موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

هزینه تحصیل در هلند

خانه » بلاگ » هزینه تحصیل در هلند
هزینه تحصیل در هلند

تحصیل در هلند برای دانشجویان بین‌المللی بسته به رشته، دانشگاه، مقطع تحصیلی و یا ملیتی که دارند هزینه‌های متفاوتی در بر دارد. پس هر دانشجو باید هزینه‌های تحصیلش را مستقیماً از دانشگاه خود سؤال کند. مثلاً دانشجویان اتحادیه اروپا/ EEA، سوئیس یا سورینام در مقایسه با دانشجویان بین‌المللی دیگر شهریه پایین‌تری می‌پردازند. هزینه‌ تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی می‌تواند از 6000 تا 15000 یورو در سال باشد. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز بین 8000 تا 20000 یورو در سال باید بابت تحصیل خود هزینه کنند.

 اما در برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها ممکن است این مبلغ کمتر یا بیشتر باشد. در این مقاله به بررسی جنبه‌های مختلف هزینه‌ تحصیل در هلند خواهیم پرداخت. با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا اطلاعات دقیقی در مورد هزینه‌های احتمالی خود حین تحصیل در کشور هلند مطلع شوید. در مؤسسه مهاجرتی زنگنه، ما در کنار تیمی قوی از مشاوران، برآنیم تا به شما کمک کنیم تا با صرف کمترین هزینه به بهترین نحو به هدف خود دست یابید. با ما تماس بگیرید.

هزینه‌های یک دانشجوی بین‌المللی در هلند

شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی باید به بودجه خود توجه داشته باشید زیرا هزینه اقامتگاه‌های مختلف بسته به اینکه خصوصی باشند یا نه، هزینه غذاها، رستوران‌ها، رشته‌های تحصیلی و دانشگاه انتخابی شما، حمل و نقل عمومی، کتاب، لباس، بیمه و غیره می‌تواند هزینه‌های شما را متفاوت کند. اما میانگین هزینه یک دانشجوی بین‌المللی در هلند بین 700 تا 1000 یورو است. هزینه شهریه مدرک لیسانس مبلغی بین 6000 تا 15000 و مدرک کارشناسی ارشد بین 8000 تا 20000 یورو در سال است.

هزینه دانشگاه‌های خصوصی در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی ممکن است بسیار بالاتر باشد. برای برخی از برنامه‌ها شما باید مبلغ 30000 یورو را به دانشگاه پرداخت کنید.

برخی از هزینه‌های متوسط زندگی در سراسر هلند از این قرار است:

  • یک وعده‌غذایی 12 یورو
  • یک فنجان قهوه 3 یورو
  • یک لیوان آبجو 2 یورو
  • یک بلیط سینما 12 یورو
  • اجاره ماهیانه 800 – 1000 یورو
  • حمل‌ونقل ماهانه 88 یورو

درآمد یک دانشجوی بین‌المللی به این نحو خرج می‌شود که حدود یک سوم آن صرف مسکن، یک سوم دیگر صرف غذا و یک سوم باقی‌مانده صرف اوقات فراغت و کتاب و سفر و سایر چیزها می‌شود. بسیاری از مکان‌ها از جمله بارها، رستوران‌ها، موزه‌ها، سینماها و فروشگاه‌ها تخفیفاتی برای دانشجویان درنظر گرفته‌اند که کافیست شما کارت دانشجویی خود را نشان دهید. اما از آنجایی که این تخفیفات را تنها در برخی مکان‌های خاص می‌توانید دریافت کنید، باید پیش از رفتن به هر جا ببرسی کنید که آیا تخفیفی به شما ارائه می‌دهد یا خیر. اما با داشتن کارت دانشجویی بین‌المللی می‌توانید از تخفیفات بیشتری سود ببرید.

هزینه تحصیل در مدارس ابتدایی و متوسطه در هلند 

هزینه آموزش دوره ابتدایی و متوسطه در مدارس دولتی و نیز در دانشگا‌ه‌ها و کالج‌های دولتی برعهده دولت هلند است، به‌همین خاطر می‌توان گفت که تحصیل در هلند تاحدودی رایگان است مگر آنکه بخواهید در مراکزی غیر از مراکز دولتی تحصیل کنید. اما در همان مدارس دولتی نیز والدین داوطلبانه برخی هزینه‌های اضافی را پرداخت می‌کنند.

هزینه‌های مدارس ابتدایی و دبیرستان در هلند

همانطور که گفتیم تحصیل در مدراس ابتدایی و دبیرستان در هلند تا حد زیادی رایگان است، اما با این‌حال در همین مدارس دولتی هم هزینه‌هایی وجود دارد که باید خانواده‌های دانش‌آموزان باید داوطلبانه پرداخت کنند مانند هزینه گشت‌وگذار، سفرهای مدرسه، آموزش‌های ورزشی و کلاس شنا. این کمک‌های داوطلبانه ممکن است در هر مدرسه‌ و بسته به درآمد خانواده دانش‌آموزان متفاوت باشد. این هزینه‌ها می‌تواند از 250 تا 2000 یورو در سال تفاوت داشته باشد. اما سالانه هر خانواده متوسط مبلغی حدود 865 یورو به مدارس دولتی پرداخت می‌کند.

هزینه‌های مدارس بین‌المللی در هلند

مدارس بین المللی یک آموزش خصوصی (privaat- یا privéonderwijs) ارائه می دهند و بنابراین هزینه هایی را دریافت می کنند. هزینه های تحصیل در مدارس بین المللی به موسسه بستگی دارد، با هزینه های سالانه 5000 تا 22000 یورو برای آموزش ابتدایی و از 8000 تا 23000 یورو در سال برای آموزش متوسطه.

هزینه‌های BSO و TSO

Buitenschoolse Opvang – BSO (مراقبت خارج از مدرسه) دانش‌آموزان می‌توانند برخی مراقبت‌ها را قبل و بعد از ساعات مدرسه و نیز در طول روزهای تعطیلی که به مدرسه نمی‌روند دریافت کنند. مدارس خود ارائه‌دهنده BSO نیستند اما به‌طور معمول با یک ارائه‌دهنده مراقبت از کودکان همکاری می‌کنند و والدین نیز باید به‌صورت مستقیم هزینه‌ها را به مرکز BSO پرداخت کنند.

Tussenschoolseopvang – TSO (نظارت زمان ناهار) از نوع از مراقبت در زمان صرف ناهار در مدارس است که برنامه مداومی ندارند به این معنی که دانش‌آموزان می‌توانند در تایم ناهار به خانه برگردند و TSO تنها برای دانش‌آموزانی است که در زمان ناهار در مدرسه می‌مانند.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در هلند

در این بخش از مقاله به بررسی هزینه تحصیل دانشجویان اتحادیه اروپا و نیز دانشجویان بین‌المللی در هلند خواهیم پرداخت.

هزینه تحصیل دانشجویان اتحادیه اروپا / EEA در هلند

دانشجویان اتحادیه اروپا سالانه هزینه‌ای معادل 2530 یورو برای سال تحصیلی 2024-2025 پرداخت می‌کنند. در این موارد دانشجویان واجد شرایط پرداخت این هزینه هستند:

  • این دانشجویان شهروند یکی از کشورهای منطقه اقتصادی اروپا، سوئیس یا سورینام هستند.
  • قبلاً مدرکی همتای این مدرک را از یک دانشگاه هلندی با بودجه دولتی را نگرفته‌اند.

هزینه تحصیل دانشجویان غیر اتحادیه اروپا / EEA در هلند

هزینه تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی بین 9000 تا 20000 یورو و در مقطع کارشناسی ارشد بین 12000 تا 30000 یورو برای دانشجویان بین‌المللی است.

هزینه‌های درخواست برای دانشگاه‌های هلندی

در تعدادی از دانشگاه‌های هلند، دانشجویان بین‌المللی یا دانشجویان هلندی هنگام درخواست برای یک برنامه تحصیلی، هزینه درخواست خود را که بین 75 تا 100 یورو است را باید بپردازند. بسته به دانشگاهی که برای آن درخواست می‌دهید این هزینه‌ها متفاوت است. در برخی از دانشگاه‌ها هزینه رسیدگی به دانشجو بازپرداخت می‌شود.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی هلند

هزینه تحصیل در یک دانشگاه خصوصی در هلند بالاتر از دانشگاه‌های دولتی است یعنی مبلغی حدود 30000 سالانه. تحصیل در رشته‌هایی مانند پزشکی و بازرگانی بسیار گران‌تر خواهد بود.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در هلند

اکثر دانشگاه‌های تحقیقاتی هلند و دانشگاه‌های علوم کاربردی، مراکزی دولتی بوده و هزینه‌های تحصیل در آن‌ها توسط دولت بودجه‌بندی می‌شود. این اقدام دولت برای تسهیل ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای اکثر دانشجویان بوده است.

دانشجویان هلندی در مقطع کارشناسی ارشد، هزینه تحصیل خود را با نرخ قانونی دولت به دانشگاه پرداخت می‌کنند. این مبلغ برای اکثر دوره‌های تمام وقت هزینه ثابتی بوده که مبلغ آن 2530 است. دانشجویان پاره‌وقت، تنها بخشی از این هزینه را پرداخت می‌کنند.

توجه داشته باشید که این هزینه قانونی تنها مشمول اولین مدرک از یک مقطع تحصیلی است به این معنی که اگر قبلاً یک مدرک کارشناسی ارشد گرفته باشید، هزینه برای مدرک کارشناسی ارشد دوم یا مدارک دیگر در همین مقطع رایگان خواهد بود. اما این قانون در مورد مدارک دوم در رشته‌های بهداشت یا آموزش اعمال نمی‌شود.

هزینه‌های کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های هلند براساس ملیت دانشجویان متفاوت درنظر گرفته می‌شود. اگر دانشجو شهروند یکی از کشورهای اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و یا سوئیس باشد، باید هزینه‌های قانونی یکسانی با یک دانشجوی هلندی را پرداخت کند.

هزینه تحصیل دانشجویان بین‌الملی مقطع کارشناسی ارشد بسته به دانشگاه محل تحصیل از 8000 تا 20000 یورو در سال متغیر است.

آیا دانشجویان کارشناسی ارشد در هلند هزینه دیگری بغیر از شهریه می‌پردازند؟

به‌عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد در هلند شما ممکن است هزینه‌های دیگری را داشته باشید. اگرچه هزینه‌های چشمگیری نیست. برای مثال، هزینه درخواست برای کارشناسی ارشد که بین 75 تا 100 یورو است از دانشجویان بین‌المللی دریافت می‌شود.

در صورتی که از طریق کارت بیمه سلامت اروپا (EHIC) حق دریافت مراقبت‌های بهداشتی را دارید و در طول دوران تحصیلتان به کار مشغول نشده‌اید یا اینکه یک دوره کارآموزی باحقوق را گذرانده‌اید، نیازی به هیچ‌ بیمه درمانی اضافی‌ای نخواهید داشت. اما اگر واجدشرایط EHIC نباشید و یا اگر در هلند کار با حقوق انجام می‌دهید، باید یک بیمه‌نامه درمانی از کارفرمای خود دریافت کنید. این بیمه‌نامه می‌تواند بیمه سلامت عمومی هلند و یا یک بیمه‌نامه خصوصی باشد.

هزینه ویزای تحصیلی هلند

هزینه ویزای هلند برای یک بزرگسال 80 یورو و برای خردسالان بین 6 تا 12 سال، مبلغ 40 یورو است. متقاضیانی که از اتحادیه اروپا/ EEAیا استرالیا، کانادا، ژاپن، موناکو، نیوزیلند، کره‌جنوبی، ایالات متحده آمریکا و نیز شهر واتیکان باشند نیازی به تهیه ویزای دانشجویی یا اجازه اقامت نخواهند داشت. اما شهروندان سایر کشورها اگر بخواهند کمتر از 90 روز اقامت داشته باشند، باید ویزای شینگن دریافت کنند. آن دسته از دانشجویانی که می‌خواهند بیش از 90 روز در هلند بمانند باید ویزای ورود و اجازه اقامت برای خود تهیه کنند. مدارکی که هنگام درخواست نیاز است شامل این موارد است:  

  • ریز‌نمرات تحصیلی
  • اطلاعات بیومتریک
  • شناسنامه
  • طرح مطالعه کامل – باید توضیح دهید که چرا به رشته انتخابی خود علاقه دارید و به چه نحو و چرا با مطالعات قبلی شما ارتباط دارد.
  • فرم درخواست تکمیل شده ویزا
  • گواهی تمکن مالی برای کل دوره تحصیل
  • نامه رسمی از دانشگاه منتخب متقاضی در هلند
  • فتوکپی تمام مدارک اصلی
  • بیمه مسافرتی و سلامت
  • تست سل (الزامی برای شهروندان برخی کشورها)
  • دو قطعه عکس
  • پاسپورت معتبر

هزینه زندگی دانشجویان در هلند

هزینه زندگی دانشجویان کارشناسی ارشد در هلند نسبت به سایر کشورها نسبتاً پایین است. هزینه زندگی یک دانشجوی کارشناسی ارشد در هلند بین 1100-800 یورو با احتساب هزینه خوابگاه در هر ماه است. در ادامه به هزینه‌های مختلف زندگی یک دانشجوی کارشناسی ارشد در کشور هلند خواهیم پرداخت:

هزینه‌ غذا

برای دانشجویانی که به تنهایی زندگی می‌کنند هزینه غذا و موادغذایی ماهیانه 150 تا 170 یورو خواهد بود. ارزان‌ترین سوپرمارکت‌های هلند Lidl، Aldi و Albert Heijn هستند. اما اینکه چه مبلغی را صرف خورد و خوراک خود می‌کنید به سبک زندگی شما و هزینه‌های شهری که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد. برای مثال هزینه‌های خزید در شهرهای آمستردام و روتردام بالاتر از شهرهای کوچکتر مانند گرونینگن یا آیندهوون است. هزینه هر وعده‌غذایی در رستوران‌های مقرون به‌صرفه مبلغی حدود 10 تا 20 یورو است.

هزینه‌ی حمل و نقل

متوسط هزینه حمل‌ونقل برای دانشجویان مبلغی بین 35 تا 70 یورو به‌صورت ماهیانه است. اما با اجاره دوچرخه که روزانه حدود 10 یورو به بالا است می‌توانید در هزینه‌های جابجایی خود بسیار صرفه‌جویی کنید. همچنین می‌توانید دوچرخه‌های ارزان دست‌دوم نیز خریداری کنید که گزینه بهتری نسبت به اجاره دوچرخه است.

هزینه‌های دیگر

هزینه کتاب و سایر موارد مطالعه: بین 30 تا 65 یورو در ماه

فعالیت‌های اجتماعی/سرگرمی: 50 تا 60 یورو در ماه

شما می‌توانید با ارائه کارت دانشجویی خود در بسیاری از مکان‌ها همچون بارها، رستوران‌ها و سینماها تخفیف بگیرید.

هزینه اقامتگاه‌های دانشجویی در هلند

اکثر دانشگاه‌های هلند در محوطه دانشگاه خوابگاهی ارائه نمی‌دهند و مسؤلیت اقامت دانشجویان با خودشان است. اما در این میان دانشگاه‌هایی هم هستند که اقامتگاه‌هایی را با قیمت‌های مناسب ارائه می‌دهند. دانشجویان می‌توانند به وبسایت دانشگاه مراجعه کرده و در مورد اقامتگاه‌هایی که خارج از دانشگاه ارائه می‌شود اطلاعات کسب کنند. اجاره اتاف برای یک فرد مجرد ساکن هلند بین 550 تا 600 یورو هزینه دارد. در جدولی که در ادامه آمده هزینه اجاره اتاق را در شهرهای مختلف می‌بینید.

اجاره (یورو در ماه)نام شهر
787آمستردام
684لیدن
685اوترخت
696روتردام
659آیندهوون
700لاهه
635هردنبرگ
673تیلبورگ
692گرونیگن
565اسن

کار دانشجویی در هلند

دانشجویان بین‌المللی در هلند ساعات کاری محدودی دارند و تنها در طول تابستان یعنی از ماه ژوئن تا آگوست  می‌توانند به‌صورت تمام وقت کار کنند اما در طول سال تحصیلی اجازه دارند تنها 16 ساعت در هفته کار کنند.

شما باید از کارفرمای خود بخواهید که از UWV WERKbedrij برای شما مجوز کار بگیرد. شما تنها باید یک کپی از ویزای خود را به همراه نامه‌ای از مؤسسه آموزشی خود مبنی بر اینکه دانشجو هستید، برای آن‌ها ارسال کنید. این روند به‌طور معمول 5 هفته به طول می‌انجامد.

دانشجویان بین‌المللی که مدرک خود را از یکی از دانشگاه‌های هلند دریافت کرده باشند می‌توانند در یک سال تحصیلی در هلند شرکت کنند که به واسطه آن می‌توانند بدون طی کردن تشریفات رایج و بدون نیاز به مجوز کار استخدام شوند یا دوره کارآموزی ببینند.

به بیمه مراقبت‌‌های بهداشتی عمومی هلند بیمه‌ مراقبت‌های اساسی می‌گویند. تمام افرادی که مقیم هلند هستند یا در آنجا کارمند هستند باید خود را تحت بیمه مراقبت‌های بهداشتی عمومی قرار دهند.

شما باید مبلغی را پیش از آنکه مالیات از درآمد شما کسر شود به تأمین اجتمای بدهید. بیمه تأمین اجتماعی دربردارنده برنامه‌هایی است برای کمک به معلولان و افراد بیکار. زمانی که حادثه‌ای نامطلوب برای شما اتفاق می‌افتد تحت پوشش این بیمه هزینه‌های شما پرداخت می‌‌شود که این مبلغ یک سوم درآمد شما را تشکیل می‌دهد.

علاوه‌بر این، باید بر روی کل درآمد خالص شما که در طول یک سال از دولت هلند دریافت می‌کنید پرداخت شود. درصورتی که به‌صورت پاره‌وقت کار می‌کنید یا بورسیه دارید، درآمد شما پس از کسر این وجه ممکن است کمتر از زمانی باشد که از بورسیه تحصیلی استفاده کرده‌اید. برخی از بورسیه‌ها دربردارنده مالیات نیستند.کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا این شرایط مالیاتی را دارند.

سخن پایانی

از آنجایی که دانشگاه‌های مطرح زیادی با رتبه جهانی در هلند وجود دارند، این کشور به مقصدی محبوب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده است. تحصیل در دانشگاه‌های هلند بسیار مقرون به‌صرفه بوده و اکثر دوره‌ها به زبان انگلیسی در دانشگاه‌‌های هلند ارائه می‌شود. اما باید علاوه به شهریه دانشگاه سایر هزینه‌ها از جمله هزینه‌های زندگی هلند را در نظر بگیرید تا بتوانید برنامه‌ریزی درست و دقیقی برای بودجه خود انجام دهید. همانطور که دیدید در این مقاله انواع هزینه‌هایی را که یک دانشجو در هلند می‌پردازد بررسی کردیم.

درصورتی که در خصوص هزینه تحصیل در هلند ابهامات دیگری در ذهن داشتید با تیم ما در مؤسسه مهاجرتی زنگنه تماس بگیرید. مؤسسه زنگنه با داشتن سال‌ها تجربه موفق در زمینه مهاجرت، به میلیون‌ها نفر کمک کرده است تا با صرف کمترین هزینه و انرژی به بهترین نحو مهاجرت خود را با اهداف مختلف به انجام برسانند. درنگ نکنید و با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

 هزینه تحصیل در هلند در سال 2024 چقدر است؟

هزینه تحصیل در هلند در سال 2024 عمدتاً شامل دو هزینه است:
هزینه‌های قانونی: 2530 یورو در سال
شهریه: 6000 تا 20000 یورو در سال

آیا می‌توان در هزینه تحصیل در هلند صرفه‌جویی کرد؟

بله، دانشجویان می‌توانند در حین تحصیل در هلند از طریق بورسیه تحصیلی، انجام کار پاره وقت و یا تخفیف دانشجویی در هزینه خود صرفه‌جویی کنند.

هزینه‌های اضافی را که برای تحصیل در هلند باید در نظر گرفت چه چیزهایی است؟

هر دانشجو باید به‌غیر از هزینه تحصیل در هلند، هزینه‌های دیگری را نیز درنظر داشته باشد، از جمله:
هزینه درخواست ویزا
بیمه سلامت
کتاب و مواد آموزشی
هزینه‌های سفر

هزینه‌های درخواست دانشگاه در هلند چقدر است؟

هزینه درخواست برای دانشگاه‌های هلند معمولا بین 75 تا 100 یورو است.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در هلند چقدر است؟

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی می‌تواند بین 9000 تا 20000 یورو باشد.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در هلند چقدر است؟

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بین 12000 تا 30000 یورو است.

هزینه‌های درخواست ویزای دانشجویی هلند چقدر است؟

هزینه درخواست ویزای دانشجویی برای تحصیل در هلند تقریباً ۲۱۰ یورو است.

هزینه زندگی در هلند چقدر است؟

میانگین هزینه‌های زندگی ماهانه از 800 یورو تا 1100 یورو متغیر است.

این مطلب براتون مفید بود؟

0 / 5. تعداد رای: 0

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

ارتباط با ما

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع مهاجرت تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *