موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

دوره‌های زبانی در هلند

خانه » بلاگ » دوره‌های زبانی در هلند
دوزه زبان هلندی

یکی از لزومات تحصیل در هلند یادگیری زبان هلندی است. شما برای آنکه بتوانید در هلند شغل خوبی پیدا کنید باید حداقل اصول اولیه زبان هلندی را بدانید. یادگیری زبان هلندی برای اکثر دانشجویان بین‌المللی یک چالش است و برای پیشگری از بروز هر گونه مشکل در ارتباط با زبان، به شما توصیه می‌کنیم که در بدو ورود خود به یادگیری زبان هلندی بپردازید. یادگیری زبان کشور مقصد برای هر مهاجری نشانه احترام بوده و مهاجران می‌توانند به‌آسانی با دانشتن زبان هلندی کار مناسب، دوستان  و لینک‌های ارتباطی خوبی پیدا کنند.

در این مقاله به بررسی نکات مهمی در مورد دوره‌های زبان در کشور هلند از جمله شهریه دوره‌های زبان در هلند، انواع دوره‌های زبان، شرایط گرفتن پذیرش در دوره‌های زبان و غیره خواهیم پرداخت. درصورتی که هرگونه ابهامی در این خصوص در ذهن دارید، می‌توانید با تیم کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی زنگنه تماس بگیرید و از فرصت مشاوره رایگان بهره ببرید.

ویزا برای دوره زبان در هلند

برای آنکه بتوانید یک دوره زبان در هلند را بگذرانید، باید ویزای شینگن دسته C بگیرید که مدت اعتبار آن 90 روز است. مدارک لازم برای دریافت ویزای شینگن از این قرار است:

  • فرم تکمیل‌شده درخواست ویزا (به زبان انگلیسی)
  • پاسپورت با اعتبار حداقل 3 ماه پس از پایان سفر
  • 2 قطعه عکس رنگی
  • بیمه درمانی برای کل دوره تحصیل
  • ارائه گواهی تمکن مالی به نرخ 60 دلار در روز برای هر نفر
  • دعوت نامه آموزشگاه زبان (در صورت وجود)

شرایط گرفتن پذیرش در دوره‌های زبان در هلند

در تمام طول سال می‌توانید در دانشگاه‌‌ها و آموزشگاه‌های ارائه‌دهنده کلاس‌ها و دوره‌های زبان ثبت‌نام کنید. اکثر این دوره‌ها در تابستان برگزار می‌شوند، با این‌حال، برخی از دوره‌ها از ماه ژانویه شروع می‌شوند. اما باید تاریخ دقیق شروع هر دوره را در وب‌سایت رسمی دانشگاه انتخابی خود بررسی کنید. برای ثبت‌نانم در یک دوره زبان در هلند باید به این نکات توجه داشته باشید:

  • ثبت‌نام در وب‌سایت یک مدرسه یا دانشگاه
  • انتخاب دوره مناسب
  • پر کردن یک درخواست آنلاین
  • مشخص کردن سطح زبان به صورت مصاحبه شفاهی از طریق تلفن یا ثبت‌نام در آزمون ورودی
  • دریافت تاییدیه ثبت‌نام
  • پرداخت هزینه دوره، ثبت‌نام و سایر هزینه‌ها
  • اخذ ویزای هلند

تمامی زبان‌آموزان با هر سطحی (بجز سطح مبتدی) مؤظف به شرکت در جلسه تعیین زبان خود هستند. جلسات تعیین سطح در مدارس متفاوت است، به این معنی که در برخی مدارس یک مصاحبه شفاهی با یک معلم، در برخی دیگر یک آزمون آنلاین یا یک امتجان حضوری انجام می‌شود. توجه داشته باشید که برای گذراندن یک دوره آموزشی زبان به شما ویزای دانشجویی تعلق نمی‌گیرد پس تمام برنامه‌ها و دوره‌های زبان که در کشور هلند ارائه می‌شود تنها 3 ماه به‌طول می‌انجامد.

دوره زبان آمادگی NT2 در هلند

عبارت NT2 در زبان هلندی، به معنای زبان هلندی به‌عنوان زبان دوم است. بومیان هلند به NT1 (زبان هلندی به عنوان زبان اول) صحبت می‌کنند. بنابراین، هرکسی که زبان مادری متفاوتی از زبان هلندی داشته باشد، اما زبان هلندی را به عنوان زبان دیگری صحبت کند، می‌گوییم NT2 صحبت می‌کند حتی اگر زبان هلندی را به عنوان سومین، چهارمین یا هفتمین زبان فراگیرد.

انواع دوره‌های زبان هلندی و انگلیسی در هلند

در سراسر هلند، دوره‌های زبان و آموزشگاه‌هایی برای ارائه زبان هلندی وجود دارد. در ادامه به بررسی انواع مختلف دوره‌های زبان هلندی خواهیم پرداخت.

  • دوره‌های عمومی و فشرده زبان هلندی و انگلیسی. دوره های عمومی انگلیسی و هلندی. مدت زمان این برنامه‌ها متفاوت بوده و بسته به فشرده بودن کلاس ممکن است – از 1 تا 7 هفته به‌طول بیانجامد.
  • دوره‌های عصر / صبح – این دوره‌ها ویژه کسانی است که زمان زیادی برای یادگیری زبان ندارند. این دوره‌ها به مدت 8-6 ساعت در هفته در شیفت صبح یا عصر به مدت 5-4 هفته برگزار می‌شود.
  • دوره‌های مکالمه – در دوره‌های مکالمه، زبان‌آموزان به یادگیری واژگان و تلفظ می‌پردازند. طول مدت این دوره‌ها 5-6 هفته است. حداقل سطح زبان مورد نیاز برای این دوره‌ها، سطح متوسط است.
  • انگلیسی/ هلندی تجاری. دوره‌های تجاری زبان برای آن دسته از افرادی است که در انجام شغل خود نیاز به دانش زبان هلندی/انگلیسی  تجاری دارند. در این دوره، زبان‌آموزان در این دوره به یادگیری واژگان می‌پردازند و همچنین مهارت‌های ارتباط تجاری و مکاتبات را فرا می‌گیرند. حداقل سطح زبان موردنیاز برای این دوره‌هاUpper-Intermediate است.
  • دوره‌های آمادگی برای آزمون‌های زبان از جمله آزمون‌های آیلتس، تافل، کمبریج و همچنین آزمون ملی مهارت هلندی — NT2.  در این دوره‌ها، زبان‌آموزان علاوه بر یادگیری جنبه‌های اصلی زبان، به یادگیری دستور زبان، واژگان، تلفظ و نوشتن را می‌پردازند. علاوه بر این، از آن‌ها آزمون‌های آزمایشی امتحانات واقعی گرفته می‌شود و نتیجه آن‌ها توسط معلم تجزیه و تحلیل می‌شود.

مدت‌زمان و فشردگی این دوره‌ها به سطح زبان اولیه و سطح سختی آزمون اصلی بستگی دارد. زبان‌آموزان می‌توانند در دوره‌های مقدماتی با سطح متوسط یا بالاتر ثبت‌نام کنند. اما برخی از مدارس زبان‌آموزان مبتدی را نیز ثبت‌نام می‌کنند.

  • دوره‌های آکادمیک – این دوره‌ها با هدف کسب آمادگی زبان‌آموزان برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی یا هلندی زبان برگزار می‌شود. این دوره‌ها برای دانشجویانی که در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستند اما هنوز تسلط کافی به زبان ندارند نیز مناسب است. دوره‌های آکادمیک زبان در مراکز دانشگاهی موجود است. در طول این دوره‌ها، زبان‌آموزان واژگان خاص رشته خود را فراگرفته و به تقویت مهارت‌های نوشتار آکادمیک و تفکر انتقادی خود می‌پردازند. طول این دوره به‌طور متوسط 2-4 هفته است.
  • دوره‌های آمادگی ارائه شده توسط برخی از دانشگاه‌های هلند. زبان‌آموزان در این دوره‌ها زبان انگلیسی را همراه با موضوعات رشته آینده دانشگاهی خود فرا می‌گیرند. این دوره‌ها یکساله است. در پایان این دوره، دانشجویان موفق به گذراندن آزمون آیلتس شده و وارد سال اول تحصیل در دانشگاه می‌شوند.
  • یادگیری زبان در منزل معلم. دوره‌های تک نفره که در منزل معلم برگزار می‌شود که در آن‌ها برای زبان‌آموز امکان غوطه‌وری کامل در محیط زبان فراهم شده و زبان آموز می‌تواند روند یادگیری زبان خود را با تجربه سفرهای دریایی، دوچرخه سواری، چشیدن غذاهای ملی و تورهای گشت و گذار ترکیب کند.
    به این ترتیب که در شیفت صبح، زبان‌آموزان با یک معلم به یادگیری زبان می‌پردازند و در شیفت بعدازظهر در برنامه‌های فرهنگی و سرگرمی شرکت می‌کنند. ساعات برگزاری دوره از 10 تا 25 ساعت در هفته متغیر است که مدت 5 ساعت آن در هفته به‌طور کامل به فعالیت‌های فوق‌برنامه اختصاص می‌یابد. این دوره‌ها به مدت 1-2 هفته به‌طول می‌انجامد.
  • کلاس‌های خصوصی زبان – این کلاس‌ها انعطاف‌پذیرترین دوره‌های زبان هستند، زیرا زبان‌آموزان می‌توانند فشردگی و مدت دوره خود را انتخاب کنند. علاوه بر این، زبان‌آموز می‌تواند برنامه درسی خود را با نیازها و اهداف خاص خود (آمادگی برای امتحان، واژگان تجاری و غیره) تطبیق دهد.

دوره‌های تابستانی زبان در هلند

در مدارس زبان هلند، اردوهای تابستانی هم برای نوجوانان و هم برای بزرگسالان ارائه می‌شود. این دوره‌ها معمولاً در ماه‌های ژوئیه و اوت برگزار می‌شود. در این دوره‌ها، زبان‌آموزان در شیفت صبح، زبان انگلیسی یا هلندی می‌آموزند و در شیفت بعدازظهر به موزه‌ها، نمایشگاه‌ها، پارک‌های تفریحی، سفرهای دریایی یا به مزارع لاله می‌روند. مدت زمان معمول این دوره‌ها 4-2 هفته بوده و بین 20-10 ساعت در هفته برگزار می‌شود.

دوره‌های رایگان زبان هلندی در هلند

تعدادی از دوره‌های زبان در هلند به‌صورت رایگان برگزار می‌شود. اسپانسر این دوره‌ها شهرداری برخی شهرها مثل آمستردام هستند که این دوره‌ها را در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه گرونین به صورت رایگان برای شرکت‌کنندگان واجد شرایط ارائه می‌دهند.

مزایا و معایب یادگیری زبان هلندی در هلند

در این بخش از مقاله به بررسی مزایا و معایب یادگیری زبان در هلند خواهیم پرداخت:

مزایای دوره‌های زبان در هلند

  • یادگیری زبان درگروه‌های کوچک. زبان‌آموزان آموزشگاه‌های زبان در گروه‌های کوچک زبان (حداکثر 8 نفره) را یاد می‌گیرند درحالی که در دانشگاه‌ها، میانگین تعداد 14 نفر است. کلاس‌های کم جمعیت به معلم اجازه می‌دهد تا زمان و توجه بیشتری را به هر زبان‌آموز اختصاص دهد.
  • دانشگاه‌های هلند ارائه‌دهنده انواع دوره‌های زبان هستند. علاوه بر برنامه‌های آکادمیک کلاسیک، دوره‌هایی تجاری برای کسب‌وکار و دوره‌های آمادگی آزمون‌های زبان بین‌المللی نیز ارائه می‌شود، علاوه بر این، زبان‌آموزان می‌توانند مهارت‌های گفتاری و نوشتاری خود را در کارگاه‌های ویژه و دروس انتخابی تقویت کنند.
  • بهره‌مندی از دوره‌های فوق‌برنامه غنی. آموزشگاه‌های زبان هلند در کنار آموزش زبان، سفرهای میدانی و گشت‌‌وگذارهای مختلف را ترتیب می‌دهند. زبان‌آموزان در طول فعالیت‌های فوق برنامه خود، علاوه بر یادگیری زبان، با تاریخ، فرهنگ و سنت‌های کشور هلند نیز آشنا می‌شوند.
  • توانایی سفر زبان‌آموزان در منطقه شینگن. هلند در مرکز اروپا قرار داشته و زبان‌آموزان دوره‌های زبان می‌توانند در طول دوره زبان خود از کشورهای بلژیک، آلمان، فرانسه و سایر کشورهای شینگن دیدن کنند.

معایب دوره‌های زبان در هلند

  • امکان صدور ویزای دانشجویی طولانی مدت برای دوره‌های زبان در هلند وجود ندارد. بنابراین، مدت‌زمان این دوره‌ها نباید بیشتر از 3 ماه باشد (یعنی به اندازه مدت اعتبار ویزای کوتاه مدت شینگن) و معمولاً دوره‌های زبان از 2 تا 7 هفته به طول می‌انجامد.
  • نداشتن محل اقامت. آموزشگاه‌ها و مدارس ارائه‌دهنده دوره‌های زبان در هلند هیچ اقامتگاهی برای زبان‌آموزان یا خانواده آن‌ها فراهم نمی‌کنند. اکثر متقاضیان دوره‌های زبان در هلند در هتل یا در یک آپارتمان مشترک زندگی می‌کنند.
  • هزینه بالای زندگی در هلند. باید گفت که هلند کشور گرانی بوده و متوسط هزینه زندگی در آنجا 983 دلار در ماه بدون احتساب اجاره مسکن است. این درحالی است که زندگی یک ماه در بریتانیا حدود 838 دلار هزینه دارد. از این گذشته، آموزشگاه‌های زبان اغلب در مناطق توریستی پرطرفدار واقع هستند که هزینه خواربار، حمل‌ونقل و سرگرمی در آن‌ها بیشتر است.

شهریه دوره زبان در هلند

شهریه هفتگی (دلار)تعداد هفته‌هابرنامهدانشگاه
897دوره نیمه‌فشرده 5Language Corner
(زبان انگلیسی)  
2862دوره فشرده تابستانی 15
396دوره مکالمه منظم 2
1832دوره فشرده مکالمه 10
55-43 هر درسفردیکلاس‌های خصوصی
907-6دوره نیمه‌فشرده 5Language Corner (زبان هلندی)
2862دوره فشرده تابستانی 15
396دوره مکالمه منظم 2
1821-2567-6دوره‌های آمادگی امتحانات هلندی 5
55-43فردیکلاس‌های خصوصی
975دوره عصرگاه زبان هلندی 6Koentact
1214دوره صبح هلندی 8
5711دوره فشرده هلندی 25
605دوره مکالمه هلندی 4
فردیفردیآموزش خصوصی هلندی
7884-3انگلیسی برای مبتدیاندانشگاه آمستردام
788-6745-3دوره زبان انگلیسی
4572آمادگی آیلتس
43010-8آمادگی آزمون کمبریج
6742انگلیسی تجاری
انگلیسی آکادمیک
انگلیسی تجاری/ نوشتن آکادمیک
788-4575-2دوره‌های هلندی
40810-8آمادگی برای NT2
6743-2هلندی آکادمیک
2انگلیسی تجاری/ نوشتن آکادمیک
45110دورهدانشگاه اراسموس
195-275نوشتن آکادمیک
43010دوره
39010مهارت‌های مکالمه هلندی

دانشگاه‌ها و کالج های دوره زبان در هلند

در هلند آموزشکاه‌های متعددی برای یادگیری زبان هلندی وجود دارد.که در ادامه به بررسی مهمترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • INTT – موسسه آموزش زبان هلندی در دانشگاه آمستردام

در این مؤسسه طیف گسترده‌ای از دوره‌های زبان و فرهنگ هلندی برای دانشجویان غیر هلندی ارائه می‌شود. حتی افرادی که قصد ادامه هیچ‌ برنامه تحصیلی در دانشگاه آمستردام را ندارند هم می‌توانند در دوره‌های زبانی که این مؤسسه ارائه می‌دهد شرکت کنند. آنچه که دوره‌های مؤسسه INTT را متمایز می‌کند، آزمون تعیین سطح آن‌ها است که بر اساس نتیجه این آزمون شما در دوره همان سطحی که در آن قرار دارید، ثبت‌نام می‌شوید.

  • مرکز زبان و آموزش (LTC) در دانشگاه اراسموس روتردام

مرکز زبان و آموزش ارائه‌دهنده دوره‌های منظم و فشرده زبان هلندی از سطح مقدماتی است. اگر دوران تحصیل در دانشگاه خود را در روتردام هلند بگذرانید، می‌توانید در این مرکز زبان که یکی از بهترین مکان‌ها برای یادگیری زبان هلندی است، از تخفیفات قابل‌توجهی که برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد، استفاده کنید. در این مؤسسه چهار دوره در سال برای دوره‌های زبان هلندی وجود دارد: دوره‌های اکتبر-دسامبر، ژانویه-مارس، آوریل-ژوئن و تابستان.

  • مؤسسه زبان Nedles

Nedles یکی از مراکز مهم آموزش زبان هلندی در آمستردام است و اهمیت آن به‌دلیل رویکرد شخصی و انعطاف‌پذیرش در آموزش زبان است. Nedles در فضایی بسیار دلپذیر، دوره‌های فشرده شبانه روز و شب را به‌صورت حضوری و نیز به‌صورت آنلاین برگزار می‌کند. کار این مؤسسه از یک جهت دیگر متمایز است و آن هم انجام فعالیت‌هایی است که نمی‌توانید در خانه انجام دهید: مکالمه، تمرین های گوش دادن، توضیح، پرسش و پاسخ.

  • Flowently

چهارمین آموزشگاه‌ در این لیست که می‌توان با کمک آن زبان هلندی را در هلند فراگرفت مؤسسه Flowently است. کاری که این مؤسسه انجام می‌دهد رزرو یک معلم خصوصی محلی و گذاشتن قرارملاقات در یک کافه در شهر با زبان‌آموز است. در این مؤسسه زبان‌آموزان به یادگیری مهارت‌های عملی هلندی می‌پردازند که بلافاصله می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. مزیتی که این شیوه‌ آموزشی دارد این است که در همزمان با یادگیری زبان در فرهنگ محلی غوطه‌ور و با زندگی روزمره هلندی آشنا می‌شوید.

  • Taalthuis

تعداد افراد در کلاس‌های این مؤسسه کم است و زبان‌آموزان در آن‌ها از طریق داستان‌ها، متن‌ها و بازی‌ها زبان هلندی را فرا می‌گیرند. در این مؤسسه هم دوره‌های حضوری و هم دوره‌های آنلاین برگزار می‌شود. این مؤسسه در این 7 شهر هلند شعبه دارد: آمرسفورت، آمستردام، دن بوش، لاهه، هارلم، لیدن، اوترخت و هیلورسوم.

سخن پایانی

عده زیادی از مردم هلند دارای مهارت‌های ارتباطی زبان انگلیسی هستند که این هلند را نسبت به سایر کشورهای اروپایی از نظر مهارت زبان انگلیسی مردم ممتاز می‌کند. این مسأله باعث شده است که مهاجران بتوانند براحتی با مردم هلند ارتباط برقرار کنند و زودتر به زندگی در آنجا سازگار شوند. با این حال، اهمیت یادگیری زبان هلندی به قوت خود باقی است زیرا به شما کمک می‌کند تا بهتر و زودتر فرهنگ و آداب و رسوم آنجا را بشناسید و زودتر دوستان خوب و یک شغل مناسب در هلند پیدا کنید. داشتن حداقل درک اولیه از زبان هلندی مهم است.

پس، یادگیری زبان هلندی را باید یکی از ضرورت‌های خود در مسیر مهاجرتتان به هلند قرار دهید. در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد دوره‌های زبان هلندی  که در هلند برگزار می‌شود مطاله نمودید چنانکه در این‌خصوص ابهامی در ذهن دارید و یا نمی‌توانید دوره مناسبی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید با تیم ما در مؤسسه مهاجرتی زنگنه تماس بگیرید تا با ارائه مشاوره رایگان و حرفه‌ای شما را با صرف کمترین هزینه به هدفتان برسانند.

سؤالات متداول

دلایل مهم یادگیری زبان هلندی در هلند چیست؟

جدا از اینکه با شرکت در یک دوره آموزش زبان در این کشور زیبا می‌توانید خاطرات بسیار خوبی از خود بجای بگذارید، می‌توانید:
زبان هلندی را با بومیان هلندی و در یک محیط غنی از زبان و فرهنگ هلند بیاموزید،
زندگی و تحصیل در خارج از کشور، در یک محیط بین‌المللی را درک خواهید کرد،
رزومه خود را می‌توانید تقویت کنید و نمایه زبان خود را بهبود بخشید

یادگیری هلندی در هلند چقدر طول می‌کشد؟

این سؤال هیچ پاسخ خاصی ندارد، زیرا طول مدت یادگیری زبان هلندی به چند عامل بستگی دارد از جمله: میزان میزان زمانی که برای یادگیری زبان اختصاص می‌دهید، تعداد زبان‌هایی که تاکنون یاد گرفته‌اید. همچنین دانش انگلیسی و آلمانی شما نیز در تغییر مدت زمان یادگیری زبان هلندی تعیین کننده است.

آیا یادگیری زبان هلندی برای زندگی در هلند ضروری است؟

 خیر، اما اگر بخواهید اقامت دائم هلند را بگیرید، باید بتوانید مهارت زبان هلندی خود را در سطح B1 ثابت کنید زیرا این پیش‌فرض وجود دارد که شما با یادگیری زبان هلندی می‌توانید ارتباط قوی‌تری با کشور و فرهنگ آن برقرار کنید. پس نادیده گرفتن زبان به حلقه‌های اجتماعی محدود منجر می‌شود.

آیا یادگیری زبان هلندی برای کار در هلند ضروری است؟

برای آنکه بتوانید در هلند کار کنید، هیچ الزام قانونی برای دانستن هلندی وجود ندارد، مگر آنکه کار شما طوری باشد که نیاز به اقامت دائم هلند داشته باشید. در این صورت، باید در حد B1 زبان هلندی بدانید.

آیا برای اخذ شهروندی هلند صحبت به زبان هلندی ضروری است؟

در صورتی که بخواهید شهروندی هلند را بگیرید، باید در آزمون زبان هلندی و همچنین آزمون ادغام مدنی قبول شوید. سطح زبان مورد نیاز B1 است. در آزمون ادغام مدنی نیز دانش شما در زمینه فرهنگ هلند، از جمله تاریخ و سیاست سنجیده می‌شود.

این مطلب براتون مفید بود؟

0 / 5. تعداد رای: 0

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

ارتباط با ما

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع مهاجرت تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *