تعداد رای: 1

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

مشاوره رایگان

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *