موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

ددلاین دانشگاه‌های آلمان

خانه » بلاگ » ددلاین دانشگاه‌های آلمان
ددلاین دانشگاه‌های آلمان

محبوبیت آلمان در بین دانشجویان بین المللی سال به سال بیشتر می‌شود و این موضوع به دلیل زیرساخت‌های آموزشی سطح بالای این کشور و کاهش هزینه‌های تحصیل است. بررسی و رعایت ددلاین‌های دانشگاه‌های آلمان، به‌ویژه برای دانشجویان بین‌المللی که به دنبال تحصیل در یکی از معتبرترین سیستم‌های آموزشی جهان هستند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این ددلاین‌ها شامل مهلت‌های ارسال مدارک، ثبت‌نام و درخواست بورس‌های تحصیلی می‌شوند و عدم آگاهی و رعایت آن‌ها می‌تواند فرصت تحصیل در آلمان را از دست بدهد. در این مقاله، به بررسی جزئیات و زمان‌بندی دقیق ددلاین‌های دانشگاه‌های آلمان می‌پردازیم تا دانشجویان بتوانند با برنامه‌ریزی مناسب، بهترین استفاده را از فرصت‌های تحصیلی خود ببرند.

مهلت درخواست برای پذیرش در دانشگاه‌های برتر آلمان

بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهانی در آلمان وجود دارند که دوره‌های مختلفی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند. شما می‌توانید ددلاین دانشگاه‌ها را برای ارسال درخواست بررسی کنید و در زمان مشخص اقدام نمایید.

اکثر موسسات آلمانی در سال دو بار پذیرش دارند، یعنی ترم تابستانی و زمستانی. به عنوان یک قاعده کلی، درخواست‌های ترم زمستانی در 15 جولای بسته می‌شود در حالی که درخواست‌های ترم تابستان در 15 ژانویه بسته می‌شود.

پذیرش زمستانه رایج‌تری است و از اکتبر تا مارس ادامه دارد، در حالی که پذیرش ترم تابستانی از آوریل تا سپتامبر است. توجه داشته باشید که اکثر رشته‌های دانشگاهی برای دانشجویان تاریخ ارسال درخواست را مشخص کرده‌اند. بنابراین، باید از مهلت‌های مربوطه مطلع شوید تا درخواست خود را به موقع ارسال کنید و فرصت تحصیل در آلمان را از دست ندهید.

بر اساس آخرین داده‌های موجود، در سال 2023، بیش از 380000 دانشجوی بین المللی در دانشگاه‌های آلمان ثبت نام کرده‌اند. این آمار نشان دهنده افزایش مداوم دانشجویان بین المللی در آلمان در دهه گذشته است.

بیش از 400 دانشگاه در آلمان وجود دارد که طیف وسیعی از برنامه‌های دانشگاهی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می‌دهند. آمار کلی از پذیرش و ددلاین دانشگاه‌های آلمان در جدول زیر آمده است.

دانشگاهمقطعپذیرشددلاین
دانشگاه LMU مونیخUG, PGتابستان15 ژانویه
زمستان15 جولای
دانشگاه فنی مونیخکارشناسی و کارشناسی ارشدتابستان و زمستانبر اساس برنامه متفاوت است
کالج مقدماتیزمستان15 جولای
تابستان15 ژانویه
دانشگاه هایدلبرگلیسانسزمستان20 آگوست
تابستان15 ژانویه
کارشناسی ارشدزمستان15 ژوئن
تابستان15 ژانویه
Charité – دانشگاه پزشکی برلینلیسانسزمستان15 جولای
فوق لیسانسمتفاوت بر اساس برنامهمتفاوت بر اساس برنامه
دانشگاه توبینگنلیسانس و فوق لیسانسزمستان15 جولای
تابستان15 ژانویه
دانشگاه هومبولت برلینلیسانس و فوق لیسانسزمستان31 آگوست
تابستان28 فوریه
دانشگاه فرایبورگلیسانس و فوق لیسانسزمستان15 جولای
دانشگاه RWTH آخنلیسانسزمستان15 اکتبر
تابستان15 آپریل
فوق لیسانسزمستانا مارس
تابستان1 سپتامبر
دانشگاه بنلیسانسزمستان20 آگوست
تابستان15 ژانویه
فوق لیسانسمتفاوت بر اساس برنامهمتفاوت بر اساس برنامه
دانشگاه آزاد برلینلیسانسزمستان15 جولای
تابستان15 ژانویه
فوق لیسانسبر اساس برنامه متفاوت31 می
15 آگوست
15 ژانویه
15 فوریه
دانشگاه گوتینگنلیسانس و فوق لیسانسزمستان15 جولای
تابستان15 ژانویه
دانشگاه هامبورگلیسانس و فوق لیسانسزمستان15 جولای
تابستان15 ژانویه
فوق لیسانس بین المللیزمستان31 مارس
دانشگاه مانهایمکارشناسیپاییز15 ژانویه
کارشناسی ارشدپاییز31 می
دانشگاه فنی برلینکارشناسی و کارشناسی ارشدتابستان28 فوریه
زمستان31 اوت
آمادگیتابستان30 نوامبر
زمستان30 ژوئن
دانشگاه اولمکارشناسی و کارشناسی ارشدزمستان15 جولای
تابستان15 ژانویه
دانشگاه وورتسبورگکارشناسی و کارشناسی ارشدزمستان15 جولای
تابستان15 ژانویه
دانشگاه کلنلیسانس 12 ژانویه
فوق لیسانس 15 ژوئن
مدیریت بین المللی و پژوهش اقتصادی 31 مارس
دانشگاه فنی درسدنکارشناسی و کارشناسی ارشدزمستان15 جولای
تابستان15 ژانویه
دکترازمستان15 سپتامبر
تابستان15 مارس
دانشگاه بیلفلدکارشناسی ارشدزمستان31 جولای
تابستان15ژانویه
دانشگاه مونسترلیسانس و فوق لیسانس 15 ژانویه
دکترا 15 می

رشته‌های خاصی مانند پزشکی، داروسازی، دامپزشکی و دندانپزشکی تقاضای بالایی دارند، از این رو تعداد محدودی صندلی در دسترس دانشجویان بین المللی قرار می‌گیرد.

مهلت درخواست برای تحصیل MBA در دانشگاه‌های آلمان

یکی از پرتقاضاترین دوره‌های تحصیل در خارج از کشور، MBA در آلمان است که در تعدادی از دانشگاه‌ها با پذیرش‌های مختلف در دسترس است. در جدول زیر مهلت ارسال درخواست برنامه‌های MBA تمام وقت در مدارس برتر کسب و کار در آلمان آمده است.

مدرسه کسب و کارپذیرشمهلت ارسال درخواست 2024
مدرسه کسب و کار مانهایمسپتامبر30 آوریل و 15 اوت
مدرسه مالی و مدیریت فرانکفورتاکتبر31 ژوئیه
مدرسه مدیریت WHU Otto Beisheimآوریل15 دسامبر
سپتامبر31 می
مدرسه ESMT برلینژانویه5 آوریل-28 ژوئن-4 اکتبر-1 نوامبر
مدرسه کسب و کار HHL لایپزیگسپتامبر31 ژانویه- 31 مارس-30 می

توجه کنید برای برخی دوره‌های تحصیلی مانند MBA، باید نمرات GMAT و آزمون‌های مورد نیاز دیگر که توسط دانشگاه اعلام می‌شوند را ارائه دهید.

مهلت درخواست برای پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های آلمان

محبوب‌ترین رشته‌هایی که توسط دانشجویان بین المللی در آلمان انتخاب می‌شود، پزشکی، دندانپزشکی و موضوعات مرتبط است. مهلت درخواست برای کالج‌های پزشکی برتر در آلمان در زیر آمده است.

دانشگاهرشته تحصیلیپذیرشمهلت ارسال درخواست 2024
دانشگاه هایدلبرگپزشکیزمستان20 اوت
تابستان15 ژانویه
Charité – Universitätsmedizin Berlinدندانپزشکیزمستان15 جولای
تابستان15 ژانویه
دانشگاه LMU مونیخداروسازی، پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکیزمستان15 جولای
تابستان15 ژانویه
دانشگاه گوته – فرانکفورتپزشکی، دندانپزشکیزمستان15 جولای
دانشگاه توبینگنپزشکی، دندانپزشکیترم یک15 ژانویه

مهلت درخواست برای LLM در دانشگاه‌های آلمان

یکی دیگر از رشته‌های با رتبه بالا در آلمان LLM است. اکثر برنامه‌های LLM در دانشگاه‌های آلمان فقط ورودی‌های زمستانی دارند.

دانشگاهپذیرشمهلت ارسال درخواست
دانشگاه هایدلبرگزمستان1 ژوئن
دانشگاه هامبولتزمستان31 می
LMU مونیخزمستان15 جولای
دانشگاه فنی مونیخزمستان30 آوریل
دانشگاه گوته – فرانکفورتزمستان31 جولای

مهلت درخواست برای مهندسی برق در دانشگاه‌های آلمان

مهندسی برق در آلمان یکی دیگر از برنامه‌های محبوب برای دانشجویان بین المللی است که دانشجویان معمولاً پس از اتمام دوره در مقطع کارشناسی ارشد شرکت می‌کنند.

دانشگاهمقطع تحصیلیپذیرشمهلت ارسال درخواست
دانشگاه فنی مونیخلیسانسزمستان15 جولای
فوق لیسانسزمستان31 می
تابستان30 نوامبر
دانشگاه RWTH آخنلیسانس و فوق لیسانسزمستان1 مارس
تابستان1 سپتامبر
TU برلینفوق لیسانستابستان28 فوریه
زمستان 31 آگوست
موسسه فناوری کارلسروههفوق لیسانسزمستان15 جولای
تابستان15 ژانویه
دانشگاه فنی درسدندیپلم یکپارچه 5 سالهزمستان15 جولای

کدام ورودی را انتخاب کنیم؟

دو ورودی اصلی در آلمان عبارتند از پذیرش زمستان و تابستانی. ورودی زمستان از اکتبر تا مارس انجام می‌شود و رایج‌تر است، در حالی که ورودی تابستان از آوریل تا سپتامبر اجرا می‌شود. دانشجویان هنگام انتخاب بین تابستان و زمستان در آلمان، باید چندین فاکتور را در نظر بگیرند.

پذیرش تابستانی برای دانش آموزانی که برنامه فعلی خود را در تابستان تکمیل می‌کنند، مناسب است. دانشجویان از آوریل تا سپتامبر، زمان کافی برای برنامه ریزی دریافت ویزا، اقامت و سفر دارند. در تابستان فرصت‌های بیشتری برای مشاغل پاره وقت و کارآموزی فراهم است و تجربه کاری ارزشمندی را در کنار تحصیل کسب می‌کنند.

از سوی دیگر، دوره زمستانی معمولاً طیف گسترده‌تری از رشته‌های تحصیلی را در مقاطع مختلف ارائه می‌دهد. شروع ترم زمستانی از اکتبر است. در حالی که زمان آماده سازی از اکتبر تا مارس کوتاه‌تر است.

در نهایت، انتخاب بین پذیرش تابستان و زمستان به شرایط فردی، اهداف تحصیلی و ترجیحات شخصی بستگی دارد. برخی از دانش‌آموزان ممکن است زمان آماده‌سازی طولانی‌تر و فرصت‌های شغلی بالقوه تابستانی را که توسط پذیرش تابستانی ارائه می‌شود، ترجیح دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است گزینه‌های رشته‌های و مقاطع متنوع‌تر تحصیلی ارائه شده در پذیرش زمستانی دانشگاه‌ها را انتخاب کنند.

پذیرش تابستانی در آلمان

پذیرش تابستان در آلمان معمولاً از آوریل تا سپتامبر طول می‌کشد. در این دوره، دانشگاه‌ها برنامه‌های علمی مختلفی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهند. در ادامه برخی از جنبه‌های کلیدی پذیرش تابستان آورده شده است:

مهلت درخواست

مهلت درخواست برای پذیرش تابستان در آلمان بسته به دانشگاه و برنامه متفاوت است. لازم است تا به توجه به رشته و مقطع تحصیلی موردنظر ددلاین ارسال درخواست را بررسی کرده و درخواست خود را به موقع ارسال کنید.

در دسترس بودن برنامه

بسیاری از دانشگاه‌های آلمان طیف گسترده‌ای از برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در زمینه‌های مختلفی مانند مهندسی، بازرگانی، علوم انسانی و علوم پوشش می‌دهند.

زمان آماده سازی

دوره تابستانی زمان کافی برای دانش آموزان فراهم می‌کند تا برای تحصیل در آلمان آماده شوند. از آوریل تا سپتامبر، دانش‌آموزان می‌توانند روی تکمیل مدارک لازم، تأمین محل اقامت و مراحل سفر تمرکز کنند.

فرصت‌های شغلی پاره وقت

تابستان در آلمان می‌تواند به دانشجویان فرصت‌هایی برای مشاغل پاره وقت یا کارآموزی در کنار تحصیل بدهد. این موضوع می‌تواند برای کسب تجربه عملی، ایجاد مهارت‌ها و فعالیت‌های مالی مفید باشد.

پذیرش تابستانی در آلمان محیط مساعدی را برای سایر دانشجویان بین المللی فراهم می‌کند تا ضمن لذت بردن از فرهنگ و فرصت‌های موجود در این کشور، به دنبال اهداف تحصیلی خود باشند.

پذیرش زمستانی در آلمان

پذیرش زمستانی در آلمان معمولاً از اکتبر شروع می‌شود و در ماه مارس مصادف با آغاز سال تحصیلی به پایان می‌رسد. تحصیل در این دوره نکات مختلفی دارد که قبل از ارسال درخواست باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

مهلت درخواست

دانشگاه‌های آلمان مهلت های مشخصی برای پذیرش زمستانی دارند و دانشجویان باید از ارسال به موقع درخواست های خود مطمئن شوند تا فرصت تحصیل در آلمان را از دست ندهند.

در دسترس بودن برنامه

پذیرش زمستانی برنامه‌های مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد را در مهندسی، علوم، علوم انسانی و تجارت ارائه می‌دهد.

تراز تحصیلی

ورودی زمستانی با تقویم دانشگاهی در آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر همسو می‌شود و برای دانش آموزانی که به مقطع جدیدی وارد می‌شوند، مناسب است.

زمان آماده سازی

در حالی که دوره زمستانی دوره آماده سازی کوتاه‌تری نسبت به تابستان دارد، دانش آموزان از اکتبر تا مارس زمان کافی برای تکمیل مدارک لازم، ترتیب خوابگاه و برنامه ریزی سفر دارند.

الزامات پذیرش در دانشگاه‌های در آلمان

اگر به عنوان یک دانشجوی بین المللی قصد تحصیل در آلمان را دارید، باید بدانید که شرایط پذیرش بسته به دانشگاه، برنامه و سطح تحصیل متفاوت است. برخی از شرایط پذیرش وجود دارد که باید رعایت کنید.

  • مدارک تحصیلی ضروری است و متقاضیان باید تحصیلات متوسطه خود را (برای برنامه‌های لیسانس) یا مدرک کارشناسی (برای مقطع کارشناسی ارشد) با مدارک تحصیلی معادل با استانداردهای آلمانی به پایان رسانده باشند.
  • مهارت زبان ضروری است. برای رشته‌هایی که به زبان آلمانی تدریس می‌شوند، مدرک زبان آلمانی لازم است. برای رشته‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، متقاضیان ممکن است نیاز داشته باشند مهارت خود را از طریق آزمون‌های استاندارد مانند تافل یا آیلتس نشان دهند.
  • برخی از رشته‌ها ممکن است به امتحان ورودی یا مواد کاربردی اضافی مانند نمونه کارها نیاز داشته باشند.
  • ممکن است برای تحصیل در آلمان به ویزای دانشجویی و اجازه اقامت نیاز داشته باشید. دریافت ویزای تحصیلی آلمان بسته به کشور مبدا دانشجو متفاوت است.
  • متقاضیان باید نشان دهند که منابع مالی کافی برای پوشش هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی و سایر هزینه‌های جانبی تحصیل در آلمان را دارند.

استفاده از بورسیه تحصیلی آلمان نیز می‌تواند در کاهش هزینه‌های تحصیلی تأثیرگذار باشد. در زمان ارسال درخواست می‌توانید مدارک موردنیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی را نیز ارسال کنید.

سخن آخر

رعایت ددلاین‌های دانشگاه‌های آلمان از جمله عوامل کلیدی در فرآیند موفقیت‌آمیز درخواست و پذیرش تحصیلی است. با توجه به تفاوت‌های موجود در زمان‌بندی هر دانشگاه و دوره تحصیلی، دانشجویان باید از منابع معتبر و اطلاعات به‌روز استفاده کنند تا از هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری نمایند. با برنامه‌ریزی دقیق و پیگیری مستمر، دانشجویان می‌توانند مطمئن شوند که تمام مراحل ثبت‌نام و درخواست‌های خود را به موقع و بدون نقص انجام می‌دهند و راهی مطمئن برای تحصیل در یکی از برجسته‌ترین نظام‌های آموزشی دنیا پیش رو دارند.

اگر قصد مهاجرت به آلمان دارید، می‌توانید از طریق پذیرش تحصیلی نیز اقدام کنید. به این صورت با ارسال مدارک و درخواست خود به دانشگاه‌های آلمان برای ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت کنید. در این مسیر می‌توانید از راهنمایی کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی زنگنه استفاده کنید. این مجموعه در کنار شما خواهد بود تا مراحل پذیرش تحصیلی خود را به بهترین شکل انجام دهید.

سوالات متداول

ورودی‌های مختلف موجود در آلمان کدامند؟

پذیرش تابستانی و زمستانی دو مرحله مهم پذیرش در دانشگاه‌های آلمان است. در مورد پذیرش تابستانی، معمولا یک دوره بین آوریل و سپتامبر وجود دارد، در حالی که پذیرش زمستانه از اکتبر تا مارس است. این ورودی‌ها به دانشجویان این امکان را می‌دهد که تحصیلات خود را در ابتدای ترم‌های مربوطه که مطابق با تقویم تحصیلی است شروع کنند.

کدام دوره در آلمان تقاضای بیشتری دارد؟

در آلمان، تقاضا برای رشته‌های مهندسی و STEM، به ویژه در بخش‌های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات وجود دارد. این بخش‌ها طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی، حقوق رقابتی و چشم انداز رشد شغلی را برای فارغ التحصیلان ارائه می‌دهد که با قدرت صنعتی و اقتصاد مبتنی بر نوآوری آلمان هماهنگ است.

ترم زمستانی در آلمان چه زمانی شروع می‌شود؟

در آلمان ترم زمستانی معمولاً از اکتبر شروع می‌شود که آغاز سال تحصیلی جدید در اکثر دانشگاه ها است. در این دوره که تا پایان ترم زمستانی در اسفند ماه به طول می‌انجامد، دانشجویان شروع به تحصیل کرده، در کلاس‌ها شرکت کرده و فعالیت‌های مختلف تحصیلی را انجام می‌دهند.

مهلت‌های درخواست برای ترم تابستان و زمستان چیست؟

مهلت درخواست برای پذیرش تابستانی و زمستانی در آلمان، بسته به دانشگاه، برنامه و سطح تحصیل، متفاوت است. به طور کلی، مهلت درخواست برای ترم زمستانی (از ماه اکتبر) بین ماه مه و ژوئیه است، در حالی که برای ترم تابستان (از آوریل شروع می‌شود)، مهلت‌ها معمولاً بین نوامبر و ژانویه است.

کدام یک بهتر است، ترم تابستان یا زمستان؟

در آلمان، هر دو ترم تابستانی و زمستانی مزایایی دارند. ترم زمستانی از اکتبر شروع می‌شود و طیف وسیع‌تری از رشته‌ها را ارائه می‌دهد که به دانش آموزان زمان بیشتری برای حل و فصل مطالعات خود می‌دهد. از سوی دیگر، دوره آماده سازی طولانی‌تر و فرصت‌های احتمالی برای کار پاره وقت یا کارآموزی در ماه‌های تابستان در ترم تابستانی که از آوریل آغاز می‌شود، فراهم می‌شود.

شرایط تحصیلی برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان چیست؟

شرایط تحصیلی برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان معمولاً شامل دیپلم دبیرستان یا مدرک معادل آن برای برنامه‌های کارشناسی و مدرک لیسانس یا معادل آن برای برنامه‌های کارشناسی ارشد است. برخی از برنامه‌ها ممکن است دارای پیش نیازهای موضوعی خاصی باشند یا نیاز به نمرات آزمون استاندارد، مانند TestDaF یا DSH داشته باشند. همچنین به مدارکی برای اثبات مهارت در زبان آلمانی یا تافل/آیلتس برای مهارت انگلیسی نیاز داشته باشند.

آیا برای تحصیل در آلمان باید آلمانی صحبت کنم؟

در حالی که بسیاری از دوره‌ها به ویژه در سطح کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می شوند، ممکن است لازم باشد برای برخی از موضوعات دانش خوبی از زبان آلمانی داشته باشید. این موضوع مخصوصا برای افرادی که قصد دارند به صورت پاره وقت کار کنند، مهم است. یادگیری زبان آلمانی می‌تواند به شما در کسب تجربه و فرصت در حین تحصیل در آلمان کمک کند.

آلمان برای کدام مطالعه بهتر است؟

آلمان بیشتر به دلیل برتری خود در مهندسی، با تمرکز ویژه بر مهندسی مکانیک، خودرو و عمران شناخته شده است. علاوه بر این، دانشگاه‌های آلمان در زمینه‌هایی مانند علوم کامپیوتر، اقتصاد و علوم طبیعی پیشرفت می‌کنند. تاکید شدید این کشور بر تحقیق و نوآوری، آن را به مقصدی مطلوب برای دانشجویانی که در این زمینه‌ها تحصیلات عالی را دنبال می‌کنند، تبدیل می‌کند.

کدام بخش از آلمان فرصت های شغلی بیشتری دارد؟

بخش جنوبی آلمان به دلیل اقتصاد قوی و فرصت‌های شغلی گسترده، به ویژه در شهرهایی مانند مونیخ، اشتوتگارت یا فرانکفورت شناخته شده است. در این زمینه‌ها، استعدادهای داخلی و بین المللی توسط بخش‌های خودرو، مهندسی، فناوری، مالی و مراقبت‌های بهداشتی جذب می‌شوند. علاوه بر این، شهرهایی مانند برلین یک صحنه در حال رشد استارتاپ و فرصت‌های شغلی متنوع در صنایع خلاق و بخش های دیجیتال ارائه می‌دهند.

این مطلب براتون مفید بود؟

0 / 5. تعداد رای: 0

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

ارتباط با ما

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع مهاجرت تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *