موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

کارت شانس آلمان (مدارک و زمان اجرایی شدن)

خانه » بلاگ » کارت شانس آلمان (مدارک و زمان اجرایی شدن)
کارت شانس آلمان (مدارک و زمان اجرایی شدن)

کمبود نیروی کار در آلمان و افزایش جمعیت سالخورده، این کشور را به دنبال تغییر قوانین مهاجرت برای جذب کارکنان خارجی سوق داده است. تاکنون، متقاضیان کشورهای غیر اتحادیه اروپا برای کار در آلمان باید یک قرارداد کار دائمی ارائه می‌دادند یا به عنوان نیروی کار ماهر شناخته می‌شدند. برای همین، رویه‌های پیچیده مهاجرت به آلمان مانع از مهاجرت کارکنان بین المللی واجد شرایط شده بود. کارت شانس آلمان (Chancenkarte) برای تغییر این مسئله طراحی شده است. متقاضیان کشورهای غیر اتحادیه اروپا از طریق کارت شانس این کشور، اقامت 12 ماهه آلمان را خواهند داشت تا در این مدت به دنبال کار باشند. برنامه کارت شانس آلمان از اول ژوئن 2024 در دسترس و قابل اجرا است.

در این مقاله از موسسه مهاجرتی زنگنه، صفر تا صد شرایط دریافت کارت شانس آلمان و مزایای بیشمار آن را بررسی کرده‌ایم. پس با ما همراه باشید.

کارت شانس آلمان چیست؟

کارت شانس آلمان (Chancenkarte) نوع جدیدی از ویزای آلمان است که تحت قانون مهاجرت کارکنان ماهر آلمان برای جذب کارکنان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا (EU) در نظر گرفته شده است. این ویزا به شهروندان غیر اتحادیه اروپا مجوز ورود و زندگی در آلمان را می‌دهد تا در مدت یک سال به دنبال فرصت‌های شغلی در حوزه تخصصی خود باشند و تا زمانی که شغلی تمام وقت در زمینه تخصصی خود پیدا کنند، می‌توانند در هر شغلی به صورت پاره وقت کار کنند.

به عبارتی دیگر، این کارت مسیری را برای متخصصان ماهر ارائه می‌دهد تا گزینه‌های شغلی در یکی از بزرگترین اقتصادهای اروپا را بررسی کنند و برخلاف سایر گزینه‌ها و ویزاهای مجوز کار در آلمان، کارت شانس به عنوان یک فرصت منحصر به فرد برای اتباع خارجی ماهر برای ورود به آلمان و ارتباط با کارفرمایان احتمالی در این کشور، بدون نیاز به داشتن جاب آفر، عمل می‌کند.

کارت شانس معیارهای مختلفی را که کارکنان ماهر باید رعایت کنند، از جمله یک سیستم مبتنی بر امتیاز را تعیین کرده است. کسانی که شرایط لازم را دارند و امتیاز کافی را جمع کنند، می‌توانند از طریق Chancenkarte برای ورود به آلمان و جستجوی فرصت‌های شغلی استفاده کنند. پس از یافتن شغل مناسب، متقاضیان می‌توانند مجوز اقامت دریافت کنند.

هدف طرح کارت شانس آلمان چیست؟

آلمان دارای یکی از بزرگترین اقتصادهای اتحادیه اروپا است. با این حال، این کشور به دلیل پیری جمعیت با کمبودهای زیادی در نیروی کار مواجه شده است. مطالعات اخیر نشان داده است که بیش از 1.7 میلیون فرصت شغلی در سراسر کشور آلمان وجود دارد. به منظور کمک به کاهش این مشکل، این کشور سیستم Chancenkarte را معرفی کرد تا شهروندان واجد شرایط غیر اتحادیه اروپا بتوانند برای کار به آلمان بیایند. به طور کلی هدف برنامه کارت شانس کشور آلمان شامل موارد زیر می‌شود:

  • استخدام نیروهای ماهر (یعنی افرادی که دارای گواهی پایان تحصیلی و همچنین مدرک حرفه‌ای یا دانشگاهی هستند)، نه افراد غیر ماهر.
  • جذب متخصصان از خارج از اتحادیه اروپا
  • ارائه چشم انداز زندگی بهتر در آلمان به افراد واجد شرایط
  • تعیین معیارهای شفاف و در نتیجه یکسان برای مهاجرت (به عنوان مثال، داشتن مهارت‌های زبانی خاص و مدارک تحصیلی)
  • پروسه درخواست و الزامات آسان‌تر برای جذب بیشتر متقاضیان
  • تامین نیازهای بازار کار آلمان

شرایط لازم برای دریافت کارت شانس آلمان

شرایط دریافت کارت شانس در آلمان با توجه به دو گزینه زیر تعیین می‌شود:

  • مسیر متخصصان ماهر: شما باید مدرک حرفه‌ای یا آکادمیک خارجی داشته باشید که به طور کامل در آلمان به رسمیت شناخته شده باشد. دوره مدرک یا برنامه آموزش حرفه‌ای شما باید حداقل دو ساله باشد. در این صورت، نیازی به جمع آوری امتیاز و ارائه مدرک زبان ندارید.
  • مسیر مبتنی بر امتیاز: در صورتی است که دارای مدرک تحصیلی یا حرفه‌ای هستید که هنوز به طور کامل در آلمان به رسمیت شناخته نشده است. دوره مدرک یا برنامه آموزش حرفه‌ای شما باید حداقل دو ساله باشد و در یک موسسه معتبر در کشور شما تکمیل شده باشید. همچنین باید ثابت کنید که به زبان آلمانی حداقل در سطح A1 یا به زبان انگلیسی در سطح B2 مسلط هستید. علاوه بر این، شما باید حداقل شش امتیاز را در هشت دسته مختلف جمع آوری کنید.

توجه داشته باشید که اثبات تمکن مالی برای هزینه‌های زندگی در آلمان برای هر دو مسیر دریافت کارت شانس در آلمان ضروری است. همچنین اتباع غیر اتحادیه اروپا که می‌توانند ثابت کنند که مدارک خارجی آنها کاملا معادل مدارک آلمانی است، در این مورد، “کارکنان ماهر” در نظر گرفته می‌شوند و می‌توانند طبق بند 18 بند 3 قانون اقامت برای دریافت ویزای نیروی کار ماهر (Skilled Worker Visa) نیز درخواست دهند.

نحوه امتیازدهی برای دریافت کارت شانس آلمان

همانطور که گفتیم اگر تحصیلات شما هنوز در آلمان به رسمیت شناخته نشده است، یک سیستم به اصطلاح امتیازدهی برای شما در نظر گرفته می‌شود. در این سیستم برای گرفتن کارت شانس باید 6 امتیاز کسب کنید. سیستم امتیازات کارت شانس فهرست معیارهایی است که تعیین می‌کند آیا می‌توانید به عنوان شهروند غیر اتحادیه اروپا برای کار به آلمان مهاجرت کنید یا خیر.

معیارهای لازم در جدول زیر را بررسی کرده و امتیازهای اعطا شده برای آنها را متناسب با شرایط خود جمع کنید:

امتیازتوضیحات
4شما قبلا برای به رسمیت شناختن مدرک خارجی خود درخواست داده‌اید و معادل بخشی از آن توسط مقامات آلمانی تأیید شده است.
3شما به زبان آلمانی در سطح B2 یا بالاتر مسلط هستید یا شما در 7 سال گذشته 5 سال تجربه حرفه‌ای دارید.
2زیر 35 سال سن دارید یا به زبان آلمانی در سطح B1 مسلط هستید و یا در 5 سال گذشته 2 سال تجربه حرفه‌ای دارید.
1بین 36 تا 40 سال سن دارید، یا می‌توانید ثابت کنید که در 5 سال گذشته به طور قانونی و برای مدت حداقل 6 ماه بدون وقفه در آلمان اقامت داشته‌اید (به استثنای اقامت‌های مرتبط با گردشگری)، یا به زبان آلمانی در سطح A2 مسلط هستید، یا به زبان انگلیسی در سطح C1 مسلط هستید، یا همسر شما شرایط لازم برای دریافت کارت شانس را دارد و یا مهارت‌های واجد شرایط شما متعلق به یک حرفه مورد تقاضا در آلمان است.

نحوه امتیازدهی به صورت تفکیک شده نیز به صورت زیر است:

  • مدارک تحصیلی و کاری:

4 امتیاز: دیپلم‌ها و مدارک تحصیلی که توسط آلمان به رسمیت شناخته شده است.

3 امتیاز: 5 سال سابقه کار در 7 سال گذشته در زمینه تخصصی شما

2 امتیاز: 2 سال سابقه کار در 5 سال گذشته در زمینه تخصصی شما

اگر در یکی از مشاغل مورد تقاضای آلمان مدرک آموزش حرفه‌ای داشته باشید، که شامل آموزش، پرستاری و سایر مشاغل بهداشتی، صنایع دستی، حرفه‌های ساختمانی، مهندسی فلز و مکانیک و فناوری اطلاعات می‌شود، 1 امتیاز جایزه تعلق می‌گیرد.

  • دانش زبان:

3 امتیاز: زبان آلمانی سطح B2 و بالاتر.

2 امتیاز: سطح B1 آلمانی.

1 امتیاز: زبان آلمانی سطح A1 – A2.

1 امتیاز جایزه: سطح زبان انگلیسی C1 و بالاتر

  • سن:

2 امتیاز: زیر 35 سال.

1 امتیاز: بین 36 تا 40 سال.

  • اقامت قبلی در آلمان:

1 امتیاز: داشتن اقامت قبلی در آلمان به مدت حداقل 6 ماه در 5 سال گذشته

  • همسر:

1 امتیاز: در صورتی که قصد دارید به همراه همسر خود که واجد شرایط است و قصد درخواست برای کارت شانس را دارد به آلمان مهاجرت کنید.

بنابراین، اگر دانش کافی از زبان آلمانی یا انگلیسی دارید و همچنین دارای حداقل سطح تحصیلات، اعم از تحصیلات حرفه‌ای یا عالی هستید، می‌توانید 6 امتیاز لازم را کسب کنید و تا زمانی که دارای 6 امتیاز یا بیشتر باشید، می‌توانید برای Chancenkarte درخواست دهید.

در اینجا با یک مثال نحوه امتیازدهی را برایتان شفاف سازی کرده‌ایم:

فرض کنید شخصی 7 سال است که به عنوان برقکار در ایران مشغول به کار است، بنابراین 3 امتیاز را از طریق تجربه کاری خود دریافت می‌کند. اما متأسفانه این فرد فقط در سطح A2 به زبان آلمانی مسلط است، بنابراین برای دانش زبان آلمانی یک امتیاز دریافت می‌کند. اما فرض کنید زبان انگلیسی او بسیار خوب است و می‌تواند مدرکی را در سطح C1 نشان دهد، سپس 1 امتیاز دیگر برای دانش زبان انگلیسی دریافت می‌کند. سن این شخص نیز 34 سال است و 2 امتیاز مربوط به سن را دریافت می‌کند. در مجموع فردی با این شرایط، 7 امتیاز کسب کرده است.

نکاتی برای به حداکثر رساندن امتیاز کارت شانس آلمان

با استفاده از استراتژی‌های زیر هنگام برنامه ریزی و تهیه مدارک درخواستی خود می‌توانید شانس خود را برای کسب امتیاز لازم و در نتیجه کسب کارت شانس آلمان افزایش دهید:

  • بهبود مهارت های دانش زبان آلمانی خود: اگر قبلا این کار را نکرده‌اید، در دوره‌های زبان سرمایه گذاری کنید تا مهارت‌های زبان آلمانی خود را حداقل تا سطح B2 ارتقا دهید.
  • مستند کردن تجربه حرفه ای خود: مطمئن شوید که تمام مدارک لازم برای اثبات تجربه کاری خود را دارید.
  • به رسمیت شناختن مدارک خود در آلمان: بررسی کنید که آیا مدارک تحصیلی شما می‌تواند در آلمان به رسمیت شناخته شود و در صورت لزوم اقدامات لازم را برای دستیابی به آن انجام دهید.
  • کسب اطلاعات در مورد مشاغل مورد تقاضا در آلمان: مدرک تحصیلی در یک شغل مورد تقاضا در آلمان می‌تواند امتیاز بیشتری برای شما به همراه داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای درخواست کارت شانس آلمان

شما باید در زمان درخواست برای کارت شانس، مدارک ضروری و پشتیبانی ارائه دهید تا افسر ویزا را متقاعد کند که شرایط ویزا را برآورده کرده‌اید.

اسناد و مدارک ضروری عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر (بررسی کنید که اعتبار آن بیشتر از انقضای ویزا باشد)
  • یک عکس پاسپورتی
  • فرم درخواست ویزا برای کارت شانس
  • مدرک دانشگاهی معتبر
  • مدرک صلاحیت حرفه‌ای با آموزش حرفه‌ای حداقل 2 ساله
  • مدرک زبان انگلیسی در سطح B2 یا زبان آلمانی در سطح A1
  • مدرکی دال بر تمکن مالی (شما باید توانایی حمایت مالی از خود در مدت زمانی که می‌خواهید در آلمان به دنبال کار بگردید، را داشته باشید)

تمکن مالی را می‌توانید از طریق یک حساب بانکی بلوکه شده با حداقل 1،027 یورو خالص در ماه نشان دهید. شما همچنین می‌توانید تمکن مالی خود را با داشتن حامی مالی در آلمان (verpflichtungserklärung) ثابت کنید. به این معنی که یک فرد در آلمان می‌تواند هزینه زندگی شما را متحمل شود. در این صورت، آن شخص باید به طور تمام وقت کار کند و به اندازه کافی درآمد کسب کند تا حامی مالی شما باشد. همچنین اگر یک پیشنهاد شغلی پاره وقت (20 ساعت در هفته) از کارفرمای آلمانی داشته باشید، نیازی به اثبات تمکن مالی از طریق حساب بلوکه را ندارید. در ادامه شرایط ارائه تمکن مالی را با جزئیات بیشتر بررسی کرده‌ایم.

مدارک امتیازدهی (کسب امتیاز 6 اجباری است) عبارتند از:

  • مدارک همسر در صورت درخواست با شما
  • اگر می خواهید 1 امتیاز اضافی بگیرید (البته اجباری نیست) مدرک اقامت قبلی خود در آلمان برای حداقل شش ماه. لطفا توجه داشته باشید که اقامت توریستی پذیرفته نمی‌باشد.
  • مدرک 2 یا 5 سال سابقه کاری (می‌تواند به صورت نامه تاییدیه تجربه کاری از کارفرمای فعلی یا قبلی شما باشد)
  • مدرک مهارت زبان آلمانی در سطح A2 تا B2 یا زبان انگلیسی در سطح C1 (فقط برای امتیاز اضافی)
  • مدرک گزارش آموزش حرفه‌ای از ZAB آلمان؛ یا
  • گواهی مدرک تحصیلی دانشگاهی

آزمون های زبان قابل قبول برای کارت شانس آلمان

مهارت زبان شما باید از طریق مدارک قابل قبولی که توسط ارگان‌های اعطا کننده مربوطه صادر می‌شود، اثبات شود. آزمون‌های قابل قبول زبان‌ انگلیسی و آلمانی، به صورت زیر هستند:

  • زبان انگلیسی

اگر مدرک زبان آلمانی ندارید باید نشان دهید که به زبان انگلیسی مسلط هستید. در این صورت باید تسلط خود را در سطح B2  ثابت کنید. اگر می‌خواهید برای دانش زبان انگلیسی امتیاز بیشتری کسب کنید، می‌توانید امتیاز در سطح C1 کسب کنید. آزمون‌های قابل قبول زبان انگلیسی عبارتند از:

  • آیلتس
    • تافل
    • گواهی زبان انگلیسی کمبریج
  • زبان آلمانی

اگر دارای مدرک زبان انگلیسی در سطح B2 نیستید، باید به عنوان یک شرط اساسی تسلط و مهارت زبان آلمانی در سطح A1 را نشان دهید. با این حال، شما همچنین می‌توانید برای نمرات بالاتر در آزمون‌های زبان آلمانی، امتیاز اضافی دریافت کنید. برای سطح A2 یک امتیاز، سطحB1 ، 2 امتیاز و برای سطح B2، 3 امتیاز. آزمون‌های قابل قبول زبان آلمانی عبارتند از:

  • Goethe Certificate
  • TestDaf
  • GER

تمکن مالی کارت شانس آلمان

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، اولین و مهمترین شرط برای کسانی که بلافاصله واجد شرایط دریافت کارت شانس هستند، در هر دو حالتی که بررسی کردیم (مسیر متخصصان ماهر و مسیر مبتنی بر امتیاز)، تمکن مالی برای اقامت 1 ساله در آلمان است.

برای اینکه تمکن مالی خود را ثابت کنید 3 روش زیر وجود دارد:

  1. منابع مالی:

برای کل یک سال باید مبلغ 12،324 یورو داشته باشید. این مبلغ برای سال 2024 معتبر است و ممکن است در سال‌های بعد کمی بیشتر شود. شما این مبلغ را به آلمان منتقل می‌کنید و در آنجا یک حساب به اصطلاح بلوکه یا Sperrkonto به آلمانی باز می‌کنید. این حساب بلوکه ویژه یک محدودیت مهم دارد: نمی‌توانید کل مبلغ را یکجا برداشت یا خرج کنید. هر ماه اجازه دارید 1/12 از کل مبلغ را از این حساب خرج کنید. به این ترتیب، تضمین می‌شود که هر ماه حداقل مبلغی را برای حمایت از زندگی خود در آلمان دارید.

  • حمایت مالی از طرف دوستان یا اقوام در آلمان:

می‌توانید از دوستان یا اقوام خود در آلمان بخواهید که به اصطلاح یک بیانیه تعهد مالی (Verpflichtungserklärung) در آلمان ارائه کنند. در این اظهارنامه، آشنایان شما تضمین می‌کنند که از شما در آلمان حمایت مالی کرده و تمامی هزینه‌های زندگی شما در آلمان را تامین می‌کنند. این مدرک را می‌توان در اداره محلی (Ausländerbehörde) محل زندگی آنها تهیه کرد. هزینه دریافت آن حدود 25 یورو است. آنها این مدرک را به صورت اصلی دریافت می‌کنند و باید آن را از طریق پست معمولی برای شما در کشورتان ارسال کنند. این مدرک به صورت اصل مورد نیاز است و می‌توان آن را هنگام درخواست ویزا به عنوان مدرک تمکن مالی ارائه داد.

  • قرارداد کاری:

این روش برای کسانی که نه اقوام یا دوستانی در آلمان دارند و نه 12،324 یورو برای حمایت از یک سال زندگی در آلمان، بسیار مناسب است. همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد با کارت شانس تا 20 ساعت در هفته حق انجام کار پاره وقت را دارید. این بدان معناست که شما می‌توانید هر شغل پاره وقت مناسب خود را پیدا کنید و لزوما نباید شغلی با صلاحیت بالا باشد، مثلا می‌توانید به عنوان پیشخدمت در یک کافه یا رستوران کار کنید و قرارداد کاری خود را به کنسولگری یا سفارت آلمان بیاورید و نشان دهید که می‌توانید برای یک سال از خود حمایت مالی کنید. این قرارداد کاری به عنوان مدرکی برای اثبات هزینه‌های زندگی شما در آلمان خواهد بود.

در حال حاضر، حداقل سطح معیشت در آلمان برای سال 2024، 1،027 یورو در ماه است. بنابراین شما نیاز به قرارداد کاری دارید که حداقل این مبلغ را در ماه در اختیار شما قرار دهد و برای دریافت کارت شانس کافی باشد.

در نظر داشته باشید که دریافت قرارداد کاری در حالی که هنوز در آلمان نیستید، حتی به عنوان پیشخدمت، کار ساده‌ای نیست. اما دولت آلمان قول داده است که پورتالی راه اندازی کند که در آن شرکت‌ها بتوانند موقعیت‌های شغلی را برای مهاجران ارسال کنند و به کسانی که خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند کمک کند تا کار پاره وقت در آلمان پیدا کنند.

نحوه درخواست کارت شانس آلمان

به طور معمول می‌توانید برای دریافت کارت شانس آلمان از طریق سفارت آلمان یا کنسولگری آلمان در کشور خود اقدام کنید. برای انجام این کار، باید فرم درخواست مورد نظر را تکمیل کنید و یک پاسپورت معتبر داشته باشید و مدارک مورد نیاز دیگر مانند تجربه کاری، مدرک زبان، و همچنین تمکن مالی خود را در صورت لزوم به همراه داشته باشید. مقام مسئول بررسی می‌کند که شما تا چه حد معیارهای لازم را بر اساس سیستم امتیازدهی برآورده کرده‌اید.

به طور کلی، راهنمای گام به گام برای ارسال درخواست کارت شانس شامل مراحل زیر می‌شود:

  • آماده سازی مدارک: تمام مدارک لازم برای درخواست را جمع آوری کنید. این مدارک شامل پاسپورت معتبر، عکس پاسپورتی، بیومتریک اخیر، مدرک تحصیلی، مدرک سابقه کار، مدرک مهارت زبان و مدرک تمکن مالی می‌شود.
  • درخواست آنلاین یا حضوری در نمایندگی دیپلماتیک در خارج از کشور: به وب سایت رسمی اداره مهاجرت آلمان مراجعه کرده و فرم آنلاین Chancenkarte را تکمیل کنید. شما همچنین می‌توانید برای Chancenkarte در سفارت آلمان در کشور خود درخواست دهید.
  • ارسال فرم درخواست و مدارک: فرم درخواست و مدارک مورد نیاز را به نمایندگی آلمان مربوطه در خارج از کشور یا سفارت آلمان ارسال کنید و در صورت نیاز هزینه درخواست را پرداخت کنید. (هزینه درخواست ویزا برای کارت شانس 75 یورو است)
  • بررسی درخواست: پس از ارسال، درخواست شما بررسی خواهد شد. سپس تاییدیه دریافت و در صورت لزوم درخواستی برای ارائه اطلاعات اضافی دریافت خواهید کرد.
  • نتیجه نهایی: به محض رسیدگی به درخواست شما، نتیجه نهایی به اطلاع شما خواهد رسید. اگر تصمیم مثبت باشد، کارت شانس خود را دریافت خواهید کرد.

پس از دریافت کارت شانس آلمان، می‌توانید شروع به جستجوی کار در آلمان کنید. کارت شانس در آلمان به شما این امکان را می‌دهد که برای هر کارفرمای آلمانی بدون نیاز به دریافت مجوزهای اضافی کار کنید.

مدت زمان رسیدگی به درخواست کارت شانس آلمان

از زمانی که درخواست خود را ثبت می‌کنید تا زمانی که از طریق کارت شانس به شما اجازه اقامت در آلمان داده شود، ممکن است چندین هفته یا چندین ماه طول بکشد. مقامات آلمانی متعهد می شوند که درخواست‌ها را در اسرع وقت بررسی کنند. به طور معمول، کل فرآیند از ارسال تا نتیجه نهایی بین 3 تا 6 ماه طول می‌کشد. پس از دریافت کارت شانس، باید سریعا اقدامات بعدی را جهت مهاجرت و اشتغال در آلمان انجام دهید.

در نظر داشته باشید که مدت زمان دقیق رسیدگی ممکن است بسته به هر پرونده متفاوت باشد، به خصوص اگر اسناد و مدارک اضافی درخواست شود یا ممیزی‌های خارجی مورد نیاز باشد.

اعتبار کارت شانس آلمان

کارت شانس آلمان در ابتدا یک سال اعتبار دارد. کسانی که در این مدت شغلی پیدا نکنند ممکن است ملزم به ترک آلمان شوند. در صورت داشتن قرارداد کاری یا پیشنهاد کاری می‌توانید آن را برای 2 سال تمدید کنید. اما تمدید اعتبار کارت شانس ممکن است نسبتا سخت باشد. در عوض، می‌توانید وضعیت اقامتی خود را به نوع دیگری (برای مثال، ویزای کارکنان ماهر) تغییر دهید. برای این کار باید از طریق دفتر خارجی محلی (Ausländerbehörde) درخواست دهید. همچنین، در صورتی که یک بار از کارت شانس آلمان استفاده کنید، می‌توانید مجدداً (پس از حداقل یک سال استراحت) درخواست دهید.

مشاغل مورد تقاضا برای دریافت کارت شانس آلمان

بازار کار آلمان در صنایع و بخش‌های مختلف شغلی مورد تقاضا، پر رونق است. با کارت شانس این کشور، می‌توانید برای مشاغل مورد تقاضایی که در جدول زیر دسته‌بندی کرده‌ایم، درخواست کار دهید:

کد SOCعنوان شغلیعنوان شغلی به انگلیسیصنعت مربوطه
1321مدیران تولیدManufacturing Managers    مدیریت تولید، معدن، ساخت و ساز و توزیع
1322مدیران معدنMining Managers
1323مدیران ساخت و سازConstruction Managers
1324توزیع کننده تامین و سایر مدیران مرتبطSupply distributing and other related managers
1330مدیران خدمات فناوریTechnology service ManagersICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات)
1341مدیران خدمات مراقبت از کودکانChildcare Services Managers          خدمات حرفه‌ای
1342مدیران خدمات بهداشتی و درمانیHealth Services managers
1343مدیران خدمات مراقبت از سالمندانAged Care Services Managers
1344مدیران رفاه اجتماعیSocial Welfare Managers
1345مدیران آموزش و پرورشEducation Managers
1346مدیران شعب خدمات مالی و بیمهFinancial and Insurance services branch managers
1349مدیران خدمات حرفه‌ایProfessional services managers
2111فیزیکدانان و ستاره شناسانPhysicists and astronomers                            متخصصان علوم و مهندسی
2112هواشناسانMeteorologists
2113شیمیدان‌هاChemists
2114زمین شناسان و ژئوفیزیکدانانGeologists and geophysicists
2120ریاضیدانان، آکچوئرها و آماردانانMathematicians, actuaries, and statisticians
2131زیست شناسان، گیاه شناسان، جانورشناسان و متخصصان مرتبطBiologists, botanists, zoologists and related professionals
2132مشاوران کشاورزی، جنگلداری و شیلاتFarming, forestry and fisheries advisers
2133متخصصان حفاظت از محیط زیستEnvironmental protection professionals
2141مهندسین صنایع و تولیدIndustrial and production engineers
2142مهندسان عمرانCivil engineers
2143مهندسان محیط زیستEnvironmental engineers
2144مهندسان مکانیکMechanical engineers
2145مهندسان شیمیChemical engineers
2146مهندسان معدن، متالوژیست ها و متخصصان مرتبطMining engineers, metallurgists and related professionals
2149متخصصان مهندسیEngineering professionals
2151مهندسان برقElectrical engineers
2152مهندسان الکترونیکElectronics engineers
2153مهندسان مخابراتTelecommunications engineers
2161معماران ساختمانBuilding architects
2162معماران منظرLandscape architects
2163طراحان محصولات و پوشاکProduct and garment designers
2164برنامه ریزان شهری و ترافیکیTown and traffic planners
2165نقشه بردارانCartographers and surveyors
2166طراحان گرافیک چند رسانه ایGraphic multimedia designers
2211پزشک عمومیGeneral medical practitioner  خدمات درمانی
2212پزشک متخصصSpecialist medical practitioner
2221متخصصان پرستاریNursing professionals  خدمات پرستاری و مامایی
2222متخصصان ماماییMidwifery professionals
2250دامپزشکانVeterinariansخدمات دامپزشکی
2261دندانپزشکانDentists          خدمات بهداشتی و درمانی
2262داروسازانPharmacists
2263کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ایEnvironmental and occupational health and hygiene professional
2264فیزیوتراپیست هاPhysiotherapists
2265متخصصان رژیم و تغذیهDieticians and nutritionists
2266شنوایی شناس و گفتاردرمانگرAudiologists and speech therapists
2267اپتومتریست ها و بینایی شناسانOptometrists and ophthalmic opticians
2269متخصصان سلامتHealth professionals
2310اساتید دانشگاه و آموزش عالیUniversity and higher education teachers                خدمات آموزشی
2320معلمان آموزش حرفه‌ایVocational education teachers
2330معلمان آموزش متوسطهSecondary education teachers
2341معلمان دبستانPrimary school  teachers
2342معلمان مهدکودکEarly childhood teachers
2351متخصصان متدهای آموزشیEducation method specialists
2352معلمان دانش آموزان دارای معلولیتSpecial needs teachers
2353سایر معلمان زبانOther language teachers
2354سایر اساتید موسیقیOther music teachers
2355سایر معلمان هنرOther arts teachers
2356مربیان فناوری اطلاعاتInformation technology trainers
2359آموزش حرفه‌ایTeaching professionals
2511تحلیلگران سیستمSystem analysts          نرم افزار و تکنولوژی
2512توسعه دهندگان نرم افزارSoftware developers
2513توسعه دهندگان وب و چند رسانه ایWeb and multimedia developers
2514برنامه نویسان برنامه های کاربردیApplications programmers
2519توسعه دهندگان و تحلیلگران نرم افزار و برنامه های کاربردیSoftware and applications developers and analysts
2521طراحان و مدیران پایگاه دادهDatabase designers and administrators
2522مدیران سیستم‌هاSystems administrators
2523متخصصان شبکه های کامپیوتریComputer network professionals
2529متخصصین پایگاه داده و شبکهDatabase and network professionals

تفاوت کارت شانس با ویزای جستجوی کار آلمان

کارت شانس آلمان و ویزای جستجوی کار دو نوع مختلف ویزا در آلمان هستند که تفاوت‌های اصلی بین آنها عبارتند از:

  • هدف هر ویزا: کارت شانس برای جذب کارکنان ماهر از کشورهای غیر اتحادیه اروپا به آلمان طراحی شده است، در حالی که ویزای جستجوی کار بر جستجوی فرصت‌های شغلی در آلمان متمرکز است.
  • معیارهای واجد شرایط بودن: معیارهای واجد شرایط بودن برای کارت شانس در آلمان بر اساس یک سیستم امتیازدهی است، در حالی که معیارهای واجد شرایط بودن برای ویزای جستجوی کار بر اساس صلاحیت‌ها و تجربه کاری است.
  • مدت اقامت: کارت شانس به متقاضیان واجد شرایط این اجازه را می‎دهد که تا حداکثر یک سال در آلمان بمانند، در حالی که ویزای جستجوی کار فقط برای 6 ماه معتبر است.
  • فرصت های کاری: کارت شانس به دارندگان اجازه می‌دهد تا برای کارفرمای آلمانی خود بدون نیاز به مجوزهای اضافی کار کنند، در حالی که ویزای جستجوی کار به دارندگان اجازه کار در آلمان را نمی‌دهد.

تفاوت کارت شانس با بلو کارت اروپا

کارت شانس و بلو کارت (کارت آبی) دو نوع مختلف ویزا در آلمان هستند. بلو کارت یک مجوز کار و اقامت است که برای افراد بسیار ماهر صادر می‌شود و به آنها اجازه می‌دهد در مشاغلی که کمبود نیروی کار وجود دارد، کار کنند. از سوی دیگر، کارت شانس برای جذب کارکنان ماهر از کشورهای غیر اتحادیه اروپا به آلمان طراحی شده است. به طور کلی تفاوت کارت شانس آلمان با بلو کارت به شرح زیر است:

  • معیارهای واجد شرایط بودن: معیارهای لازم برای دریافت کارت آبی سختگیرانه‌تر از کارت شانس هستند. کارت آبی به مدرک دانشگاهی یا مدرک فنی حرفه‌ای و یک پیشنهاد شغلی با حداقل آستانه حقوق 56،800 یورو در سال (از سال 2021) نیاز دارد. از طرف دیگر، کارت شانس در آلمان به مدرک دانشگاهی یا مدرک فنی حرفه‌ای، حداقل سه سال تجربه حرفه‌ای مرتبط و حداقل شش امتیاز بر اساس یک سیستم امتیازدهی نیاز دارد.
  • مدت اقامت: بلو کارت یا کارت آبی به دارنده آن اجازه می‌دهد تا حداکثر 4 سال در آلمان کار و زندگی کنند و می‌توان آن را برای 4 سال دیگر نیز تمدید کرد. از طرف دیگر، کارت شانس در ابتدا 1 سال اعتبار دارد و تا 2 سال قابل تمدید است.
  • فرصت های کاری: کارت آبی به دارندگان این امکان را می‌دهد تا در مشاغلی کار کنند که در آن کمبود نیروی کار وجود دارد، در حالی که کارت شانس به دارندگان اجازه می‌دهد تا برای کارفرمای آلمانی خود بدون نیاز به مجوز کار اضافی کار کنند.

مزایای دریافت کارت شانس آلمان

  • امکان ورود آسان و سریع به آلمان

اگر برای کارت شانس کشور آلمان اقدام کنید، از قبل نیازی به قرارداد کار دائم ندارید. شما به سادگی می‌توانید از سیستم امتیازدهی برای اثبات مدارک موجود خود (به عنوان مثال مدرک زبان یا تجربه کاری) استفاده کنید. کارت شانس به شما این امکان را می‌دهد که یک سال در آلمان بمانید تا به دنبال شغل مناسب بگردید. مشاغل پاره وقت یا تا 20 ساعت در هفته و همچنین مشاغل آزمایشی دو هفته‌ای امکان پذیر است. با کارت شانس، می‌توانید در اوقات فراغت به دنبال شغلی باشید که مناسب شما و شرایطتان باشد.

  • امکان دریافت اقامت دائم آلمان

مجوز اقامت با کارت شانس محدود به یک سال است.، زیرا هدف اصلی آن یافتن شغل شماست. پس از یافتن شغل مناسب، امکان تمدید اقامت وجود دارد. برای این منظور، شما همچنین باید درخواستی را به اداره ثبت اتباع خارجی ذیصلاح ارسال کنید. اگر قصد دارید از شغل پاره وقت به شغل تمام وقت تغییر شغل دهید، شانس خوبی برای دریافت اقامت طولانی‌تر در آلمان خواهید داشت. مدارک کتبی، مانند توافق با کارفرما یا قرارداد کار دائم، برای تمدید اقامت شما در آلمان بسیار مهم است.

  • تامین معیشت خود با درآمد خوب

با یک کار پاره وقت (20 ساعت در هفته) در آلمان می‌توانید ماهیانه بیش از 1،000 یورو درآمد داشته باشید. اگر می‌خواهید به یک شغل تمام وقت تغییر شغل دهید، درآمد خالص شما به بیش از 1،000 یورو در ماه افزایش می‌یابد. البته میزان درآمد بستگی به شغل و صلاحیت شما دارد. با کارت شانس، فرصت خوبی برای دریافت درآمد منصفانه را دارید تا بتوانید به راحتی زندگی روزمره خود در آلمان را تامین کنید.

  • دریافت تضمینی مجوز کار

تا کنون، کارکنان کشورهای غیر اتحادیه اروپا برای ورود به آلمان و کار در این کشور به ویزای کاری نیاز داشتند که برای دریافت ویزای کاری نیز جاب آفر یا یک پیشنهاد شغلی معتبر از کارفرمای آلمانی نیاز بود.  با دریافت کارت شانس می‌توانید بدون نیاز به جاب آفر به آلمان بیایید و به دنبال کار بگردید.

  • امکان تغییر شغل پاره وقت به تمام وقت

با داشتن کارت شانس، شما این امکان را دارید که برای کار آزمایشی دو هفته‌ای (تعداد نامحدود) یا کار پاره وقت حداکثر تا 20 ساعت در هفته درخواست دهید. اگر در طول اقامت خود شغل مناسبی پیدا کنید، می‌توانید شغل خود را به یک شغل تمام وقت تغییر دهید و عنوان اقامت خود را تغییر دهید.

  • امکان همراهی اعضای خانواده

برخلاف اکثر ویزاهای دیگر، می‌توانید از طریق کارت شانسی که آلمان ارائه می‌دهد، اعضای خانواده خود را همراه خود به این کشور بیاورید.

معایب دریافت کارت شانس آلمان

برخی از معایب دریافت کارت شانس آلمان عبارتند از:

  • در دسترس بودن محدود: برای تعداد کارت‌های شانسی که هر سال تخصیص می‌یابد محدودیت وجود دارد و در نتیجه سالانه تعداد متقاضیان بیشتری نسبت به ویزا، درخواست می‌دهند.
  • محدودیت های واجد شرایط بودن: همه افراد واجد شرایط دریافت ویزا تحت این طرح نیستند. فقط کسانی که برخی از معیارهای خاص را دارند، می‌توانند درخواست دهند.
  • الزامات زبان: حتی برای متخصصان فناوری اطلاعات که ممکن است بتوانند به راحتی در مشاغل انگلیسی زبان در آلمان کار کنند، معیارهای کارت شانس که نیاز به مهارت در زبان آلمانی دارد، برای موقعیت شغلی این دسته از متقاضیان ضروری نیست.
  • شرایط سنی: شرایط سنی یکی از فاکتورهای مهم برای کسب امتیاز بیشتر در سیستم کارت شانس آلمان است و افراد بالای 40 سال امتیاز مبتنی بر سن را دریافت نمی‌کنند و در نتیجه شانس کمتری خواهند داشت.

سخن پایانی

کارت شانس آلمان یکی از بهترین راه‌ها برای مهاجرت به آلمان برای مقاصد کاری است و همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، با داشتن کارت شانس، فرصت خوبی برای شما وجود دارد که در نهایت اقامت دائم آلمان را نیز دریافت کنید. شما همچنین بلافاصله پس از تکمیل درخواست خود و دریافت کارت شانس، مجوز کار دریافت می‌کنید و می‌توانید تا مدت یک سال در این کشور بمانید و به انجام کار پاره وقت یا تمام وقت مشغول شوید.

اگر شرایط اولیه برای دریافت کارت شانس آلمان را دارید، برای بررسی سایر الزامات و همچنین امتیاز خود در سیستم امتیازدهی کارت شانس، می‌توانید از مشاوران و کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی زنگنه راهنمایی دریافت کنید. ما با 15 سال فعالیت در زمینه مهاجرت به آلمان و ارائه بهترین خدمات مهاجرتی، از شروع تا پایان مسیر همراه شما خواهیم بود تا شما عزیزان بتوانید با موفقیت به اهداف مهاجرتی خود برسید.

سوالات متداول

کارت شانس آلمان چیست؟

کارت شانس آلمان (Chancenkarte) نوع جدیدی از ویزای آلمان است که تحت قانون مهاجرت کارکنان ماهر آلمان برای جذب کارکنان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا (EU) در نظر گرفته شده است. این ویزا به شهروندان غیر اتحادیه اروپا مجوز ورود و زندگی در آلمان را می‌دهد تا در مدت یک سال به دنبال فرصت‌های شغلی در حوزه تخصصی خود باشند و تا زمانی که شغلی تمام وقت در زمینه تخصصی خود پیدا کنند، می‌توانند در هر شغلی به صورت پاره وقت کار کنند.

شرایط دریافت کارت شانس در آلمان چیست؟

شرط اولیه (حداقل) دو سال آموزش حرفه‌ای یا مدرک دانشگاهی مطابق با قوانین کشور مبدا شما است. علاوه بر این، شما باید دانش اولیه از زبان آلمانی (A1) یا زبان انگلیسی (B2) داشته باشید. برای دریافت کارت شانس، باید تمکن مالی کافی برای تامین معیشت خود برای مدت یک سال در آلمان را نیز داشته باشید. علاوه بر این، شما باید حداقل شش امتیاز را در هشت دسته مختلف جمع آوری کنید.

آیا برای کار در آلمان می‌توانم از طریق کارت شانس اقدام کنم؟

اگر دانش کافی از زبان آلمانی یا انگلیسی دارید و همچنین دارای حداقل سطح تحصیلات، اعم از تحصیلات حرفه‌ای یا عالی هستید، می‌توانید 6 امتیاز لازم برای درخواست کارت شانس را کسب کنید و تا زمانی که دارای 6 امتیاز یا بیشتر باشید، می‌توانید برای دریافت کارت شانس درخواست دهید.

چه زمانی می‌توانم برای دریافت کارت شانس اقدام کنم؟

برنامه کارت شانس در آلمان از اول ژوئن 2024 در دسترس و قابل اجرا است و می‌توانید در هر زمانی اقدام کنید.

هدف کشور آلمان از ارائه کارت شانس چیست؟

با اینکه آلمان دارای یکی از بزرگترین اقتصادهای اتحادیه اروپا است، به دلیل پیری جمعیت با کمبودهای زیادی در نیروی کار مواجه شده است. مطالعات اخیر نشان داده است که بیش از 1.7 میلیون فرصت شغلی در سراسر کشور آلمان وجود دارد. به منظور کمک به کاهش این مشکل، این کشور سیستم کارت شانس را معرفی کرد تا شهروندان واجد شرایط غیر اتحادیه اروپا بتوانند برای کار به آلمان بیایند.

معیارهای امتیازدهی کارت شانس بر چه اساسی است؟

طبق سیستم امتیاز دهی برای دریافت کارت شانس باید حداقل 6 امتیاز کسب کنید. معیارها شامل توانایی‎های دانش زبان، مدرک تحصیلی و تجربه کاری، سن، اقامت قبلی در آلمان می‌شود.

آیا برای دریافت کارت شانس آلمان محدودیت سنی وجود دارد؟

خیر، با این حال، کارت شانس بر اساس یک سیستم مبتنی بر امتیاز عمل می‌کند که در آن امتیازها بر اساس عوامل مختلف از جمله سن تعیین می‌شود. افراد زیر 35 سال 2 امتیاز و بین 36 تا 40، 1 امتیاز دریافت می‌کنند.

برای درخواست کارت شانس چه مدراکی لازم است؟

این مدارک شامل پاسپورت معتبر، عکس پاسپورتی، بیومتریک اخیر، مدرک تحصیلی، مدرک سابقه کار، مدرک مهارت زبان و مدرک تمکن مالی می‌شود.

حداقل تمکن مالی برای درخواست کارت شانس در آلمان چقدر است؟

برای کل یک سال باید مبلغ 12،324 یورو داشته باشید. این مبلغ برای سال 2024 معتبر است و ممکن است در سال‌های بعد کمی بیشتر شود.

آیا بدون داشتن تمکن مالی می‌توانم از طریق کارت شانس آلمان اقدام کنم؟

بله، شما می‌توانید از دوستان یا اقوام خود در آلمان بخواهید که به اصطلاح یک بیانیه تعهد مالی (Verpflichtungserklärung) در آلمان ارائه کنند. در این اظهارنامه، آشنایان شما تضمین می‌کنند که از شما در آلمان حمایت مالی کرده و تمامی هزینه‌های زندگی شما را تامین می‌کنند. همچنین اگر یک پیشنهاد شغلی پاره وقت (20 ساعت در هفته) از کارفرمای آلمانی داشته باشید، نیازی به اثبات تمکن مالی از طریق حساب بلوکه را ندارید.

چگونه برای دریافت کارت شانس آلمان اقدام کنم؟

به طور معمول می‌توانید برای دریافت کارت شانس از طریق سفارت آلمان یا کنسولگری آلمان در کشور خود اقدام کنید. برای انجام این کار، باید فرم درخواست مورد نظر را تکمیل کنید و یک پاسپورت معتبر داشته باشید و مدارک مورد نیاز دیگر مانند تجربه کاری، مدرک زبان، و همچنین تمکن مالی خود را در صورت لزوم به همراه داشته باشید.

رسیدگی به درخواست کارت شانس چقدر طول می‌کشد؟

از زمانی که درخواست خود را ثبت می‌کنید تا زمانی که از طریق کارت شانس به شما اجازه اقامت در آلمان داده شود، ممکن است چندین هفته یا چندین ماه طول بکشد. به طور معمول، کل فرآیند از ارسال تا نتیجه نهایی بین 3 تا 6 ماه طول می‌کشد.

10 شغل مورد تقاضا در آلمان برای دریافت کارت شانس کدامند؟

نرم افزار و فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم و مهندسی، خدمات بهداشت و درمان، خدمات درمانی، خدمات پرستاری و مامایی، خدمات دامپزشکی، خدمات مدیریت حرفه ای، آموزش، مدیریت ساخت و ساز

تفاوت کارت شانس با ویزای جستجوی کار آلمان چیست؟

به طور خلاصه، کارت شانس برای جذب کارکنان ماهر از کشورهای غیر اتحادیه اروپا به آلمان طراحی شده است، در حالی که ویزای جستجوی کار بر جستجوی فرصت های شغلی در آلمان متمرکز است. معیارهای واجد شرایط بودن، مدت اقامت و فرصت های کاری بین این دو ویزا نیز متفاوت است.

تفاوت کارت شانس با بلو کارت اروپا چیست؟

کارت شانس و بلو کارت یا کارت آبی دو نوع مختلف ویزا در آلمان هستند. کارت آبی یک مجوز کار و اقامت است که برای افراد بسیار ماهر صادر می‌شود، در حالی که کارت شانس برای جذب کارکنان ماهر از کشورهای غیر اتحادیه اروپا به آلمان طراحی شده است. معیارهای واجد شرایط بودن، مدت اقامت و فرصت‌های کاری بین این دو ویزا نیز متفاوت است.

آیا می‌توانم ویزای کارت شانس در آلمان را تمدید کنم؟

بله، در صورت داشتن قرارداد کاری یا پیشنهاد کاری می‌توانید آن را برای 2 سال تمدید کنید. اما تمدید اعتبار کارت شانس ممکن است نسبتا سخت باشد. در عوض، می‌توانید وضعیت اقامتی خود را به نوع دیگری (برای مثال، ویزای کارکنان ماهر) تغییر دهید.

این مطلب براتون مفید بود؟

5 / 5. تعداد رای: 1

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

مشاوره رایگان

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *