موسسه مهاجرتی زنگنه
Search
Close this search box.

تحصیل داروسازی در آمریکا

خانه » بلاگ » تحصیل داروسازی در آمریکا
تحصیل داروسازی در آمریکا

با گسترش تجارت داروسازی در آمریکا، تقاضا برای داروسازان تحصیل کرده در این کشور در حال افزایش است. صنعت داروسازی فعلی در آمریکا به گونه‌ای است که با تحصیل داروسازی در آمریکا، فرصت‌های شغلی متعددی در این کشور خواهید داشت. زیرا فارغ التحصیلان کنونی رشته داروسازی در این کشور قادر به پاسخگویی به تقاضای رو به رشد این صنعت نیستند. علاوه بر این، کشور آمریکا به دلیل ارائه آموزش عالی و آکادمیک در سطح جهانی شناخته شده است، بنابراین مقصد تحصیلی مناسبی برای رشته داروسازی به شمار می‌رود.

در این مقاله از موسسه مهاجرتی زنگنه صفر تا صد تحصیل داروسازی در آمریکا، از تحصیل تا دریافت مجوز کار در این کشور را بررسی کرده‌ایم تا شما عزیزان درک واضحی از شرایط تحصیل در آمریکا داشته باشید. ما در موسسه مهاجرتی زنگنه با سال‌ها سابقه در حوزه مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف، بهترین پیشنهادات و روش‌های مهاجرت به آمریکا را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما ارائه می‌دهیم.

دلایل تحصیل داروسازی در آمریکا

  • در رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در سال 2024، اکثر دانشگاه‌های برتر آمریکا که رشته داروسازی را ارائه می‌دهند، در بین 100 دانشگاه برتر جهان رتبه‌بندی شده‌اند.
  • دانشکده‌های داروسازی آمریکا توسط شورای اعتباربخشی آموزش داروسازی (ACPE) تایید شده‌اند، که تضمین کننده این است که استانداردهای دقیقی را رعایت می‌کنند.
  • دوره‌های داروسازی در آمریکا برای دانشجویان بین المللی به دلیل تحقیقات پیشرفت در این رشته بسیار محبوب و شناخته شده هستند.
  • بسیاری از دانشکده‌های داروسازی آمریکا دارای امکانات تحقیقاتی پیشرفته هستند و فرصت‌هایی را برای دانشجویان فراهم می‌کنند تا در توسعه داروها و درمان‌های جدید مشارکت کنند.
  • بازار کار داروسازان در آمریکا قوی است و با تحصیل داروسازی در آمریکا می‌توانید در طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها، از جمله فروشگاه‌های خرده فروشی عمومی، فروشگاه‌های مواد غذایی و نوشیدنی، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و محیط‌های کاری مشابه دیگر کار کنید.
  • بر خلاف بسیاری از مشاغل که نیازمند برنامه کاری سفت و سخت هستند، داروسازان در آمریکا اغلب ساعات کاری انعطاف پذیری دارند که می‌تواند مزیت قابل توجهی برای کسانی که به دنبال تعادل بین کار و زندگی هستند، باشد.

مقاطع تحصیلی رشته داروسازی در آمریکا

  • مقطع کارشناسی داروسازی  (B.S. in Pharmacy)

مقطع کارشناسی رشته داروسازی در آمریکا شما را با پایه‌ای قوی در علوم دارویی، شیمی و زیست شناسی آماده می‌کند. در این مقطع دوره‌هایی را می‌گذرانید که فرمولاسیون دارو، فارماکولوژی و کاربرد داروسازی را پوشش می‌دهد. پس از فارغ التحصیلی می‌توانید به عنوان محققان داروسازی و یا تحلیلگران کنترل کیفیت مشغول به کار شوید.

  • مدت دوره: 4 سال
  • شرایط پذیرش: مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن، نمرات آزمون استاندارد و مدرک زبان انگلیسی
  • مقطع کارشناسی ارشد داروسازی (M.S. in Pharmaceutical Sciences)

مقطع کارشناسی ارشد داروسازی در آمریکا معمولا یک مطالعه عمیق در مورد توسعه، فرمولاسیون و انجام تحقیقات دارو ارائه می‌دهد. با تحصیل این مقطع شما می‌توانید به تجزیه و تحلیل دارویی، تحویل دارو و امور نظارتی آگاه و مسلط شوید. پس از فارغ التحصیلی می‌توانید در زمینه تحقیقات دارویی، توسعه، کنترل کیفیت و امور نظارتی در صنعت داروسازی فعالیت کنید.

  • مدت دوره: 2 سال
  • شرایط پذیرش: مدرک کارشناسی داروسازی یا رشته مرتبط، سوابق تحصیلی قوی و مدرک زبان انگلیسی
  • مقطع دکترای داروسازی (Doctor of Philosophy in Pharmaceutical Sciences)

مقطع دکترای داروسازی یک دوره پژوهشی فشرده است. در این مقطع شما در زمینه تحقیقات دارویی پیشرفته، توسعه دارو، و زمینه‌های مرتبط با آن، تخصص خود را در فارماکولوژی، فارماکوکینتیک و تحویل دارو کسب می‌کنید. پس از فارغ‌التحصیلی از این مقطع، می‌توانید برای مشاغل دانشگاهی، تحقیق و توسعه صنعت داروسازی، امور نظارتی یا تحقیقات بالینی فعالیت کنید.

  • مدت دوره: 4 تا 6 سال
  • شرایط پذیرش: مدرک کارشناسی ارشد مرتبط، سوابق تحصیلی قوی، توصیه نامه و انگیزه نامه قوی، مدرک زبان انگلیسی

شرایط کلی تحصیل داروسازی در آمریکا

نرخ پذیرش دانشکده‌های داروسازی در آمریکا بسیار رقابتی است. این رقابت می‌تواند بر اساس عوامل مختلف از جمله نرخ پذیرش دانشگاه، معدل و نمرات آزمون PCAT دانشجویان باشد. آزمون پذیرش کالج داروسازی (PCAT) مخفف عبارت Pharmacy College Admission Test  یک آزمون جامع استاندارد برای پذیرش در رشته داروسازی در آمریکا و همچنین کشور کانادا می‌باشد که مهارت‌ها و توانایی‌های شما را برای تحصیل رشته داروسازی ارزیابی می‌کند.

برای پذیرش رشته داروسازی، مدرک آزمون PCAT در همه دانشکده‌های آمریکا الزامی نیست. اما در سال‌های اخیر، تعداد دانشکده‌های داروسازی که مدرک آزمون PCAT را درنظر می‌گیرند، بیشتر شده است. همچنین برای جبران معدل ضعیف، می‌توانید در آزمون PCAT به صورت اختیاری شرکت کنید. علاوه بر مدرک آزمون PCAT، برای تحصیل رشته داروسازی در آمریکا نیاز به انگیزه نامه قوی و خوب، یک یا چند توصیه نامه از طرف اساتید قبلی خود و همچنین معدل بالا (حداقل GPA برابر با 3.0) نیاز دارید.

مدارک لازم برای تحصیل داروسازی در آمریکا

اگر می‎خواهید مدرک داروسازی را در آمریکا دنبال کنید، مدارکی که باید ارسال کنید عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست تکمیل شده برای پذیرش
  • سوابق تحصیلی از همه موسسات آموزشی قبلی و معادل سازی مدارک از طریق موسسات ارزیابی معتبر مانند WES
  • اثبات صلاحیت زبان انگلیسی از طریق آزمون‌های زبان مانند تافل، آیلتس یا آزمون‌های مشابه (برای تحصیل در اکثر دانشکده‌های داروسازی آمریکا معمولا نمره تافل بین 80 تا 100 و یا حداقل نمره آیلتس 6.5 مورد نیاز است)
  • رزومه (CV)
  • توصیه نامه (2-3)
  • انگیزه نامه (SOP)
  • نمرات آزمون‌های استاندارد و ورودی مانند آزمون PCAT و آزمون GRE یا GMAT (در صورت لزوم)
  • اثبات تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های حداقل یک سال تحصیلی در آمریکا

توجه داشته باشید که برخی از دانشکده‌های داروسازی آمریکا دوره‌های پیش نیاز رشته داروسازی را که در مؤسسه‌های خارجی گذرانده‌اید، نمی‌پذیرند و ممکن است نیاز به تکمیل دوره‌های پیش نیاز داروسازی در دانشگاه‌های آمریکا داشته باشید.

نحوه درخواست پذیرش داروسازی در آمریکا

برای پذیرش رشته داروسازی در آمریکا می‌توانید از طریق یک سیستم کاربردی متمرکز به نام خدمات درخواست دانشکده داروسازی (PharmCAS) اقدام کنید و درخواست خود را به چندین دانشکده ارسال کنید. روند درخواست پذیرش برای رشته داروسازی در آمریکا را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • درخواست خود را با اطلاعات اولیه، مدارک و ریزنمرات رسمی مقطع قبلی خود، توصیه نامه‌ها، دوره‌های آموزشی، تجربیات شغلی و نمرات PCAT تکمیل کنید (در صورت وجود)
  • هزینه درخواست را بپردازید و درخواست را ارسال کنید.
  • PharmCAS درخواست شما را ارزیابی می‌کند، GPA را محاسبه می‌کند و فرم درخواست شما را به دانشکده‌های داروسازی مربوطه ارسال می‌کند.
  • سپس دانشکده‌های داروسازی درخواست‌ها را بررسی می‌کنند و کاندیداها را برای مصاحبه شخصی بر اساس درخواستشان انتخاب می‌کنند.
  • پس از قبولی در مصاحبه، به شما یک نامه پذیرش ارائه می‌شود.
  • پس از دریافت نامه پذیرش می‌توانید برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا اقدام کنید.

برای افزایش شانس پذیرش و اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود، می‌توانید از طریق خدمات مشاوره و پذیرش موسسه مهاجرتی زنگنه اقدام کنید.

بهترین دانشگاه های آمریکا برای تحصیل داروسازی

کشور آمریکا میزبان دانشکده‌های داروسازی معروف و برتر و همچنین صنعت دارویی پر رونق است که یک محیط عالی برای آموزش و توسعه حرفه‌ای را ایجاد کرده است. در جدول زیر اسامی برترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل رشته داروسازی را بر اساس عملکرد تحقیقاتی آنها در حوزه داروسازی آورده‌ایم:

نام دانشگاهنام دانشگاه به انگلیسیرتبه در آمریکای شمالی برای رشته داروسازیرتبه در جهان برای رشته داروسازی
موسسه فناوری ماساچوستMassachusetts Institute of Technology116
دانشگاه کالیفرنیا – برکلیUniversity of California – Berkeley221
دانشگاه هارواردHarvard University425
دانشگاه ویسکانسین – مدیسونUniversity of Wisconsin – Madison526
دانشگاه ییلYale University635
دانشگاه فلوریداUniversity of Florida741
دانشگاه ایلینوی در اوربانا شامپاینUniversity of Illinois at Urbana – Champaign842
دانشگاه ایالتی آیوواIowa State University943
دانشگاه میشیگان – آن آربورUniversity of Michigan – Ann Arbor1044
موسسه فناوری کالیفرنیاCalifornia Institute of Technology1145
دانشگاه مینه سوتا – شهرهای دوقلوUniversity of Minnesota – Twin Cities1247
  دانشگاه کالیفرنیا – لس آنجلس University of California – Los Angeles1350
دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیلUniversity of North Carolina at Chapel Hill1455
دانشگاه تگزاس A&M –Texas A&M University – College Station1556
دانشگاه ایالتی اوهایوOhio State University1657
دانشگاه استنفوردStanford University1759
دانشگاه تگزاس در آستینUniversity of Texas at Austin1861
دانشگاه پوردوPurdue University1962
دانشگاه پیتسبورگUniversity of Pittsburgh2172
دانشگاه پنسیلوانیاUniversity of Pennsylvania2274

در نظر داشته باشید که برخی از دانشگاه‌های داروسازی آمریکا متقاضیان بین المللی را برای پذیرش در نظر نمی‌گیرند. متقاضیان بین المللی ممکن است برای تعداد محدودی از موقعیت‌ها رقابت کنند. دانشگاه‌های داروسازی خصوصی عموما در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی، موقعیت‌های بیشتری را برای دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهند. برای اینکه بدانید آیا به عنوان یک متقاضی بین المللی واجد شرایط پذیرش از چه دانشگاه‌هایی هستید، می‌توانید از مشاوران و کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی زنگنه راهنمایی دریافت نمایید.

هزینه تحصیل داروسازی در آمریکا

هزینه تحصیل رشته داروسازی در آمریکا بر اساس دو عامل مهم یعنی شهریه تحصیلی و هزینه‌های زندگی دانشجویی در کشور آمریکا تعیین می‌شود. برای تحصیل دوره‌های داروسازی در آمریکا، هزینه‌های شهریه معمولا با توجه به مقطع تحصیلی و دانشگاه می‌تواند از 22،400 دلار تا 103،000 دلار در سال متغیر باشد. هزینه‌های زندگی دانشجویی در آمریکا نیز به محل اقامت و ترجیحات شما بستگی دارد. متوسط هزینه زندگی در آمریکا می‌تواند بین 1،200 تا 2،700 دلار در ماه متغیر باشد. این هزینه‌ شامل اقلام غذایی، حمل و نقل، هزینه‌های ثابت و متفرقه شما می‌باشد.

برای کاهش هزینه‌های تحصیل خود با داشتن ویزای دانشجویی F-1 آمریکا می‌توانید در حین تحصیل به صورت پاره وقت تا 20 ساعت در هفته و در تعطیلات بین ترم به صورت تمام وقت تا 40 ساعت در هفته کار کنید. با این حال، در نظر داشته باشید که محدودیت‌های زیادی در مورد نوع کاری که می‌توانید انجام دهید، وجود دارد. برای مثال، در سال اول تحصیل رشته داروسازی در آمریکا فقط می‌توانید تا 20 ساعت در هفته در یک موقعیت شغلی در داخل دانشگاه کار کنید و  اجازه کار در خارج از محوطه دانشگاه را ندارید.

بورسیه های تحصیلی رشته داروسازی در آمریکا

به عنوان یک دانشجویی بین المللی که دوره‌های داروسازی را در آمریکا دنبال می‌کند، دریافت بورسیه‌های تحصیلی می‌تواند بار مالی شهریه و هزینه‌های زندگی در این کشور را برایتان به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در اینجا برخی از بورسیه‌های تحصیلی که معمولا برای دانشجویان بین المللی داروسازی در دسترس است، معرفی کرده‌ایم:

  • برنامه فولبرایت (Fulbright Program): برنامه فولبرایت بورسیه‌هایی را به دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهد که در رشته‌های داروسازی و مرتبط با حوزه مراقبت‌های بهداشتی درمانی تحصیل می‌کنند و بودجه‌ای را برای شهریه، هزینه‌های زندگی و سفر فراهم می‌کند.
  • بورسیه های انجمن کالج های داروسازی آمریکا (AACP): AACP بورسیه‌های متعددی را به دانشجویان داروسازی ارائه می‌دهد که برخی از این بورسیه‌ها برای دانشجویان بین المللی رشته داروسازی در دسترس است.
  • بورسیه های خاص دانشکده‌های داروسازی: بسیاری از دانشکده‌های داروسازی در آمریکا به دانشجویان بین المللی واجد شرایط بورسیه می‌دهند. این بورسیه‌ها ممکن است بر اساس شایستگی تحصیلی یا به عنوان کمک مالی به دانشجویانی که دچار مشکلات مالی هستند، اعطا ‌شود.
  • بنیادها و سازمان‌های خصوصی: بنیادها و سازمان‌های خصوصی مختلف، مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO) و بانک جهانی، بورسیه‌ها و کمک های مالی را برای دانشجویانی که در رشته داروسازی دنبال می‌کنند، ارائه می‌دهند.
  • بورسیه های تحصیلی بین المللی: برخی از دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا به طور خاص به دانشجویان بین المللی بورسیه می‌دهند. این بورسیه‌ها ممکن است بر اساس پیشرفت تحصیلی، پتانسیل رهبری یا معیارهای دیگر دانشجویان اعطا شود.
  • بورسیه‌های شرکت های داروسازی: برخی از شرکت‌های داروسازی به دانشجویانی که به دنبال تحصیل رشته داروسازی در آمریکا هستند، بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی ارائه می‌دهند. این فرصت‌ها ممکن است در وب سایت شرکت‌ها یا از طریق خدمات شغلی دانشگاه تبلیغ شوند.

مجوز کار داروسازی در آمریکا

قبل از اینکه بتوانید به عنوان یک داروساز وارد بازار کار آمریکا شوید، باید در آزمون مجوز داروسازان آمریکای شمالی (NAPLEX) شرکت کنید تا مجوز فعالیت خود را دریافت نمایید. فقط دانشجویان دارای مدرک Pharm D (دکترای داروسازی) از یک موسسه یا دانشکده داروسازی معتبر AACP آمریکا واجد شرایط شرکت در آزمون NAPLEX هستند. برای کار در برخی از ایالت‌های آمریکا نیز ممکن است نیاز باشد تا در آزمون داروسازی چند ایالتی (MPJE) شرکت کنید.

انجمن ملی هیئت‌های داروسازی (NABP)، آزمون NAPLEX را طراحی کرده تا تضمین کند که فارغ‌التحصیلان Pharm D از نظر آکادمیک برای کار به عنوان داروساز، آماده هستند. این آزمون کامپیوتری دارای 225 سوال است و به دانشجویان 5 بار فرصت شرکت و قبولی در این آزمون را ارائه می‌کند.

بازار کار داروسازی در آمریکا

داروسازی در آمریکا به دلیل پیری جمعیت و نیاز تدریجی به مدیریت دارو، از مشاغل مورد تقاضا به شمار می‌رود و در نتیجه بازار کار خوبی برای فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی در آمریکا در دسترس است. همچنین برخی از بزرگترین و بهترین شرکت‌های داروسازی جهان، مانند فایزر و جانسون و جانسون، در آمریکا واقع شده‌اند که همگی باعث رشد این صنعت می‌شوند. داروسازان می‌توانند در محیط‌های کاری مختلف از جمله بخش‌های دولتی و خصوصی به عنوان کارشناسان آموزش دیده در حوزه تحقیقات، سیاست گذاری، مراقبت از جامعه و عملکرد بالینی و یا در داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی فعالیت کنند.

طبق آمار و گزارش US News and World Report، داروسازان رتبه 29 را در بهترین مشاغل حوزه مراقبت‌های بهداشتی درمانی در آمریکا دارند و داروسازی یکی از پردرآمدترین مشاغل در کشور آمریکا به شمار می‌رود. متوسط درآمد داروسازان در کشور آمریکا 128،000 دلار در سال است، که این میزان درآمد از 112،000 دلار در سال تا حدود 148،000 دلار در سال متغیر است. همچنین تجربه کاری داروسازان به طور قابل توجهی بر میزان درآمد تاثیر می‌گذارد. هر چه یک داروساز در حرفه و محیط دانشگاهی خود تجربه بیشتری داشته باشد، حقوق بیشتری دریافت می‌کند.

سخن پایانی

اگر به دنبال آموزش با کیفیت بالا در رشته داروسازی و محیطی متنوع از نظر فرهنگی هستید، آمریکا یک مقصد تحصیلی عالی است. دانشگاه‌های این کشور به دلیل برتری آکادمیک، فرصت‌های تحقیقاتی و طیف گسترده‌ای از دوره‌ها برای تامین علایق و اهداف شغلی مختلف شناخته شده‌اند. علاوه بر این، با فارغ‌التحصیلی از دانشکده‌های داروسازی آمریکا به دلیل کسب مدرک معتبر، می‌توانید در سراسر جهان مشغول به کار شوید.

در صورت تمایل به تحصیل داروسازی در آمریکا با کمک مشاوران موسسه مهاجرتی زنگنه، می‌توانید اقدامات لازم را انجام دهید و در هر مرحله از پشتیبانی ما بهره مند شوید. کارشناسان حقوقی این مجموعه در ایران و کشورهای مقصد این اطمینان خاطر را برای شما فراهم می آورند که بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن به اهداف مهاجرتی خود دست پیدا کنید.

سوالات متداول

تحصیل داروسازی در آمریکا چقدر طول می‌کشد؟

مجموعا 10 تا 12 سال. مقطع کارشناسی داروسازی در آمریکا 4 سال، مقطع کارشناسی ارشد 2 سال و مقطع دکترا بین 4 تا 6 سال طول می‌کشد.

آزمون PCAT برای پذیرش داروسازی در آمریکا چیست؟

آزمون پذیرش کالج داروسازی (PCAT) مخفف عبارت Pharmacy College Admission Test  یک آزمون جامع استاندارد برای پذیرش در رشته داروسازی در آمریکا و همچنین کشور کانادا می‌باشد که مهارت‌ها و توانایی‌های شما را برای تحصیل رشته داروسازی ارزیابی می‌کند.

حداقل نمره زبان برای تحصیل داروسازی در دانشگاه‌های آمریکا چقدر است؟

برای تحصیل در اکثر دانشکده‌های داروسازی آمریکا معمولا نمره تافل بین 80 تا 100 و یا حداقل نمره آیلتس 6.5 مورد نیاز است

هزینه تحصیل رشته داروسازی در آمریکا چقدر است؟

هزینه‌های شهریه معمولا با توجه به مقطع تحصیلی و دانشگاه می‌تواند از 22،400 دلار تا 103،000 دلار در سال متغیر باشد. هزینه‌های زندگی دانشجویی در آمریکا نیز به محل اقامت و ترجیحات شما بستگی دارد. متوسط هزینه زندگی در آمریکا می‌تواند بین 1،200 تا 2،700 دلار در ماه متغیر باشد.

آیا می‌توانم حین تحصیل رشته داروسازی در آمریکا کار کنم؟

بله، برای کاهش هزینه‌های تحصیل خود با داشتن ویزای دانشجویی F-1 آمریکا می‌توانید در حین تحصیل به صورت پاره وقت تا 20 ساعت در هفته و در تعطیلات بین ترم به صورت تمام وقت تا 40 ساعت در هفته کار کنید.

آیا تقاضا برای داروسازان در آمریکا زیاد است؟

بله، داروسازی در آمریکا به دلیل پیری جمعیت و نیاز تدریجی به مدیریت دارو، از مشاغل مورد تقاضا به شمار می‌رود و در نتیجه بازار کار خوبی برای فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی در آمریکا در دسترس است. همچنین با گسترش تجارت داروسازی در آمریکا، تقاضا برای داروسازان تحصیل کرده در حال افزایش است.

درآمد داروسازان در آمریکا چقدر است؟

داروسازی یکی از پردرآمدترین مشاغل در کشور آمریکا به شمار می‌رود. متوسط درآمد داروسازان در کشور آمریکا 128،000 دلار در سال است، که این میزان درآمد از 112،000 دلار در سال تا حدود 148،000 دلار در سال متغیر است.

آیا برای کار داروسازی در آمریکا باید مجوز بگیرم؟

بله، قبل از اینکه بتوانید به عنوان یک داروساز وارد بازار کار آمریکا شوید، باید در آزمون مجوز داروسازان آمریکای شمالی (NAPLEX) شرکت کنید تا مجوز فعالیت خود را دریافت نمایید. فقط دانشجویان دارای مدرک Pharm D (دکترای داروسازی) از یک موسسه یا دانشکده داروسازی معتبر AACP آمریکا واجد شرایط شرکت در آزمون NAPLEX هستند.

این مطلب براتون مفید بود؟

0 / 5. تعداد رای: 0

امتیازی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

مشاوره رایگان

جهت مشاوره مهاجرت تحصیلی و کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دسترسی سریع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *