موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

دانشگاه های برتر آمریکا

خانه » بلاگ » دانشگاه های برتر آمریکا
دانشگاه های برتر آمریکا

آمریکا، کشوری که بیش از 330 میلیون نفر جمعیت دارد و بیش از هر کشور دیگری در کره‌ی زمین برنده‌ی جایزه‌ی نوبل شده است، طبیعتا بهترین دانشگاه‌ها را در دل خود جای داده است. دانشگاه‌های برتر آمریکا چیزی است که هر دانشجوی بین‌المللی را به سمت خود جذب می‌کند و اگر شما هم یکی از آن‌ها هستید، می‌توانید در این کشور تحصیل کنید یا آینده‌ی خود را در این سرزمین آزاد بسازید.

در این مقاله قرار است با دانشگاه های برتر آمریکا آشنا شوید و بعد از انتخاب دانشگها مورد نظر خود، جهت اخذ پذیرش درخواست دهید. سپس می‌توانید برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا، اقامت و … اقدام نمایید.

بهترین دانشگاه‌های‌آمریکا در سال 2024

US rank 2024World University Rank 2024World University Rank 2023نام دانشگاهشهرایالت
12=3دانشگاه استنفورداستنفوردکالیفرنیا
235موسسه تکنولوژی ماساچوستکمبریجماساچوست
342دانشگاه هارواردکمبریجماساچوست
467دانشگاه پرینستونپرینستوننیوجرسی
576موسسه فناوری کالیفرنیاپاسادناکالیفرنیا
698دانشگاه کالیفرنیا، برکلیبرکلیکالیفرنیا
7109دانشگاه ییلنیو هیونکندیکت
81313دانشگاه شیکاگوشیکاگوایلینوی
91515دانشگاه جان هاپکینزبالتیمورمریلند
101614دانشگاه پنسیلوانیافیلادلفیاپنسیلوانیا

1. موسسه فناوری ماساچوست (MIT)

مکان: کمبریج، ماساچوست

رتبه جهانی دانشگاه: 1

موسسه فناوری ماساچوست (یا به اختصار، MIT) بهترین دانشگاه آمریکا و همچنین بهترین دانشگاه جهان است که رتبه یک را از آن خود کرده است. این دانشگاه از سال 1861 تاسیس شد و به خاطر آموزش باکیفیت در زمینه‌ی علم و فناوری مشهور شده است. اما علم و فناوری تنها چیزی نیست که دانشگاه فناوری ماساچوست به آن تسلط دارد. این دانشگاه در سال 2023، در بین سه دانشگاه برتر جهان برای آموزش رشته‌هایی چون زبان‌شناسی، اقتصاد و بازاریابی قرار گرفت. همچنین می‌توان به این نکته اشاره کرد که بسیاری از بنیان‌گذاران و موسسان شرکت‌های برجسته و مشهور، بسیاری از سران کشورهای جهان و حدود 100 نفر از برندگان جایزه نوبل، از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

2. دانشگاه استنفورد

مکان: استنفورد، کالیفرنیا

رتبه جهانی دانشگاه: 3

دانشگاه استنفورد، در شهر کوچک استنفورد در خلیج سانفرانسیسکو واقع شده است. این دانشگاه به خاطر آموزش حرفه‌ای رشته‌های مختلف مهندسی مشهور شده است. همچنین این دانشگاه در آموزش رشته‌هایی مثل علوم زیستی، جامعه شناسی و باستان شناسی، رتبه‌ی بالا و سابقه‌ی خوبی دارد. دانشگاه استنفورد، بین دانشجویان، به عنوان خانه‌ای برای ملت نرد شناخته می‌شود. این دانشگاه با 17000 دانشجو، بیش از هر دانشگاه دیگری در مسابقات قهرمانی NCAA برنده‌ی جایزه شده است و فارغ‌التحصیلان آن، بیشترین مدال طلای المپیک را از آن خود کرده‌اند. از فارغ‌التحصیلان برجسته‌ی دانشگاه استنفورد، می‌توان به لری پیج و سرگی برین (بنیان‌گذاران گوگل)، جان اف کندی (رئیس جمهور سابق آمریکا)، ایلان ماسک و در نهایت،‌ریشی سوناک (نخست وزیر کنونی بریتانیا) اشاره کرد.

3. دانشگاه هاروارد

مکان: کمبریج، ماساچوست

رتبه جهانی دانشگاه: 5

دانشگاه هاروارد، پنجمین دانشگاه برتر جهان و سومین دانشگاه برتر کمبریج است. این دانشگاه، قدیمی‌ترین دانشگاه آمریکا است و از سال 1366 تاسیس شد. دانشگاه هاروارد علاوه بر آموزش با کیفیت رشته‌ها و ارائه‌ی بهترین محتوای آکادمیک، یکی از قوی‌ترین انتشارات را از آن خود کرده است و کتابخانه‌ی آن با 20 میلیون کتاب و فایل، بزرگ‌ترین کتابخانه‌ی جهان است. فارغ‌التحصیلان دانشگاه هاروارد، 48 بار جایزه‌ی پولیتزر و 10 باز جایزه‌ی اسکار را از آن خود کرده‌اند.

4. موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech)

مکان: پاسادنا، کالیفرنیا

رتبه جهانی دانشگاه: 6

موسسه فناوری کالیفرنیا، دانشگاهی است که بیشتر به موضوعاتی مثل علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات تمرکز دارد. پردیس این دانشگاه در 11 مایلی از مرکز شهر لس آنجلس واقع شده است. پس شما می‌توانید اوقات فراغت خود را با گذران وقت در شهر فرشتگان (همان لس آنجلس) سپری کنید. این دانشگاه کوچک و حدود 2000 دانشجو دارد، ولی با همین تعداد، برنده‌ی 79 جایزه‌ی نوبل شده و همین، مهر تاییدی بر کیفیت آموزشی این دانشگاه است. ادعای جدید این دانشگاه، این است که شخصیت‌های کمدی سریال «big bang theory»، در موسسه فناوری کالیفرنیا کار می‌کنند.

5. دانشگاه شیکاگو

مکان: شیکاگو، ایلینوی

رتبه جهانی دانشگاه: 10

دانشگاه شیکاگو بالاترین رتبه در آموزش را در ماساچوست یا کالیفرنیا از آن خود کرده است. این دانشگاه توسط جان دی راکفلر، تاجر معروف تاسیس شد و در طیف وسیعی از موضوعات و رشته‌های تحصیلی، رتبه‌ی آموزشی بسیار خوبی دارد. تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان و حتی کارکنان این دانشگاه، با موفقیت بسیار، 97 جایزه‌ی نوبل را از آن خود کرده‌اند، و یکی از آن‌ها، اقتصاد‌دان مشهور، میلتون فریدمن است. فریدمن و جرج استیگلر از محققان برجسته‌ی دانشگاه شیکاگو بودند و کار آن‌ها منجر به ایجاد یک مکتب فکری اقتصادی به عنوان اقتصاد شیکاگو شد.

6. دانشگاه پنسیلوانیا

مکان: فیلادلفیا، پنسیلوانیا

رتبه جهانی دانشگاه: 13

دانشگاه پنسیلوانیا در سال 1740 تاسیس شد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آمریکا به شمار می‌رود. این دانشگاه با پردیسی در غرب فیلادلفیا شامل بهترین اساتید، متولیان و فارغ‌التحصیلان می‌شود. برای مثال، هشت تن از امضا کنندگان اعلامیه استقلال، سه تن از رئیس جمهور‌های آمریکا و 32 سناتور آمریکایی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. همچنین فارغ‌التحصیلان این دانشگاه 36 جایزه‌ی نوبل را بنده شده و 9 نفر از آن‌ها از رئیس‌های دولت‌های خارجی هستند. این دانشگاه انواع رشته‌ها، به خصوص رشته‌ی بازاریابی و پرستاری را با کیفیتی فوق‌العاده آموزش می‌دهد.

7. دانشگاه پرینستون

مکان: پرینستون، نیوجرسی

رتبه جهانی دانشگاه: شانزدهم

دانشگاه پرینستون در شهر کوچک پرینستون در نیوجرسی واقع شده است. این دانشگاه بیشتر به آموزش حرفه‌ای در زمینه علوم طبیعی معروف است. اما در رشته‌هایی چون سیاست، زبان و ادبیات انگلیسی و تاریخ نیز حرفه‌ای عمل می‌کند و در لیست ده دانشگاه برتر قرار می‌گیرد. فارغ‌التحصیلان و هیئت علمی دانشگاه پرینستون، 76 جایزه‌ی نوبل، 16 مدال فیلدز و 16 جایزه تورینگ را از آن خود کرده‌اند. همچنین بورسیه‌ی معتبر رودز به 217 نفر از دانشجویان دانشگاه پرینستون تعلق گرفته است.

8. دانشگاه ییل

مکان: نیوهون، کانکتیکات

رتبه جهانی دانشگاه: 18

دانشگاه ییل که در سال 1701 تاسیس شد، یکی دیگر از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آمریکا است. این دانشگاه در نیوهیون واقع شده و به خاطر آموزش حرفه‌ای در بسیاری از رشته‌ها معروف شده است. اما شاید بهترین دانشکده‌ی دانشگاه ییل، دانشکده حقوق عالی آن باشد. دانشگاه ییل در واقع یکی از پنج دانشگاه برتر دنیا در زمینه‌ی حقوق، زبان و ادبیات انگلیسی، تاریخ، هنر، علوم انسانی و زبان‌های مدرن است. این دانشگاه با تنها 12000 دانشجو، 65 جایزه‌ی نوبل برنده شده و پنج رئیس جمهور آمریکا و 10 بنیانگذار نیز از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند.

9. دانشگاه کرنل

مکان: ایتاکا، نیویورک

رتبه جهانی دانشگاه: 20

بهترین دانشگاه نیویورک آمریکا، دانشگاه کرنل، در سال 1865 تاسیس  شد. این دانشگاه در پردیس شهری زیبا و کوچکی واقع شده و یکی از دانشگاه‌هایی است که دانشجویان بین‌المللی زیادی را پذیراست. در واقع 20 درصد دانشجویان این دانشگاه، بین‌المللی هستند. از فارغ‌التحصیلان معروف دانشگاه کرنل می‌توان به پاپ وارنر (پیشگام فوتبال آمریکایی)، بیل نای (مرد دانش) و مشاور ارشد سابق پزشکی آمریکا، آنتونی فائوسی اشاره کرد.

10. دانشگاه کلمبیا

مکان: شهر نیویورک، نیویورک

رتبه جهانی دانشگاه: 22

دانشگاه کلمبیا در سال 1754 در منهتن نیویورک تاسیس شد. این دانشگاه در اکثر زمینه‌ها، بالاترین کیفیت آموزشی را ارائه می‌دهد و در رشته‌هایی مثل تاریخ هنر، آناتومی، فیزیولوژی و زبان و ادبیات انگلیسی، بین ده دانشگاه برتر دنیا قرار دارد. این دانشگاه در ایجاد لیزر، اولین واکنش شکافت هسته‌ای در آمریکا و تحقیق و برنامه‌ ریزی پروژه منهتن، فعالیت و نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است. از فارغ‌التحصیلان معروف دانشگاه کلمبیا می‌توان به باراک اوباما، فرانکلین دی، روزولت و تئودور روزولت اشاره کرد.

بهترین دانشگاه‌های دولتی در آمریکا

وقتی اسم بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در آمریکا به میان می‌آید، اکثر افراد به یاد همین دانشگاه هایی میفتد که بالاتر به معرفی آن‌ها پرداختیم. ولی برخی دانشگاه‌های دولتی آمریکا نیز هستند که کیفیت آموزشی فوق‌العاده‌ای دارند. اگرچه برتر بودن و موفق بودن دانشگاه‌ها و موسسات خصوصی‌ آمریکا، به حق و واقعیست، ولی نباید دانشگاه‌های دولتی آمریکا را نادیده گرفت. در واقع یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت به آمریکا، اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی آن است. اکثر دانشگاه‌های دولتی آمریکا توسط دولت‌های ایالتی اداره می‌شوند و در سیستم‌های مختلف نیز، گروه‌بندی می‌شوند.

به این ترتیب، هر ایالت آمریکا حداقل باید یک دانشگاه دولتی داشته باشد، اگرچه ایالت‌های بزرگ‌تر، ممکن است بیش از یک دانشگاه دولتی داشته باشند. این دانشگاه‌ها و موسسات، به دانشجویان ساکن آن ایالت، تخفیف‌های ویژه‌ای جهت تحصیل در آن دانشگاه و پرداخت شهریه ارائه می‌دهند. دانشگاه‌های دولتی در سراسر آمریکا، با کیفیت آموزشی بالایی وجود دارند، اما مجموعه‌ای از برترین‌ها، در کالیفرنیا و نیویورک جا خوش کرده‌اند. در واقع حدود 27 دانشگاه دولتی آمریکا، بین صد دانشگاه برتر آمریکا رتبه‌بندی شده‌اند. در ادامه برخی از برترین دانشگاه‌های دولتی آمریکا را به شما معرفی می‌کنیم.

Public University Rank 2022US College Rank 2022دانشگاهشهرایالت
124دانشگاه میشیگان-آن آربورآن آربرمیشیگان
227دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلسلس آنجلسکالیفرنیا
333دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیلچپل هیلکارولینای شمالی
4=36دانشگاه کالیفرنیا، برکلیبرکلیکالیفرنیا
5=40دانشگاه کالیفرنیا، دیویسدیویسکالیفرنیا
6=43دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگولا جولاکالیفرنیا
=7=45دانشگاه ایلینوی در اوربانا شامپاینکمپینایلینوی
=7=45دانشگاه واشنگتن – سیاتلسیاتلواشنگتن
947آکادمی نظامی ایالات متحدهوست پوینتنیویورک
1048دانشگاه پردو وست لافایتلافایت غربیایندیانا

5 دانشگاه دولتی برتر در آمریکا

5. دانشگاه کالیفرنیا، دیویس

دانشگاه کالیفرنیا شعبه‌ی دیویس، سومین دانشگاه کالیفرنیا است که بین پنج دانشگاه برتر آمریکا قرار گرفته است. این دانشگاه به طور کلی به عنوان یک پردیس کشاورزی تاسیس شد، اما در قرن گذشته، گسترش پیدا کرد و رشته‌هایی مثل حقوق، تربیت مدرس، پرستاری، دامپزشکی و مدیریت بازرگانی را نیز تدریس می‌کند. این دانشگاه بیشتر به تعهد به وعده‌ها و پایداری خود معروف است. یکی از اهدافی که شعبه دیویس دارد این است که تا سال 2030، بیست و پنج درصد هزینه‌های خدمات غذایی پردیس را به محصولات غذایی پایدار اختصاص دهد. همچنین یک هضم کننده‌ی زیستی در دانشگاه اختراع شده که روزانه 50 تن زباله را برای پردیس، به انرژی تبدیل می‌کند!

4. دانشگاه کالیفرنیا، برکلی

دانشگاه کالیفرنیا شعبه‌ی برکلی، یکی از ده دانشگاه برتر تحقیقاتی وابسته به سیستم دانشگاه کالیفرنیا است. فارغ‌التحصیلان، اساتید و محققان این دانشگاه روی هم رفته بیش از 100 جایزه‌ی نوبل، 20 جایزه‌ی اسکار، 14 جایزه‌ی پولیتزر، 117 مدال طلای المپیک و 13 مدال فیلدز را از آن خود کرده‌اند. همچنین این دانشگاه به طور کلی، به 14 کالج و دانشکده تقسیم‌ شده که رشته‌هایی چون شیمی، مهندسی، بازرگانی، منابع طبیعی و بینایی‌سنجی را پوشش می‌دهند.

3. دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل

دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، یکی از 17 پردیس‌های دانشگاهی برتر در سیستم دانشگاهی کارولینای شمالی، و دولتی است. این دانشگاه در سال 1789 تاسیس و در سال 1795 شروع به پذیرش و ثبت نام دانشجویان کرد. در واقع، این یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دولتی آمریکا است. این دانشگاه 74 رشته در مقطع کارشناسی، 104 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 65 رشته در مقطع دکترا را ارائه می‌دهد. همچنین هفت رشته‌ی خاص را در مقطع فوق دکترا پوشش می‌دهد. دانشجویان این دانشگاه می‌توانند در بیش از 550 سازمان و انجمن دانشجویی مختلف شرکت کنند. روزنامه دانشجویی این دانشگاه که The Daily Tar Heel نام دارد، برنده جوایز ملی آمریکا شده است.  

2. دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس

دانشگاه کالیفرنیا شعبه لس‌ آنجلس، در منطقه‌ی وست وود لس آنجلس قرار دارد و بخشی از سیستم دانشگاه کالیفرنیا است. این دانشگاه بیش از 80 رشته‌ی تحصیلی را در مقطع کارشناسی، و 150 رشته تحصیلی را برای تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهد. از پرطرفدارترین رشته‌های موجود در این دانشگاه که با کیفیت بالایی تدریس می‌شوند می‌توان به کارشناسی بازرگانی، اقتصاد، زیست شناسی، روانشناسی، علوم سیاسی و اقتصاد اشاره کرد.

این دانشگاه با 15 جایزه‌ی نوبل، 118 عنوان انجمن ملی ورزشکاران دانشگاهی و 270 مدال المپیک که توسط فارغ‌التحصیلان اخذ شده، به یکی از دانشگاه‌های مطرح دولتی آمریکا تبدیل شده است. علاوه‌براین، فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، بیش از 140 شرکت را بر اساس فناوری توسعه یافته ایجاد کرده‌اند. از فارغ‌التحصیلان معروف این دانشگاه می‌توان به تروی آیکمن (مدافع NFL سوپر باول)، تام بردلی (اولین شهردار آمریکایی آفریقایی تبار لس آنجلس)، جیمز فرانکو (بازیگر) و تیلور وانگ (اولین فضانورد چینی امریکایی) اشاره کرد.

1. دانشگاه میشیگان-آن آربور

دانشگاه میشیگان آن‌ آربور که در سال 1817 تاسیس شد، تنها هفت دانشجو و دو استاد داشت. اما تا سال 1866، این دانشگاه پیشرفت فوق‌العاده‌ای کرد، تعداد دانشجویان به 1205 نفر رسید و همچنین، اولین دانشجوهای زن نیز در سال 1870 در این دانشگاه پذیرش گرفتند. این دانشگاه از اولین دانشگاه‌های آمریکا بود که به عنوان روش تحقیق، سمینارهای مختلفی هم برگزار کرد. روزنامه میشیگان دیلی که توسط دانشجویان اداره می‌شود نیز، در سال 1890 و توسط دانشجویان این دانشگاه تاسیس شد. این روزنامه پنج روز هفته در طول سال تحصیلی، منتشر می‌شود. از سایر نشریاتی که توسط دانشجویان این دانشگاه نشر می‌شود می‌توان به The Michigan Review و The Michigan Independent اشاره کرد. دانشجویان این دانشگاه همچنین نشریات طنزی مثل Gargoyle و The Every Three Weekly را مدیریت می‌کنند.

موسسه مهاجرتی زنگنه

موسسه مهاجرتی زنگنه با سال‌ها تجربه در انواع روش‌های مهاجرت به آمریکا، یکی از بهترین دفاتر مهاجرتی موجود برای کمک به شما در شناختن دانشگاه‌های برتر آمریکا، اقامت، کاریابی و اخذ شهروندی آمریکا است. این موسسه با بهترین و باتجربه‌ترین تیم مشاوره و وکلای حرفه‌ای، در خدمت شماست تا در سریع‌ترین زمان ممکن، شما را به رویای خود که مهاجرت تحصیلی به آمریکا است، برساند. پس در تماس با ما، درنگ نکنید.

این مطلب براتون مفید بود؟

5 / 5. تعداد رای: 1

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

مشاوره رایگان

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *