موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

تحصیل کارشناسی در هلند

خانه » بلاگ » تحصیل کارشناسی در هلند
تحصیل کارشناسی در هلند

هلند یکی از بالاترین نسبت دانشجویان بین المللی را در اروپا دارد. دانشجویان بین المللی حدود 16 درصد از کل دانشجویان این کشور را تشکیل می‌دهند. بیشتر دانشجویان نیز برای تحصیل کارشناسی در هلند هستند تا بتوانند مدرک خود را از دانشگاه‌های معتبر این کشور دریافت کنند. هزینه‌های تحصیل در کشور هلند نسبتاً کمتر از برخی کشورهای اروپایی است. تصمیم شما برای تحصیل در هلند بسیار عاقلانه است، زیرا این کشور علاوه بر داشتن یک سیستم آموزشی قوی به عنوان مکانی زیبا، سالم و توسعه یافته محسوب می‌شود. در این مقاله از «موسسه مهاجرتی زنگنه» در مورد شرایط، مدارک و هزینه تحصیل کارشناسی در هلند صحبت می‌کنیم.

درباره تحصیل کارشناسی در هلند

مدرک لیسانس در هلند به 3 یا 4 سال تحصیل نیاز دارد. دو نوع مدرک بسته به رشته در دانشگاه‌‌های هلند ارائه می‌شوند که لیسانس هنر (BA) و لیسانس علوم (BSc) هستند. لیسانس هنر اغلب به رشته‌های تاریخ، فلسفه، ادبیات و زبان اطلاق می‌شود و لیسانس علوم به رشته‌های STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) مربوط خواهد شد. شما می‌توانید مدرک لیسانس خود را در یک دانشگاه تحقیقاتی یا در دانشگاه علوم کاربردی دریافت کنید. در ادامه به انواع دانشگاه برای تحصیل در هلند برای مدرک لیسانس اشاره می‌کنیم:

دانشگاه علوم کاربردی (Universities Of Applied Science)

در دانشگاه‌های علوم کاربردی می‌توانید در دوره‌های کارشناسی در طیف وسیعی از رشته‌ها مانند اقتصاد، مراقبت‌های بهداشتی، هنرهای زیبا، کشاورزی و غیره ثبت نام کنید. در هر رشته برنامه‌های متنوعی وجود دارند که می‌توانند از نظر محتوا بسته به دانشگاه متفاوت باشند. دانشگاه‌های علوم کاربردی آزادی زیادی در تعیین محتوا و ساختار برنامه‌های خود دارند. مدرک لیسانس در هلند به 4 سال تحصیل نیاز دارد و شامل 240 واحد درسی است.

دوره‌های (Honours) برای دانشجویان با استعداد و همچنین رشته‌های دوگانه (دو رشته مختلف در یک دوره تحصیلی) توسط این دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند. تمرکز دوره‌ها بر روی ارائه مهارت‌ها و شایستگی‌های لازم برای یک شغل در یک زمینه خاص است. این بدان معناست که شما علاوه بر آموزش در کلاس بر روی پروژه‌ها و تکالیف گروهی از طریق دوره‌های کارآموزی تجربه عملی به دست می‌آورید.

دانشگاه پژوهش محور (Research-Oriented Universities)

در دانشگاه‌های تحقیقاتی یا پژوهش محور می‌توانید در رشته‌های مختلف مانند اقتصاد، علوم رفتاری و اجتماعی، زبان و فرهنگ، مهندسی، فناوری، علوم طبیعی، حقوق یا علوم پزشکی در مقطع کارشناسی ثبت نام کنید. شما همچنین می‌توانید یک دوره بین رشته‌ای در هنرهای آزاد را انتخاب کنید. این دوره‌ها توسط چندین کالج دانشگاهی در سراسر کشور ارائه می‌شوند. مدرک لیسانس از دانشگاه پژوهش محور به 3 سال تحصیل نیاز دارد و شامل 180 واحد درسی است.

هدف از دوره‌های لیسانس پژوهش محور این است که شما را برای ادامه تحصیل و همچنین اشتغال آماده کند و مهارت‌های علمی و علمی مرتبط با یک رشته خاص را به شما آموزش دهد. محتوای دوره‌ها می‌توانند از واحدهای درسی تا تخصصی متفاوت باشند. در برخی از موسسات شما نیاز به تکمیل هر دو رشته اصلی و فرعی دارید. تقریباً در تمام دوره‌های لیسانس باید یک دوره تحقیق و یک پایان نامه لیسانس را بگذرانید.

مزایای تحصیل کارشناسی در هلند

تحصیل و زندگی در هلند می‌تواند مزایای زیادی را به شما دانشجویان بین المللی ارائه دهد. در ادامه به فواید تحصیل کارشناسی در هلند اشاره می‌کنیم:

  • سبک تدریس خاص: سبک تدریس در دانشگاه‌های هلند بسیار منحصر به فرد است. دانشگاه‌های این کشور سبک‌های آموزشی تعاملی و دانشجو محور را ارائه می‌دهند که در نهایت به دانشجویان بومی و بین المللی خود کمک می‌کند تا مهارت‌های تجزیه و تحلیل، حل مسئله و تفکر خلاق خود را توسعه دهند.
  • محیط استقابل کننده: مردم هلند نسبت به دانشجویان بین المللی خود رفتاری بسیار خوشامدگو دارند؛ بنابراین، ترس از احساس کنار گذاشته شدن یا ترس از تنها ماندن شما را آزار نمی‌دهد، زیرا مردم هلند بسیار دوستانه رفتار می‌کنند. در این محیط دوستانه به راحتی رشد خواهید کرد.
  • شهریه مقرون به صرفه: اگر متقاضی غیر اتحادیه اروپا هستید (ایرانیان)، هزینه تحصیل شما بین 6 هزار یورو تا 20 هزار یورو است که اگر آن را با شهریه سایر کشورهای اروپایی مانند انگلیس یا با کشورهایی مانند ایالات متحده و استرالیا مقایسه کنیم بسیار کمتر است.
  • تدریس به زبان انگلیسی: هلند بیشترین دوره‌هایی را دارد که در اروپا به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. تقریباً تمام دوره‌هایی که در هلند به زبان هلندی تدریس می‌شوند به زبان انگلیسی نیز ارائه خواهند شد. تقریباً 70 درصد از هلندی ها به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، بنابراین دانشجویان به راحتی می‌توانند ارتباط بگیرند.
  • ایمنی و امنیت شهری: هلند محیط بسیار امنی را برای دانشجویان بین المللی خود فراهم می‌کند. نرخ جرم و جنایت در هلند بسیار پایین است، زیرا آنها قوانین سختگیرانه‌ای دارند که ایمنی دانشجویان ملی و بین المللی خود را تضمین می‌کند. همچنین هلند کشوری بسیار زیبا، تمیز و از نظر بهداشتی سالم است.

شرایط تحصیل کارشناسی در هلند

شرط اصلی برای پذیرش در مقطع لیسانس، ارائه مدرک دیپلم متوسطه و ریزنمرات است. ارائه ریزنمرات بدین دلیل است که دانشگاه می‌خواهد نمرات شما در برخی دروس را بررسی کند. برای مثال، اگر برای مهندسی اقدام می‌کنید، داشتن نمره بالا در دروسی مانند فیزیک، شیمی و ریاضیات به افزایش شانس دریافت پذیرش کمک می‌کند. دیگر شرط مهم، ارائه تمکن مالی است. تمکن مالی نشان می‌دهد که شما می‌توانید از پس هزینه‌های خود در هلند برآیید. گواهی تمکن مالی اغلب شامل ارائه مدرک بانکی از موجودی حساب یا گردش حساب است.

داوطلبی که می‌خواهد در هلند تحصیل کند باید نمره مناسب در یکی از دو آزمون مهارت انگلیسی از جمله آیلتس و تافل را برای اثبات تسلط خود به زبان انگلیسی ارائه دهد. هر دو آزمون مهارت‌های زبان انگلیسی در اسپیکینگ، رایتینگ، ریدینگ و لیسنینگ دانشجویان را به چالش می‌کشند. آیلتس و تافل به طور کلی پذیرفته می‌شوند اما سایر موسسات ممکن است آزمون‌های دیگری را نیز بپذیرند. نمرات مورد نیاز برای تافل کاغذی 55 یا برای تافل کامپیوتری 213 است. برای آزمون آیلتس حداقل نمره 6 مورد نیاز است. از طرفی، نمرات آزمون زبان هلندی NT2  برای ثبت نام در رشته‌هایی لازم است که به زبان هلندی تدریس می‌شوند.

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی در هلند

بعد از اینکه شرایط لازم را برآورده کردید، باید مدارک زیر را به دانشگاه خود ارسال کنید:

  • پاسپورت معتبر (حداقل 6 ماه اعتبار)
  • عکس در اندازه پاسپورت
  • مدرک دیپلم دبیرستان به همراه ریزنمرات
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی یا هلندی
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه
  • رزومه تحصیلی
  • گواهی تمکن مالی

هزینه تحصیل کارشناسی در هلند

هزینه‌های تحصیل به نوع رشته و دانشگاه بستگی دارد. با این حال، شهریه دوره‌های کارشناسی در هلند بین 6 هزار تا 15 هزار یورو است. همچنین زمانی که قصد تحصیل در هلند را دارید، مهم است که هزینه‌های زندگی را در نظر بگیرید. هزینه غذا، حمل و نقل، پوشاک و اقامت باید در بودجه شما لحاظ شوند. یک دانشجو در هلند باید بین ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ یورو در ماه بودجه برای مخارج زندگی خود داشته باشد. همچنین انواع مسکن و قیمت آنها در هلند برای دانشجویان بین المللی طبق جدول زیر هستند:

آپارتمان اجاره‌ای419 یورو در ماه
آپارتمان مشترک572 یورو در ماه
محل اقامت دانشجویی340 یورو در ماه

مهلت پذیرش برای تحصیل کارشناسی در هلند

درست مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، دو نوع پذیرش برای تحصیل در دانشگاه‌های هلند وجود دارند که عبارتند از:

  • ترم پاییز: از ماه جولای تا سپتامبر شروع می‌شود.
  • ترم بهار: از ماه ژانویه یا فوریه شروع می‌شود.

به دانشجویان پیشنهاد می‌شود قبل از ماه آوریل درخواست خود را ارسال کنند تا کارهای خود را زودتر از موعد انجام دهند.

مراحل اپلای برای تحصیل کارشناسی در هلند

روند درخواست برای تحصیل در مقطع کارشناسی در هلند معمولاً شامل مراحل زیر است:

  1. دانشگاه‌ها و رشته‌هایی که با علایق و اهداف شما همسو هستند را بررسی کنید. برای اطلاعات دقیق در مورد دوره‌های موجود، شرایط پذیرش و مهلت‌های زمانی، وبسایت دانشگاه‌های مورد نظر خود را کاوش کنید.
  2. مطمئن شوید که معیارهای پذیرش را دارید که معمولاً شامل مدارک تحصیلی (مانند دیپلم دبیرستان یا معادل آن)، مهارت زبان (اغلب انگلیسی)، تمکن مالی و سایر موارد هستند.
  3. بسیاری از دانشگا‌ه‌ها از پلتفرم‌های متمرکز مانند Studielink یا پورتال مخصوص خود در وبسایت استفاده می‌کنند. یک حساب کاربری ایجاد کنید و مراحل اپلای را برای ارسال درخواست خود دنبال کنید.
  4. مدارک مورد نیاز مانند ریز نمرات، مدرک تحصیلی، پاسپورت معتبر، عکس، توصیه نامه، انگیزه نامه و سایر مدارک را تهیه و ارسال کنید. مطمئن شوید که اسناد را ترجمه و تأیید کرده‌اید.
  5. باید هزینه اپلای را پرداخت کنید. این هزینه غیر قابل استرداد است. قبل از پرداخت هزینه دوباره همه اطلاعات را بررسی کنید و مطمئن شوید که تمام مدارک مورد نیاز را ارسال کرده‌اید.
  6. پس از ارسال درخواست، منتظر بمانید تا دانشگاه آن را بررسی کند. مدت زمان دریافت تصمیم پذیرش متفاوت است، اما معمولاً توسط دانشگاه اعلام می‌شود.
  7. اگر پیشنهاد پذیرش دریافت کردید، نامه پذیرش را به دقت بررسی کنید و دستورالعمل‌ها بعدی که درون آن نوشته است را دنبال کنید.
  8. برای ویزای تحصیلی هلند اقدام کنید. پس برای اقامت خود در هلند اقدامات لازم را انجام دهید. برخی از دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین المللی خوابگاه ارائه می‌کنند.
  9. تحصیل در مقطع کارشناسی را طبق تقویم دانشگاهی شروع کنید و با گرفتن بلیط هواپیما به این کشور مهاجرت کنید.

بهترین رشته‌ها برای تحصیل لیسانس در هلند

در زیر لیستی از دوره‌های محبوب کارشناسی در هلند آمده است:

  • لیسانس تجارت بین الملل
  • لیسانس مدیریت بازاریابی
  • لیسانس مهندسی صنایع
  • لیسانس مدیریت بازرگانی
  • لیسانس علوم کامپیوتر
  • لیسانس مهندسی لجستیک
  • لیسانس علوم داده
  • لیسانس مهندسی مکانیک
  • لیسانس علوم کشاورزی
  • لیسانس انفورماتیک و اطلاعات

بهترین دانشگاه‌های هلند برای تحصیل لیسانس

دانشگاه‌های برتر هلند برای دوره‌های کارشناسی طبق نظام رتبه بندی کیواس (QS) سال 2024 طبق جدول زیر هستند:

دانشگاهرتبه
دانشگاه صنعتی دلفت47
دانشگاه آمستردام53
دانشگاه اوترخت107
دانشگاه صنعتی آیندهوون124
دانشگاه لیدن126
دانشگاه گرونینگن139
دانشگاه و مرکز تحقیقات واگنینگن151
دانشگاه اراسموس روتردام176
دانشگاه VU آمستردام207
دانشگاه توئنته210
دانشگاه رادبود نایمخن222
دانشگاه ماستریخت256
دانشگاه تیلبورگ371

بورسیه تحصیلی لیسانس در هلند

در زیر لیستی از بورسیه‌های تحصیلی هلند برای مقطع کارشناسی آمده است:

  • بورسیه تحصیلی QuTech برای دانشجویان بین المللی کارشناسی ارشد
  • برنامه دانش نارنجی در هلند
  • بورسیه تحصیلی نوراسموس آمستردام
  • بورسیه تحصیلی عالی اوترخت برای دانشجویان بین المللی
  • بورسیه تحصیلی هلند برای دانشجویان بین المللی غیر EEA
  • بورسیه‌های دانشگاه Twente (UTS)
  • برنامه بورس تحصیلی رادبود برای دانشجویان بین المللی

کار بعد از تحصیل کارشناسی در هلند

اگر مدرک لیسانس خود را در هلند گذرانده‌اید و در این کشور به دنبال شغل می‌گردید، باید به دنبال گزینه‌های ویزا و مجوز کار باشید. در نهایت برای شما درخواست اجازه اقامت برای یک سال جستجوی کار ارائه می‌شود. پس از مقررات جدید از سال 2016، این مجوز کاریابی را می‌توان به مدت 3 سال (با رعایت برخی معیارها) تمدید کرد. سپس متقاضیان با پیدا کردن کار مناسب می‌توانند در هلند بمانند و اقامت دائم بگیرند. صنایع برتر برای کار هلند شامل فناوری، مهندسی، حقوق، مدیریت محیط زیست و انرژی هستند. همچنین درآمد برخی از مشاغل طبق موارد زیر است:

  • مدیر بازاریابی: 50 هزار یورو
  • دستیار حقوقی: 29345 یورو
  • حسابدار: 33400 یورو
  • مهندس صنایع: 48480 یورو
  • دانشمند داده: 47300 یورو

کار حین تحصیل کارشناسی در هلند

شما می‌توانید به مدت حداکثر 16 ساعت در هفته در هلند به صورت پاره وقت و حتی در طول تعطیلات به صورت تمام وقت کار کنید. دانشجویان می‌توانند در برخی از مشاغل مانند خرده فروشی، مترجمی، نگهداری از کودک، کار در رستوران و سایر موارد اقدام کنند.

اخذ ویزای دانشجویی هلند

برای تحصیل در دوره‌های لیسانس در هلند باید برای ویزای دانشجویی درخواست دهید که به عنوان مجوز اقامت نیز شناخته می‌شود و به شما امکان می‌دهد تا حداکثر پنج سال تحصیلات خود را در این کشور تکمیل کنید. ویزای تحصیلی هلند به عنوان اجازه اقامت پنج ساله (VVR) شناخته می‌شود؛ اما باید ویزای ورود (MVV) که فقط برای 90 روز معتبر است را دریافت کنید و بعد برای ویزای VVR اقدام کنید.

مهاجرت تحصیلی به هلند با موسسه مهاجرتی زنگنه

تحصیل کارشناسی در هلند می‌تواند درهای زیادی را به روی شما باز کند. هلند علاوه برای داشتن دانشگاه‌های معتبر به دانشجویان فضایی پویا برای پیشرفت شخصیتی و شغلی ارائه می‌دهد. شما می‌توانید بعد از تحصیل در این کشور بمانید و شغل مورد نظر خود را پیدا کنید. همچنین مهم است پرونده مهاجرتی خود را به تیمی از متخصصان بسپارید. کارشناسان حقوقی ما در موسسه زنگنه به شما در هر محله از مهاجرت تحصیلی به هلند کمک می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما از طریق شماره 02145328 تماس بگیرید.

سوالات متداول

رشته‌های محبوب در هلند برای لیسانس کدامند؟

مدارک محبوب لیسانس در هلند شامل مدیریت بازرگانی، اقتصاد، مهندسی، علوم کامپیوتر و روابط بین‌ الملل است.

آیا دوره‌‌های کارشناسی در هلند به زبان انگلیسی تدریس می‌شود؟

بله بسیاری از دانشگاه‌ها در هلند دوره‌‌های کارشناسی را ارائه می‌دهند که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

آیا برای تحصیل در مقطع لیسانس باید هلندی صحبت کنم؟

در حالی که دانستن زبان هلندی برای زندگی روزمره مفید است، به خصوص در خارج از شهرهای بزرگ، اکثر دوره‌‌های کارشناسی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، نیازی به مهارت زبان هلندی ندارند.

دوره لیسانس در هلند چقدر طول می‌کشد؟

دوره‌‌های لیسانس معمولاً سه یا چهار سال در هلند به طول می‌انجامد.

آیا بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در مقطع لیسانس در دسترس است؟

بله بورسیه‌‌های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در هر دو سطح ملی و دانشگاهی در هلند وجود دارد.

آیا دانشجویان بین المللی می‌توانند در حین تحصیل در مقطع لیسانس در هلند کار کنند؟

بله دانشجویان بین المللی مجاز به کار پاره وقت در طول تحصیل معمولاً تا 16 ساعت در هفته و تمام وقت در تعطیلات هستند.

شرایط پذیرش برای دوره‌‌های لیسانس در هلند چیست؟

شرایط پذیرش بسته به رشته و دانشگاه متفاوت است، اما به طور کلی شامل مدرک دیپلم، اثبات مهارت زبان و تمکن مالی است.

هزینه تحصیل در مقطع لیسانس در هلند چقدر است؟

هزینه‌های تحصیل به نوع رشته و دانشگاه بستگی دارد. با این حال، شهریه دوره‌های کارشناسی در هلند بین 6 هزار تا 15 هزار یورو است.

آیا به عنوان یک دانشجوی بین المللی در هلند به بیمه درمانی نیاز دارم؟

بله بیمه درمانی برای تمام دانشجویان بین المللی که در هلند تحصیل می‌کنند، چه از طریق بیمه خصوصی یا سیستم بیمه سلامت ملی هلند، اجباری است.

آیا فرصت‌‌هایی برای کارآموزی در دوره لیسانس در هلند وجود دارد؟

بله بسیاری از دوره‌های لیسانس در هلند شامل دوره‌‌های کارآموزی به عنوان بخشی از برنامه درسی می‌شوند که تجربه عملی ارزشمندی را در زمینه تحصیل ارائه می‌دهند.

این مطلب براتون مفید بود؟

5 / 5. تعداد رای: 1

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

ارتباط با ما

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع مهاجرت تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *